Aihe: Ääniraitojen tasot
1 2
kivi
21.02.2006 13:03:24 (muokattu 21.02.2006 13:09:58)
Noista kirjoista, saako noita kaikkia jostakin yhdestä ja samasta paikasta? Niin ja se (oliko Pekka Mäkelän?) kirja kans kelkkaan. Ajattelin pistää kaikki 4kpl tilaukseen.
Tai jos on joku joka on halukas luopumaan omistaan, niin voin toki ostaa pois nurkista pölyttymästä.

Kolmea ensimmäistä saa halvimmin ja helpoimmin osoitteesta www.riffi.com ihan vain tilauskaavakkeen täyttämällä, J. Pekka Mäkelän mainiota Kotistudiota lienee kirja-alennusmyynneissä parhaillaan.

Mutta tuosta klippaamisesta - kannattaisi ehkä ottaa iisimmin niiden kompressorien ja limitterien kanssa, ja muistaa että makeup gain on ihan oikeaa volaa, ja attack vasta sanelee koska latistaminen alkaa.

Siihen aikaan kun mä opettelin äänityötä, mulle neuvottiin, että "kompressoria säädetään siksi kunnes vaikutus juuri ja juuri kuuluu, ja siitä vähän takaisin. Sen pitää näkyä mittareissa, mutta ei kuulua korvissa" - tietysti tuo on vain yksi koulukunta, ja kompurointi efektinä on nykyään täysin validi homma.

Siltikin, mä laitan mieluummin peräkkäisiä ja rinnakkaisia kompuroita sata, kuin yhden liian kovalle. Jopa silloinkin kun haluan litata brickwall-tason "pannukakkua", teen sen pannukakun erikseen ja avaan siihen päälle littaamattomana (tai pienemmällä kompressiolla) saman raidan, että dynamiikka ja headroom säilyvät.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
nakedzen
21.02.2006 14:39:22
Eikös waves-plugarissa ole output säätöä?

Jep, sehän se oli. Säädöt mitä löytyy on threshold ja output limit tjsp.
Output oli mulla säädetty -0,2dB (Otin preseteistä vaan moderate limiting asetuksen sen enempiä miettimättä). Pistin sen sitten -1,5dB:iin ja rätinät hävis.

Itse lähtisin kyllä sitä syypäätä etsimään siitä näppiksen ja penkin välistä;)

Kiitos tästä häikäisevän oivaltavasta ja hyödyllisestä tiedosta. ;)
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä
nakedzen
21.02.2006 16:26:40
Siltikin, mä laitan mieluummin peräkkäisiä ja rinnakkaisia kompuroita sata, kuin yhden liian kovalle. Jopa silloinkin kun haluan litata brickwall-tason "pannukakkua", teen sen pannukakun erikseen ja avaan siihen päälle littaamattomana (tai pienemmällä kompressiolla) saman raidan, että dynamiikka ja headroom säilyvät.

Hyvä neuvo, tosin mahdoton toteuttaa tällä hetkellä. Mulla menee kone polvilleen jos laitan enemmän kuin 2 plugaria / raita.
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä
Locrian
21.02.2006 17:12:29
Mä vedän jo äänitysvaiheessa niin lyttyyn, ettei paljon tarvi miettiä kompuroita jälkeenpäin :)
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Lennu
21.02.2006 17:27:27

Mä vedän jo äänitysvaiheessa niin lyttyyn, ettei paljon tarvi miettiä kompuroita jälkeenpäin :)

Auts, et olis kertonu ;)
rautalaiva
21.02.2006 19:09:26

Kiitoksia paljon, että viisaat ovat ehtineet vastaamaan enemmän kuin yksi hullu ehtii kysymään. Aikanaan kävin kymmenittäin atk-kursseja ja opin, ettei ole niin yksinkertaista asiaa, ettei sitä voisi kysyä, jos ei tiedä - usein huomasin, ettei opettajakaan tiennyt. Eikä usein välittänytkään tietää.

Plarasin eilen noita alan kirjojani, mutten äkkiseltään löytänyt mistään näistä tasoista mainintoja. Kiitos, että tällä palstalta asia on tehty selväksi.

Samainen peltiloota se pölyttyy tuossa minunkin pöytäni nurkalla, tosin ilman pöytäliinaa. Paneelissa lukee ADC&DAC2000. Olen tiennyt, että XLR linein 1 ja 6,3 mm plugin line 1 ovat sama linja, samoinkuin linja 2 vastaavasti. Jotenkin on ymmärrys katkennut siihen, ja olen ajatellut, että Gain potikat ovat vain XLR-liitäntään - eli siinä lienee mikrofooni etuvahvistin. Nytpä paukutan minidisciltä siihen 6,3 mm lineinniin, että 15" ämyri venyy, kun raotin sitä gain potikkaa. Kiitoksia paljon selvän asian valaisemisesta käytännön ymmärryksen tilaan.

En ole sitä PCI äänikortin digitaaliliitäntäpuolta kokeillut. Minidisc sisältää digitaalista tallennetta, joten sopivalla piuhalla todella jäisi se analogiamuunnos pois. Olen myös ymmärtävinäni, että PC:ssä PCI-kortilla olevat liitännät ovat 16 bittistä ja
lähinnä Windowsin tarpeisiin.

Niin, minulla on Sony Walkman MZ-N910, millä olen luontoääniä tallentanut.
Siinä on sama reikä luureille ja lineoutille, mutta ohjelmallisesti voi säätää, kumpaa
käyttää ja lineouttia käytän aina siirroissa.

Paljon kiitoksia hyvistä neuvoista ja selkeistä selostuksista.
Aki
07.03.2006 17:08:30

Olen saanut semmoisenkin opastuksen, että normalize tuhoaa originaalin,
gainin taas saisi takaisin lähtötilanteeseen.

Nyt saat vähän toisenlaista opastusta. Jos äänityksen jälkeen nostat voimakkuutta prosessoimalla, normalisoimalla, tai kanavakohtaisella liu'ulla, lopputulos on sama: Äänen voimakkuus kasvaa. Tuossa vaiheessa kohina on osa sitä ääniklippiä joten tottakai se kasvaa yhtälailla. Äänitystilanteessa mikrofoniesivahvistimen ja muiden signaaliketjussa olevien laitteiden Gainit (=level =trim =adjust) vaikuttavat äänitettävään signaali-kohinasuhteeseen.

Tietysti, äänitallenteeseen tehty muutos asettaa bitit uuteen uskoon, joten tuossa on ainakin teoreettisella tasolla mahdollista saavuttaa äänimateriaalin muokkaantumista.
cubasisti
07.03.2006 17:14:26
Digitaalinen gainin nosto tuo myös kvantisointikohinaa esiin. Sen takia kannattaa aina äänittää 24-bittisenä, jotta ääntä voi prosessoida enemmän ilman kvantisointikohinan nousemista kuuluville, vaikka lopputulos olisikin 16-bittinen CD.
Deadline tekee mestarin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)