Aihe: Tykkään alesiksen synien efekteistä mikä efektiksi?
1 2
Roberto
23.01.2006 13:47:29

Nyt en kyllä tajunnut hölkäsen pöläystä. Voisitko selventää tätä postiasi vähän? Tai mielellään aika paljon.

Et ku kuuntelee raiturin läpi ni soundaa paremmalta kun ilman. Miten se ei silti tartu kassulle on asia jota en ihan tajua.
kivi
23.01.2006 14:15:54
Ei meillä kaikilla ole varaa mennä studioon. Jo matkakulut yms.
PS. soundi ihanteita ammattipuolellakin monta. Joku voi hyvin pitää
ohkaisesta soundista minä taas siitä että chorus ja flanger kuuluu
kunnolla jos haluan.

Matkakuluista en sano mitään, mä olen koko ajan liikkeellä, mutta musta tuntuu että kysyjän olisi varsin opettavaista tehdä musiikkiaan edes vähän aikaa muualla kuin kotona, ikäänkuin tutustua siihen "todelliseen maailmaan" ja saada oma säveltaiteensa mittakaavaan muiden, vakiintuneempien musiikin muotojen kanssa.

Kotiäänittely ei näetsen ole aina niin hyvästä. Siinä kadottaa helposti perspektiivin ja mittakaavan, unohtaa mikä siinä musiikissa oikeasti on tärkeää.

Mutta sama se. Kukin taaplaa tyylillään, sanoi lautatarhan esimies.

Sen sijaan sellaisesta asiasta pitää nyt huomauttaa, että chorus, flanger ja phaser ovat nimenomaan ääntä ohentavia pedaaleja, eivät paksuntavia. Ne tekevät äänestä kuuluvamman ja erottuvamman ajamalla sitä eri- ja jopa vastakkaisessa vaiheessa itsensä kanssa, mikä synnyttää kampasuodatusta.

Jos nauhurin läpi kuunneltu soundi on mieluinen, niin ei muuta kuin kierrättämään soundit mahdollisimman uskollisesti sitä kautta. Tarpeen vaatiessa vaikka saman kuulokeliittimenkin kautta (tosin impedanssimuuntimet saattavat olla tarpeen), niin saadaan mahdollisimman miellyttävä ketju.

Et olisi ensimmäinen ihminen, joka haluaa käyttää kasettimankkaa efektilaitteena. Phil Collins'kin rakennutti lempikasettimankkansa speksien mukaan monta automaattista volyyminsäätö-kompressoriefektiä studiokäyttöön.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
JPQ
23.01.2006 14:17:42

Et ku kuuntelee raiturin läpi ni soundaa paremmalta kun ilman. Miten se ei silti tartu kassulle on asia jota en ihan tajua.

Siis kovalevylle raituri kun on Tascam DP01.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)