Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 588 89 90 91 92244 245 246 247 248
Danko
23.01.2009 13:02:18

Mulla on kuitenkin lojumassa Behkun adat-väyläinen ADA8000 ja mielessä kävi, että löytyisikö mitään budjettiluokan USB-purkkia, jossa olisi adat-liittimet mukana, jotta voisin hyödyntää tuota ADAa? Sen nyt vielä jaksaa roudata takapenkillä. Koetin etsiä moisia netistä, mutta hinnat alkoi jo kohota sen verran korkeiksi, ettei oikein viitsi maksaa niin marginaalisesta hyödystä, kun ei nyt ainakaan lähitulevaisuudessa ole tarvetta rumpusettejä tai livebändiä mobiilisti nauhottaa.

sentillä saa sentin laitteen jne. mutta:
http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/behringerbca2000.htm
http://www.discoland.fi/discokanta_display.php?pkey=1102933583
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
Siis ei voi haluta haluavansa. Tai voi, mutta ei silti ala haluta sitä mitä haluaa haluta. -kondensaattori
Point
24.01.2009 23:58:18 (muokattu 25.01.2009 18:28:14)
Tuli tuossa muuten mieleen, että onko mahdollista saada lisää fyysisiä mikkikanavia etuasteineen Fast Track Ultralle kaveriksi, jollain vehkeellä, tulevaisuuden rumpu-äänityksiä ajatellen? Nythän saan "vain" neljä mikkiä käyttöön kerralla(pelkällä Fast Trackillä, siis), saisinko jotenkin seitsemän? Muuten kuin ostamalla uuden interfacen?

E: Onko mahdollista liittää esimerkiksi Peaveyn PV14 Fast Track Ultraan kiinni ja äänitellä käyttäen mikserin mikkietusia? Että Ultra toimisi pelkästään äänikorttina?
Ze Kink
25.01.2009 22:04:48 (muokattu 25.01.2009 22:07:27)
Miltäs tämä setti kuulostaa? Ajattelin kokeilla itselleni vähän uutta tapaa äänittää rumpuja. Rumpuina on viimeaikaisen minimalismikauden takia pelkkä virppa, bassari ja "lattiatomi" (eli 14" räkkitomi), pelteinä pelkkä haikka ja ride. Mikitys on bassari (T-bone BD300), virpan yläkalvo (SM57), haikka pikkukonkalla (T-bone Sc150) ja setin oikealla puolella isokalvokonkka (Oktava Mk319) aika korkealla, jolla on tarkoitus saada taltioitua sekä ride että tomi. Miltä kuulostaa? Huone on todella pieni "koppi" eli autotallin takaosan pieni tila, jossa treenaan.

Mietiskelen, että kannattaisiko kokeilla esim. ottaa koko setti tuolla Oktavalla, ja siirtää Sm57 virpan alakalvoon? Tai ehkä vaihtaa riden tilalle crash, ettei tuon pellin crashaaminen tuota niin järjetöntä mökää? Pitäisikö ottaa jotain huomioon, että lopputulos olis mahdollisimman käyttökelpoinen? Haen tällä siis ehkä vähän tavanomaista räkäisempää laatua. Ehkä vähän tämän tyylistä rumpusaundia: http://www.youtube.com/watch?v=f37uBUdqtls&fmt=18
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
Antti1
25.01.2009 22:07:59
Mietiskelen, että kannattaisiko kokeilla esim. ottaa koko setti tuolla Oktavalla, ja siirtää Sm57 virpan alakalvoon?

Näin mä näkisin tän jutun. Otat pari kapulanmittaa virpan yläpuolelta sillä laajakalvolla ja virpan mattoa 57:lla tai toisella konkalla. Sit joku ylimääräiseksi jäänyt mikki vähän kauemmas ambienssia nappaamaan, tai sinne lattiatomiin.
Ze Kink
25.01.2009 22:16:06 (muokattu 25.01.2009 22:16:34)
Näin mä näkisin tän jutun. Otat pari kapulanmittaa virpan yläpuolelta sillä laajakalvolla ja virpan mattoa 57:lla tai toisella konkalla. Sit joku ylimääräiseksi jäänyt mikki vähän kauemmas ambienssia nappaamaan, tai sinne lattiatomiin.

Kauemmas ei ole mahdollista laittaa mitään :D tuo on siis todellakin ihan hiton pieni tila. Basari melkein seinässä kiinni, mutta laitoin väliin patjan estämään heijastuksia. Tarkoitus olisi siis tosiaan saada jotain melko klaustrofobista meininkiä tuohon.

Ylimääräisiä mikkejäkään ei ole kuin yksi toinen Sc150. Jos ei millään tule miellyttävää jälkeä, niin taidan ottaa sivaripaikalta lainaan jonkun Audix D2:n tai D4:n ja iskeä sen tuohon lattiatomiin.

E: Kannattaisiko mikittää tuo haikka ala- vai yläpuolelta?
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
Antti1
25.01.2009 22:21:15
Kannattaisiko mikittää tuo haikka ala- vai yläpuolelta?

Mun mielestä sitä ei tarvii tolla metodilla mikittää, mutta jos, niin laittaisin yläpuolelta kellon ja reunan välimaastoon 20-30 asteen kulmassa abouttiarallaa.
Ze Kink
25.01.2009 22:25:59 (muokattu 25.01.2009 22:26:31)

Siis suoraan virpan yläpuolelle? Poimiiko se silloin myös lattiatomin ja riden ihan ok? Vai pitäisikö laittaa vähän keskemmälle settiä tai vähän vinoon?

Mun mielestä sitä ei tarvii tolla metodilla mikittää, mutta jos, niin laittaisin yläpuolelta kellon ja reunan välimaastoon 20-30 asteen kulmassa abouttiarallaa.

Joo, suunnilleen näin mulla onkin. Eihän tuota ole pakko käyttää tietenkään, jos vaan sotkee asioita.
Antti1
25.01.2009 22:28:37
Siis suoraan virpan yläpuolelle? Poimiiko se silloin myös lattiatomin ja riden ihan ok? Vai pitäisikö laittaa vähän keskemmälle settiä tai vähän vinoon?

Kyllä, suoraan virpan yläpuolelle. Siitä saa vielä pientä hienosäätöä haettua sitten suuntaamalla mikkiä pikkusen eri paikkaan. Riippuu tietty suuntakuviostakin yms. Kaikki tulee tuolla tavoin ihan hyvin, paitsi joskus voi jäädä kaipaamaan pönttöihin vähän sitä lähimikin tuomaa potkua ja virpasta uupuu melko tehokkaasti mattosoundi.

Kannattaa kokeilla eri juttuja, jos hermot vaan kestää.
KaRa
26.01.2009 15:11:25 (muokattu 26.01.2009 15:30:35)
Pitäisi kattella jotain digitallenninta...
Olen vähän kattellut ja tutustunut juttuihin, mutta niitä on niin tuhoton määrä etten nyt oikeen tiedä mikä se olisi minulle juuri sopiva. Eli suositelkaahan jotain :)

Itsekseni äänittelen, eli siinä mielessä ei tarvitse olla mahdollisuutta monen raidan saman aikaseen äänittämiseen ja muutenkin omaan tarpeeseeni en niin moniulotteista masiinaa tarvi, mutta toisaalta taas haluaisin kyllä sijoittaa tulevaisuuttakin ajatellen, että varmaan 4-8 mikkituloa ja 4 samanaikanen äänitys olisi mukava olla.

Äänittelen kitaraa vahvistimen kautta parilla Fostexin MC10 mikeillä ja sitten synaa, bongoja juu nou :)
...Olin kirjoittamassa, että en CD-asemaa tarvitse, mutta tulikin mieleen että se voisi sittenkin tulla tarpeeseen. No mietin vielä.
Tallentimen ja tietokoneen välillä pitäisi myös olla nopea ja vaivaton yhteys... usb?
Tykkään analogisesta säätelystä ja näpertelystä, joten monimutkaisuus ei välttämättä ole miinus minun kohdallani, kyllä kaikkea oppii aikanaan käyttämään :)

Hintaa on vaikea sanoa, mutta sanotaan kuitenkin about 400-800e
Voitte mieltää hintaluokan ulkomaan kursseihin.

Mitkä merkit yleisesti ovat kovia moniraitatallentimissa? Mitä kannattaa erityisesti ottaa huomioon?
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
halind
26.01.2009 16:38:44

Sellaista kyselisin, että oisko kellään tietoa taustojen tekemisestä esim. esiintyvälle duolle (2kitaraa ja laulut). Tarjoaako joku basso- ja rumputaustojen tekoon palvelua, siis joko tietokonepohjaista tai hyvälaatuiseolla kiippari/syhtikalla tehtyjä? Taustat siis esim minidiskille tai cd:lle.
Synnyttäjä
26.01.2009 22:41:59

sentillä saa sentin laitteen jne. mutta:
http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/behringerbca2000.htm
http://www.discoland.fi/discokanta_display.php?pkey=1102933583

Noo, senttien vehkeisiin tässä on totuteltu jo pitkän aikaa. Mutta kiitti. Tuo mahtuisi just budjettiin. Nyt pitää vielä miettiä, että onko tuo _todella_tarpeellinen, vai riittäisikö se stereomikitys.
!
*Bandiitti*
27.01.2009 18:54:00

mitä kaikkee miksaukseen sisältyy?
"ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen
tommiot
27.01.2009 18:59:40
mitä kaikkee miksaukseen sisältyy?

Nauhoitettujen raitojen sovittaminen stereoraidaksi niin että kuulostaa hyvältä.
Antti1
27.01.2009 20:05:18
Nauhoitettujen raitojen sovittaminen stereoraidaksi niin että kuulostaa hyvältä.

Ja tätä prosessia ei koskaan voi tehdä kahdesti samalla tavalla, jos haluaa sen soundaavan mahdollisimman hyvältä. Joka kerta täytyy siis keksiä pyörä uudelleen.
tommiot
28.01.2009 09:19:44
Miten mikitätte rumpusetin pellit? Mulla on aina jotenkin ollut overhead-saundien kanssa vähän ongelmia.

En siis hae kannusaundia sieltä, vaan pelkkiä peltejä. Käytössä on KM184-pari, jota oon pitänyt yleensä noin 1,5m päässä snaresta, AB-mikityksellä osoittamassa pelteihin suoraa yläpuolelta. Sit HPF melko korkealle, ettei tuu sitä muuta settiä sieltä. Ambienssimikit on sit ollu 4x ton overhead-etäisyyden päässä snaresta ja samanverran toisistaan, ja sieltä oon hakenu enemmän niitä kannuja.
Antti1
28.01.2009 11:48:29
Miten mikitätte rumpusetin pellit? Mulla on aina jotenkin ollut overhead-saundien kanssa vähän ongelmia.

Mä oon tainnut joka kerta kokeilla jotain uutta, aina tosin ei oo näitä innovaatioita loppupeleissä käytetty. Seuraavissa äänityksissä tulee ortf-asettelu overeille, haikkamikki 20-30 asteen kulmassa kellon ja reunan välimaastoon, sekä ridemikki mahd. lähelle riden alapintaa. Sijainti silläkin kellon ja reunan välin huitteilla. Vaiheet kannattaa muistaa tuosta alapuolelta mikitetyssä mölyssä vaan.

En osaa vielä sanoa miltä soundaa, mutta pitäisi olla aika erotteleva ja peltipainotteinen systeemi. Hifiä ja "steriiliä" mättösoundia nyt ollaan hakemassakin.
Ze Kink
30.01.2009 00:40:11
Mä oon tainnut joka kerta kokeilla jotain uutta, aina tosin ei oo näitä innovaatioita loppupeleissä käytetty. Seuraavissa äänityksissä tulee ortf-asettelu overeille, haikkamikki 20-30 asteen kulmassa kellon ja reunan välimaastoon, sekä ridemikki mahd. lähelle riden alapintaa. Sijainti silläkin kellon ja reunan välin huitteilla. Vaiheet kannattaa muistaa tuosta alapuolelta mikitetyssä mölyssä vaan.

Sama. Viimeksi koitin jonkinlaista Bonham -mikitystä yhdellä laajakalvokonkalla, mutta pistin lisäksi haikkamikin aika lailla samaan tyyliin. Sitä ennen oli Glyn Johns -tyylillä kahdella pikkukonkalla, joka toimi itseasiassa erittäin hyvin omasta mielestä, ainoastaan ride jäi vähän ponnettomaksi.
art-turku
30.01.2009 21:13:14
Juum, kesätöihin olisi tarkoitus hakea ja sitä myötä monitorit, kotistudion sydän, hankkia.

Olen pyöritellyt muutamaa, alle 500 euron hintaluokassa olevaa vaihtoehtoa:

ESI nEar05, T-hinta 175 €

Behringer B2030A Truth, T-hinta 269 €

Genelec 6010A, T-hinta (kpl-) 299 €

ESIä on lukemani mukaan kehuttu täällä, ja se olisi myös halvin. Mahtaako se olla paras vaihtoehto? Eniten tykkäisin Geneleceistä ihan merkin (=laadun) vuoksi, mutta taajuusvaste (74 Hz - 18 kHz) näyttää uhkaavan kapealta. Behringer on minulle vähän kuin vaihtoehto noiden kahden väliltä, kokemuksia siitä?

Kiitos.
tommiot
31.01.2009 11:27:00
Juum, kesätöihin olisi tarkoitus hakea ja sitä myötä monitorit, kotistudion sydän, hankkia.

Olen pyöritellyt muutamaa, alle 500 euron hintaluokassa olevaa vaihtoehtoa:

ESI nEar05, T-hinta 175 €

Behringer B2030A Truth, T-hinta 269 €

Genelec 6010A, T-hinta (kpl-) 299 €

ESIä on lukemani mukaan kehuttu täällä, ja se olisi myös halvin. Mahtaako se olla paras vaihtoehto? Eniten tykkäisin Geneleceistä ihan merkin (=laadun) vuoksi, mutta taajuusvaste (74 Hz - 18 kHz) näyttää uhkaavan kapealta. Behringer on minulle vähän kuin vaihtoehto noiden kahden väliltä, kokemuksia siitä?

Kiitos.

Meneeks Genelecin 8020 yli budjetin? 410 puntaa tällä hetkellä, mut kesällä voi olla kurssi jo toinen.
JoKo
31.01.2009 15:00:18
mutta taajuusvaste (74 Hz - 18 kHz) näyttää uhkaavan kapealta

Se on se keskiäänialue joka ratkaisee. Jos ei kauheasti manipuloi ihan alimpia ja ylimpiä taajuuksia niin ne on mitä luultavimmin ihan terveitä. Toki jos niillä monitoreilla haluaa fiilistellä biisejä niin sitten asia on eri. Tämmöstä siis ihan yleisellä tasolla, noita geneleccejä en ole kuullut...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)