![]() 05.04.2025 09:14:12 | |
---|---|
soundmodel: https://www.soundonsound.com/techniques/mixing-pedals Pääjuttu on joko se, että on helpompaa säätää pedaaleita kuin räkkilaitteita tai se, että pedaaleilla voi saada laadukkaamman kanavan halvemmalla. PS: https://www.soundonsound.com/reviews/tl-audio-ivory https://www.soundonsound.com/reviews/golden-age-project-comp-54 Miten niitä on muka helpompaa säätää? Pedaali on huonompi formaatti studioon, jossa kaikki kamat on räkeissä. En usko tuohon laadukkuuteen myöskään, nykyään toki monenlaisia polkimia markkinoilla, mutta edelleenkin ne signaalitasot ja liitännät taitaa olla monessa huonosti studioon sopivia. Pedalit myös edelleenkin toimii yleensä 9V tasasähköllä, niin epäillä sopii että miten isoille signaalitasoille laite yltää ja mikä on kohinan taso. Toinen mitä en sun jutuista ymmärrä, on toi ostohintojen kummallinen optimointi. Toki rahalla on aina väliä, mutta se on mulle ihan yks lysti maksanko kompurasta 10e vai 1000e vai jotain siltä väliltä, jos laite tekee sen mitä tarvitsee ja kestää ajan hammasta. Ja jos palaan siihen pointtiin, mistä tämäkin "keskustelu" läksi, niin nykyään todella laadukkaita, aikoinaan ammattikäyttöön suunniteltuja ja tehtyjä laitteita saa todella edullisesti koska eivät ole suuressa mittakaavassa haluttuja tai tarpeellisia eikä nettifoorumeilta oppinsa hakeneet teoreetikot ymmärrä niiden arvoa ollenkaan. | |
![]() 05.04.2025 10:33:59 (muokattu 05.04.2025 12:15:39) | |
oksatboys: Toinen mitä en sun jutuista ymmärrä, on toi ostohintojen kummallinen optimointi. Toki rahalla on aina väliä, mutta se on mulle ihan yks lysti maksanko kompurasta 10e vai 1000e vai jotain siltä väliltä, jos laite tekee sen mitä tarvitsee ja kestää ajan hammasta. Sitä parempi sille, joka myy laitettansa ylihinnalla. "ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa" Hinnoittelumatriisi: https://external-content.duckduckgo … 753cfe7d2ed5697b224d&ipo=images Eli jos laatu on ~sama ja hinta on iso tai pieni, niin on järkevää ostaa se, missä hinta on iso? No niin no, näin niitä luxusautojakin myydään. Myydään myös esim. audiokaapeleita. Eikös esim. Warm tai GAP targettaa juurikin sitä, että tunnettujen valmistajien hinnoissa olisi ilmaa, jonka voi leikata pois ja näin tavoittaa enemmän ostajia? | |
![]() 05.04.2025 10:54:23 | |
soundmodel: Sitä parempi sille, joka myy laitettansa ylihinnalla. "ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa" Sä oot täällä taas haukkumassa ihmisiä. Tällä kertaa tyhmäksi, vain koska on erilainen näkemys siitä mikä on henkilön omiin tarpeisiin sopivaa. Yritä nyt edes vähän käyttäytyä. Fuzz is Clean! | |
![]() 05.04.2025 12:32:41 | |
soundmodel: Eikös esim. Warm tai GAP targettaa juurikin sitä, että tunnettujen valmistajien hinnoissa olisi ilmaa, jonka voi leikata pois ja näin tavoittaa enemmän ostajia? Jos joku tekee suunnittelutyön, testauksen ja tuotteen, kokonaisuus maksaa enemmän kuin myöhemmin markkinoille ilmestyvä kopio alkuperäisestä. Tämäkin on käsitelty jo aiemmin. Kun äänität itse soittamasi version Easy livinistä, joudut myymään sitä huokeammalla kuin Uriah Heepin alkuperäistä versiota, vaikka se olisi - itseäsi lainaten - likimain sama. | |
![]() 05.04.2025 12:39:16 (muokattu 05.04.2025 12:47:27) | |
ituvirtanen: Jos joku tekee suunnittelutyön, testauksen ja tuotteen, kokonaisuus maksaa enemmän kuin myöhemmin markkinoille ilmestyvä kopio alkuperäisestä. Tämäkin on käsitelty jo aiemmin. Kun äänität itse soittamasi version Easy livinistä, joudut myymään sitä huokeammalla kuin Uriah Heepin alkuperäistä versiota, vaikka se olisi - itseäsi lainaten - likimain sama. En ole ihan kärryillä elektronisten piirien tekijänoikeuksista, mutta eikö tuo vaadi, että kopio suunnitelmasta pitää tuottaa täysin itse. Alkuperäinen skeema on tekijänoikeuksilla sille, joka sen on tehnyt. Jos alkuperäistä skeemaa ei ole julkaistu, niin tuossa on jo aika paljon reverse-engineering:iä. Ohjelmistoissa reverse-engineering vie yleensä moninkertaisesti enemmän aikaa kuin initial implementation, koska et voi rakentaa vain paloista. EDIT: piirikaavio ei ole suojattu, jos sellaisen löytää, mutta piirisuunnitelma on. | |
![]() 05.04.2025 12:57:35 (muokattu 05.04.2025 13:01:05) | |
soundmodel: Jos alkuperäistä skeemaa ei ole julkaistu, niin tuossa on jo aika paljon reverse-engineering:iä. Ohjelmistoissa reverse-engineering vie yleensä moninkertaisesti enemmän aikaa kuin initial implementation, koska et voi rakentaa vain paloista. Kuutamolla olet, kyllä. Elektroniikan ratkaisut ovat niin yleisiä, että taitava suunnittelija pystyy analogielektroniikkaa tutkimaan korttitasolla hyvinkin nopeasti. Kaltaiseni puusilmäkin tunnistaa perusratkaisuja esimerkiksi etuasteissa jopa kortilta skeemasta puhumattakaan. Lexicon ei patentoi mitään kaikualgoritmeja, koska silloin ne tulisivat julkisiksi. Julkistettu ratkaisu olisi helppo koodata uusiksi pienin muutoksin. Tällöin variaatio olisi patentin ulkopuolella. Onpas kello paljon, täytyy lähteä keikalle. | |
![]() 05.04.2025 13:11:39 (muokattu 05.04.2025 13:33:09) | |
ituvirtanen: Kuutamolla olet, kyllä. Elektroniikan ratkaisut ovat niin yleisiä, että taitava suunnittelija pystyy analogielektroniikkaa tutkimaan korttitasolla hyvinkin nopeasti. Kaltaiseni puusilmäkin tunnistaa perusratkaisuja esimerkiksi etuasteissa jopa kortilta skeemasta puhumattakaan. Silti kloonit ja alkuperäiset eivät soundaa tai toimi samanlailla? Yksinkertaiselta kuulostaa joo. | |
![]() 05.04.2025 14:22:46 (muokattu 05.04.2025 14:28:01) | |
soundmodel: Sitä parempi sille, joka myy laitettansa ylihinnalla. "ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa" Hinnoittelumatriisi: https://external-content.duckduckgo … 753cfe7d2ed5697b224d&ipo=images Olen kyllä taloustieteen peruskurssin kirjan lukenut. Eli jos laatu on ~sama ja hinta on iso tai pieni, niin on järkevää ostaa se, missä hinta on iso? No niin no, näin niitä luxusautojakin myydään. Myydään myös esim. audiokaapeleita. En tietenkään tarkoittanut että kannattaa ostaa tai ostaisin minkä tahansa laitteen suuremmalla hinnalla kuin jonkin toisen täysin vastaavan laitteen. Tarkoitin että jos haluan harrastella rautamiksaamista, niin en ala "optimoimaan" ostohintaa kompuralle käyttämällä tarkoitukseen huonosti soveltuvia kitarapedaleja. Sen sijaan ostan tarkoitukseen sopivan laitteen. Ostopäätöstä harkitse yleensä huolella ja ostan käytetyn laitteen kun eteen tulee sopivalla hinnalla sopiva laite. En ole koskaan myöskään ostanut yli tonnin kompuraa, mutta olen ostanut yli tonnin uutena maksaneen kompuran käytettynä mielestäni hyvällä diilillä. Siitä pääsee varmaan eroon samalla rahalla, jos tarvitsee. Eikös esim. Warm tai GAP targettaa juurikin sitä, että tunnettujen valmistajien hinnoissa olisi ilmaa, jonka voi leikata pois ja näin tavoittaa enemmän ostajia? No tavallaan, mutta ei noiden laitteet kuitenkaan ole samanlaisia kuin ne alkuperäiset. Ainakaan GAPin laitteet, warm voi ollakin lähempänä. Tarkoitus on varmaankin myydä kotistudioharrastajille lupausta "klasissista soundeista", joita ei makuuhuoneissa koskaan tulla saavuttamaan koska ne "klassiset soundit" on tehty ihan eri menetelmällä. Ei sillä etteikö noi voisi olla ihan käyttökelpoisia laitteita tai etteikö joku tekisi niillä hyvää musaa/soundia. | |
![]() 05.04.2025 14:26:19 | |
soundmodel: Silti kloonit ja alkuperäiset eivät soundaa tai toimi samanlailla? Yksinkertaiselta kuulostaa joo. Sun pitäis vähän opiskella elektroniikka, että tässä klooni/kopio-keskustelussa olisi mitään järkeä. Ei mikään laite sisällä taikaosia. Ihan tavallisista bulkkikomponenteista on tehty valtaosa kaikista maailman laitteista. On täysin mahdollista kloonata esim. se Neven diodikompura kunnolla, mutta jos sen aikoo markkinoille asti saada, niin hintalappu tulisi olemaan jotain muuta kuin Behkun versiossa on. | |
![]() 05.04.2025 14:31:02 (muokattu 05.04.2025 14:31:59) | |
oksatboys: Sun pitäis vähän opiskella elektroniikka, että tässä klooni/kopio-keskustelussa olisi mitään järkeä. Ei mikään laite sisällä taikaosia. Ihan tavallisista bulkkikomponenteista on tehty valtaosa kaikista maailman laitteista. On täysin mahdollista kloonata esim. se Neven diodikompura kunnolla, mutta jos sen aikoo markkinoille asti saada, niin hintalappu tulisi olemaan jotain muuta kuin Behkun versiossa on. Onko markkinoilla yhtäkään autenttisen oloista kloonia? Soundidemo, jos mahdollista. Vastaus ja jatko sopii paremmin ketjuun: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=16&t=251133&o=180 | |
![]() 05.04.2025 15:11:53 (muokattu 05.04.2025 15:13:19) | |
soundmodel: Onko markkinoilla yhtäkään autenttisen oloista kloonia? Soundidemo, jos mahdollista. Vastaus ja jatko sopii paremmin ketjuun: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=16&t=251133&o=180 Autenttisen oloisia on paljon, esim. toi Behkun "klooni" Neven vanhasta diodisiltakompurasta. Autenttisia/täysin samanlta soundaavia varmaan vähemmän, en tiedä mitä on markkinoilla eikä kiinnosta alkaa sulle sitä selvittämään. Sen verran seuraan laitemarkkinoita, että tiedän esim. tuosta nevestä olevan muitakin "klooneja" olevan kuin Behku. Tuo nykyinenkin AMS-Neven tekemä kompura on tavallaan kopio/klooni siitä alkuperäisesti, koska todnäk se ei sisällä 100% samoja osia kuin alkuperäinen yli 50 v sitten tehty vehje. Ihan mahdollista ettei sekään kuulosta samoilla asetuksilla täysin samalta. | |
![]() 06.04.2025 01:03:28 | |
Ostakaa jos siltä tuntuu https://www.etuovi.com/kohde/x62263?haku=M2228541486 On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 06.04.2025 16:53:58 | |
askomiko: Ostakaa jos siltä tuntuu https://www.etuovi.com/kohde/x62263?haku=M2228541486 Nice! Onko sun? Gold Member of Fit Tan Club | |
![]() 07.04.2025 22:22:05 | |
Ostin torilta 2 x rycoten universal shockmount + popfiltterit. Oli hyvä diili, vaikka en algoritmeilla tsekannut. Viimein u89lle on jotkut järkevät pitimet ja nimensä mukaisesti noihin saa ripusteltua melkein mitä mikkejä vain. | |
![]() 08.04.2025 11:40:06 (muokattu 08.04.2025 11:41:05) | |
oksatboys: Ostin torilta 2 x rycoten universal shockmount + popfiltterit. Oli hyvä diili, vaikka en algoritmeilla tsekannut. Viimein u89lle on jotkut järkevät pitimet ja nimensä mukaisesti noihin saa ripusteltua melkein mitä mikkejä vain. Ah mä tarttisin kans 87:lle ja 89:lle tollaset kunnolliset. Liian pitkään 87:aa on riiputettu vähän rikkinäisessä Behringer B1-mikin kehdossa :D Fuzz is Clean! | |
![]() 08.04.2025 12:16:22 (muokattu 08.04.2025 12:20:20) | |
Mikael: Ah mä tarttisin kans 87:lle ja 89:lle tollaset kunnolliset. Liian pitkään 87:aa on riiputettu vähän rikkinäisessä Behringer B1-mikin kehdossa :D Mulla on myös kasiysit olleet milloin missäkin vähän huonosti istuvassa pitimessä teipillä varmistettuina... Toi Rycote maksaa vajaan satasen, mutta en ole uutena raaskinut ostaa vaikka hinta on ihan kohtuullinen (vrt. Neumannin oma shockmount tai mikkien hinta). Vaikuttaa laadukkaalta ja helposti saa kiristettyä mikin kuin mikin tuohon Universalmountiin lisäosana kiinnitettävä popfiltteri on myös paljon kätevämpi kuin mikkiständin varteen kiinnitettävä rimpula. Shockmountin jäykkyys on myös sopivan löysä eli toimii oikeasti vaimentimena toisin kuin mitkään näkemäni halvat shockmountit. Harvemmin toki omassa käytössä on shockmountin vaimennuksella ollut niin merkitystä, mutta eipä u89 oikein pysy hyvin edes missään muussa pitimessä, jota olen kokeillut. Pitääpä testata miten tuossa Universalissa pysyis "nerokkaista" pitimistään tunnetut md421/md441. | |
![]() 08.04.2025 19:55:00 (muokattu 09.04.2025 11:42:56) | |
89 on sen verran pienempi et sen on saanut ängettyä näihin t-kaupan halpiksiin: https://www.thomann.de/at/the_tbone_ssm6.htm Toi on just sen verran tiukka, et uskaltaa kyllä käyttää ilman lukkokiinnitystä. Ehkä ihan ylösalaisin en roikottais, mut normiasennoissa toimii just hyvin. Mut 87 on sen verran isompi et se ei tohon mahdu. Mut totta tosiaan mikkien hinnat ja neumannin omat varaosat huomioon ottaen satku per kunnollinen shockmount ei olis mikään paha sijoutus :D Fuzz is Clean! | |
![]() 09.04.2025 23:41:41 | |
oksatboys: ... "nerokkaista" pitimistään tunnetut md421/md441. 421:n pidikehän on usein epäluotettava, samoin se 441:n läpinäkyvästä muovista tehty "pidike", joka ei pidä mitään. Sen sijaan 441:n uudempi musta klippi kyllä pitää mikin luotettavasti ihan missä tahansa asennossa. Siis tämä, on siinä muovinpalalla kilohintaa, mutta toisaalta kyllä hoitaa hommansa hyvin: https://www.thomann.de/intl/sennheiser_mzq441.htm Itse asiassa sen verran pitää kyllä vielä täsmentää, että alkuperäisten harmaiden 421:ien (niiden, joissa on vielä iso Tuchel-liitin) metallinen pidike on kyllä toiminut hyvin. Ne uudemmat muoviset ovat kyllä huonoja. Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan. -Humanoid | |
![]() 09.04.2025 23:51:37 | |
Jucciz: Ne uudemmat muoviset ovat kyllä huonoja. Siitä kiinnikkeen vivun raosta mahtuu pieni nippuside läpi, joka pitää palikan paikallaan. | |
![]() 10.04.2025 10:16:49 (muokattu 10.04.2025 12:27:41) | |
Jucciz: 421:n pidikehän on usein epäluotettava, samoin se 441:n läpinäkyvästä muovista tehty "pidike", joka ei pidä mitään... Jep, niistä alkuperäisistä kirkkaasta muovista tehdyistä on se "lukkosalpa" katkennut jo ennen kuin minä edes olen syntynyt :D Tuo Rycoten kehto pitää md441:n myös todella hyvin paikallaan. Itse asiassa sen verran pitää kyllä vielä täsmentää, että alkuperäisten harmaiden 421:ien (niiden, joissa on vielä iso Tuchel-liitin) metallinen pidike on kyllä toiminut hyvin. Ne uudemmat muoviset ovat kyllä huonoja. Mulla on kaikki md421:set noita vanhoja ja niissä tosiaan metallinen pidike kestää. Rautalangalla/sähköjohdolla olen lukinnut avauspainikkeen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)