Aihe: Masterointi-rinki
1 2 3
Roberto
06.10.2005 13:11:11

Kyllä se idis tulee esille mp3 muodossakin. Pakkauksen aiheuttaman teknisen tasoeron voi hyvin kuvitella.

Juu morjens.
Timo JM
06.10.2005 15:02:19

ja esimerkiksi sen sivuuttaa, että haitsut ja muut lepattaa ympäri stereokuvaa, ja kaikessa on pieni flange?

Just niin :-)

Pienellä mielikuvituksella voi hyvin kuvitella miltä sen pitäisi kuulostaa.
...siis mun mielestä.
Aleksi Gaiss
06.10.2005 15:09:26
Timo JM: uusia kommentteja!? :)
Timo JM
06.10.2005 15:50:14 (muokattu 06.10.2005 15:50:56)

Timo JM: uusia kommentteja!? :)

OK. Kuulokekuuntelu:

Aika jyhkeältä kuulostaa. Volaa on selvästi enemmän. Biisi on kuitenkin snadisti säröllä. Ilman sitä aika hyvä. Mitäs teit?

Pistääkö kukaan paremmaksi, vai menikö luu kurkkuun?
...siis mun mielestä.
kivi
06.10.2005 15:50:37
Just niin :-)

Pienellä mielikuvituksella voi hyvin kuvitella miltä sen pitäisi kuulostaa.

Kyyyyllä... mä osaan jossain määrin kuunnella miksauksessa, että miltä se sitten masteroinnissa tulee kuulostamaan, jos kaikki menee putkeen.

mutta sitten kyllä pitäisi kuulla, että saavutetaanko se vai ei. Ja sitä ei voi oikein arvailla.

Niinhän sitä kuuntelee vaikka naapurin laulua suihkussa, seinän läpi, ja kuvittelee että se voi siellä kuulostaa hyvältäkin. Mutta ei voi tietää.

Sen takia musta tää palautteen anto ja arviointi oman mielikuvituksen perusteella ei johda mihinkään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Timo JM
06.10.2005 15:52:13 (muokattu 06.10.2005 15:52:46)

Sen takia musta tää palautteen anto ja arviointi oman mielikuvituksen perusteella ei johda mihinkään.

Kamoon kivi, et kai sentään ole noin tosikko ;-)
...siis mun mielestä.
Roberto
06.10.2005 15:54:13

Johtaa se siihen et joku saa lopulta Muusikoiden.netin Masterbointi-ketjun arvostetun "Paras mp3-säröttäjä"-tittelin.

Onnea voittajalle jo etukäteen!
Timo JM
06.10.2005 16:36:28

Johtaa se siihen et joku saa lopulta Muusikoiden.netin Masterbointi-ketjun arvostetun "Paras mp3-säröttäjä"-tittelin. Onnea voittajalle jo etukäteen!

Toi on tärkeä pointti ja siksi toivonkin, että ei keskityttäis pelkkään volumeen. Eli ei kilpajuoksua siitä kenen versio soi lujimpaa vaan kuka saa biisin parhaimman kuuloiseksi. (Mikä voi tietysti olla myös makuasia.)
...siis mun mielestä.
Aleksi Gaiss
06.10.2005 16:42:31 (muokattu 06.10.2005 16:44:04)
Waves REQ6, RBass ja LinMB.

EDIT: Viitsitkö Timo JM vielä kertoa missä kohdassa särö kuuluu niin osaan kiinnittää huomiota.
Timo JM
06.10.2005 16:54:59 (muokattu 06.10.2005 16:56:35)

Viitsitkö Timo JM vielä kertoa missä kohdassa särö kuuluu niin osaan kiinnittää huomiota.

Esimerkiksi tahdin ensimmäisessä iskussa kohdassa 0:35.
...siis mun mielestä.
Twinkle
06.10.2005 17:34:28
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mikä mahtaa 320 kbs HQ-pakatun MP3:n ja CD:n välinen ero käytännössä? Kyllä siinä jotakin eroa on, mutta mitenkä se kuuluu?
Boltsa
06.10.2005 19:27:54
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mikä mahtaa 320 kbs HQ-pakatun MP3:n ja CD:n välinen ero käytännössä? Kyllä siinä jotakin eroa on, mutta mitenkä se kuuluu?
Eipä sitä tavallinen musiikkidiggari kuulekkaan, mutta en ihmettelis jos oikein kokenut ja tarkkakorvainen tyyppi huomaisi eron. On siitä mp3:sta kuitenkin tavaraa pakattu waviin verrattuna.
Boltsa
kivi
06.10.2005 20:09:47
Eipä sitä tavallinen musiikkidiggari kuulekkaan, mutta en ihmettelis jos oikein kokenut ja tarkkakorvainen tyyppi huomaisi eron. On siitä mp3:sta kuitenkin tavaraa pakattu waviin verrattuna.

Ei kysymys olekaan siitä, etteikö se musa kuulostaisi edelleen yhtä hyvältä tai huonolta, mitä se alunperinkin oli - se vain ei ole samaa. Sille on tehty muutoksia, ja ihan sama kuuluuko niitä tai ei, siinä on eroa.

Nyt jos mä kuulen mp3:sta että tamburiini on tuplattu kulkusilla joita panoroidaan korvasta korvaan, niin mä ajattelen: hyvä. Tamburiini on tuplattu kulkusilla joita panoroidaan, onpa makee juttu.

Mutta sitten kuulenkin sen alkuperäisen, eikä siinä ollut mitään kulkusia, tajuan, että pakkausalgoritmi on muuttanut osan tamburiinia soundiltaan enemmän kulkusiksi ja sotkenut ne stereokuvassa, sellaista sattuu.

Mutta sitä ei oltu haettu. Mua huijattiin. :-( Aivan sama, olisiko se biisi parempi tai huonompi ilman tai kulkusilla - se ei oo noiden ear-candyjen funktio.

Mutta tuo on tyypillisesti sellainen asia, jota mp3-muunnos, hyväkin, tekee.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
lurkki
06.10.2005 20:50:53
Pakkausvaiheessa sovitaan mitkä äänet peittyy toisten alle, miten "maskataan" .
Eipä tuo anna anteeksi jälkikäteen tehtyä dynaamista kompressiota ja ekvalisointia.
Kiven mainitsemien flangejen kuuleminen taitaa olla jo sukupolvikysymys.
Tästä on ennenkin puhuttu. c-kasetti kohii ,mutta se ei syletä. Mua ainakaan.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
cubasisti
06.10.2005 23:17:57
WavPack pakkaa häviöttömästi johonkin 500-700kbps:n tienoille. Yksittäisillä moniraitakakun raidoilla (melko simppeliä ääntä) päästään yleensä jonnekin 400kbps:ään.
Twinkle
06.10.2005 23:41:15
WavPack pakkaa häviöttömästi johonkin 500-700kbps:n tienoille. Yksittäisillä moniraitakakun raidoilla (melko simppeliä ääntä) päästään yleensä jonnekin 400kbps:ään.

Kokeilin tuota Wavpackia, ensimmäinen testiveto 53,6 Mt --> 23,7 Mt

Ihan kohtuullinen ratio, tuommoisia vajaan 24 megan vetoja pystyis melkeen heittelemään paikasta toiseen. Tarttis varmaan tehä mixdown kummiskin tuohon 48 kHz muotoon ja kokeilla uuestaan.
hoffe
07.10.2005 09:06:42
Kokeilin tuota Wavpackia, ensimmäinen testiveto 53,6 Mt --> 23,7 Mt

Eikä mielestäni tarvitse koko biisiä masteroida, pari minuuttia riitänee. Sekin pudottanee hieman kokonaiskokoa...
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
BotneLapio
07.10.2005 11:51:39
Täytyy tänään kokeilla tuota masterointia... Kunhan kotiudun duunista.
-=Botnee!!=-
BotneLapio
07.10.2005 20:33:30 (muokattu 07.10.2005 20:35:20)
Vaikka ajatus MP3:sen masteroinnista puistatti, ryhdyin toimeen. Tässä tulos:

http://koti.mbnet.fi/~tapoo/Jutskat … e4ss%e4Taas-ReMaster-BotneLapio.mp3

Tein vähän dynamiikkamuutoksia. Eli biisin intro ja se välisoitto tulee vähän hiljempaa, pisti ainakin mulle korvaan.

Miksauksessa oli mun mielestä vähän flätti soundi, nyt on "hevimpi". Kitarasoundi alko vähän ärsyttämään. Muuten biisihän on kunnon hittitavaraa!

Intron aikana, 2 tahtia ennenkuin se kitarademppi lähtee, kuuluu Cubasen klikkiraita selvästi vasemmasta kanavasta. Oisko toisen kitaran mikkeihin vuotanut monitoreista? Ton olis mun mielestä kyllä voinu vaikka trimmata. Myös sen demppikitararaidan suhina alkaa selvästi kuulua ennen varsinaista riffiä. Tein snadin EQ-automaation leikaten yläpäitä introon, mutta kyllä sen klikin sieltä vieläkin erottaa.

Biisin viimeisen iskun jälkeen jää basso mun mielestä ikävästi soimaan, joten EQ-automaatiota siinäkin. Biisin alussa 0,2 sekuntia tyhjäää, lopussa 2.

Toi Gaissin masterointi klippaa, ja soundi "murskaantuu" vähän liikaa, joten mun version volume ei ole ihan yhtä kova.

EDIT: Ai niin, ennen tokaa verseä siinä iskuissa sanat menee: "Vitun"... ;)
-=Botnee!!=-
Timo JM
07.10.2005 21:18:41 (muokattu 07.10.2005 21:27:11)

Tein vähän dynamiikkamuutoksia. Eli biisin intro ja se välisoitto tulee vähän hiljempaa, pisti ainakin mulle korvaan.

Ei oikein toimi ainakaan mun korvaan.

Miksauksessa oli mun mielestä vähän flätti soundi, nyt on "hevimpi".

Sori, mutta musta toi kuulostaa nyt vähän tumpulta.

Kitarasoundi alko vähän ärsyttämään.

Heh, se on puolen unitin Rockman Sustainor. (Legendaarista skittasoundia 70-luvulta!) Mulla on joku perversio siihen ;-)

...demppikitararaidan suhina alkaa selvästi kuulua ennen varsinaista riffiä.

Mulla oli siinä pieni pätkä pelkkää äänityksen taustakohinaa, jotta voin ottaa siitä näytteen mahdollisesti myöhempää kohinan poistoa varten. Unohdin panna pätkän mutelle. En kyllä tajua miten voit kuulla sen. Mä kuulen sen vasta jos otan toisen synan pois.

Intron aikana, 2 tahtia ennenkuin se kitarademppi lähtee, kuuluu Cubasen klikkiraita selvästi vasemmasta kanavasta.

Se tulee siitä samasta kohinanäytteestä.

Tein snadin EQ-automaation leikaten yläpäitä introon, mutta kyllä sen klikin sieltä vieläkin erottaa.

Kiinnostaisi kyllä tietää kuuleeko kukaan muu sitä, että tietäis onko mun kuulossa tai laitteissa puutteita.

Biisin viimeisen iskun jälkeen jää basso mun mielestä ikävästi soimaan, joten EQ-automaatiota siinäkin.

Musta se on luonnollinen noin. Eihän se voi leikaten katketa.

Biisin alussa 0,2 sekuntia tyhjää, lopussa 2.

Lopussa kaksi kyllä, mutta alussa pitäisi olla yksi. Näin ainakin täällä mulla.

Muuten biisihän on kunnon hittitavaraa!

Kiitos kiitos :-)

Jep, jatkakaa...
...siis mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)