![]() 12.02.2016 08:04:49 | |
---|---|
Groovi: Tässä ketjussa alkaa olla aika paljon urbaaneja legendoja. Sinänsä en halua lähteä väittelemään siitä, että soundaako SSL paremmalta kuin DAW. Aivan liian harvalla tässä porukassa on siitä käytännön kokemusta sanojensa tueksi. Monella toki on mielipide, mutta se perustuu yllättävän usein toisen tai ehkä viidennen käden tietoon. Tämä on tietysti aivan luonnollista, koska monellako on Neve tai SSL kotona? Se on kuitenkin sanottava, että kuulo- ja näköaistilla on hyvin vahva yhteys. Siihen ei liity mitään woodoota, vaan se on hyvinkin laajasti tutkittu aihe. Tietoa kyllä löytyy, jos sitä haluaa tutkia. Valtaosa miksaa silmillään enemmän kuin korvillaan ja olen syyllistynyt siihen usein itsekin. On kiva tasoitella se eq käyrä kivan näköiseksi. Sillä ei vain ole mitään tekemistä kuulokokemuksen kanssa. Se on sitä inhimillisyyttä. Kuitenkin, jos tätä ongelmaa ei tunnista (tai tunnusta), niin siitä on aika vaikea kouluttaa itseään myöskään ulos. Soundi-lehden päätoimittaja ilmaisi mielestäni asian pääkirjoituksessaan muutama vuosia sitten hyvin, että "ihmiset kuulevat mitä he näkevät". Toinen mainittava asia on se, että ison tiskin takaa niitä taajuuksia mitä ruuvaa ei nimenomaan näe. Tyypillinen "large format" pöytä on noin 1,5m syvä ja 3-4 metriä leveä, joten sinne high ja highmiddle nupille joutuu jo ihan tosissaan kurkottamaan. Ja ne nupit on lähes kattoa kohti. Grouppaamista et pysty edes istuen tekemään, jos ei satu olemaan apinan kädet. Tästä syystä niissä nupeissa on värikoodit. Taajuuksia, q-arvoa tai cut/boostia et näe, vaan on vedettävä kuulon varassa. Samasta syystä isoissa studioissa missä on pöytä ja paljon hardwarea, tietokoneen näyttö (tai näytöt) ovat yleensä siinä tiskin vieressä sivulla. Editit ja routing tehdään istuen sivuttain mikseriin nähden ja miksauksen ajaksi käännytään tiskin ääreen ja pois näytön luota. DAWehin saa myös softan jotta painaessa "play" näytöt menevät pimeäksi. Tää toiminto on kätevä niille jotka tykkäävät pitää näytöt pöydän piippuhyllyllä, eli mittarisillan yläpuolella edessä. Mielestäni näistä asioista ei myöskään kannatta liikaa väitellä. Kannattaa ennemmin kokeilla itse, koska on suuri riski että oppii samalla jotain uutta. On aika helppo kusettaa itse itseään, kun vääntää ensin eq käyrän johonkin träkkiin graafisella plugarilla ja vääntää myöhemmin saman träkin equtuksen sokkona hardwarella. Ei nimittäin takuulla tule sama lopputulos. Juurikin näin on asia. | |
![]() 12.02.2016 11:55:17 | |
studio: Juurikin näin on asia. Eiks toi ole helppo käytännössä kokeilla, jos ei omista SSL:ää. Matkustaa Punkalaitumelle ja kokeilee käytännössä mikä soundaa paremmalta ja mikä työtapa toimii milloinkin. Toteaa asian ryhtyy tekemään musaa. Turhaa haaskata aikaa, keskittyy siihen tärkeimpään eli tekemään hyvä levy. Ite en kovin jyrkästi lähtis raakaa kokemusta vastaan pullikoimaan kuitenkaan. Tää elämä tuppaa kuitenkin olemaan semmonen juttu että tekemällä oppii ja puhumalla päätyy politiikkaan. Takametsien äänittäjä
www.sojuzstudio.com | |
![]() 12.02.2016 12:59:04 (muokattu 12.02.2016 14:03:01) | |
mikke: Eiks toi ole helppo käytännössä kokeilla, jos ei omista SSL:ää. Matkustaa Punkalaitumelle ja kokeilee käytännössä mikä soundaa paremmalta ja mikä työtapa toimii milloinkin. Toteaa asian ryhtyy tekemään musaa. Turhaa haaskata aikaa, keskittyy siihen tärkeimpään eli tekemään hyvä levy. Ite en kovin jyrkästi lähtis raakaa kokemusta vastaan pullikoimaan kuitenkaan. Tää elämä tuppaa kuitenkin olemaan semmonen juttu että tekemällä oppii ja puhumalla päätyy politiikkaan. Jos en nyt ihan väärin muista, niin eikö jäsen Studiolta juurikin löydy SSL työhuoneesta? Vaikka paperilla graafinen info parametrisessa equssa, hiirikäden helppous jadajada kaikki nää muut jutut mitä digitaalisen hyödyistä puhutaan on toki sinällään totta.. Jostain syystä se analogihomma tuo jotain siihen touhuiluun.. Oli se sitten workflowta, soundia, fiilistä, rajoitusten tuomaa skarppiutta, tai kaikkia noita suhteessa X. Mä olen live-puolella niin monta sataa kertaa todennut sen asian, että se ei ole enää pelkkää kuvittelua tai fiilistelyä. Ja mä olen kuitenkin nuori kaveri joka on kasvanut hiiri kädessä, enkä mikään vu-mittarien ja putken hehkussa kasvanut fabu. Vaikka mulla olisi edessä sadan tonnin digipöytä josta löytyy ties mitä moulinexmaximiseria, RTA:ta ja totaalista kontrollia joka kanavassa.. Geittejä, compuroita, efektejä ja equja niin paljon kun sielu sietää, silti mä pääsen jollain rämällä Midaksella ja parilla hassulla dbx:n halpiskompuralla nopeammin sinne kalkkiviivoille.. Lopputulos ei ole välttämättä objektiivisesti parempi tai "musikaalisempi / lämpimämpi / mojompi", mitä näitä termejä nyt on, mutta se on workflown ja mindsetin kautta erittäinkin erilainen matka. Mä olen joillain digipöydillä tehnyt satoja keikkoja varmaan, mutta silti jollain analogipöydillä, joihin ei ole ikinä koskenut, on kotona samantien. Sormet vaan heiluu, nappulat vääntyy ja eikä sitä oikeastaan ajattele, eikä sillä 'visuaalisella datalla' oo joidenkin eq asetusten kanssa mitään tekoa. Ei kellään ole aikaa tai kiinnostusta katella niitä 3mm harakanvarpaita siellä nappuloiden seassa. Ja tämä siis ottamatta laisinkaan kantaa itse soundiin.. Missä itse oon siinä leirissä, että siinä on kyllä paljonkin eroa raaka-dawiin tai normi digisummaan, mutta se nyt suoranaisesti liity tähän ja se mikä ero on kenenkin mielestä riittävä tai merkittävä on jokaisen oma asia. Mutta mitä tulee tohon dawin ja plugarien soundiin, menemättä nyt ollenkaan hardispuolelle, mä luulen itse, että ongelma on nimenomaan koodin optimointi, yleinen myytti siitä, että 'digitaalinen on täydellistä' ja monien instanssien priorisointi äänenlaadun kustannuksella. Pyritään kehittämään digitaalista analogin suuntaan, sen sijaan, että yritettäisiin viedä digitaalista omaan suuntaansa. Nebula kuulosti vajaa 10v sitten paremmalta kuin yksikään plugari, sitä ei vaan mikään tietokone pystynyt järkevästi pyörittämään. 10v myöhemmin plugarit on kehittyneet todella paljon, mutta Nebula silti soundaa paremmalta kuin mikään muu mitä on tarjolla. Eikä nykytietokoneet vieläkään jaksa pyörittää Nebulaa silleen, että sitä voisi käyttää kuin muita normiplugareja.. Se ero on nykyään pienempi, mutta se on silti edelleen niin huomattava, että ihan vituttaa. Ja Acustica Audion, eli siis Nebulan kehittäjän, mentaliteetti on ollut koko ajan semmoinen no quarter-lähtöinen. "Jos teidän nynnyt koneet ei jaksa pyörittää meidän helvetin raskaita plugareita niin hommatkaa paremmat koneet, v*tun köyhät". Onhan niissä Nebuloissa oma kommervenkkinsa, mutta kyllä ne soundaa ihan järkyttävän hyvältä. Toinen ääripää tossa on sitten mun ihan lempparifirma Airwindows, jonka lähtökohta on sitten juuri päinvastainen. Ei tehdä analogimallinnusta tai sen konventioita vaan puhtaasti digitaalista ja innovoivaa, niin puhtaalla, laadukkaalla ja kevyellä koodilla kuin mahdollista. Toki sitten kun joku alkaa urputtamaan, että 'nännännää ei se plugarin soundi vaikuta yhtään Ugandan levymyyntiin!'.. Juu, ei vaikuta. Kyse on millimetrieroista. Mutta pikkujutut on aika isoja juttuja kun niitä multiploidaan tarpeeksi. Eikä nätiä äänenlaatujuttuja levymyynti mielessä varmaan mietitä myöskään. Pääpointti ollen siis lähinnä se, että jos joko jäätävän prosessoriraskaalla VVKT-samplauksella voidaan saada aikaan soundeja jotka on aivan naurettavan paljon tavallisia plugareita parempia, tai sitten todella hienovaraisella ja korkealaatuisella koodauksella voidaan tehdä plugareita jotka parantaa dawin soundia todella paljon, niin en mä tiedä voinko silloin itse sanoa, että DAWit kuulostaa blankkona ihan 'täydelliseltä' tai vähintään yhtä hyvältä kuin analogi. Riittävän hyvä on ihan eri asia kuin oikeasti hyvä. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" | |
![]() 12.02.2016 13:15:03 | |
studio: Melkein kaikkien jotka ovat päässeet käyttämään laadukkaita pöytiä ne on tänäänkin huippuluokkaa. Monimutkainen reititys? Noissa softissa on apinoitu pöytien logiikkaa aika pitkälti ja pitäähän muukin rauta saada kytkettyä. Aikakoodia ei varmaan juurikaan käytetä koska automaation voi hoitaa koneessa. Daten tulkinta ei liity millään muotoa tähän vaan ihmisen kyky keskittyä vain yhteen asiaan enemmän ja vähemmän täydellisesti. Mutta jos ei pöytää käytä ei myöskään sillä työskentelystä voi tietää. Ja jälleen kerran 30v. sitten joku tod. näk. sanoi että "automaatio on stanasta koska siinä pitää keskittyä useampaan asiaan kerralla". Mun pointti on se, että suuressa osassa kehityksessä lainataan jotain vanhaa ja jalostetaan se uuteen käyttöön (faderautomaatio SSL:ssä=faderit joiden liikkeen saa tallennettua VCA:n voimin) (DAW-automaatio joka laajentaa edelläolevaa). Kehitys kehittyy. Monipuolisemmilla työkaluilla (jos niitä osaa käyttää) on paremmat edellytykset saada hyvää jälkeä aikaseksi. Sun pointti ilmeisesti on se, että musa jota ei ole miksattu large format konsolilla on järjestään huonon kuuloista? Ja sit samaan hengevetoon mainitset että DAW:ssa on apinoitu pöytien logiikka. Oikeasti: se faderautomaatio mullisti miksaamisen vähän niinku DAW mullisti... wait for it ......miksaamisen. Spede blendaa: https://blend.io/spede | |
![]() 12.02.2016 14:08:20 | |
Spedemix: Ja jälleen kerran 30v. sitten joku tod. näk. sanoi että "automaatio on stanasta koska siinä pitää keskittyä useampaan asiaan kerralla". Mun pointti on se, että suuressa osassa kehityksessä lainataan jotain vanhaa ja jalostetaan se uuteen käyttöön (faderautomaatio SSL:ssä=faderit joiden liikkeen saa tallennettua VCA:n voimin) (DAW-automaatio joka laajentaa edelläolevaa). Kehitys kehittyy. Monipuolisemmilla työkaluilla (jos niitä osaa käyttää) on paremmat edellytykset saada hyvää jälkeä aikaseksi. Sun pointti ilmeisesti on se, että musa jota ei ole miksattu large format konsolilla on järjestään huonon kuuloista? Ja sit samaan hengevetoon mainitset että DAW:ssa on apinoitu pöytien logiikka. Oikeasti: se faderautomaatio mullisti miksaamisen vähän niinku DAW mullisti... wait for it ......miksaamisen. En ole väittänyt että näin olis huonoja. Mutta jos ajatellaan asiaa niin jos Neveä, SSL:ää tai vastaavaa kanavaa mallintava plugari maksaa 200e niin minkä takia nuo pöydät maksaa vielä kymmeniä tuhansia euroja ja niitä käytetään järjestään kaikissa isommissa levyprojekteissa jos 200e pääsee samaan. Yksi syy on myös se että kaikki säädöt on heti käden ulottuvissa ja tasot on huomattavasti helpommin säädettävissä vaikka silmät kiinni(on hyvä keino). Onnistuu toki kontrollerillakin. Ja logiikka on peräisin analogisista miksereistä. Olen joskus vertaillut Eventide H3000 sekä Ursa Major SST (ei edes TC core kortin M5000 kaiku) efekteistä tehtyjä mallinoksia niin kyllä ne oli ihan jees mutta ei olleet samanlaisia. Näin on varmasti monen muunkin mallinnoksen laita. Olisikin järkevää jos plugarien tekijät keskittyisivät luomaan aivan omanlaisia efektejä. | |
![]() 12.02.2016 18:38:42 | |
Ihanan abstraktia keskustelua abstraktista aiheesta. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 12.02.2016 20:26:40 | |
Ilmeisesti vokaaleja ei ole mahdollista miksata hyvin ilman Neveä tai SSL:ää. | |
![]() 12.02.2016 21:24:42 | |
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti | |
![]() 12.02.2016 21:37:36 (muokattu 12.02.2016 21:46:46) | |
E: Nääh, ei sittenkään. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" | |
![]() 12.02.2016 21:53:56 | |
saastara: E: Nääh, ei sittenkään. Jätkää jännittää. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti | |
![]() 12.02.2016 21:59:34 (muokattu 12.02.2016 22:02:03) | |
jannu: Jätkää jännittää. Kysyin vaan takakireästi sitä, että mitähän tähän keskusteluun tuo lisää se, että Scheps miksaa nykyään itb, koska ei kai tää mikään kaunis analogi vs paha ja ruma digitaali-keskustelu nyt ollut? En siis katsonut videota, mutta oletan, että tämä nyt oli se hirveä shokki, jota haettiin? "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" | |
![]() 12.02.2016 22:08:26 (muokattu 12.02.2016 22:12:56) | |
saastara: Kysyin vaan takakireästi sitä, että mitähän tähän keskusteluun tuo lisää se, että Scheps miksaa nykyään itb, koska ei kai tää mikään kaunis analogi vs paha ja ruma digitaali-keskustelu nyt ollut? En siis katsonut videota, mutta oletan, että tämä nyt oli se hirveä shokki, jota haettiin? Hehjuum. Ei se varmaankaan tuonut mitään lisää. Lähinnä kävi naurattamaan kun tässäkin keskustelussa on pädetty niin perkeleesti ja vedelty ties mitä pojukortteja ja mittailtu porukalla kulleja ja sanottu että isot pojat sitä ja tätä, konsolia, plugaria, Jeesusta, Buddhaa ja Elvistä. Sit tossa on oikeasti tommonen iso poika, jolla on ollut pokkaa haistattaa pitkät audiohomeopatialle ja keskittyä siihen että kaikki käy, kunhan ei tuu liikaa ressiä ja kuulostaa hyvältä. EDIT: Ja ei, en missään nimessä esitä, ettenkö olis itse ollut osallisena tässä pöllöilyssä. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti | |
![]() 12.02.2016 22:31:53 (muokattu 13.02.2016 10:47:52) | |
jannu: Hehjuum. Ei se varmaankaan tuonut mitään lisää. Lähinnä kävi naurattamaan kun tässäkin keskustelussa on pädetty niin perkeleesti ja vedelty ties mitä pojukortteja ja mittailtu porukalla kulleja ja sanottu että isot pojat sitä ja tätä, konsolia, plugaria, Jeesusta, Buddhaa ja Elvistä. Sit tossa on oikeasti tommonen iso poika, jolla on ollut pokkaa haistattaa pitkät audiohomeopatialle ja keskittyä siihen että kaikki käy, kunhan ei tuu liikaa ressiä ja kuulostaa hyvältä. EDIT: Ja ei, en missään nimessä esitä, ettenkö olis itse ollut osallisena tässä pöllöilyssä. En mä tiedä nyt pätemisestä, musta tää on ollut harvinaisen sisäsiisti ja antoisa keskustelu yleiseen tasoon nähden. Valtaosaltaan ainakin.. Tää on internet, tottakai pitää vähän valittaa nykyajasta ja besserwisseröidä puutteellisista argumentointilahjoista. Mutta tosta Schepsistä tuli mieleen, että ei toi sen itb-liike ole todellakaan mikään punk-liike ja sentterit pystyssä analogihomeopaatikoille.. En tiedä onko Pensado sen sitten halunnut jotenkin sellaiseksi pedata tossa haastiksessa, sillä on vähän taipumusta yrittää lypsää semmoisia vammaisia mustavalkoisuuksia ja foorumimemejä haaatateltavista.. Jossain haastattelussa mitä luin se, Scheps siis, kertoi olleensa todella huolissaan niistä sen ensimmäisistä itb-miksauksista, että onko ne tarpeeksi hyviä, ja että osaako se ylipäätään työskennellä niin. Se kertoi pelänneensä tosi paljon, että lafkoilla tulee koodia, että 'jou, tää ei ole ihan niin hyvää jälkeä kuin mitä yleensä sulta tulee' jne.. Vasta sitten kun masteroinnista oli tullut koodia, että alles klar ja hyvältä soundaa, oli se todennut, että itb voi onnistua sen kohdalla. Eli ei se mikään ihan itsestäänselvä muutos tainnut herralle olla. Ja jos kymmeniä vuosia ja hittilevyjä työstänyt ammattihahmo oli tolla kokemusmäärällä huolissaan siitä vaihdoksesta ja kyvystä työskennellä eri lailla, niin ehkä siinä onkin jotain oikeaa pohjaa? Ehkä se ei ole mikään pikkujuttu johon takertuminen on vaan epäammattitaidon osoitus. Ehkä kaikkien mun kaltaisten ja ikäisten nettioppineiden ja hiiri kädessä syntyneiden ei kannattaisi yrittää kumota kaikkia näitä pappojen horinoita vanhan ajan tomuna, jos ei asiasta ole omakohtaista kokemusta. Plus, eiks Waves justiinsa mallintanut sen Schepsin oman pöydän johonkin plugariin? Se varmaan jeesasi eroahdistuksessa. ;) "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" | |
![]() 13.02.2016 00:22:04 (muokattu 14.02.2016 00:31:31) | |
Kirjoitusta modattu Oikea asenne korvaa väärät välineet. | |
![]() 13.02.2016 00:56:08 | |
saastara: Eli ei se mikään ihan itsestäänselvä muutos tainnut herralle olla. Näin ei ole kukaan väittänytkään. Miksi oletuksena edes olisi että tällainen muutos olisi helppo ja/tai edes erityisen nopea yhtään kenelläkään? "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti | |
![]() 13.02.2016 10:25:03 | |
jannu: Näin ei ole kukaan väittänytkään. Miksi oletuksena edes olisi että tällainen muutos olisi helppo ja/tai edes erityisen nopea yhtään kenelläkään? 'haistattaa pitkät audiohomeopaateille' vaan kalskahti nyt siltä, että Schepsin harteille ollaan sovittamassa jotain nollista ja ykkösistä kirjailtua kultaista viittaa. Kaveri on itsekin sanonut, että recall, hinta, mobiilius, budjetit, nykypäivän aikataulut jne painoi päätöksessä todella paljon. Eli siis asiat joilla ei ole mitään tekemistä absoluuttisen äänenlaadun kanssa. Kuten mä aiemmin sanoin, riittävän hyvä on eri asia kuin erittäin hyvä. Riittävän hyvä on vaan ammattinäkökulmasta äärimmäisen paljon olennaisempi asia. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" | |
![]() 13.02.2016 11:55:50 | |
saastara: 'haistattaa pitkät audiohomeopaateille' vaan kalskahti nyt siltä, että Schepsin harteille ollaan sovittamassa jotain nollista ja ykkösistä kirjailtua kultaista viittaa. Kaveri on itsekin sanonut, että recall, hinta, mobiilius, budjetit, nykypäivän aikataulut jne painoi päätöksessä todella paljon. Eli siis asiat joilla ei ole mitään tekemistä absoluuttisen äänenlaadun kanssa. Kuten mä aiemmin sanoin, riittävän hyvä on eri asia kuin erittäin hyvä. Riittävän hyvä on vaan ammattinäkökulmasta äärimmäisen paljon olennaisempi asia. Sä luet mua kuin avointa kirjaa. :D Ja joo, olet erittäin oikeassa. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti | |
![]() 13.02.2016 15:00:45 (muokattu 13.02.2016 15:03:06) | |
Joskus on hyvä kysyä itseltään, että mitä haluaa. "Haluan tehdä hyvän miksauksen" ei riitä; pitää itselleen määritellä mikä on itselle käsite "hyvä". Sanat tarkottaa eri asioita eri ihmisille. Käsitteet vahvenee vain vahvistamalla = tekemällä. Neuvojen kysyminen on mun mielestä kokeneimpien harrastajien hommaa. Aloittelijoiden hommaa on vaan peuhata itsekseen ja kokeilla. Kokeneimmilla on käsite sen verran vahva että on mitä verrata muiden kokeneiden kanssa. Sama asiahan sen runkkauksessa. Tuskin kukaan 13 vuotias heti menee harrastaa orgioita. Se tapahtuu mahdollisesti vasta parinkymmenen vuoden päästä kun on kokemusta... anteeksi... Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 13.02.2016 18:29:14 | |
saastara: 'haistattaa pitkät audiohomeopaateille' vaan kalskahti nyt siltä, että Schepsin harteille ollaan sovittamassa jotain nollista ja ykkösistä kirjailtua kultaista viittaa. Kaveri on itsekin sanonut, että recall, hinta, mobiilius, budjetit, nykypäivän aikataulut jne painoi päätöksessä todella paljon. Eli siis asiat joilla ei ole mitään tekemistä absoluuttisen äänenlaadun kanssa. Kuten mä aiemmin sanoin, riittävän hyvä on eri asia kuin erittäin hyvä. Riittävän hyvä on vaan ammattinäkökulmasta äärimmäisen paljon olennaisempi asia. Jos tarkkoja ollaan niin Scheps tossa haastiksessa suoraan sanoo että valitsee itb:n "because it sounds better". Veikkaan että tota viittaa ollaan sovittamassa sedän harteille juuri sen takia että sillä oli munaa sanoa toi suorassa haastiksessa. Spede blendaa: https://blend.io/spede | |
![]() 13.02.2016 18:34:24 (muokattu 13.02.2016 18:49:38) | |
Spedemix: Jos tarkkoja ollaan niin Scheps tossa haastiksessa suoraan sanoo että valitsee itb:n "because it sounds better". Veikkaan että tota viittaa ollaan sovittamassa sedän harteille juuri sen takia että sillä oli munaa sanoa toi suorassa haastiksessa. Ok, mieli on selkeästi sitten muuttunut jossain välissä.. Tai sitten ton haastiksen jälkeen, en muista milloin noi mun lukemat horinat oli sanottu. E: Mutta en mä siltikään nyt oikein tiedä, miksi se on jotenkin merkittävä asia. Maailma on täynnä ammattilaisia jotka on sitä mieltä, että digitaali on ihan helvetin hyvä juttu, ja soundaa paremmalta kuin analogimeiningit. Mikä on itsessään toki äärimmäisen turha ja lavea yleistys suuntaan tai toiseen. Lähinnä mua koko tossa ja myös tässä asetelmassa nyppii toi "on munaa sanoa".. Täh, ammattilainen, aikuinen ihminen, uskaltaa sanoa mielipiteensä asiasta josta hänellä on syvää kokemusta..? Vau. Ihan kuin olisi joku valtava kultti, joka kohahtaa maailmalla kun joku sanoo jotain suuntaan tai toiseen, ja sitten tulee kotiin vahasinetöity kirje, jossa ilmoitetaan, että on tästees paaria. Saa ja pitää olla eri mieltä. Kunhan on omaa mieltä. Kyse oli kai siitä, että ei väitä, etenkään ilman kokemusta ihmisille, että eroa ei ole ja asialla ei ole väliä.. Koska siinä on eroa monille ja sillä on väliä monille. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)