ReBeat 05.07.2008 20:42:33 (muokattu 05.07.2008 20:50:43) | |
---|
Zoom, G2, G7 tai kalleimmillaan G9... löytää hyvinkin helposti rajattoman määrän soundeja Määrällä ei kyllä tee mitään kun aivan kaikki säröt kuulosti jokaisessa versiossa järkyttävän karseilta. Jotain avaruuspulputuksia ja lo-fi juttuja löytyi, mutta perussoundit ihan hirveetä digitaalitirinää ja kylmää kliiniä. Kuulee ettei potikoita pyörittelemälläkään voi saada luonnollisen kuuloista sähkökitarasoundia aikaiseksi. Kuulosti enemmän joltain syntikan "e-guitar" preseteiltä kuin sähkökitaralta. e: Digitech RP50PS tarjosi testissä parempaa soundia kuulokkeisiin kuin tuo kalleinkaan Zoomi näytteiden perusteella. |
Harrastelija 05.07.2008 23:00:00 | |
---|
Määrällä ei kyllä tee mitään kun aivan kaikki säröt kuulosti jokaisessa versiossa järkyttävän karseilta. Jotain avaruuspulputuksia ja lo-fi juttuja löytyi, mutta perussoundit ihan hirveetä digitaalitirinää ja kylmää kliiniä. Kuulee ettei potikoita pyörittelemälläkään voi saada luonnollisen kuuloista sähkökitarasoundia aikaiseksi. Kuulosti enemmän joltain syntikan "e-guitar" preseteiltä kuin sähkökitaralta. e: Digitech RP50PS tarjosi testissä parempaa soundia kuulokkeisiin kuin tuo kalleinkaan Zoomi näytteiden perusteella. Parempi niin kuin siten kuinka itselleni Podin kohdalla kävi. Netissä on jumalattoman hienoa demoa valmistajalta ettei paremmasta väliä. Kun XT Live sitten saapui sainkin kuunnella tunkkaista ja kuollutta soundia vuoden verran kunnes luovutin ja totesin, ettei omilla vehkeilläni saa siitä kunnollista irti. Siitä seikkailusta opin sen, etten luota nettidemoihin, en edes jonkun ei yritykseen liittyvän soittajan näytteisiin, kun se oma kalusto kuitenkin on lopputuloksen kannalta ratkaisevin. Onhan tässäkin ketjussa linkki hyviin Pod soundeihin, mutta kun tietää esim. kitaroitten siinä olevan huippuluokkaa, puhumattakaan soittotaidosta omaan verrattuna, ei se tee Podia yhtään houkuttelevammaksi. Mikä on luonnollisen kuuloisa sähkökitarakitarasoundi? Mallintava on aina mallintava, olkoon kuinka hyvä vaan. Toisen korvaan toinen kuulostaa "aidommalta" kuin toinen, mutta vain aito kuulostaa aidolta. Zoomin demot ovat surkeita (onneksi, eipä aikanakaan tule pettymyksiä), saan omillakin kamoillani kirkkaampaa ja ilmavampaa, puhtaampaa soundia kuin Podilla koskaan sain. Se on itselleni tärkeä pointti. Aitoa säröäkin saan itselleni tarpeellisen määrän ja tarvittaessa otan sen pelkällä kitara vahvistin systeemillä jos sopivaa ei Zoomista löydä. Eikä määräkäänj ole ratkaiseva, muutama hyvä itselle riittää. Määrällä on merkitystä vaan sillä kohtaa, että ehkä useampi löytää itselleen tarvittavan soundin, oli multihärpäke merkiltään sitten mikä tahansa. Eikä tämä ole sinällään Zoomin puolustuspuhe vaikka se itselläni toimiikin. Lähinnä vaan sitä, että miksi rajoittaa mahdollisuuksia vain Podiin tai V-amppiin. Kannattaisi kokeilla ja katsoa muutkin tarjolla olevat. Mielelläni testaisin itsekkin Bossin ja Voxin jos se mahdollista olisi. Näytteisiin en enää kuitenkaan pelkästään usko. Harrastelija Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Timo JM 05.07.2008 23:58:33 (muokattu 06.07.2008 00:01:14) | |
---|
Akille vielä yksi kysymys: Onko niin, että ToneLabin signaaliketjusta puuttuu yleinen kompressori? Eli onko laitteen ainoa kompura se mikä löytyy efektipedaaleista? ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Aki 06.07.2008 14:32:44 | |
---|
Akille vielä yksi kysymys: Onko niin, että ToneLabin signaaliketjusta puuttuu yleinen kompressori? Eli onko laitteen ainoa kompura se mikä löytyy efektipedaaleista? On. Tuosta ainokaisesta pedaalipaikasta johtuen livenä tulee välillä käytettyä erillistä wahia ni ei ole wahin käyttö presetin ohjelmoinnista kiinni. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Timo JM 06.07.2008 21:30:23 | |
---|
On. Tuosta ainokaisesta pedaalipaikasta johtuen livenä tulee välillä käytettyä erillistä wahia ni ei ole wahin käyttö presetin ohjelmoinnista kiinni. Höh, no se sulki sitten ToneLabin lopullisesti pois vaihtoehdoista :-( ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Johann Onn 07.07.2008 00:10:05 (muokattu 07.07.2008 01:00:08) | |
---|
Toimiko muuten se vastaavasti POD 2.0 editorina, eli laitteen monipuolisuutta lisäävänä softana? "The Line 6 Edit 3.0 version is the recommended one for the following Line 6 devices: (Pitkä lista, jonka lopussa) ...POD 2.0" |
Aki 07.07.2008 21:40:20 | |
---|
Höh, no se sulki sitten ToneLabin lopullisesti pois vaihtoehdoista :-( Tarkistas nyt vielä miten se on noissa muissa vehjeissä. Jos multa kysyttäis niin ToneLab + wahi on todella paljon parempi systeemi kuin mikä tahansa muu mainittu laitos. Ja eikös sun tapauksessa ole kuitenkin kyse ensisijaisesti studiotyöskentelystä? Siis tietysti, osta minkä ostat, mutta mun korvaan toi on hyvin toissijainen perustelu laitteen ohittamiselle. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Timo JM 07.07.2008 22:24:04 | |
---|
Tarkistas nyt vielä miten se on noissa muissa vehjeissä. Jos multa kysyttäis niin ToneLab + wahi on todella paljon parempi systeemi kuin mikä tahansa muu mainittu laitos. Kyllä mä koen, että kompura signaaliketjussa on ihan oleellinen. Heh, ehkä mä olen niin huono soittaja. POD:issa (ainakin X3:ssa) se on vakkarina ja jopa V-Ampissakin kun käyttää editoria. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Aki 07.07.2008 23:41:56 | |
---|
Kyllä mä koen, että kompura signaaliketjussa on ihan oleellinen. Jos se on oleellinen osa sun soundia, olisi mielestäni muutenkin paras ratkaisu etsiä itselleen sopivin erillinen kompura, jota käyttää sitten kaikissa setupeissa. Kompuroissakin kuitenkin (niin erillisissä kuin softissa) on hyvä- ja huonosoundisia. Se että kompura löytyy ei vie kovin pitkälle. Etenkin jos laitteen itse soundit eivät ole sulle hyvät. Mutta tämän tietysti tiesitkin. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Hipelius 08.07.2008 13:02:58 | |
---|
Ja täytyy kyllä sanoa, että Tonelabin kompura on muutenkin aika huono. Aivan lytyssä minimiasetuksillakin. Tai sitten mulla on liian kuumat mikit(?). "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
Timo JM 08.07.2008 14:20:30 (muokattu 08.07.2008 14:23:26) | |
---|
Älkää nyt piru vie V-Amppia tänä luojan päivänä ostako - tuo on aikas rankasti aikansa elänyt peli. Tarjolla on kuitenkin Pod XT:tä, Tonelabia, Bossin GT:tä yms. Ei kannata tuohon suohon kahlata elleivät rahat ole todella "finaalissa". E2: multa lähtee perinteinen V-Amp 2 jossa tuner-nappula hiukan pykii; 25e :) Saa tulla hakemaan pois! (Pykii siinä muutkin nappulat mutta ei haittaa kun käyttää editoria joka helpottaa muutenkin laitteen käyttöä huomattavasti.) Eli nyt toi 25€ maksanut on sitten mulla. Kävin hakemassa ihan koemielessä. Mun mielestä V-Ampin soundit ei kyllä ole ihan huonojakaan. Monet mallintavat VST-plugarit on paljon huonompia. Vetäisin Stratolla pikaisesti muutamat näytteet perus pop-rock soundeilla. Noi on kaiken lisäksi vielä alkuperäisiä tehdaspresettejä. Jotain aivan pientä säätöä tein ainoastaan. http://user.personal.fi/musiikki/cupido/v-amp/ Kyllä mä ihan tosissani mietin kannattaako maksaa jostain POD:ista huomattavasti enemmän kun en paljon muunlaisia soundeja tarvitse. Eli en ainakaan vielä ole hylännyt ajatusta V-Amp Pron ostamisesta. Niin, ja editorilla todella saa laitteesta enemmän irti kuin omilla säätimillä! ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Harrastelija 08.07.2008 17:03:39 (muokattu 08.07.2008 17:04:36) | |
---|
Vetäisin Stratolla pikaisesti muutamat näytteet perus pop-rock soundeilla. Noi on kaiken lisäksi vielä alkuperäisiä tehdaspresettejä. Jotain aivan pientä säätöä tein ainoastaan. http://user.personal.fi/musiikki/cupido/v-amp/ Hupsista. Tuollaisia soundeja en V-Ampilla nähnytkään...Aika yllättävää. Tosin siihen aikaan kitara oli hiukan eri ja se oli ensimmäinen multihärpäke. Pitäisiköhän hakea huvikseen pois lainasta? Ilmeisesti taidoissanikin on jotain vikaa, ehkä niitäkin voisi kehittää edelleen... No, tosiasiahan on että tällä hetkellä käytän Zoomin kanssa softana Voxengon Pristine Spacea kaappimallinnuksiin impulse responce waveilla ja Tube Driver 0.961:tä "putkietuasteen" kuvitelman luomiseksi. Noin saa kyllä ihan käyttökelpoisiakin soundeja, mutta ei tuota dynamiikkaa joka näytteissä oli. Jokin ketjussa siis mättää, olisikohan tuo vanha M-Audion äänikortti... Harrastelija edit: editoriahan minulla ei silloin edes ollut. Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Jorpe 09.07.2008 07:49:17 | |
---|
Kokeilkaas äänittää mallintavan kitaranupin kautta nimeltään Line6 HD147.. Ainakin 3 huippunimeä kuten Mnemic, Killswitch Engage ja Messugah ovat äänittäneet tällä nupilla. |
Harrastelija 09.07.2008 19:28:16 | |
---|
Jahas, kunnon off topic... Vika löytyi äänikortista. Yleensä sitä ei paikallistanut kun alkoi etsiä vaikka jotain outoa koko ajan olikin, mutta kokeilemalla toisella eron huomasi selkeästi. Eli perun siis puheeni mitä Podiin ja V-Amppiin äänityksissä tulee, tuo äänikortti latisti soundia ja ei ihme että Zoomilla tuli parempaa kun sen veti usb:llä ja omilla ajureillaan koneelle. Nyt siis pikkuisen nyppii, mutta äänikortti kera Zoomin lähti vaihtoon ja uskoakseni soundit muuttuvat. Taidanpa ensin testata omalla V-Ampilla ja sitten laina Podilla ja sitten mietin minkä multihärpäkkeen kotisoitteluun hankin. Jos nyt mitään tarvitsee edes hankkia. Ainoa hyvä puoli asiassa on, että ehkeivät ne taidot sitten niin alkeelliset olekkaan, mitä nyt tekniikka hiukan petti... Harrastelija (tulipa valittua osuva nimimerkki...) Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Johann Onn 09.07.2008 20:30:28 (muokattu 10.07.2008 01:52:59) | |
---|
Alempana mainittuun kuulokejuttuun: Itte olen huomannut, kuinka siedetäviltä toisinaan TonePortissa ja RP250:ssa, soundit kuulostaa. Dynamikkaa, kirkkautta ja potkua riitää. Sitten sammuttaa ne ja laittaa kuulokkeet takaisin SBLive! VE:n (vm1998) ja yleensä ero on todella selvä. Siis negatiivisessa mielessä. No, täytyy vaan lähteä siitä, että suurimalla osalla on saman "tasoinen" äänikortti /-piiri koneessa ja se "oikea soundi" on se, joka kuuluu tosta Creativen kortista. |
Timo JM 09.07.2008 21:11:11 | |
---|
edit: editoriahan minulla ei silloin edes ollut. En mäkään tehnyt mitään sellaista mitä ei olis voinut tehdä ilman editoriakin. Jotain kaikujen ja säröjen määrää vain vähensin. Vika löytyi äänikortista. Yleensä sitä ei paikallistanut kun alkoi etsiä vaikka jotain outoa koko ajan olikin, mutta kokeilemalla toisella eron huomasi selkeästi. Etkö sitten huomannut, että soundi on ihan asiallinen luureilla? Mun mielestä noi V-Ampin valmiit presetit ei ole hiottu mitenkään viimeisen päälle. Monet soundit on oikeastaan pilattu efektoinneilla. Musta sieltä löytyy ihan kelpo eväät kun lähtee liikkeelle aivan perusasioista. Eli ensin otetaan efektit pois ja sitten valitaan sopiva styrkkari johon haetaan säädöt ihan niin kuin tavallisissa vahvistimissakin. Vasta noiden jälkeen aletaan miettimään tarvitaanko vielä jotain efektointeja, ja niissäkin kannattaa noudattaa maltillista linjaa. Loppu on sitten kiinni näpeistä ;-) ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Harrastelija 09.07.2008 22:25:48 (muokattu 09.07.2008 22:31:11) | |
---|
No joo, triplat... Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Harrastelija 09.07.2008 22:29:14 | |
---|
Etkö sitten huomannut, että soundi on ihan asiallinen luureilla? Siinähän se pointti on, että kaikki multihärpäkkeet ovat minulla hankittu lähinnä äänitys käyttöön ja pääasiallisesti ovat viettäneet elämäänsä yhdistettynä tietokoneeseen. Siitä sitten kuulokkeilla korviin ja välissä aina äänikortti/tietokone ja kuulokkeet kortin kuuloke ulostulossa. Melko harvakseltaan on tullut soiteltua pelkästään niillä. Silloin kun on, on tietty huomannuteron soundissa ja sen takia aina hiukan epäiöyttänyt tuo entinen äänikortti. Kuitenkin, aina kun sitten on alkanut tutkimaan ei soundi niin pahalta olekkaan kuulostanut. Eipä tietenkään, kun samaa kortin tuottamaa latistunutta soundia muutaman vuoden oli kuunnellut. Ja kun sitä vikaa ei ilmennyt muissa kuin linja sisääntuloissa, ajatteli että ei sitten osaa tai mallintavat vaan nyt ovat sellaisia... No, nyt on viimein uusi kortti ja testailua tiedossa hetkeksi... Harrastelija Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Harrastelija 09.07.2008 22:30:26 | |
---|
Pariin kertaan niin on painavampaa asiaa... Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Ziggy Bubba 09.07.2008 23:25:06 (muokattu 09.07.2008 23:25:25) | |
---|
(Pykii siinä muutkin nappulat mutta ei haittaa kun käyttää editoria joka helpottaa muutenkin laitteen käyttöä huomattavasti.) Eli nyt toi 25€ maksanut on sitten mulla. Kävin hakemassa ihan koemielessä. Mun mielestä V-Ampin soundit ei kyllä ole ihan huonojakaan. Monet mallintavat VST-plugarit on paljon huonompia. Hienoa että meikäläisen jo melkein unohtuneelle Vampille löytyi käyttöä. Ite en ole tuolla tosiaan soitellut enää vuosiin. Ihan mukiin menevää ääntä olet näemmä siitä irrotellut. Ensin V-Ampin korvasi mulla Pod XT Live ja nyttemmin olen siirtynyt ihan vahvarilinjalle. XTL on toki vielä efektiloopissa delay- ja reverb-masiinana - ja saahan tuosta ihan tyydyttävää tremoloa sun muutakin.Phaser on kyllä varsin ankea... Sen virkaa hoitaakin mulla Behkun halpis Small Stone -kopsu - on muuten ihmeen hyväsoundinen purkki vaikka ääriasetuksilla suhiseekin aivan älyttömästi. |