Aihe: Gallup: Pidätkö Pro Toolsista studiotyöskentelyssä?
1 2 3 4 5 6
Raimo
22.11.2005 21:17:07 (muokattu 22.11.2005 22:54:05)

No joo, jotenkaan en ole ikinä saanut Pro Toolsiin sellaista perstuntumaa kuin Logiciin. En pidä Pro Toolsista.

Mulle taas Logic on aina tununut ILLOGIC Audiolta... :P

PT on äänittäjän työkalu. Sweinbergerin softat on vähän sellasta tietokone-kikkalija osastoa.

Mutta kummassakin on puolensa. Pari juttua jonka takia PT on mulle se softa:

- Sidechain-mahdollisuus plugareissa.
- Playlistit
- Beatdetective
- Sreplacer
- Vocalign
- Softa sidottu rautaan.
- Kaikki isot studiot käyttää sitä
- Miljoona muuta asiaa jotka tulee vastaan jokapäiväisessä työssä.

Juu, hyvää listaa.

Siis TDM- PT:stä lähinnä puhutaan, LE on aika huono kompromissi...

- Joitain plugeja ei muille platformeille saa.
- Pirun nopea, simppeli ja näppärä editointisofta.
- Ainoa noin about ongelmaton äänityssofta monitorilatenssin suhteen, juuri sen raudan takia. Siis jos ja kun kuuntelun haluaa tehdä koneella ja miksaus ja plugeja on jo vähän pydessä... Taitaa olla ainoa jossa yleensä voi käyttää plugeja kuuntelussa äänitettävällä raidalla ilman ongelmia, vai?
- Rahalla saa lisää kortteja ja aivan suuruudenhullutkin miksaukset ovat yllättäen taas mahdollisia.

...Mutta Digidesign firmana on kyllä perseestä ja se niiden jatkuva päivityshässäkkä ja vanhan raudan tuen pikainen hylkääminen myös erittäin ärsyttävää.
Blah.
Mikael
22.11.2005 21:53:19

Tykkään tuullsista.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Notefix
22.11.2005 22:10:48 (muokattu 22.11.2005 22:11:07)

Joo, siis näissähän pitää muistaa eri käyttötarkotukset. Äänittäjät arvottavat eri ominaisuuksia kuin muusikot, sovittajat tai säveltäjät. Se, joka on jonkun mielestä loistava saattaa olla jonkun toisen mielestä epäkäytännöllinen. Käyttötarkoitus määrää. Sitten on tietysti näitä imagojuttuja, joihin monet pro-ihmisetkin lankeaa, mutta se on eri juttu.

PT on aika suurelta osin äänittäjän työkalu. Se sopii hyvin sellaiseen työskentelyyn, missä toimitaan pääasiassa audion ehdoilla.

Logicin parhaat kyvyt tulevat esille midi-puolella ja se on oiva biisintekijän työkalu. Monet teknotyypit diggaavat myös. Huono puoli siinä on se, että audio-ominaisuudet ovat ainakin mun mielestä surkeat.

Cubase/Nuendo on jossain siinä välimaastossa. Midi ja Audiopuoli toimii hyvin, paikoitellen paremmin kuin edellämainituissa ohjelmissa. Tosin monia ominaisuuksia puuttuu. Milcoinin lista oli hyvä ja toivoisi että Steiny ottaisi opikseen. Toi volume/fade jutska on juttu, jota kyllä toivoisi myös tuullssiin, jossa vastaava juttu on kyllä mun mielestä kankea ja hidas. Samoin tuulsin midipuoli on aika kökkö...ja softainstumenttipuoli on lähinnä vitsi.

Itse joudun käyttämään kaikkea kolmea...PT:ssä olen ottanut kannan, että ääntä saadaan sisään, mutta muuten jätän sen sille ammattiryhmälle, jolle se on suunniteltu.

Summa Summarum, mikään noista ei sovi kaikkeen, vaikka sitäkin joskus toivoisi. Ehkä tärkein jutska olisi että projekteja pystyttäisiin vaihtamaan ongelmitta eri järjestelmien välillä, koska se tarve tulee olemaan. Ainakaan näillä softilla on aivan turha toivoa että kaikki käyttäisivät samaa, nää softat ei vaan taivu siihen.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Esp
22.11.2005 22:22:33

Toi volume/fade jutska on juttu, jota kyllä toivoisi myös tuullssiin, jossa vastaava juttu on kyllä mun mielestä kankea ja hidas. Samoin tuulsin midipuoli on aika kökkö...ja softainstumenttipuoli on lähinnä vitsi.

Ihan mielenkiinnosta, mitä versiota PT:stä olet käyttänyt?
Täh?!?
Notefix
22.11.2005 22:32:33

Ihan mielenkiinnosta, mitä versiota PT:stä olet käyttänyt?

Yleensä uusinta mahdollista (6.9 jotain), mutta, kuten sanoin, en ole mikään PT expertti ja en myöskään ole äänittäjä. Mutta äskettäin oli suuria ongelmia NI:n softaintrumenttien kanssa PT:ssä ja lopulta myös maahantuoja tunnusti, että PT ei oikein futaa noiden kanssa. Paikalla oli monia softan erittäin hyvin tuntevia tyyppejä. Aikaa paloi, samoin hermoja ja rahaa.

-----> himaan tekemään audiobouncet kaikesta Logicilla, ja kaikki toimi.
Raimo
22.11.2005 22:52:42 (muokattu 22.11.2005 22:55:29)

Yleensä uusinta mahdollista (6.9 jotain), mutta, kuten sanoin, en ole mikään PT expertti ja en myöskään ole äänittäjä. Mutta äskettäin oli suuria ongelmia NI:n softaintrumenttien kanssa PT:ssä ja lopulta myös maahantuoja tunnusti, että PT ei oikein futaa noiden kanssa. Paikalla oli monia softan erittäin hyvin tuntevia tyyppejä. Aikaa paloi, samoin hermoja ja rahaa.

-----> himaan tekemään audiobouncet kaikesta Logicilla, ja kaikki toimi.

Joo, ja eiks esimerkiksi B4:n käyttöliittymägrafiikka bugita tuulssilla aina ihan simona? Ainakin joskus olen tavannut moisen.

Toi volume/fade jutska on juttu, jota kyllä toivoisi myös tuullssiin, jossa vastaava juttu on kyllä mun mielestä kankea ja hidas. Samoin tuulsin midipuoli on aika kökkö...ja softainstumenttipuoli on lähinnä vitsi.

Se klippivola olis kyllä ihan mukava saada. Lisäksi kanavakohtainen trim- hana ilman erillistä pluggaria.
Blah.
rock777
22.11.2005 23:14:22
mulla on protools 7le ja logic pro 7. Yritin logicilla nauhottaa bändiä, johon tarvittiin paljon ottoja. Oli pakko vaihtaa kesken toolssiin, koska ottojen uusiminen on niin paljon nopeempaa kuin logicilla. Voi olla myös että osaan toolssia paremmin. Toisaalta logicissa tulee mukana sellasta tuotantopuolen kamaa paljon ja pärjää paremmin protoolssille. On PALJON hyviä softainstrumentteja ja efectejä, joilla saa helposti uutta ilmettä biiseihin jos on tarvetta.
koopop
23.11.2005 08:55:16 (muokattu 23.11.2005 09:01:46)

Eikös noi playlistit ja beatdetectivet tullut tohon Cubase / Nuendo kolmoseen?

Beatdetective tuli ainakin
garyfey
23.11.2005 09:28:24
Taitaa olla ainoa jossa yleensä voi käyttää plugeja kuuntelussa äänitettävällä raidalla ilman ongelmia, vai?

Tää ei ihan pidä paikkaansa. Riippuu tietysti käytössä olevista äänikorteista mutta onnistuu ainakin Logicissa. Toisaalta löytyy niin paljon ulkoisia vermeitä ettei ole tullut tarvetta moiseen muutoin kuin kokeilumielessä.
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
milcoin
23.11.2005 11:25:20
Pari huonoa nuendo juttua lisää:

-Input kanavat (sisääntulo voi klipata vaikka itse äänitettävä kanava/raita ei sitä näyttäis)
- Mahdoton ryhmittää edit ikkunan raitoja
- Mahdoton äänittää kahdesta inputista yhdelle raidalle (mun tietääkseni)
- Mikseri-ikkunassa ei voi vaihtaa kanavien paikkaa
- Automaation editointi on kökkö
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
23.11.2005 11:26:44
Beatdetective tuli ainakin

Ei yhdellä työkalulla. Sama idea kuitenkin. Pari kolme vuotta myöhässä vaan.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
cozmo
23.11.2005 12:01:07

-Input kanavat (sisääntulo voi klipata vaikka itse äänitettävä kanava/raita ei sitä näyttäis)

Miten ryhmittää? Kupasessa ainakin on "group tracks" tms. jolla saa tavallaan yhteen kansioon läjään tietyt raidat.
Anteeksi mutta miksi pitäisi? Stereoraidalle voi :P
Kupasessa ainakin kun vaihtaa raitojen paikkaa editorissa vaihtuu se mikserissäkin
Niin on

Havaintoni perustuu cubase Sx 2 een, joten ei se nuendo ainakaan sitä huonompi voi olla.
sami_sumea
23.11.2005 13:13:13 (muokattu 23.11.2005 13:17:30)

Hmm, pistät mikseristä input channelit näkyviin ja right-klikkaat meter modeksi "input" niin näet suoraan raidalle sisääntulevan audion volan. Defaulttinahan tuo meter mode taitaa olla post-fader, jolloin on mahdollista tosiaan klipata sisääntulo jos input-faderin tasoa on räplätty (mitä en muuten itse tee koskaan...)

Mahdoton ryhmittää edit ikkunan raitoja

Mun Cubasessa ainakin on folder-träkit joilla raidat saa läjään..?

Automaation editointi on kökkö

Hm? Mun mielestä Cubasen/Nuendon automaation editointi on pääosin aika jees - mikä tossa erityisesti mielestäsi mättää?

Ainoa joka mun mielestä tossa automaatiossa EI ole hyvää on se, että VST-instrumentteja ohjataan normaaleilla midiraidoilla (eikä erillisillä vst instrument träkeillä) ja niiden automaatiot ovat erikseen. Surkea ratkaisu...

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
koopop
23.11.2005 13:35:02

Eiköhän ne inputit näytä just sitä mitä muuntimiin työntää.. oikeesti.

Voit groupata mikserin kanavia komennolla ALT+G jolloin ryhmitys toimii myös edit-ikkunassa tai rakentaa Folder -raitoja (add folder track + siirrä audiota sinne hiirellä) edit-ikkunaan jossa yhden kansioraidan alla on kaikki mitä sinne haluat laittaa. Mulla on studiolla 70-raitainen mix editissä vain 7 kansioraidan alla, ja solottamalla sitä kansioraitaa saan soimaan vain esim. rummut, niistä lähtevät bussit ja efektikanavat. Samoin, esim. 18-raitaisen rumpukansioraidan editoiminen on helppoa kun leikkaat kansioraidasta palasia ja siirtelet niitä klippikohtaisella pituustyökalulla, se vaikuttaa kaikkiin kansion alla oleviin audioraitoihin kerralla. Huonon oton paikkaaminen hyvällä sellaisella on kolmen hiirenpainalluksen takana. Ja kansioraidat saa + -merkistä auki salamannopeasti.

Ja tosiaan, miksi IHMEESSÄ haluat kahdesta inputista yhdelle raidalle? tee mieluummin stereoraita josta ajat kahdesta monoinputista sisään ja myöhemmin voit klikata oikeella (PC) mikserin kanavan PAN -ikkunaan, valitse sieltä Dual Panning (se keskimmäinen vaihtoehto) ja voit monottaa/pannata kumpaakin monosignaalia stereon sisällä hyvin visuaalisesti miten tahdot pitämällä vasenta hiirennappia alhaalla liikuttaessasi. kätevää.

Mikseri-ikkunassa ei voi vaihtaa kanavien järjestystä, se on totta mutta onko se huono jos se "täytyy" tehdä edit -ikkunassa. Raidasta kiinni ja siirto.

Ja siihen automaatioon. Protools toimii samalla periaatteella, paitsi Nuendo antaa oman automation -raidan audion alle + -merkistä. Eli sun täytyy ensin valita listasta automaation kohde jotta voit sitä muokata, kummassakin softassa. Jos haluat liittää vaikka LA-2A:n plugarin säädön automaatioon, se täytyy hakee listalta ja lisätä automaatioraidan toimintoihin. Nuendossa toimii kyllä myös niinkinpäin että meet plugariin, pistät Writen päälle ja kosket hiirellä haluamaasi nappia. Tämän napin toiminto ilmestyy samantien automaatiolistan ensinäkymään. Jos toi on kökkö ni on sitten protoolskin. Ihan miten tahdot.

Ja jos keksit protoolsissa nopeemman tavan kutistaa/laajentaa audiota tempoon samalla pitcillä tai ilman ni kerro. Nuendossa se onnistuu tuplaklikkaamalla audioraitaa ja maalaamalla audiosta halutun osan. Sitten vaan kerrot sille mihin tempoon haluat sen pistää ja painat enter. Ja se on siinä. On onnistunu jopa 120 BPM audiosoolon mätsääminen täydellisesti 105 BPM tempoon. Ja samalla pitchillä. Sieltä täytyy vaan valita se stretch/pitch -työkalu aktiiviseksi ennen toimintoa. en nyt muista mikä sen nimi oli mutta single audio editorin oikeessa yläkulmassa. Tämä siis N3:ssa.
Mohla
23.11.2005 14:26:38

Tappelu! Tappelu! Verta kentälle!

Ei vaan, just vähän aikaa sitten puhuttiin kaverin kanssa tästä jutusta, että kaks eri softan käyttäjää voi taistella loputtomiin. Loppujen lopuksi se on kuitenkin ihan sama mitä softaa käyttää, jos tekee hyvää jälkeä.
Tottakai kaikissa softissa on aina joku heikkous/vahvuus jota jossain toisessa ei ole (esim.Pro-toolsin kökkö midieditori jne...) mutta jos osaa sillä softalla hommansa tehdä eikä itse koe tarvetta valittamiseen, niin mikäs siinä.
Tämä ihme väittely joka on nyt alkanut on suht' turha.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Notefix
23.11.2005 14:49:46 (muokattu 23.11.2005 14:50:06)

Tämä ihme väittely joka on nyt alkanut on suht' turha.

Jep. Lisäksi moni käyttäjä yrittää oletusarvoisesti käyttää toista softaa samalla tavalla kuin mihin on tottunut aiemmin, vaikka käyttöfilisofia saattaisi olla toinen. Samaan lopputulokseen voi päästä eri tavoilla. Tottakai vertailu sinänsä on tavallaan ihan jees, koska esim. softavalmistajat voivat saada vinkkejä kehittämiseen. Hirveää olisi jos olisi vain ainoa oikea tapa tehdä juttuja...ja ainoa oikea tapa tehdä sitä ainoaa oikeata musaa :)
garyfey
23.11.2005 18:50:08
Hirveää olisi jos olisi vain ainoa oikea tapa tehdä juttuja...ja ainoa oikea tapa tehdä sitä ainoaa oikeata musaa :)

Totta. Ja parhaita välineitä ovat ne jotka on ollut vara hankkia ja mitä osaa käyttää. Musiikkihan on se pääasia eikä millä se on tehty!
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
cubasisti
23.11.2005 21:08:19
Lähes kaikki tässä threadissa esitetyt negatiiviset väitteet Cubase/Nuendosta ovat ainakin uusimpien versioiden (SX3/Nuendo3) suhteen pötyä. :)

Värejä saa rukkailtua, värit tulevat automaattisesti, raitoja voi ryhmitellä vaikka miten, inputteja pystyy kuuntelemaan efektien kanssa livenä, jne.

Kökköä on edelleen sidechainingin (ja yleensäkin "mistä tahansa mihin tahansa"-reitityksen) hankaluus. Onnistuu, mutta voishan se helpompaakin olla.
Raimo
23.11.2005 21:43:13 (muokattu 23.11.2005 21:48:47)

Tää ei ihan pidä paikkaansa. Riippuu tietysti käytössä olevista äänikorteista mutta onnistuu ainakin Logicissa. Toisaalta löytyy niin paljon ulkoisia vermeitä ettei ole tullut tarvetta moiseen muutoin kuin kokeilumielessä.

Millä latenssilla? Jos puhut äänikortin kuuntelumikserin käyttämisestä, ei kelpaa. Ei näpräämistä! :P

Usein päällesoittotilanteessa käytän toollssia muusikon kuuntelumikserinä, eli kuuntelen itse samaa (-klikki) ja silloin on usein kätevämpää tehdä mix toollssissa vaikka olis iso pöytä edessä. Ja pluggareita päätyy raidoille. (Kuuntelen yleensä aina ite ITB miksausta tiskihuoneissakin. Monen muusikon kuuntelut on tietty viksumpaa tehdä tiskin auxeista.)

Lähes kaikki tässä threadissa esitetyt negatiiviset väitteet Cubase/Nuendosta ovat ainakin uusimpien versioiden (SX3/Nuendo3) suhteen pötyä. :)

Värejä saa rukkailtua, värit tulevat automaattisesti, raitoja voi ryhmitellä vaikka miten, inputteja pystyy kuuntelemaan efektien kanssa livenä, jne.

Kökköä on edelleen sidechainingin (ja yleensäkin "mistä tahansa mihin tahansa"-reitityksen) hankaluus. Onnistuu, mutta voishan se helpompaakin olla.

Helppo sidechainaus(ja muutenkin villi ja vapaa reititys) on muuten semmoisen "Kaikki temput käytössä"/"kuulostaapa hyvältä"- tyyppisen sankarimiksauksen noin about tärkein työkalu... Sillä pystyy tekemään vaikka mitä! Eli se siitä vaikka kaik muu jo toimisi.

Noita foldereita tosin haikailen myös toolssiin.
Blah.
BotneLapio
24.11.2005 08:19:44
Värejä saa rukkailtua

Raitojen "taustavärejä" joo, mutta itse waveja ei. Vai voiko? Cubasefoorumilla ainakin toivottiin tätä ominaisuutta SX 4:seen.

värit tulevat automaattisesti

Tätäkään en oikein ole hahmottanut. Kerropa mulle miten, koska defaulttina ei ainakaan tule.

Pikkujuttuja joo, mutta mukavuutta ei ole koskaan liikaa!

Ja käytän pääasiallisesti Cubasea.
-=Botnee!!=-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)