Aihe: Mitä tahtoisitte hyvältä JA halvalta mikkietuselta?
1 2 3 4 5 6
varakeef
08.02.2006 15:19:16
Minä uskon, että suuret yritykset panostavat "miljoonia" tuotekehitykseen koko ajan, koska kilpailu on aina kovaa.

Minä uskon, että suuret yritykset panostavat miljoonia ennemminkin markkinointiin ("etusemme ovat mahtavia") kuin näiden mahtavien etusten kehittämiseen.

Toisaalta, mistäs minä tiedän kuinka paljon aikaansa ja osaamistaan ketjun aloittaja aikoo projektiinsa pistää - saati että olisin tietoinen minkä sortin suunnittelija ja toteuttaja tämä henkilö on.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Conrad Lant
08.02.2006 15:22:15

Onko tosiaan niin, että "kotona" syntyy parempia etusia ja mikrofoneja? Minä uskon, että suuret yritykset panostavat "miljoonia" tuotekehitykseen koko ajan, koska kilpailu on aina kovaa. Tuotekehityksessä toimii se suurin tiimi alan insinöörejä jne.

Eivät etuasteet tai mikrofonit ole mitään salatiedettä - kytkentäkaaviot ja osat (tuotannosta jo poistuneita lukuunottamatta) kun ovat kaikkien saatavilla ja kaikki "klassiset" ratkaisut keksitty jo vuosikymmeniä sitten. Markkinointi ja käytettävien osien laatu sekä laadun tarkkailu sen sijaan maksa. Kun näistä jätetään ensiksi mainittu pois, on nähtävissä "kotipajojen" rajoitettujen tuotantosarjojen sauma.

Ja kyllä, meidänkin taloudessamme asuu yksi klassisia mikrofonimalleja rakentava harrastelija.
No one prayed for Sodom
kivi
08.02.2006 15:25:14 (muokattu 08.02.2006 15:26:38)
Onko tosiaan niin, että "kotona" syntyy parempia etusia ja mikrofoneja? Minä uskon, että suuret yritykset panostavat "miljoonia" tuotekehitykseen koko ajan, koska kilpailu on aina kovaa. Tuotekehityksessä toimii se suurin tiimi alan insinöörejä jne......toki mukava se itse rakenella, ei siinä mitään.

No, yleisesti ottaen ei (koska kaikki itse tehty ei ole hyvää, ja harrastelijoita on moneen junaan), mutta nimimerkki Virtalähteeseen luottaisin kyllä, kun boutique-audiota haetaan. Kyllä noiden laitteiden takaa löytyy ihan sitä samaa insinööritaitoa, itse asiassa ihan samoja suunnittelijoitakin, kuin "kaupallisten" high-end -laitteiden takaa.

Ja pienissä erissä taas voi paremmin valvoa esim komponenttien toleranssia ja osien yhteensopivuutta, siinä missä ison tehtaan on pakko käyttää kaikki ostetut ja maksetut osat.

Muista myös, että Fender Bassman, jonka kytkentöihin ja ratkaisuihin perustuvat monet maailman tälläkin hetkellä suosituimmat kitaravahvistimet, oli alunperin teoreettinen 1950-luvun autotalliprojekti, joka voitti Popular Mechanics (vai Popular Electronics? Kumpi?) -lehden kisan: "halvimmalla yksinkertaisin yleisvahvistin".

Ei autotalli-menestystarinoiden aika ole ohi, mm. tietokoneteknologian ajalla on monta tuorettakin menestystarinaa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
hape
08.02.2006 15:27:08

Näiden suurten yritysten tuotekehitys meinaa nykypäivänä olla lähinnä sitä että miten saadaan hinta mahdollisimman alhaiseksi ja voitto suureksi. Eli tingitään komponenttien laadusta sekä tuotteiden laadunvalvonnasta ja siirretään tuotanto halvan työvoiman (ja huonojen työolosuhteiden) maihin. Ei hyvä.

Mä ainaki maksan ennemmin 600€ Virtalähteen tekemästä hyvästä etusesta ku ostan 6 jotain rupista B-tuotetta. Se todennäköisesti tulee kestämään isältä pojalle, toisin kuin halvat massatuotteet.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
22442244
08.02.2006 16:13:38
No no, ei tästä varmaan kannata enempää jatkaa, tämä oli vain minun mielipide. Mutta jo testausolosuhteet suurissa alan yrityksissä ovat omaa luokkaansa. Esim AKG (HarmanKardon). Audiopuolella on monta muuttujaa koko ajan. Toki kannustan itse tekemään, mutta mulle se on aina ollut erehdyksen ja oppimisen tie. Mukavaa se on itse saada jotain hyvää aikaiseksi.
askomiko
08.02.2006 16:32:35 (muokattu 08.02.2006 17:29:05)
Vasaralakka olisi kyllä kaunis ruma pinta, ja tekee minkä tahansa laatikon pomminkestävän sotalaitteen näköiseksi. Äänestän sitä.

Tuotekehityksessä toimii se suurin tiimi alan insinöörejä jne
Eikös nuo palvotuimmat vermeet ole suunnilleen kaikki yksin keksittyjä?

Merkki luo statusarvoa josta pitää maksaa. Elyseekin näyttää hienommalta jos sen laittaa Dom Perignonin pulloon.
Canada! (:þ
Mikael
08.02.2006 16:57:42

Vasaralakka olisi kyllä kaunis ruma pinta, ja tekee minkä tahansa pomminkestävän sotalaitteen näköiseksi. Äänestän sitä.

Mä kans.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
JPQ
08.02.2006 17:56:58

Ketjussa jo mainittiinkin, että halpa on n 600e /etunen. Ja jep, kaikki alle 1500 euron on tässä tapauksessa halpaa
:-D

Varsinkin pitää tosiaan tajuta että käsityötä minä kyllä tajusin (en osaa edes kuvitella mitä hinnalle se tekee) ja totesin tuon noin 600e liikaa itselle. No en minä just nyt ainakaan mikkietusta hae edes. Uteliaisuus vaan heräsi ketjua kohtaan mutta jatkakaa.
JPQ
08.02.2006 17:58:47

Onko tosiaan niin, että "kotona" syntyy parempia etusia ja mikrofoneja? Minä uskon, että suuret yritykset panostavat "miljoonia" tuotekehitykseen koko ajan, koska kilpailu on aina kovaa. Tuotekehityksessä toimii se suurin tiimi alan insinöörejä jne......toki mukava se itse rakenella, ei siinä mitään.

Isot ei ota riskejä enään nykyänä lainkaan. Ja joskus jopa haetaan omalaatuista soundia jota ei välttämättä liukuhihna tuote tarjoa.
virtalahde
08.02.2006 18:40:14 (muokattu 08.02.2006 18:43:15)

** ulostulomuuntajan poistamisesta oli kyse** Mikä on oleellisesti?

Luokkaa 50€ kahdelle kanavalle.

Ulkoisessa virtalähteessä on se ongelma, että huono sellainen tärvelee koko kapineen. Joten onko halvempaa rakentaa kunnon virtalähde heti suosiolla vai ostaa sellainen erillisenä kaupasta?

Itse asiassa kyse on pelkästä AC-muuntajasta. 230VAC->24VAC.. Tasasuuntaus, suoto ja regulointi hoituu ehdottomasti laitteen sisällä ja itse suunnittelemallani powerilla, tällaisia vehkeitä ei millään hakkureilla tai 78xx-regulaattoreilla toteutetuilla mikkihiirillä pilata. Sen magneettikenttää huruttavan mötikän siirtäminen ulkopuolelle tekee hommasta vaan helpompaa ja mahdollisesti halvempaakin. Varma en ole vielä asiasta - pitää tutkiskella hintoja.

...

Ja mitä käsityö vs. Isot Tehtaat -topicciin tulee, isoilla puljuilla tuppaa hinnan alentaminen dollarinkuvat silmissä osumaan ensimmäisenä komponenttipuoleen, mutta laitteiden pitää silti olla houkuttelevan näköisiä että niitä joku viitsii katalogin perusteella ostaa. :) Tässä lähdetään täysin toisesta päästä - sisältä täyttä tavaraa (unohdin mainita, että täydessä A-luokassa toimivista vahvistimista puhutaan) mutta ulkoa ruma.

Markkinointi on helkkarin iso tekijä myös. Esimerkkini SPL GoldMike.. SPL:llä on sekä täyttä High End -kamaa sekä Prosumer-kamaa. GoldMike on kullanvärinen, mukavintagea ulkonäöltään, mystinen "flair" -kytkinen, putkiakin vielä.

..Todellisuudessa etuaste on mallia SSM2017 (peruspiiri), mystinen "flair" on 6k5 -alueella toimiva passiivinen preesensboost mallia kela ja konkka ja putkiosuuskin rajoittuu yhteen 12AX7:n per kanava, flairin jälkeen. :)

Ajatus onkin ollut, että pusaan prototyypin ehtiessäni ja sitä voisi ehkäpä testailla jonkun halukkaan studiolla? Tampereella mielellään.
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
virtalahde
08.02.2006 19:39:06

Miten tuo laitos sietää mikki/linja tasosisia lähteitä? Sisäänmeno olisi jees sekä xlr että jakki. Jakki on mallintajien käyttäjille lähes must.

Sietää hyvin kun pistää potikat kohdilleen. XLR ja jakki? Neutrikillahan on malli, jossa on molemmat samassa, kerran olen käyttänytkin.. hyvä idea.
mhelin
08.02.2006 19:51:50
Jaakko, miten toteutit OEP:illä sen Neven, sen saundistahan suurin osa tulee siitä lähtömuuntajasta (iso ilmaraoilla varustettu DC:tä sietävä) sen 3055 trankun kollektorilla? Ilmeisesti käytit sen paikalla vastusta? Noita OEP:ita olen funtsinut käytettäväksi (tulomuuntajina) sellaisessa kytkennässä jossa muuntaja olisi kiinni suoraan oparin virtuaalimaassa, Labissa on yhdessä threadissä (löytyy metasta jonkun beyerin etuvahvistinkytkennän threadista) juttua siitä, tai siis linkki yhteen pdf:ään joka on sämplätty siitä Microphone Engineerin Handbookista jota ei enää paineta (kysyin kustantajalta). Ko. kytkentään voisi heittää kytkimen jolla tuo opari muuttuu "tavalliseksi" invertoivaksi asteeksi jos halutaan lisää rautaa saundiin, ja sitten jos halutaan neutraali saundi niin käytetään tuota toista kytkentää. Halvempi lähtömuuntaja olisi muuten Monacorin LTR-110 (jos tilaa Saksasta isossa erässä, varsinkin jos ei tarvitse maksaa ALV:ia). OPA2604 voisi esim. olla hyvä opari, tai se kytkentä jossa sen perässä oli vielä trankkupari (se ilmeisesti Manley:stä lainattu). JLM Hybrid taitaa olla samaa osastoa (tosin se voidaan biasoida A-luokkaan).

Eihän muuten tuo kela+konkka+vastus mikään huono kytkentä ole, eikös eräät rakentele sellaisia passiivietusiakin jotka on niitä täynnä. NydaveEQ:stahan saisi sopivan AIR-kytkennän tuon perään, samoin kuin tuon HP-filtterin. Ulkoinen 24VAC muuntaja (olisico Mascotilla valmiita? Kiinasta halvalla?) säästäisi kuluissa (siis ne sähkötarkastuslaitoksen leimat). Monacorin 1U räkkikotelot olisivat halpoja, toisaalta niissä olisi tilaa sisäisellekin verkkomuuntajalle, sen saisi riittävän etäälle vahvistinpiireistä jolloin säästäisi rengassydänmuuntajan hinnan. Joo kyllä tuollainen olisi mielenkiintoinen suunnitella mutta rakentaminen sitten onkin toinen juttu ..
mhelin
08.02.2006 19:57:56
Kyllä muutenkin SSM2017/INA217/That etunenkin olisi hyvä ja varsinkin halpa kun vielä jättäisi sen servonkin pois. Siinä taitaa olla kriittisempiä komponentteja ne konkat joilla phantom blokataan pois etuasteelta. Siihen isoja polkoja riittävästi rinnakkain, tai OEP:n muuntaja. Melkein kaikissa etusissa taitaa ongelmana olla kohina pienellä gainilla, tai ainakin tuossa 217:ssa koska se tasonsäätövastuksen kohina dominoi pienillä gaineilla. Kiertokytkimillä ja metallikalvovastuksilla sitäkin tilannetta parantaisi.
virtalahde
08.02.2006 20:03:02

Jaakko, miten toteutit OEP:illä sen Neven, sen saundistahan suurin osa tulee siitä lähtömuuntajasta

Input oli OEP:n A262A3, ulostulossa sitä Brasiliasta tullutta Lynxin rautaa. Samaa tavaraa löytyy justiinsa valmistuneesta passiiviequsta jos haluat joskus kuulla.

Eihän muuten tuo kela+konkka+vastus mikään huono kytkentä ole

Ei missään tapauksessa, samaa tavaraa on omassa equssani. :) Ärsyttää vaan markkinointi & mystifiointi.

Ulkoinen 24VAC muuntaja (olisico Mascotilla valmiita? Kiinasta halvalla?)

Mulla on signaaligeneraattorissa 24VAC Mascot, ihan asiallinen. Taitaa tuupata yli puoli ampeeria pihallekin.
virtalahde
08.02.2006 20:04:11

Kyllä muutenkin SSM2017/INA217/That etunenkin olisi hyvä ja varsinkin halpa

Mulla on jotain INA-sarjan lastuja, joita ajattelin kokeilla joskus. En epäile, että niistä ei saisi hyviä, mutta nyt haetaan mehukasta soundia halvalla eikä kliinisyyttä. ;)
Riku Rotten
08.02.2006 20:10:59
Luokkaa 50€ kahdelle kanavalle.

Äänestän Neve-saundin puolesta.

Jo ymmärsin tuon ulkoisen virtalähteen edut.
virtalahde
08.02.2006 20:15:45

Äänestän Neve-saundin puolesta.

Täysin samaa soundia tästä ei saa, jo päätevahvistin on erilainen. Soundi tulee olemaan toisenlainen, mutta mehukas.

Päätemuuntajakin onnistuu, jos sitä halutaan. Itse asiassa on jopa mahdollista tarvittaessa saada jompi kumpi - päätemuuntajallinen ulostulo (enemmän soundia & galvaaninen erotus) tai ns. impedanssibalansoitu ulostulo. Jättää paikan piirilevylle molemmille mahdollisuuksille.
omeiko
09.02.2006 01:53:45
Nyt tulee varmaan turpiin, mutta hyvin suunniteltu hakkurivirtalähde voisi ehkä säästää muutaman euron ja mahtuisi samaan boksiin. Eikös isoherra Rupert Nevekin käytä tuollaista nykyään portico sarjassaan? Voin olla väärässäkin, mutta sisäänottojännite 9-18v DC viittaa vähän tuohon suuntaan.
Itse taipuisin ehkä siihen neve päätemuuntaja konfiguraatioon. Voisi toimia myyntivalttinakin. Paljonko ne lynxit maksaa?

Okko
virtalahde
09.02.2006 09:10:49

Nyt tulee varmaan turpiin, mutta hyvin suunniteltu hakkurivirtalähde voisi ehkä säästää muutaman euron ja mahtuisi samaan boksiin

Ei viitsisi alkaa kokeilemaan.. pidän liikaa LM317 -regulaattorista.

Itse taipuisin ehkä siihen neve päätemuuntaja konfiguraatioon. Voisi toimia myyntivalttinakin. Paljonko ne lynxit maksaa?

Lynxit maksaa n. 70€ kappale, eli kahdelle kanavalle heti 140€ lisää pelkkinä osina. Sen lisäksi tuollaiset murikat eivät oikein mahdu 1u koteloon. :-/

Tekee muutenkin mieli kokeilla ideaa & jotain uutta, ei aina niitä suoria Neve-klooneja.
sami_sumea
09.02.2006 10:18:09

kaikki "klassiset" ratkaisut keksitty jo vuosikymmeniä sitten.

Hehhee.. USA:n patenttivirasto aiottiin sulkea 1900-luvun alussa, koska "kaikki kiinnostavat keksinnöt oli jo tehty".

:)

...
Tsekkaa uusi lumme-demoklippi osoitteesta http://www.lumme-tuotanto.com/lumme-promo.mp3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)