Aihe: Mic Pre Amp 1 2 | |
---|---|
![]() 24.02.2006 12:29:18 (muokattu 24.02.2006 12:29:54) | |
En oikein jaksa uskoa kenenkään sanomisia mistään, vaan koitan luottaa omiin korviini ja makuuni. Näin just pitäis tehdä. Alussa se vaan saattaa olla hankalaa, kun vähänkään arvokkaampia vehkeitä ei juurikaan ole tarjolla testattvaksi, eikä kaupan hyllystä niitä löydy, saati että musaliikkeen myyjät tietäis niistä oikeasti mitään. Rantasen SSL- kopio La-4-tyyppisellä kompressorilla mono( hinta?!? kysy finnvoxilta) : Kompressori useinkin käytössä, mutta eipä Rantasenkaan etunen oikein kosketa... Varmaan sama peli kun mullakin. Mä taas tykkään sen etusesta tosi paljon ja varsinkin lauluhomiin toi on mun ykkösvalinta - säröytymisen kanssa vaan saa olla tarkkana. Tässä nähdään että makuja on monia. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. | |
![]() 24.02.2006 12:35:09 (muokattu 24.02.2006 12:36:18) | |
ja koko micpreampin hankinta tuli eteen kun siitä on spekuloitu, että se antaa laulusoundiin lämmintä "hönkää" ja väriä. Hm. Niin kyllä, mutta tuosta on vielä piiiitkä matka noihin laitteisiin joita kyselit. Miten olisi ihan tuolleen alkuun pari kappaletta sikahalpoja ART Tubepre -etusia hintaan noin satanen kappaleelta? Ne ovat oikeasti hyväsoundisia budjettiluokan etusia kotipajaan tai semipro-studioon, niiden jälkeen seuraava laadussa ylöspäin onkin muutaman satasen hintainen FMR-Audion RNP, joka kelpaa jo ihan pro-pajaankin. Etusia tarvitsee aina, ja tässä sulle muutama halpa ja hyvä malli. Sit sen jälkeen kun noilla on päässyt alkuun, sit katellaan niitä Rupert Neven ideoita, ok? Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 24.02.2006 12:42:44 (muokattu 24.02.2006 12:47:36) | |
Hm. Niin kyllä, mutta tuosta on vielä piiiitkä matka noihin laitteisiin joita kyselit. Miten olisi ihan tuolleen alkuun pari kappaletta sikahalpoja ART Tubepre -etusia hintaan noin satanen kappaleelta? Ne ovat oikeasti hyväsoundisia budjettiluokan etusia kotipajaan tai semipro-studioon, niiden jälkeen seuraava laadussa ylöspäin onkin muutaman satasen hintainen FMR-Audion RNP, joka kelpaa jo ihan pro-pajaankin. Etusia tarvitsee aina, ja tässä sulle muutama halpa ja hyvä malli. Sit sen jälkeen kun noilla on päässyt alkuun, sit katellaan niitä Rupert Neven ideoita, ok? Kivellä on tässä kyllä ihan pointtia. Jos tarkoitus on siis saada hyvää laulusoundia helposti, niin noi yli tonnin vehkeet kannattanee jättää nyt ja ostaa sitten kun on kokemusta aiheesta enemmän. Ehkä noi ARTit ei kauheasti vielä paranna tilannetta jos verrataan niihin RME:n etusiin, mutta toi FMR Audion RNP on varmasti jo iso hyppäys eteenpäin. Lauluja äänitellessä kompressori on myös kiva ja sen vaikutus soundiin on jopa suurempi kun sen etusen. RNP:n kanssa sulla jäis rahaa vielä ihan kelpo kompuraan (esim saman firman RNC tai RNLA) - ja tossa ratkasussa (yhtensä n. 700-800€) olis ne kaksi kanavaakin. Tossa noita FMR Audion hintoja T-kaupassa. Ulkonäkö on karu mut tuotteet on kovasti kehuttuja. http://www.thomann.de/iw_smb_suche. … UCHE&iwid=3&SUCHBEGRIFF=FMR Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. | |
![]() 24.02.2006 14:25:24 | |
Ehkä noi ARTit ei kauheasti vielä paranna tilannetta jos verrataan niihin RME:n etusiin, mutta toi FMR Audion RNP on varmasti jo iso hyppäys eteenpäin. Lauluja äänitellessä kompressori on myös kiva ja sen vaikutus soundiin on jopa suurempi kun sen etusen. Jätä ihmeessä ARTit rauhaan, ainakin kunnes olet kokeillut RME:täsi ja havainnut jpuutteita. En ole tavannut vielä satasen etuastetta, joka olisi olennaisesti tai ollenkaan parempi kuin perushyvän interfaceni etunen (tai vanha uskollinen Mackien CR 1604). Kompresori vs. ei kompressori on ihan eri luokan kysymys kuin etunen vs. vähän kallimpi etunen. RNP:n paremmuudesta RME:hen verrattuna en sano mtn kun en ole päässyt tyypäämään, mutta nettikehuilu on sen osalta suurta ja taajaa. Voi se olla hyväkin, tuotteita vaan tavataan kehua helposti ilman omakohtaisia kokemuksia - tavataan niitä haukkuakin ilman omia kokemuksia tai yleistäen. (Niinkuin taisin juuri äsken toimia ARTin suhteen, hit me...) Minun vaatimaton vinkkini on seuraava: hanki uusi etunen, jos vanha ei miellytä, on objektiivisesti ottaen huono (suhisee, särkee, hävittää taajuuksia, keksii omia) tai tuhoutuu. Älä osta kokeilematta huomaatko eron. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 24.02.2006 15:08:25 | |
Tässä SOS:n arvostelut noista FMR:n RNP-etusesta ja RNC-kompressorista. RNP http://www.soundonsound.com/sos/Jul03/articles/fmr.asp RNC http://www.soundonsound.com/sos/sep00/articles/fmr.htm RNLA:sta on kohtapuoleen ainakin viidellä palstalaisella omakohtaistakin sanottavaa... : ) Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. | |
![]() 24.02.2006 16:12:05 | |
RNLA:sta on kohtapuoleen ainakin viidellä palstalaisella omakohtaistakin sanottavaa... : ) Kuudella....vai tilasinko mä yhden liikaa...:) Itse diggailen kovasti omasta RNP:stä, selkeä ja puhdas soundi. Toimii hienosti myös DI:nä. www.isatjapojat.com | |
![]() 24.02.2006 16:24:53 | |
Jeps. On ihan totta. Ei voi lähteä Rolls Roycella ajamaan, jos ei tiedä, missäs siinä ratti on. Kalliimmissa etusissa on varmaankin syytä olla kouliintunutta korvaa, ettei menisi niin sanotusti raha hukkaan. Meikämanne ottaa tässä vaiheessa pakkia ja kuuntelee nyt ensin RME:tä antaumuksella ja yrittää ymmärtää mikä soundi on ja jos se ei vaan laulu muun musan seassa toimi, ni sitten voisin vaikka innostua laitteista joita ei vielä tässä vaiheessa älyä. Askel askeleelta. Turhapa siis ryntäillä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)