Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 562 63 64 65 66244 245 246 247 248
Jaava
27.04.2008 22:35:00
Sitten itse aloittelijan kysymykseen, miten pro toolsissa laitetaan lauluun kaikua?

Kaikuplugarilla.

Manuaalista löydät ohjeet plugareiden käyttöön.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
would
28.04.2008 21:58:37
Minulla on m-audion audiophile usb äänikortti. Kumpaa inputia kannattaa käyttää mikseriltä kortille, RCA vai 1/4"? Mitä eroa niillä sitten olisi äänityksessä? 1/4" inputissa on right ja left, voiko käyttää vain toista ja olisko siinä järkeä? En siis tiedä mitään näistä liitännöistä. Eli minkälainen kaapeli kortin ja mikserin väliin?
Jaakkoopuukkoo
29.04.2008 12:08:00 (muokattu 29.04.2008 12:08:50)

Minulla on m-audion audiophile usb äänikortti. Kumpaa inputia kannattaa käyttää mikseriltä kortille, RCA vai 1/4"? Mitä eroa niillä sitten olisi äänityksessä? 1/4" inputissa on right ja left, voiko käyttää vain toista ja olisko siinä järkeä? En siis tiedä mitään näistä liitännöistä. Eli minkälainen kaapeli kortin ja mikserin väliin?

Mitä nyt manuaalissa: http://theater.stevejenkins.com/docs/M-Audio_Audiophile-USB_Manual.pdf lukee, niin näyttäisivät 1/4" I/O:t ja RCA I/O:t toimivan tismalleen samalla tavalla. Eli käytä kumpaa vaan. Left ja right tarkoittaa sitä, että lootassa on kaksi kanavaa, eli jos saat mikseristä kaksi kanavaa (stereo: left ja right) ulos, niin kytke toinen toiseen ja toinen toiseen. Jos haluat silkkaa monoa, niin laita piuha vain yhdestä (left tai right tai mono) rööristä yhteen rööriin ja käytä äänitysohjelmassasi tuota kyseistä kanavaa (1 tai 2) sisääntulona.

E: Ja tässä siis voit käyttää kumpaa vain (RCA tai 1/4") leftiä ja/tai rightia.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
would
29.04.2008 17:09:39
Kiitos!
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
kartes
02.05.2008 16:49:13
Hei, nytten olis tämmönen ongelma!

Oon tässä väsäillyt soololevyä kotistudiossa jonkin aikaa ja oon päässy masterointivaiheeseen, ISRC-koodit löytyy ja teknisesti kaikki on valmista.
Ainut juttu mitä pitäisi enää tehdä on syöttää subcodet, mutta kappas kuinkas kävikään, ei toimaa koodit vaikka millä vääntää. Onko neuvoja?

Koodeja oon koittanut syöttää Acousticalla, Cool Editillä ja CD Architectilla.
Koodeja oon koittanut polttaa koneen sisäänrakennetulla CD-asemalla, sekä ulkoisella Writemasterilla.
kiss my shiny metal ass.
Hannu H.
03.05.2008 11:49:00

Melodyne pluginin demon kanssas pientä ongelmaa.
Se kun ei toimi sitä vertaa että saisi edes testattua vehjettä käytännössä.
Ongelma on se, että tuo muokattavan raidan "nauhoittaminen" pelittää ihan arpomalla. Pari kertaa olen onnistunut saamana lauluraidan sinne ja 15 minuutin aikarajoituksen takia ei siinä ajassa vielä paljoa hinkkailtu..

Osaiskohan joku selittää et mikä mättää?
Cubase LE, PC.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella Näin syntyy studio!
Lucid Dream
07.05.2008 11:29:18
Olen vaihtamassa kasiraituria ja komppikonetta kesän tienoilla järeämpään studiokalustoon. Yksi asia kuitenkin on jäänyt epäselväksi.
Kuinka äänitetään esim. 10 raitaa tietokoneelle yhtäaikaa ja minkä kautta se tapahtuu.
Onko se Daw-ohjaimen-, mikseripöydän-, vai kummankaan kautta???
Halsu
07.05.2008 15:24:13

Olen vaihtamassa kasiraituria ja komppikonetta kesän tienoilla järeämpään studiokalustoon. Yksi asia kuitenkin on jäänyt epäselväksi.
Kuinka äänitetään esim. 10 raitaa tietokoneelle yhtäaikaa ja minkä kautta se tapahtuu.
Onko se Daw-ohjaimen-, mikseripöydän-, vai kummankaan kautta???

Tuo onnistuu joko tarkoitukseen sopivan mikserin...

http://www.thomann.de/fi/search_dir … xer&x=0&y=0&gk=&bn=

...tai audiointerfacen kautta.

http://www.thomann.de/fi/search_dir … o_interfacet&sw=audio+interface

Ylläolevat esimerkit ovat firewireliitännällä, usb;hen ja koneen sisäiseen korttipaikkaan sopiviakin löytyy.
CU -- Eki
insight
08.05.2008 11:32:05
Tiistaina hain Macbookin (2,4GHz, 4GB ram). Tilattuna loput kamat, joista osa tullee jo tänään ja loput ehkä jo huomenna:
Apogee Duet
Rode NT1000
Beyerdynamic DT770 pro
Logic Studio 8
Axiom 49

Noilla luulis alkuun pääsevän.
tommiot
13.05.2008 14:17:42 (muokattu 13.05.2008 14:20:00)
Reamppailtiin eilen kaverin bändin kitaroita, ja tuli sen jälkeen parissa tunnissa nopeesti miksailtua sitä. Puolet kitaroista on edelleen reamppaamatta, kun meikäläisen Dual Recto on huollossa.

http://www.filefreak.com/ppublic/24622/dk_clip.mp3 (pitää kai avata Winampilla tai vastaavalla suoraan toi osoite, ei meinaa muuten toimia ainakaan mulla)

Raitoja ei oo editoitu vielä.

En kyllä osaa noilla Genelecin monitoreilla yhtään miksata, oli pakko turvautua omiin tuttuihin kuulokkeisiin aika paljon. Nyt hyvin nukutun yön jälkeen kun kuuntelee tota, niin yläpäätä ei oikein oo. Sitä sais olla ainakin kitaroissa reippaasti enemmän. Kuulisin mielelläni jotain vinkkejä tohon miksaukseen.
Antti1
13.05.2008 16:58:47 (muokattu 13.05.2008 16:59:27)
Hmm... Mitäs tohon sanoisi. Balansseja täytyy vähän vielä hakea raitojen välillä, jottei oo ihan irrallisen kuuloinen kokonaisuus (kompressointi auttaa myös tässä). Basariin sais mun mielestä tehdä vähän leikkelyä alamiddle/yläbasso-osastolla ja kattoa, että josko pikkusen kaivais napsua lisää jostain.

Kitarat on vähän tunkkaset, eikä oikein iske noissa demppikohdissa, mutta mitäpä niille tekis. Eq:ta, tai uudelleen äänittäen vähän räväkämmällä soundilla. Sähän puhuit tuolla jossain toisaalla reamppilootasta?

Laulusoundi on sitten taas totatota, omituinen. :) Se jotenkin tuntuu peittävän kovin paljon kaikkea muuta, turhaa alapäätä voi tämän tyylisessä mölyssä leikellä aika korkealtakin mun mielestäni.

Sit ihan yleisesti mä lähtisin hakemaan jonkinlaista tilaa tuonne soundiin, nyt on aika kuivakan oloinen meininki.

EDIT: Niin ja noita kitaroiden leadeja kannattaa vähän sovittaa eq:lla tuonne muun mölyn joukkoon (kuten myös komppejakin), ettei kaikesta tuu kaikkea.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
hoku
14.05.2008 10:53:37
Tällasta asiaa on kysytty aiemminkin, mutta eksakteja vastauksia tarkalleen meikäläisen kysymyksiin en ole saanut, vaikka lähes koko ketjun olen selannut läpi ja spottaillut juttuja. Kysyn siis.

Alkuun huomio, että mä olen erittäin aloittelija näissä hommissa. Oikeastaan ei voida puhu aloittelijasta koska en ole nauhoittanut kuin neliraiturilla ennen, joten kaikki termistö ynnä muu huttu on hakusessa, vastausta annettaessa tämä huomioitakoot.

Asiaan. On saatava nauhoitettua hyvältä kuulostavaa kamaa, jossa ei kuusitoista raitaa riitä mihinkään. Kyseessä on rockmusiikki. Vähintään semmonen kakskytneljä raitaa pitäisi saada nauhalle. Tilat on ja ne akustoidaan, soittimet ja styrkkarit on, tehokas kone löytyy, taitoa löytyy(yeah right). Nauhalle tulee kitaraa, bassoa, rumpuja, laulua, pianoa ja kaikkea "ylimääräistä näpertelyä".

- Mikä ohjelma koneeseen noin suurille raitamäärille?

- Tarvitaanko erillinen mikseri, jotta äänen saa styrkkarista koneelle ja ohjelmaan(eli varmaankin johonkin raituriohjelmaan)? Mitä kaikkia laitteita tähän tarvitaan?

Mikä raituriohjelma olisi ideaali?

Millä ohjelmalla kama miksataan?

Tarvitsisin siis ohjeita nimenomaan tuohon tallennuspuoleen, eli miten se musiikki käytännössä työnnetään sinne koneelle järkevästi ja millä ohjelmalla sitä kannattaisi alkaa työstää.

Kiitän suuresti vastauksista, vaikka epäsuorasti näihin kysymyksiin varmaan ollaan jo vastailtukin.
Sahtimies666
14.05.2008 11:29:02
Line6 Pod 2.0 surisee helvetisti. Luulenpa että johtuu verkkovirrasta. Tietääkö kukaan onko olemassa minäänlaista ratkaisua liittää akku/patteri-viritelmää edellä mainittuu kojeeseen? Pattereillehan tuossa ei varsinaisesti ole paikkaa.
hoku
14.05.2008 12:23:50
Tällasta asiaa on kysytty aiemminkin, mutta eksakteja vastauksia tarkalleen meikäläisen kysymyksiin en ole saanut, vaikka lähes koko ketjun olen selannut läpi ja spottaillut juttuja. Kysyn siis.

Alkuun huomio, että mä olen erittäin aloittelija näissä hommissa. Oikeastaan ei voida puhu aloittelijasta koska en ole nauhoittanut kuin neliraiturilla ennen, joten kaikki termistö ynnä muu huttu on hakusessa, vastausta annettaessa tämä huomioitakoot.

Asiaan. On saatava nauhoitettua hyvältä kuulostavaa kamaa, jossa ei kuusitoista raitaa riitä mihinkään. Kyseessä on rockmusiikki. Vähintään semmonen kakskytneljä raitaa pitäisi saada nauhalle. Tilat on ja ne akustoidaan, soittimet ja styrkkarit on, tehokas kone löytyy, taitoa löytyy(yeah right). Nauhalle tulee kitaraa, bassoa, rumpuja, laulua, pianoa ja kaikkea "ylimääräistä näpertelyä".

- Tarvitaanko erillinen mikseri, jotta äänen saa styrkkarista koneelle ja ohjelmaan(eli varmaankin johonkin raituriohjelmaan)? Mitä kaikkia laitteita tähän tarvitaan?

Tarvitsisin siis ohjeita nimenomaan tuohon tallennuspuoleen, eli miten se musiikki käytännössä työnnetään sinne koneelle järkevästi ja millä ohjelmalla sitä kannattaisi alkaa työstää.

Kiitän suuresti vastauksista, vaikka epäsuorasti näihin kysymyksiin varmaan ollaan jo vastailtukin.

Katselin toisaalta myös Thomannilta noita digitaalitallentimia. Eikö noissa periaatteena ole se, että äänitetään "suoraan" tallentimeen, eli mikki kiinni vehkeeseen ja ääni menee tallentimeen?

Kannattaisiko mahdollisesti investoida johonkin tollaseen vehkeeseen ja vasta kun on nauhottanut kamat tallentimeen, siirtää ne siitä koneelle ja miksata erillisellä ohjelmalla, vai onko tää ajatus tuhoon tuomittu kun haetaan kuitenkin kohtuu laadukkaita soundeja?

Entä rumpujen äänetys tollasella? Pystyykö nauhottamaan useamman raidan kerrallaan, vai tarvitseeko tähän jotain lisälaitteita?
Antti1
14.05.2008 16:55:23
Tietääkö kukaan onko olemassa minäänlaista ratkaisua liittää akku/patteri-viritelmää edellä mainittuu kojeeseen?

Osta joku sellanen... Äh, oikosulku. No Furman niitä tekee esim. ja ne suodattavat kakkaa sähköä vähän parempilaatuiseksi. Eti vaikka thomannilta, niin löydät tarkoittamiani laitoksia.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Jaava
14.05.2008 22:28:15

Mikä tahansa äänityssofta kelpaa. Kaupallisista vaikkapa cubase, sonar (vain pc), logic (vain mac), pro tools, live, samplitude tai ihan mikä vaan.
Tietokonepalstalla on listattu noita. Ilmaisista softista ottaisin Reaperin, joka on todella hyvä softa.

Näillä siis äänitetään, miksataan ja tehdään suunnilleen kaikki muukin.

Lisäksi tarvitset ääni-interfacen, jonka valintaan vaikuttaa lähinnä tietokoneesi, montako raitaa haluat yhtä aikaa äänittää sekä se, haluatko käyttää tähän 200 vai 20000 euroa. Näistäkin tuolla tietokonepalstalla.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
hoku
15.05.2008 02:17:47
Mikä tahansa äänityssofta kelpaa. Kaupallisista vaikkapa cubase, sonar (vain pc), logic (vain mac), pro tools, live, samplitude tai ihan mikä vaan.
Tietokonepalstalla on listattu noita. Ilmaisista softista ottaisin Reaperin, joka on todella hyvä softa.

Näillä siis äänitetään, miksataan ja tehdään suunnilleen kaikki muukin.

Lisäksi tarvitset ääni-interfacen, jonka valintaan vaikuttaa lähinnä tietokoneesi, montako raitaa haluat yhtä aikaa äänittää sekä se, haluatko käyttää tähän 200 vai 20000 euroa. Näistäkin tuolla tietokonepalstalla.

Eli kun mulla on softa sekä tämä ääni-interface(ja ilmeisesti jonkin sortin piuha), saan kamat koneelle? Mikä on tämä ääni-interface?

Enimmillään yhtäaikaisia raitoja äänitettäneen korkeintaan 5, eli rummut.

Tietokone on "kovan luokan pc-jyrä", olisiko olemassa yleistä ja varmaa Ä-interfacevaihtoehtoa pc-koneille noilla yhtäaikaisilla raitamäärillä jotka ilmotan yllä?

Onko noista softista joku mielestäsi ylitse muiden, ja onko raitamäärissä taivas rajana vai missä katto tulee vastaan? Kun kone ei enää jaksa? ;)

Aion olla optimistinen ja päättää sijoittaa siinä kolme tonnia tähän ensi alkuun. Mikkejä ei ainakaan alkuun tarvita, koska tutulla on niitä täyslaidallinen. Ja kuten mainitsin, soittimet ja styrkkarit on laatuluokkaa.
hoku
15.05.2008 02:39:00
Entä onko kommenttia tuohon raituriasiaan?

Saako laadukkaalla digitaaliraiturilla (hintaluokkaa 1000-3000) aikaan tasokasta matskua? Noissa raitamäärä on tietysti rajallinen ja miksaus tulisi hoitaa jollain tietokoneohjelmalla, mutta kaatumisongelmien olemattomuus ja yleinen helppous olisivat plussaa.

Mutta tarvitseeko noihin mikserin väliin yhtäaikaisia raitojen nauhoituksia varten?

Hyvät ja huonot puolet digitaaliraituri vs. tietokonenauhoitus.
HTMono
15.05.2008 11:14:49
Entä onko kommenttia tuohon raituriasiaan?

Saako laadukkaalla digitaaliraiturilla (hintaluokkaa 1000-3000) aikaan tasokasta matskua? Noissa raitamäärä on tietysti rajallinen ja miksaus tulisi hoitaa jollain tietokoneohjelmalla, mutta kaatumisongelmien olemattomuus ja yleinen helppous olisivat plussaa.

Mutta tarvitseeko noihin mikserin väliin yhtäaikaisia raitojen nauhoituksia varten?

Hyvät ja huonot puolet digitaaliraituri vs. tietokonenauhoitus.

Saa niillä tasokasta, ei ole siitä kiinni. Voit halutessasi miksata myös tuollaisella, perus eq:t ja kompurat löytyvät kyllä joka vehkeestä ja useimmat antavat vielä polttaa cd-levylle asti. Voi myös miettiä tarvitseeko perus proggiksissa 32-raitaa enempää plus tietyst virtuaaliraidat päälle. Yleensä ei.

Hyviä ja huonoja puolia en osaa sen enempää erotella, lienee makuasioita suurin osa hommista. Raituri on tietysti ehkä aluksi helpompi käyttää jos ei kokemusta ole, hyvin intuitiivinen.

Ja eijuu, mikseriä ei tarvitse väliin, mikkietuset niistä kyllä yleensä löytyvät.
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
hoku
15.05.2008 11:36:11
Saa niillä tasokasta, ei ole siitä kiinni. Voit halutessasi miksata myös tuollaisella, perus eq:t ja kompurat löytyvät kyllä joka vehkeestä ja useimmat antavat vielä polttaa cd-levylle asti. Voi myös miettiä tarvitseeko perus proggiksissa 32-raitaa enempää plus tietyst virtuaaliraidat päälle. Yleensä ei.

Hyviä ja huonoja puolia en osaa sen enempää erotella, lienee makuasioita suurin osa hommista. Raituri on tietysti ehkä aluksi helpompi käyttää jos ei kokemusta ole, hyvin intuitiivinen.

Ja eijuu, mikseriä ei tarvitse väliin, mikkietuset niistä kyllä yleensä löytyvät.

Ehkä kallistun sitten tähän vaihtoehtoon kuitenkin.

Tavallaan rajallinen raitamäärä saattaa olla jopa plussaa, ettei tule sitä mogaa, että työnnetään järjetön määrä tavaraa vaan siksi, kun sitä voi laittaa.

Nyt vielä sellanen, että osaisitko sä tai joku muu suositella jotain tiettyä vehjettä? 32 raitaa, digitaalisuus, väh. 3 raidan yhtäaikainen nauhoitusmahdollisuus sekä tietenkin yleinen laadukkuus ovat ne tärkeimmät pointit. Hintakatto kolmessa tonnissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)