Aihe: Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
Antti1
11.07.2011 19:31:47
Ianuarius: Jos joku voisi kertoa muutamia vinkkejä, niin olis aika jees.

Tee kaikki paremmin alusta alkaen ja unohda "fix it in the mix". ;) Tahtoo sanoa sitä, että toi kuulostaa vaan vähän kehnoilla lähtösoundeilla tehdyltä pätkältä, eikä niille useinkaan voi tehdä juuri mitään. Esimerkiksi merkittävästi parempi rumpusoundi jeesais jo kokonaisuutta eteenpäin huomattavasti. Sitten vois panostaa noihin sihisuhikitaroihin, jotka on sitä tuttua gainipuuroa. Basso oli tommonen vähän mitäänsanomaton ja tasainen pötkö, joka oli lähinnä täyttämässä ilmeisesti jonkinlaista alataajuuksien puutetta vaan. Myös synasoundeja voisi hieroa vähän, sieltä asettuu jonkin verran kamaa kitaroiden ylempien taajuuksien kanssa ristiinrastiin.

Kokeile ihan ensiksi ottaa kaikki efektit pois, siis biisin sovituksen kannalta tarpeettomat, ja tee balanssi soittimille sellaisenaan. Jos se ei kuulosta hyvältä, niin lähtösoundit on vääränlaiset.

Millä kamoilla ja softilla nää on tarkalleen tehty?
Osta osta
Ianuarius
11.07.2011 19:44:28 (muokattu 11.07.2011 19:51:12)

Paskoilla kamoilla ja softilla. Ei kait sun muuta tarvi tietää.

En mä silti suostu uskoon, että TOI näyte on parasta, mitä noista raidoista voi aikaan saada. Okei, jos mulla ois pistää miljoona euroa kamoihini, niin varmaan ois lähtökohtasesti paremmat tsänssit saada hyvää jälkeä aikaan. Mut jos sun neuvo on, että miksaamalla ei voi tehdä mitään, niin miks tää palsta sit on täällä?

Ehkä ymmärsit viestini väärin, vaikka yritinkin sen aika hyvin selittää.

Ei, en yritä saada kaupallista saundia aikaan. Yritän oppia miksauksen perusteita. Mitkä on niitä isoimpia miksauksellisia juttuja, mitä tossa näytteessä pitäis korjata (lukuunottamatta sitä, että mun kamat ja softat on paskoja)?

EDIT: Myös synasoundeja voisi hieroa vähän, sieltä asettuu jonkin verran kamaa kitaroiden ylempien taajuuksien kanssa ristiinrastiin.

Tää oli hyvä vinkki. Pitää tutkailla tota.

EDIT2: Ja mikä on "parempi" rumpusaundi? Ei noi mitkään loistavat saundit oo, mut mun korvaan ihan ok. Ja mitä tarkotat gainipuurokitaroilla? Eikö sellasia saundeja van yksinkertasesti SAA käyttää? Kuulostaako ne automaattisesti kaikessa musiikissa aina huonoilta (siis onko tämä absoluuttinen fakta vai sun henkilökohtanen mielipide) vai etkö just sä vaan tiedä miten gainipuurokitarat saadaan kuulostaan hyviltä?
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Ianuarius
11.07.2011 19:58:53

No laitetaanpa ihan uuteen viestiin, ku en jaksa enää miljoonatta kertaa editoida tota edellistä.

En mä näillä mun kamoilla vaan saa mitään kovin laadukasta nauhotusta aikaan. Jos se on mahdollista, niin en oo vielä keksiny, että miten. Yritän kaikilla ilmasilla vehkeillä saada niin hyvä jälkeä ku pystyn, mutta siis ei mulla oo mitään studiovehkeitä, eikä varaa pistää satoja tai tuhansia euroja kotistudiolaitteistoon. Eikö tänne saa kirjottaa, jos sellasia ei oo, ja eikö täällä neuvota ku vaan semiproomiksaajia? Kymmeniä euroja ehkä ois mahollista laittaa, jos on tosi vitun tärkeä kapistus, mikä täytyy ostaa.

Ja toinen juttu -- onko nauhottaminen kielletty, jos ei oo kunnon vehkeitä? Ei kukaan oo sitä päin naamaa sanonu, mut vähän tulee sellanen olo, että jos ei oo fyrkkaa, niin älä edes yritä. Sit ku kaikki soittimet, vahvistimet yms. on jokanen maksanu yli 2000 euroa, niin SITTEN niitä voi nauhottaa. Sit ku on satojen eurojen dawit ja plugarit, niin sitten vasta saat nauhottaa jotain niillä. Muuten se ei vaan voi kuulostaa edes etäisesti hyvältä. Älä yritä, älä opettele, odota, että sulla on tarpeeks rahaa, niin sit sulla on mahollisuuksia tehdä jotain oikein.

Mä tykkään nauhotella ja tehdä biisejä jne. Amatöörimäisiltähän ne kuulostaa, vaikka siellä dawin sisällä tekiski kaiken oikein, mut mun mielestä (ja tää on vaan tällanen amatöörin pöljä päähänpisto) siinäki voi olla aika vitun iso laatuero, mitä niistä muutamasta paskoilla vehkeillä nauhotetusta raidasta saa aikaan. Ehkä ne ei kuulosta niiltä studiolevyiltä, mutta edes PAREMMILTA.
washburn
11.07.2011 20:00:59 (muokattu 11.07.2011 20:07:11)

Ianuarius:

Ei, en yritä saada kaupallista saundia aikaan. Yritän oppia miksauksen perusteita.

En saanu sun näytettä jostain syystä auki. Mutta jos oikeasti haluat oppia miksauksen perusteita, niin ensimmäisen oppitunnin aihe on: hyvät lähtösoundit. Sitä ei varmaan voi korostaa liikaa. Mitä vähemmän joudut miksatessa "korjaamaan" asioita niin sen parempi.

EDIT: Aukeshan se kun alatasin ton tiedoston. Joo, tota olihan se ihan jännän kuuloista, tuli mieleen soundit joita joskus fast trackerilla pyöriteltiin kultaisella 90-luvulla. Pysyn aikaisempien sanojeni takana. Onhan noi rumpu, basso ja synasoundit aika kauheet. Kitaroihin vähemmän säröä ja tiukempaa tatsia soittoon.
Live long and prosper.
Ianuarius
11.07.2011 20:05:13 (muokattu 11.07.2011 20:05:33)

washburn: En saanu sun näytettä jostain syystä auki. Mutta jos oikeasti haluat oppia miksauksen perusteita, niin ensimmäisen oppitunnin aihe on: hyvät lähtösoundit. Sitä ei varmaan voi korostaa liikaa. Mitä vähemmän joudut miksatessa "korjaamaan" asioita niin sen parempi.

No kyllä mä tiedän!

Sori jos kuulostan turhautuneelta, mutta se vaan johtuu siitä, että oon turhautunu. Mitäpä ite luulet, että yritän täs saada aikaan? Jos noi on parhaat lähtösaundit, mitä pystyn tuottaan, niin ei se vaan auta yhtään mitään -- YHTÄÄN MITÄÄN -- että joka ikinen, jolta neuvoja kysyn, sanoo että "ensimmäisen oppitunnin aihe on: hyvät lähtösoundit".

Sanoin jo, että en usko, ettei paskasta miksauksesta voi saada aikaan parempaa miksausta. Mähän miksailen koko ajan ja jotku jutut kuulostaa paremmilta ku toiset! En vaan tiedä että miksi. Pitääkö mun vaan arvata kaikki asiat, ku te täällä toistelette noita lähtösaundejanne? :P

Anteeksi. Ei oo tarkotus loukata ketään näillä mun riehumisilla.
washburn
11.07.2011 20:09:16

Ianuarius: No kyllä mä tiedän!

Sori jos kuulostan turhautuneelta, mutta se vaan johtuu siitä, että oon turhautunu. Mitäpä ite luulet, että yritän täs saada aikaan? Jos noi on parhaat lähtösaundit, mitä pystyn tuottaan, niin ei se vaan auta yhtään mitään -- YHTÄÄN MITÄÄN -- että joka ikinen, jolta neuvoja kysyn, sanoo että "ensimmäisen oppitunnin aihe on: hyvät lähtösoundit".

Sanoin jo, että en usko, ettei paskasta miksauksesta voi saada aikaan parempaa miksausta. Mähän miksailen koko ajan ja jotku jutut kuulostaa paremmilta ku toiset! En vaan tiedä että miksi. Pitääkö mun vaan arvata kaikki asiat, ku te täällä toistelette noita lähtösaundejanne? :P

Anteeksi. Ei oo tarkotus loukata ketään näillä mun riehumisilla.

Joo, nou hätä. Peace!

Varmaan kannatta aluksi lukea joku perustavanlaatuinen opus studiotyöskentelystä. Vaikkapa Äänityön kivijalka, löytyy kirjastosta. Avaa perusasioita kummasti, ja oppii ainakin hahmottamaan, milloin mitäkin efektiä tarvitaan ja miksi.
Live long and prosper.
Antti1
11.07.2011 20:09:28 (muokattu 11.07.2011 20:10:23)
Ianuarius: Sanoin jo, että en usko, ettei paskasta miksauksesta voi saada aikaan parempaa miksausta. Mähän miksailen koko ajan ja jotku jutut kuulostaa paremmilta ku toiset! En vaan tiedä että miksi. Pitääkö mun vaan arvata kaikki asiat, ku te täällä toistelette noita lähtösaundejanne? :P

Kerro nyt ne kamat, ihan kaikki. Ei me pystytä muuten auttamaan. Ei voi tietää mitä sä pystyt tekemään ja mitä et, jos kamat on kerran kovin rajalliset, etkä suostu edes sen verran jeesaamaan neuvojaa. Ehkä voidaan vinkata paremman ilmaisen vaihtoehdon pariin, mutta tietämättä mitään ei sekään onnistu.
Osta osta
Ianuarius
11.07.2011 20:15:27 (muokattu 11.07.2011 20:23:38)

Antti1: Kerro nyt ne kamat, ihan kaikki. Ei me pystytä muuten auttamaan. Ei voi tietää mitä sä pystyt tekemään ja mitä et, jos kamat on kerran kovin rajalliset, etkä suostu edes sen verran jeesaamaan neuvojaa. Ehkä voidaan vinkata paremman ilmaisen vaihtoehdon pariin, mutta tietämättä mitään ei sekään onnistu.

* ESP LTD F-250 Electric Guitar
* Yamaha YPT-400 koskettimisto
* Yamaha FG700MS akkari
* Fujitsu Lifebook A Series
* T.Bone SCT700 putkikonkkamikki (joskaan en tässä käyttäny, mut tulevan varalta)
* Reaper 3.75
* AmpliTube 3 FREE vahvistinmallinnin
* yellow tools Independence Free
* IK Multimedia SampleTank 2
* kitarajohdot on mustia

washburn: Varmaan kannatta aluksi lukea joku perustavanlaatuinen opus studiotyöskentelystä. Vaikkapa Äänityön kivijalka, löytyy kirjastosta. Avaa perusasioita kummasti, ja oppii ainakin hahmottamaan, milloin mitäkin efektiä tarvitaan ja miksi.

Näin täytynee tehdä. Lähinnä kai ajattelin vaan, että jos tossa on joku selkeä juttu, mitä vois miksauksella korjata, niin täällä ammattitaitosemmat vois sen osoittaa sieltä. Kiitos vinkeistä.
Antti1
11.07.2011 20:25:18 (muokattu 11.07.2011 20:29:56)
Ianuarius: * ESP LTD F-250 Electric Guitar
* Yamaha YPT-400 koskettimisto
* Yamaha FG700MS akkari
* Fujitsu Lifebook A Series
* T.Bone SCT700 putkikonkkamikki (joskaan en tässä käyttäny, mut tulevan varalta)
* Reaper 3.75
* AmpliTube 3 FREE vahvistinmallinnin
* yellow tools Independence Free
* IK Multimedia SampleTank 2
* kitarajohdot on mustia

Mä sanoisin, että noilla sun pitäisi kyllä saada ihan kelvollista jälkeä aikaan. Nyt on lähinnä siitä lähtösoundien ruuvailusta vaan kiinni. Lähtösoundit, lähtösoundit. Sanonko vielä kerran? :)

AmpliTubella muutaman euron hankinta 4x12 Metal T1 -kaappimallinnoksen muodossa vois olla se, joka riittää sulle kitaroiden soundin merkittävään parannukseen. Se on Mesan 4x12" mallinnoksesta tempaistu ja mielestäni toimii sen Marshallin kanssa hyvin yhteen.

Basso on ilmeisesti softalla tehty? Jos löydät kivan oktaaverin, niin se ei välttämättä olisi huono ajatus kokeilla kitaralla. Mä juuri parhaillaan pelleilen räkkiromuilla ja yllätyin siitä, kuinka hyvän "bassosoundin" mä sain kitaralla aikaan ihan hetkessä. Sama on toteutettavissa softallakin ja AmpliTubesta löytyy ihan kelvollinen kaappisimu bassolle.

Synasoundeista en osaa sanoa juutajaata, kun en ole noita kiippareita koskaan rällättänyt. Nyt ne on jokatapauksessa jotenkin vähän pienen ja ohuen kuuloiset. Keskiäänistä puuttuu jotain, sama juttu kitaroilla. Mä levittäisin synia aika reippaasti noilla "padeilla" ja muilla taustamatoilla jotenkin stereokuvassa.

Rummuista kun mainitsin, niin toi konemaisuus sen vähän pilaa. Basarista puuttuu napsua yläpäästä, virveli tussahtaa vähän liikaa ja pellit on mitä noi yleensä on. Niille ei oikein voi tehdä mitään muuta, kuin koittaa vaihtaa softaa ja ohjelmoida ne elävämmiksi. Ilmaiseksi ei oikein onnistu ton paremminkaan kovin helpolla.

E: Nämä kaikki siis tosiaan ihan vaan omaa mielipidettä soundin suhteen. Ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta, jokainen pitää erilaisesta.
Osta osta
Ianuarius
11.07.2011 20:33:04

Antti1: AmpliTubella muutaman euron hankinta 4x12 Metal T1 -kaappimallinnoksen muodossa vois olla se, joka riittää sulle kitaroiden soundin merkittävään parannukseen. Se on Mesan 4x12" mallinnoksesta tempaistu ja mielestäni toimii sen Marshallin kanssa hyvin yhteen.

Ok, tollasen vois kyllä hommata.

Basso on ilmeisesti softalla tehty? Jos löydät kivan oktaaverin, niin se ei välttämättä olisi huono ajatus kokeilla kitaralla. Mä juuri parhaillaan pelleilen räkkiromuilla ja yllätyin siitä, kuinka hyvän "bassosoundin" mä sain kitaralla aikaan ihan hetkessä. Sama on toteutettavissa softallakin ja AmpliTubesta löytyy ihan kelvollinen kaappisimu bassolle.

Mä iteasiassa oon kokeillu tota Reaperin omalla octaverilla ja saundi oli aika kauhee just noilla AmpliTuben kaapeilla ja jostain syystä latenssit nousi ihan pilviin. Ehkä se on vaan tosta octaverista kiinni. Vois kokeilla kaivaa jonku toisen plugarin. Helpottas tietenki, ku ei bassojaki tarvis Guitar Proolla kirjotella.

Rummuista kun mainitsin, niin toi konemaisuus sen vähän pilaa. Basarista puuttuu napsua yläpäästä, virveli tussahtaa vähän liikaa ja pellit on mitä noi yleensä on. Niille ei oikein voi tehdä mitään muuta, kuin koittaa vaihtaa softaa ja ohjelmoida ne elävämmiksi. Ilmaiseksi ei oikein onnistu ton paremminkaan kovin helpolla.

Tottahan tuoki. Oon joskus tehny huomattavasti parempiaki rumpuraitoja, mut toi oli tollanen 7 minuutissa tehty, ku oli haasteessa aika vähän kortilla. Eihän niistä sitä konemaisuutta ikinä saa pois, mutta oon tullu siihen tulokseen, että joissaki biiseissä pitää rummut olla, ja kun ei omia ole, niin noi samplet kelpaa ihan tarpeeks hyvin. Independencessä on 5 muutaki settiä ja jokaisessa monia eri sampleja bassarille ja virvelille. Pitää kaivella niitä vähän lisää. Tietenki toi tussahtava saundiki on vähän makuasia.

Kiitos hyvistä vinkeistä. :)
Antti1
11.07.2011 20:39:14 (muokattu 11.07.2011 20:39:49)
Ianuarius: Ok, tollasen vois kyllä hommata.

Kannattaa ainakin kokeilla, ilmaiseksihan ne saa testiin sieltä Custom Shopin kautta.

Mä iteasiassa oon kokeillu tota Reaperin omalla octaverilla ja saundi oli aika kauhee just noilla AmpliTuben kaapeilla ja jostain syystä latenssit nousi ihan pilviin. Ehkä se on vaan tosta octaverista kiinni. Vois kokeilla kaivaa jonku toisen plugarin. Helpottas tietenki, ku ei bassojaki tarvis Guitar Proolla kirjotella.

Millainen äänikortti sulla on käytössä? Tietokoneen oma? Sen ajurit selittäisivät ton latenssin ainakin mahdollisesti. Noissa plugareissa toki on eroja. Mä en osaa suoralta kädeltä mitään hyvää ilmaista kertoa, täytyy testata kaikki mahdollinen vaan. Katso samalla, jos AmpliTube tarjoilisi jotain avuksi tohonkin yskään.

Mut ihan tosissaan: kyllä noilla eväillä saa hyvän soundin aikaiseksi. Ei toi sun näytekään ollut mitenkään varsinaisesti huono. Se oli vaan vähän eloton ton konemeiningin takia ja parantamisen varaa oli vähän kaikkialla. Se on vaan helpointa ja järkevintä parantaa siellä, jossa homma menee pieleen - alussa. Harrastuksen alkupuolella tuntuu kauhean raa'alta palata aina sorvin ääreen alusta asti, kun ei systeemi pysy kasassa. Niin se vain on, sen mä olen itsekin vastikään kunnolla oppinut ja vuosia mä oon äänitysten kanssa kuitenkin enempivähempi leikkinyt.
Osta osta
rintapek
11.07.2011 21:03:06

Ianuarius: Ja toinen juttu -- onko nauhottaminen kielletty, jos ei oo kunnon vehkeitä?

Olet nyt kovasti kiipeämässä perse edellä siihen kuuluisaan mäntyyn. Suurin osa (mun mielestä) parhaista äänitteistä on tehty ennenkuin mikroprosessori keksittiin.
Vielä tänä päivänä voipi tehdä vaikka mitä, vaik äänityskalustona ois pelkkä c- kasettidekki.
One kind of music only - the good kind
Lennu
12.07.2011 16:33:12

rintapek: Olet nyt kovasti kiipeämässä perse edellä siihen kuuluisaan mäntyyn. Suurin osa (mun mielestä) parhaista äänitteistä on tehty ennenkuin mikroprosessori keksittiin.
Vielä tänä päivänä voipi tehdä vaikka mitä, vaik äänityskalustona ois pelkkä c- kasettidekki.

Jos rummut on midiä, niin c-kasettinauhuri ei auta. Ennen äänitettiin oikeat rummut. Tekniikka on mennyt jo niin pitkälle, että kyse ei ole enää pelkästä äänitystekniikasta. Ja jos alkupäässä instrumentti soittaa kliklop, niin se soittaa kliklop myös lopputuotteessa. Ei siinä auta haikailu analogiatekniikan perään.
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
jannu
13.07.2011 01:31:48
Ianuarius:
Sanoin jo, että en usko, ettei paskasta miksauksesta voi saada aikaan parempaa miksausta.

Kannatais uskoa, koska paskasta miksauksesta ei saa mitää muuta kuin näppyjä. Parempaa miksausta kohti pääsee ainoastaan nollaamalla kamat ja aloittamalla alusta.

Lennu ja aika moni mu juttelikin asiaa.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
rintapek
13.07.2011 13:38:35

Lennu: Tekniikka on mennyt jo niin pitkälle, että kyse ei ole enää pelkästä äänitystekniikasta. ... Ei siinä auta haikailu analogiatekniikan perään.

Nimenomaan. En mä tekniikan perään haikaile. Se on toi prosessi, mikä pitäis ottaa haltuun. Pitäis pystyä erottamaan, et mikä on työ ja mikä on työkalu.
Niinko renkaanvaihto autossa. Saat ne renkaat vaihdettua kotipihalla tunkilla ja ristikkoavaimella. Oleellista ei ole se tunkki, vaan tarttee ymmärtää, et auto pitää saada ylös, vaik pyörä kerrallaan. Ristikkoavainta pyöritettäessäkään ei tartte laskea kierroksia, se ei ole oleellista. Kun osaa vaihtaa renkaat, niin sit ne osaa vaihtaa myös korjaamon vehkeillä, kunhan opettelee käyttämään sitä nosturia ja paineilmavehkeitä. Mut ne ei o se juttu. Vaik kui hienosti pyörittelis nosturia ja paineilmaporaa, niin tarttee muistaa vaihtaa ne renkaat.
Numb
13.07.2011 15:52:43

rintapek: Pitäis pystyä erottamaan, et mikä on työ ja mikä on työkalu.

Tämä.

Esimerkiksi mulle ei studiotekniikka ole kovinkaan tuttua. Mutta mä pyrin korvilla kuuntelemaan, että mitä sille matskulle mahdollisesti pitäisi tehdä. Sitten pyrin etsimään sen, millä saa tehtyä sen mitä tehdä tarvitsee. Toki usein homma menee niin, että tiedän, ettei tämä nyt oikein..., mutta en osaa sanoa mitä sille pitäisi tehdä. Todelliseen taitoon kuuluu se, että tietää mitä pitää tehdä. Värkit ovat vain työkaluja, joilla se tehdään.
Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol
Lenoldinho
19.07.2011 15:19:10

Mä en oo ihan varma että uskaltaako tähän ketjuun enää kirjoittaa :--D

no joka tapauksessa. Mä en heviä oo koskaan oikein miksaillu eikä mulla oikeen oo käsitystä miten sen oikeesti pitäis tapahtua. Jostain syystä mä oon nyt kuitenki äänittämässä ja miksaamassa meidän bändille EP:tä :D housetuottajaa alkaa vähän hirvittää... Tossa vähän tän hetkistä tilannetta: http://soundcloud.com/lenno/roughmix/s-jXT6k

Laulut tästä nyt vielä puuttuu lähes kokonaan demokertsiä lukuunottamatta mutta ehkä tästä saa jotain kuvaa.
emukka
03.10.2011 17:34:20
Ei toimi näyte :
palikka
21.10.2011 10:04:19

On se kyllä jännä, miten vaikeata kysymykseen on vastata. Mäkään en tiedä pahemmin miksailusta mitään, mutta anyway. Vaikka äänitteet olisi paskoja, ja kysyjä (mm. Ianuarius) tietää sen, olisi täältä voinut jättää ne lähtösoundi-runkkailut pois. Kysymys kun tuntui olevan, että mitä raidoille tulee tehdä, miten esim. kompressoria käytetään tai miten rumpuja/rumpukonetta tulisi työstää. Ihan noin yleisesti..
Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku
rintapek
21.10.2011 11:25:37

palikka: On se kyllä jännä, miten vaikeata kysymykseen on vastata. Mäkään en tiedä pahemmin miksailusta mitään, mutta anyway. Vaikka äänitteet olisi paskoja, ja kysyjä (mm. Ianuarius) tietää sen, olisi täältä voinut jättää ne lähtösoundi-runkkailut pois. Kysymys kun tuntui olevan, että mitä raidoille tulee tehdä, miten esim. kompressoria käytetään tai miten rumpuja/rumpukonetta tulisi työstää. Ihan noin yleisesti..

Vaan kun tommoista ei ole. Ei autoakaan ajettaessa kysytä, et missä asennossa kaasupolkimen tulee olla tai mihin suuntaan rattia tulee kääntää. Kun se kovasti riippuu siitä missä on ja mihin tahtoo mennä.

Avaimet onnistuneeseen kotiäänitykseen kun on simppelisti siinä, että ottaa mielestään sopivimman mikin, laittaa sen parhaaksi katsomaansa paikkaan, säätää äänitystason kohdalleen ja painaa punaista nappia. Ja sit soittaa niin hyvin kuin osaa.

Kun se raita/raidat on purkissa, niin sit niitä voi haluamallaan tavalla työstää. Mut LailaKinnusesta ei saa Elvistä, eikä Ynkästä rautalankaa vaik kuin tahtois. Eikä pidä masentua siitä, jos se oman käden jälki lopputuotteessa ei kuulosta ihan samalta kuin ameriikan meininki. Ammattilaisilla on kuuntelut kunnossa, harjaantuneet korvat ja hemmetisti tietotaitoa käyttää kulloinkin tarvitsemaansa vehjettä saadakseen äänitteen kuulostamaan haluamaltaan. Ne tekee kuten yks puuveistostaiteilija aikanaan sanoi: -"Se kuva on puun sisällä, hän vaan raapii roskat pois ympäriltä."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)