Aihe: Isokalvoinen konkkamikki vs. nauhamikki
1 2 3 4
PL
18.10.2005 11:54:21 (muokattu 18.10.2005 12:29:26)
Nauhamikeissä ei ole mitään muuntajaa missään välissä.

On se kumma, että mikkivalmistajat varoittavat nauhamikkejään kohtaavasta tuhosta, jos virran pitää kytkettynä, jos tällaista vaaraa ei olisi.

http://www.beyerdynamic.com/cms/download.php?filename=m260_data_en.pdf

Esimerkiksi tuokin on nauhamikki, siinä on muuntaja ja voi käyttää phantomia kuten monessa muussakin.

Rikkinäiset piuhat ja liittimet mahdollistavat kyllä rikkoutumisen, mutta normaali käyttö ehjillä vehkeillä ei.

Jos kuitenkin valmistaja kieltää phantomin käytön ja sitä ei saa kytkettyä pois niin silloin maat poikki.

Lisäyksenä:

Kaivoin tuossa kirjahyllystä teoksen, johon on koottuna AES:n julkaisuja mikeistä ja niiden teoriasta, sen perusteella voin vahvistaa väitettäni siitä että miltei kaikissa nauhamikeissä on joko muuntaja, elektroninen etuvahvistin tai jopa molemmat tekemässä impedanssisovituksen ja balansoinnin.
Nauhaelementin oma impedanssi todella pieni ja siiitä ei juurikaan paljoa jännitettä synny ulostuloon.

Jopa siinä vanhassa RCA BK11A:ssa on muuntaja.
milcoin
18.10.2005 22:33:11
Hämmennetään vielä sen verran että Oktavan ML52:n manuskassa kielletään phantomin syöttö. Ainakin kerran olen tainnut kuitenkin pukata mikille virtaa ja se toimii edelleen. En kuitenkaan ole ihan 100% varma asiasta joten kytken edelleen aina phantomin pois kaikista mikeistä kunnes olen varma siitä että mikki menee oikealle etuasteelle eikä siihen mene phantomia.

Ovat muuten ihan loistavia sähkiksen mikitykseen ja rumpujen tilamikkeinä. Myös vasket toimii todella hyvin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
varakeef
19.10.2005 10:14:05
Hämmennetään vielä sen verran että Oktavan ML52:n manuskassa kielletään phantomin syöttö. Ainakin kerran olen tainnut kuitenkin pukata mikille virtaa ja se toimii edelleen.

Sama vika rahikaisella. Muistan kyllä lukeneeni jostain Oktavan nettibrosyyrista, että tuho ei välttämättä olekaan yhtäkkinen, vaan nauha tuhoutuu pikkuhiljaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
milcoin
19.10.2005 10:49:49
Sama vika rahikaisella. Muistan kyllä lukeneeni jostain Oktavan nettibrosyyrista, että tuho ei välttämättä olekaan yhtäkkinen, vaan nauha tuhoutuu pikkuhiljaa.

No niinpä tietenkin. Prkl.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
PL
19.10.2005 18:19:46
Kertokaapas nyt hyvät ihmiset miten se phantomi sitten sen alumiinifolion tuhoaa ja miten nuo Oktavat on oikein kytketty. Liitin suoraan kiinni nauhan päissäkö?
lardie
19.10.2005 23:23:38 (muokattu 19.10.2005 23:25:20)

http://www.wesdooley.com/pdf/r84_short_manual_ver1.pdf

tuolla aika hyvin selitetty phantomin ja nauhamikkien välistä 'suhdetta'...
www.scorched.org
PL
20.10.2005 08:13:37
http://www.wesdooley.com/pdf/r84_short_manual_ver1.pdf

tuolla aika hyvin selitetty phantomin ja nauhamikkien välistä 'suhdetta'...

Jossa sanotaa,että normaali käyttö ehjillä vehkeillä ei riko mikkiä.
Rikkinäisillä kamoilla saa tavallisen dynaamisenkin mikin rikki.

En nyt halua vängätä asiasta sen enempää, mutta en vain pidä oikeana väittää, että esim. missään nauhamikissä ei ole muuntajaa ja että nauhamikit hajoavat phantomista tai muuta vastaavaa mututietoa. Jos asioita esitetään faktoina, pitää niiden taustaksi myös olla faktaa.
varakeef
20.10.2005 09:36:19 (muokattu 20.10.2005 09:37:31)
En nyt halua vängätä asiasta sen enempää, mutta en vain pidä oikeana väittää, että esim. missään nauhamikissä ei ole muuntajaa ja että nauhamikit hajoavat phantomista tai muuta vastaavaa mututietoa. Jos asioita esitetään faktoina, pitää niiden taustaksi myös olla faktaa.

Etpä tietenkään halua.

Jos omistamani mikin manuaalissa sanotaan, että phantom-virta ei tee sille hyvää, niin minusta siinä on riittävästi aihetta olla virtaa käyttämättä. Sama käsitys ilmaistaan myös monen muun mikin manuskassa.

Kun sinulla nyt näyttää olevan tuota sähköopin ja elektroniikan tuntemusta niin siitä vaan mikkejä avaamaan, kytkentöihin tutustumaan ja osoittamaan tuota ohjetta vääräksi. Todistustaakka lienee sinulla, minulla on manuaali.
PL
20.10.2005 12:15:58
siitä vaan mikkejä avaamaan, kytkentöihin tutustumaan ja osoittamaan tuota ohjetta vääräksi. Todistustaakka lienee sinulla, minulla on manuaali.

Tuota homma olen kyllä työksenikin tehnyt, mutta ei minulla ole mitään halua eikä tarvetta manuaalien ohjeita vääriksi osoittaa, vaan puutuin asiaan siksi, että emme eläisi uskomusten ja luulojen varassa.

Ja kun luet mitä olen kirjoittanut niin huomaat että en ole missään vaiheessa väittänyt mitään asiaa ehdottomaksi totuudeksi kuten jotkut muut ovat tehneet, vaan tiedostan kyllä sen asian että laitteita on tehty ja suunniteltu monella tavalla.

Mutta nyt saa riittää, pitäkää laitteet kunnossa, käyttäkää niitä oikein ja ehjien oheislaitteiden kanssa.
kivi
20.10.2005 15:24:06
mutta en vain pidä oikeana väittää, että esim. missään nauhamikissä ei ole muuntajaa ja että nauhamikit hajoavat phantomista tai muuta vastaavaa mututietoa. Jos asioita esitetään faktoina, pitää niiden taustaksi myös olla faktaa.

Nyt täytyy sanoa, että _jotkut_ nauhamikit tosiaan hajoavat phantomista, ja toisaalta millekään nauhamikille ei ole haittaa phantomin pois jättämisestä.

Parempi mun mielesäni, että varoitetaan liikaa, kuin että se rakkaudella vaalittu vintage-mikki sitten posahtaa.

Ja tosiaan myös - ei nauhamikkejä rumpujen lähelle. Rumpusoundi on plosiivia, ei tasaista painetta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
20.10.2005 15:42:24
Parempi mun mielesäni, että varoitetaan liikaa, kuin että se rakkaudella vaalittu vintage-mikki sitten posahtaa.

Ja tosiaan myös - ei nauhamikkejä rumpujen lähelle. Rumpusoundi on plosiivia, ei tasaista painetta.

Vaikka periaatteessa kannatan koulukuntaasi varoittamisen suhteen, olen siinä käsityksessä, että esimerksi virveliin lyöminen ei saa ilmaa siinä määrin liikkeelle, että nauhamikkiä ei voisi käyttää. Bassarin löysä etukalvo taas kyllä saattaa lepattaa siinä määrin, että ilmaakin on liikkeellä riittävästi tuhon aiheuttamiseen.

Oktavan sivut esimerkiksi suosittelevat nauhamikkiään tomien nauhoittamiseen. Ja Beatles levytyksillä on käytetty nauhamikkejä overheadeinä.

Muistan kyllä kertomasi rumpali/nauhamikkiepisodin, mutta jospa kyse oli sattumasta? Tai herra löikin mikkiin eikä virveliin...
varakeef
20.10.2005 15:45:11
Toisaalta millekään nauhamikille ei ole haittaa phantomin pois jättämisestä.

Paitsi tälle:
http://www.royerlabs.com/activemics.html
milcoin
20.10.2005 23:27:55
Oktavan sivut esimerkiksi suosittelevat nauhamikkiään tomien nauhoittamiseen. Ja Beatles levytyksillä on käytetty nauhamikkejä overheadeinä.

Overeina niillä saa sellasta hyvää jazzpöhinää ja ne kuulee aika hyvin koko settiä. Mä oon kiertäny ilmanpaine-riski-asian äänittämällä virveliä ja basaria turvaetäisyydeltä sampleiksi joita käytän triggaamalla. Tomeja en oo vielä testannu.
mhelin
21.10.2005 10:52:01 (muokattu 21.10.2005 10:53:09)
Nauhamikin kanssa pitää käyttää popfiltteriä melkein aina, no ehkä overheadeissä ei, mutta esim. kitarakaapin mikityksessä pitäisi, ja tietenkin puhallinsoittimien ja laulun kanssa.

Tuo phantom voi olla vaarallinen tai sitten ei riippuen tosiaan siitä onko kytkentä muuntajaan kunnossa ja syöttääkö mikkietunen phantomin XLR:n 2 ja 3-pinneihin samalla jännitetasolla. Normaalisti 48V jännite syötetään noihin 6.8 kohmin vastusten kautta siten että 0V menee XLR:n 1 pinniin. Jos mikissä oleva muuntaja on jostain syystä tekemisissä tuon 1:s pinnin kanssa ollaan vaarassa. Toisaalta ei pidä mennä myöskään ottamaan yleismittaria ja alkaa mittailemaan sitä onko kytkentä ok koska mittarista tulee jännitettä joka voi hajottaa mikin. Eli kaikkein parasta on että huolehtii että phantomia ei mikille tule koskaan. Tuota jännitettä kun ei voi konkilla tai muuntajilla kuitenkaan erottaa, tasajännitteen periaatteessa voi mutta ei transientteja, enkä tiedä mikkietusta jonka phantomissa olisi soft start kytkentä (olisi kyllä tosi hyödyllinen).

Kaikkein parasta olisi rakentaa mikin sisään parista trankusta symmetrinen etuvahvistin korvaamaan muuntajaa jolloin phantom pitäisi olla aina päällä mutta tämä etuvahvistin pitäisi jännitteen poissa nauhalta aiheuttamasta vaaratilannetta.
varakeef
21.10.2005 14:45:51
Nauhamikin kanssa pitää käyttää popfiltteriä melkein aina, no ehkä overheadeissä ei, mutta esim. kitarakaapin mikityksessä pitäisi, ja tietenkin puhallinsoittimien ja laulun kanssa.

Mä sanoisin, että laulu on se, joka filtteriä vaatii. Kitarakaapin ja mikin väliin en ole ikinä laittanut.

Ja yksi vanhan liiton trumpetisti sanoi, ettei siitä torven suustakaan erityisen paljoa ilmaa tule - sehän on varsin leveä verrattuna suukappaleeseen.

Kynttilätesti voisi toimia: jos äänilähde sammuttaa kynttilän se taatusti irrottaa nauhankin.
milcoin
23.10.2005 12:59:20 (muokattu 23.10.2005 12:59:31)
Ihan mielenkiinnosta: Mitä nauhamikkejä teillä on? Haluaisin vuokrata parin 4038:ja joulukuussa sessioihin mutta en oo vielä suomessa törmänny kellään stereopariin.
klobasa
23.10.2005 13:38:31
Sitten vielä kerrataanpa noita nauhamikkejä ja niiden hinta/laatu tasoa. Mihin kannattaisi kohdistaa katseet kun tietää ettei mihinkään kalleimpaan/parhaimpaan ole varaa?
milcoin
23.10.2005 19:41:58
Halvoista voin varauksetta suositella Oktavan ML52:sta. Laadusta en tosin tiedä tällä hetkellä kun ne tehdään nykyään Kiinassa. Vähän hintavimmista taas Royerin R121:stä.
varakeef
23.10.2005 22:34:45
Halvoista voin varauksetta suositella Oktavan ML52:sta. Laadusta en tosin tiedä tällä hetkellä kun ne tehdään nykyään Kiinassa. Vähän hintavimmista taas Royerin R121:stä.

Oktavaa käytän minäkin. Oikea Oktavahan on sanoutunut tyystin irti kiinalaistuotannosta ja pitää Kiinalaisia tavaramerkkioikeudellisena petoksena.
milcoin
23.10.2005 22:40:14
Oktavaa käytän minäkin. Oikea Oktavahan on sanoutunut tyystin irti kiinalaistuotannosta ja pitää Kiinalaisia tavaramerkkioikeudellisena petoksena.

Mistäs niitä venäläisiä tänä päivänä sit saa? Kuulin että joku Oktavan tehdas venäjällä valmistaa samoja mikkejä mutta jollain muulla logolla. Tietääkö joku jotain tosta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)