Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 58 9 10 11 12244 245 246 247 248
Muovinen
03.10.2006 11:15:54

1) Mikä on äänityssoftien insert ja send effects -osioiden perustavimmat erot? Molemmilla saa raidoille laitettua efektejä mutta missä tapauksissa toinen on parempi ja toinen huonompi? Kun ei ole päässyt koskaan testaamaan näiden eroa irl niin ei jotenkin pysty hahmottamaan asiaa näytöltä.

2) Mitä merkitystä efektien järjestyksellä on, miten se vaikuttaa lopputulokseen? Missä järjestyksessä käytetään yleensä esim kompuraa, reverbiä ja EQ:ta?

Nämä asiat on mulle niin tuntematonta aluetta, etten tiedä kyselenkö aivan typeriä.
musiikkia ->Muovinen ->LEVYLISTA
Halsu
03.10.2006 14:07:29 (muokattu 03.10.2006 14:17:03)

1) Mikä on äänityssoftien insert ja send effects -osioiden perustavimmat erot? Molemmilla saa raidoille laitettua efektejä mutta missä tapauksissa toinen on parempi ja toinen huonompi? Kun ei ole päässyt koskaan testaamaan näiden eroa irl niin ei jotenkin pysty hahmottamaan asiaa näytöltä.

Oletan että tarkoitat send effectseillä analogimaailman aux sendeihin verrattavaa patchaustapaa...

Jos näin, voit ajatella yksinkertaistetusti analogimaailmaan verraten näin:

Inserttiin kytkettävät efektit ovat kuin moniraitanauhurin ja miksauspöydän väliin kytkettäviä efektejä - vaikka kytkentä oikeasti tapahtuukin mikserin kanavagainin jälkeen (ennen eq:ta ja kanavaliukua) pöydän inserttipisteisiin. Eli, vaikkapa nauhurin raidalta 1 tulee ääntä, joka menee esim. kompressoriin ja siitä mikserin kanavaan 1. Tämän laitteen säädöt vaikuttavat vain kanavaan 1 ja pöytään tuleva ääni on efektoitua, "puhdasta" raidan 1 ääntä ei pöytään tule mistään. Insertteihin laitetaan yleensä dynamiikkaprosessorit, esim. gate, kompressori ja/tai limitteri. Miksauspöydän omat EQ:t ovat kanavakohtaisia, eli niiden voidaan ajatella olevan kiinteästi kanavan insertteihin kytkettyinä.

Aux sendeighin kytkettävät efektit taas toimivat niin, että esim. mikserin kanavaan 1 tulee ääni suoraan nauhurista raidalta 1, josta sitä jaetaan auxista (yleensä kanavan eq:n jälkeen, joko ennen tai jälkeen kanavaliu-un) efektilaitteelle. Efektoitu ääni tuodaan pöytään uuteen kanavaan (tai aux returneihin). Mikserin ykköskanavaa avaamalla saa "puhdasta" raidan 1 ääntä, ja efektoidun änen määrä riippuu sekä aux -säädöstä että efektin paluun voimakkuussäädöstä. Auxeista syötetään yleensä kaikulaitteita ja delaytä, auxeihin voi miksata useamman eri kanavan ääntä, eli esim. yhdellä kaikulaitttella voidaan hoitaa vaikka koko bändin kaiut.

2) Mitä merkitystä efektien järjestyksellä on, miten se vaikuttaa lopputulokseen? Missä järjestyksessä käytetään yleensä esim kompuraa, reverbiä ja EQ:ta?

Nämä asiat on mulle niin tuntematonta aluetta, etten tiedä kyselenkö aivan typeriä.

Ehkä yleisin järjestys on kompura, eq, reverbi. Mitään "oikeaa tapaa" ei kuitenkaan ole, korvat ovat päällikkö tässä - jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä.
CU -- Eki
varakeef
03.10.2006 15:01:37
Ehkä yleisin järjestys on kompura, eq, reverbi. Mitään "oikeaa tapaa" ei kuitenkaan ole, korvat ovat päällikkö tässä - jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä.

Ja täsmentäisin tässä yhteydessä, että kaikuja ei yleensä kytketä insertteihin, joten järjestyskysymys on hieman harhaanjohtava.

Eq ja kompura laitetaan tyypillisesti insertteihin, kaiut taas auxeihin, koska yleensä halutaan sekoitaa kaiutettua signaalia kuivaan. Rinnakkaiskompressointia (siis auxiin) käytetään nykyään enemmän kuin ennen, mutta perinteisesti ollaan tavattu kompura ja eq laittaa inserttiin. (Samalla tapaahan miksauspöydän eq on tosiasiallisesti kytketty samalla tavalla kuin insertiiin kytkettynä olisi: koko signaali kulkee eq'n kautta.)

Jos ja kun kaiku löytyy aux-väylästä, voidaan kaiun paluuta toki ekvalisoida, kompressoida jne. Samoin auxissa olevaan kaikuun menevää signaalia voidaan ekvalisoida ja kompressoida.

Laitetaanko eq ennen vai jälkeen kompressorin, on tilannekysymys. Itse olen sitä koulukuntaa, että ekvalisointi on kyllä helpompaa ennen kompuraa, koska villisti pumppaavasta kompressoidusta signaalista saattaa olla varsin hankala enää muokata ekvalisaattorilla ongelmataajuuksia. Vastaväitteenä voi tietysti esittää, miksi sitä kompressoria pitää sillä tavoin pahoinpidellä...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Halsu
03.10.2006 15:33:50

Laitetaanko eq ennen vai jälkeen kompressorin, on tilannekysymys. Itse olen sitä koulukuntaa, että ekvalisointi on kyllä helpompaa ennen kompuraa

Näin minäkin yleensä teen konella miksatessa, mutta analogipuolella tuo on harvoin mahdollista - tietääkseni lähes kaikissa pöydissä EQ on vasta inserttipisteen (eli paikan mihin kompuran saa luontevasti kiinni) jälkeen.
CU -- Eki
Muovinen
03.10.2006 15:51:37

Kiitos, nämä vastaukset selvensivät asiaa. Täytyy vielä opetella tuota aux sendiä käyttämään, se kun tuntuu käyttäytyvän hieman erilailla kuin nuo insertit.
musiikkia ->Muovinen ->LEVYLISTA
varakeef
03.10.2006 16:17:38
Analogipuolella tuo on harvoin mahdollista - tietääkseni lähes kaikissa pöydissä EQ on vasta inserttipisteen (eli paikan mihin kompuran saa luontevasti kiinni) jälkeen.

Paremmissa pöydissä sen voi valita (pre/post eq , pre/post liuku), halvemmissä ja pienemmissä pöydissä on kai molempia. Monissa pöydissä järjestyksen voi valita avaamalla kone ja säätämällä jumpperien asetukset haluamakseen.

Minulla vanhassa Mackiessä on ainakin insertti sekä faderin että eq'n jälkeen ihan tehdasasetuksena.
Jape Muusa
03.10.2006 23:29:38 (muokattu 03.10.2006 23:30:59)

Näistä hardwarekytkennöistö haluaisin tietoa,kun olen niiden kanssa melkoinen keltanokka (minäkö tyhmä,nytten ymmärrä :) Omistan tämmöisiä ymmärtääkseni vähän karvahattutason vermeitä,köyhä kun olen ALTO ACL2PRO kompura/gate, AltoQ eqvalisaattorin sekä Roland M-12 mikserin.
Monitorina mulla on Samson Servo 120a vahvistin,sekä Wharfedale (passiivi)hifi-kaiuttimet.
Se mitä haluaisin oppia,on kuinka kytkeä noi laitteet kaikkein viisaimmin,että pääsisin hyödyntämään niiden ominaisuuksia parhaiten niin äänittäessä matskua koneelle,kuin miksatessa jo koneella olevaa materiaalia em. vempeleillä.

Tiedän,että tämä on pässinlihaa monelle äänihommissa pitempään pyörineelle,
mutta kun minä olen kokematon näissä touhuissa,
olisin todella iloinen,jos joku jaksaisi mua opastaa.

Laitanpa tähän vielä linkit noista vermeistä:

Kompura/limitteri/expanderi/gate:
http://www.tecnec.com/Product.asp?b … ;prodClass=AEFFECTS&mfg=&se

Eq:http://www.soundonsound.com/sos/May03/articles/altoq.asp

Mikseri:http://www.speurders.nl/muziekinstr … 5/12_kanaals_roland_m12e_mixer.html

Mainittakoon vielä,että äänikorttina mulla on M-audion Delta 44.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Halsu
04.10.2006 00:29:05 (muokattu 04.10.2006 00:30:19)

Paremmissa pöydissä sen voi valita (pre/post eq , pre/post liuku), halvemmissä ja pienemmissä pöydissä on kai molempia. Monissa pöydissä järjestyksen voi valita avaamalla kone ja säätämällä jumpperien asetukset haluamakseen.

Minulla vanhassa Mackiessä on ainakin insertti sekä faderin että eq'n jälkeen ihan tehdasasetuksena.

Seison korjattuna. Pikkupöydillä oon aina tehnyt, on sattuneet kaikki olemaan pre-eq / pre-fader. Auxeista onkin sitten jo löytynyt noita valintoja kyllä...
CU -- Eki
nahkaruoska
04.10.2006 09:00:59
Elikkäs tarkoitus olisi saada ääni tietokoneelle->miksata->polttaa.
Bändissä on 2 kitaraa(toinen laulaa),basisti(laulaa myös),pianisti ja rumpali.
Bändillä on tälläistä kamaa käytössä:

-T-Bonen Rumpumikkisetti(paska)
http://www.thomann.de/thoiw3_t-bone_dc_1000_prodinfo.html
-T-Bonen MB-60 Set (kitaroissa)
http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_mb60_mikrofonset_prodinfo.html
-T-Bonen MB85 (lauluissa)
http://www.thomann.de/thoiw3_t-bone_mb85_prodinfo.html
-Behringerin SL2442FX-Pro Eurodesk
http://www.thomann.de/thoiw3_behrin ... eurodesk_24kanalmixer_prodinfo.html
-Di box
-runsaan kilowatin edestä PA-kamaa
-ja tietenkin kitara- ja basso- vahvistimet

Elikkäs jos tähän lisäisi tälläisen tallentimen onnistuisiko sillä kaikki tarpeellinen nauhoittaminen?
http://www.thomann.de/thoiw3_fostex_mr8_mkii_prodinfo.html

Minulla olisi vielä muutama kysymys..

1. Miltä kuullostaisi jos rummut nuhoitettaisiin 4 mikillä? Elikkäs yksi basariin ja virveliin toiset ylhäältä molemmilta puolilta. Vai pitäisikö jokainen kannu mikittää erikseen ?

2. Olen kuullut että bassoa nauhotettaisiin kahdelle linjalle samaan aikaan..
Toinen pienellä säröllä vahvarista ja toinen suoraan pöydästä..
Miten tämä käytännössä onnistuu ?

Teen jo selväksi tässä vaiheessa että tämä ei tule olemaan ihan helppoa aluksi joten voisitte helpottaa asiaa puhumalla suomen kieltä ;) koska välillä näkee joitain ihmeslangisanoja joita en tajua..:D

Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.

-Jussi
hey, ho let's go!
Torniojaws
04.10.2006 12:15:59

Älä tilaa sssnakea mistään. Ne eivät ole ollenkaan luotettavia, vaikka ovatkin halpoja...

Itsellä on toiminut ongelmitta syksystä 2001 lähtien SSSnaken mikkikaapeli (naaras-uros -XLR) :)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
varakeef
04.10.2006 12:55:32
Itsellä on toiminut ongelmitta syksystä 2001 lähtien SSSnaken mikkikaapeli (naaras-uros -XLR) :)

Epäluotettavuus tarkoittaa sitä, että viallisten ja helposti hajoavien osuus on suuri. Yhdestä ehjästä piuhasta ei voi vetää johtopäätöksiä vastakkaiseen suuntaan.

Ssssnaken piuhat ovat epäluotettavia, mutta halpoja. Rykivä piuha aiheuttaa kuitenkinajanhukkaa, pilalle meneviä ottoja, taloudellisia menetyksiä ja ennen muuta harmitusta. Verrattomasti enemmän kuin paremman piuhan hinnan verran.
Synth
05.10.2006 21:04:34
Osaatteko sanoa mitään kommenttia Carillonin seteistä???
Niissä kun tuntuu olevan kaikki tarpeellinen PC-pohjaiseen työskentelyyn eikä hintakaan niin päätä huimaa tuossa halvimmassa paketissa..

ja linkkiä: http://www.slsx.com/index.cfm?PID=1630&TRID=221&PTRID=114
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
moikki
06.10.2006 09:30:27
Mainitkaas joitain 4 sisäänmenoa omaavaa usb-äänikorttia. Itse olen ajatellut käytettynä m-audion quatroa.
Jees jees
pwc
06.10.2006 19:01:12
Mainitkaas joitain 4 sisäänmenoa omaavaa usb-äänikorttia. Itse olen ajatellut käytettynä m-audion quatroa.

Lexicon Omega: http://www.thomann.de/thoiw3_lexicon_omega_studio_prodinfo.html

4 line in + 2 mic in + midi + s/pdif. Saat neljälle erilliselle kanavalle yhtaikaa nauhoitettua, eli esim 2x xlr yhdelle kanavalle ja line in 1-3 kaikki erillisille. Omassa käytössä toiminut, tosin eipä kovin hirveästi ole ehtinyt testata kaikkea.
LTD
08.10.2006 20:04:05
Mulla lähtee äänikortista piuhat 4-kanavaiseen mikseriin (vanha Behringer Eurorack)jossa on kiinni luurit. Mikserin "main out"esta lähtee piuhat aktiivimonitoreihin. Ongelma on siinä, että mä en saa monitoreja hiljaiseks niin, että luureja vois käyttää vielä kuunteluun. Miten ton sais hoidettua niin ettei tarttis aina ottaa monitoreista virtoja pois tai piuhoja irti? Onko uudemmissa miksereissä toi mahdollista?
varakeef
09.10.2006 09:38:30
Mulla lähtee äänikortista piuhat 4-kanavaiseen mikseriin (vanha Behringer Eurorack)jossa on kiinni luurit. Mikserin "main out"esta lähtee piuhat aktiivimonitoreihin. Ongelma on siinä, että mä en saa monitoreja hiljaiseks niin, että luureja vois käyttää vielä kuunteluun. ...

Tässä taas olisi hyvän tavan mukaista kertoa tarkka malli, kernaasti linkillä jne. niin olisi realistisempi mahdollisuus saada konkreettista apua. Joissain noissa on cntr volume vaikuttaa luureihin, main volume päälähtöihin.
Geassi
09.10.2006 18:24:15
Halsu
09.10.2006 22:35:56 (muokattu 09.10.2006 22:36:13)

http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_em900_stereoset_prodinfo.html
+
http://www.thomann.de/thoiw3_tascam_mf_p01_portastudio_prodinfo.html
=
Halvin (ja paskin) tapa nauhoittaa rompetta treenikämpällä?

Ihan pelkästään noilla kamoilla nauhalle ei tartu muuta kuin kohinaa, ellei käytössä ole lisäksi jotain mikkietusta tai mikseriä.

Nuo mikit kun ovat kondensaattorimikrofoneja jotka tarvitsevat phantom -sähköä toimiakseen, ja tuosta kasettiraiturista sitä ei ole saatavilla.

Jos haluat käyttää kasettimankan mikkisisäänmenoa, pitää mikrofoniksi hommata joko dynaaminen mikrofoni tai patterikäyttöinen elektreettikonkkamikki.

Jos noille mikeille löytyy sähköä, osaava äänittäjä saisi varmasti ihan kohtuullista demojälkeä aikaan noillakin.
CU -- Eki
Geassi
09.10.2006 22:45:59
Todennäköisesti olen käsittänyt väärin, mutta tuollahan lukee että noihin kelpaisi "1,5 Vbattery or Phantom Power (9-52V)". Viittaako tämä sitten johonkin muuhun?
Halsu
09.10.2006 23:07:01

Todennäköisesti olen käsittänyt väärin, mutta tuollahan lukee että noihin kelpaisi "1,5 Vbattery or Phantom Power (9-52V)". Viittaako tämä sitten johonkin muuhun?

Eikun oikeassahan sinä olet. Meikä on vaan ihan silmät ristissä väsy, katsoin väärin tuon mikin tiedot.

Noiden pitäisi toimia ihan OK tuon mankan kanssa.
CU -- Eki
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)