![]() 23.01.2008 15:52:18 | |
---|---|
Oon ostamassa luureja studio ja livehommaan (Beyerdynamic DT770 Pro vaikuttaisi hyvältä, mutta pitää käydä kuuntelemassa), ja mietin vaan että kuinka epämiellyttävää niillä on kuunnella musaa ihan vapaa-ajalla, kun ei huvittaisi analysoida joka asiaa? Kun hajos noi mun Kossin luurit, joilla oon kotona kuunnellu musaa silloin kun ei kaiuttimilla voi, eikä huvittaisi ostaa kaksia kuulokkeita. | |
![]() 23.01.2008 16:06:20 (muokattu 23.01.2008 16:07:22) | |
Oon ostamassa luureja studio ja livehommaan (Beyerdynamic DT770 Pro vaikuttaisi hyvältä, mutta pitää käydä kuuntelemassa), ja mietin vaan että kuinka epämiellyttävää niillä on kuunnella musaa ihan vapaa-ajalla, kun ei huvittaisi analysoida joka asiaa? Kun hajos noi mun Kossin luurit, joilla oon kotona kuunnellu musaa silloin kun ei kaiuttimilla voi, eikä huvittaisi ostaa kaksia kuulokkeita. No kai sä nyt niillä voit kuunnella himassa musiikkia siinä missä tehdä studiohommiakin. Eikös noi kossin sparkplugit maksa sen jonkun 15 euroa, että jos tekee mieli ulkona tms kuunnella ni pistä ne kossit vaan hankintaa uudestaan. Ite varmaan pitäisin noi Beyerit ihan kotona. | |
![]() 23.01.2008 16:14:45 | |
No kai sä nyt niillä voit kuunnella himassa musiikkia siinä missä tehdä studiohommiakin. Eikös noi kossin sparkplugit maksa sen jonkun 15 euroa, että jos tekee mieli ulkona tms kuunnella ni pistä ne kossit vaan hankintaa uudestaan. Ite varmaan pitäisin noi Beyerit ihan kotona. Sitä vaan meinasin että Geneleceillä ainakaan ei oo hirveen kiva mun mielestä kuunnella musaa, kun ne on kuitenkin monitorit eikä hifikaiuttimet. Liian erotteleva saundi. | |
![]() 23.01.2008 19:29:19 | |
Beyereillä on kyllä tosi miellyttävä sointi. Vähän samankaltainen, kuin Dynaudion kajareilla. Ehkä vähän muhkumpaa alapäätä tosin tarjoaa jopa. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 23.01.2008 20:02:34 | |
Oon ostamassa luureja studio ja livehommaan (Beyerdynamic DT770 Pro vaikuttaisi hyvältä, mutta pitää käydä kuuntelemassa), ja mietin vaan että kuinka epämiellyttävää niillä on kuunnella musaa ihan vapaa-ajalla, kun ei huvittaisi analysoida joka asiaa? Kun hajos noi mun Kossin luurit, joilla oon kotona kuunnellu musaa silloin kun ei kaiuttimilla voi, eikä huvittaisi ostaa kaksia kuulokkeita. Makuasia, mutta kun mulla oli kuulokkeet hankinnassa, niin loppusuoralla oli Beyerdynamicit ja Gradon SR-80:set. Gradot otin kotikäyttöön, mutta jos olisin tarvinnut muihinkin hommiin olisi homma ollut selvä. DT-770. Helvetin kiva soundi, ja niiden analyyttisyys on kyllä helppo unohtaa, rasittamattomat. Unohtuu kuuntelemaan sitä musiikkia. | |
![]() 23.01.2008 20:05:53 | |
No kai sä nyt niillä voit kuunnella himassa musiikkia siinä missä tehdä studiohommiakin. Eikös noi kossin sparkplugit maksa sen jonkun 15 euroa, että jos tekee mieli ulkona tms kuunnella ni pistä ne kossit vaan hankintaa uudestaan. Ite varmaan pitäisin noi Beyerit ihan kotona. Kossilla on muitakin malleja kuin Sparkplug. Kaveri nähtävästi tarkoitti, ettei ehkä jaksaisi DT:n analyyttistä soundia, ja siksi kotiin "vapaa-aikaan" toiset luurit. Ei kyllä tarvitse... | |
![]() 23.01.2008 20:56:35 | |
Kossilla on muitakin malleja kuin Sparkplug. Kaveri nähtävästi tarkoitti, ettei ehkä jaksaisi DT:n analyyttistä soundia, ja siksi kotiin "vapaa-aikaan" toiset luurit. Ei kyllä tarvitse... Joo, mulla on tollaset Porta Pro Kossit, joissa on kyllä melko hyvä saundi, mutta kun piuha katkesi ihan juuresta niin niillä ei taida mitään enää tehdä. Mutta siis Beyerit ostoon, jos vaan vielä itse kuunnellessa miellyttää, dänks! Saako noita muuten Helsingistä järkevään hintaan jostain? Ei viittis St Paul's Soundiin asti ajella. | |
![]() 23.01.2008 21:03:22 | |
Kossit saa kyllä purettua, kun varovasti ja ajatuksella nippua auki repii. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 24.01.2008 20:17:34 (muokattu 24.01.2008 20:29:47) | |
Kossit saa kyllä purettua, kun varovasti ja ajatuksella nippua auki repii. Pitänee kokeilla. Tossa eräs tuttu ammattilainen tänään sanoi että on ite tykännyt live ja studiohommissa paljon enemmän Beyerin DT250 luureista kuin noista 770. Olisko teillä muilla mitään kantaa asiaan? Toki menen huomenna kuuntelemaan molempia. Tai pitää nyt kattoa minkälaisen hinnan Soundata keksii. E: Niin ja Beyerin mukaan 250-ohmisissa on parempi saundi kuin 80-ohmisissa. Jos ei jollain iPodilla kuuntele, niin kai noi laitteet yleensä jaksaa puskea niitä tarpeeks kovaa? | |
![]() 25.01.2008 15:42:32 | |
Kyllä ne jaksaa ihan hyvin, jopa se ipod. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 25.01.2008 18:48:08 (muokattu 25.01.2008 18:48:54) | |
Kyllä ne jaksaa ihan hyvin, jopa se ipod. Ostin noi 80-ohmiset DT250:t, Soundatan tyyppi sanoi että 250-ohminen on enemmän hifi ja 80-ohminen raaempi saundiltaan ja soveltuu hyvin liveen ja studioon. Ei siellä ollut testikappaleina 250-ohmisia niin otin nää 80-ohmiset sillä soundi on todella hyvä mun makuun. DT770 oli vähän turhan smiley-EQ, keskialue oli aika kuopalla DT250 verrattuna. Näillä on tosi miellyttävä kuunnella, parin viikon päästä tulee tarvetta livehommissakin. | |
![]() 27.01.2008 13:40:43 | |
Joo elikkäs.. Millasia vehkeitä tarvitsen kun haluan nauhottaa bändiä? Ja sitten vielä haluaisin miksata itse yms. Joku thomanin studiopaketti? | |
![]() 27.01.2008 20:33:28 | |
1) Äänikortti - tietokone - softa 2) Raituri Monenlaisia mikkejä, etuasteita, läjäpäin johtoja, kuulokkeet, monitorit... Mitä olet edes hakemassa? Demon tekemistä raita kerrallaan vai yhdelle raidalle yhdellä otolla? Tarve määrää laitteiston. Budjetti? "All aboard the Honky Tonk Train!" | |
![]() 28.01.2008 17:35:44 | |
Joo siis ihan sitä vaan että voi nauhoittaa kerralla läjään menetelmällä.. | |
![]() 28.01.2008 17:41:02 | |
Joo siis ihan sitä vaan että voi nauhoittaa kerralla läjään menetelmällä.. Kerralla läjään? Stereoraita siis? Eipä sitä juurikaan enää sitten miksailla. Sä tarvitset kaksi mikkiä ja etuastetta, tai vaihtoehtoisesti stereomikin ja pari etusta. Etuasteen virkaa voi hoitaa vaikka jollain pikkumikserillä. On myös mahdollista äänittää monona, jos se stereokuva ei ole aivan välttämätön. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 28.01.2008 23:56:49 | |
Onko olemassa suht helppokäyttöistä ilmaista rumpusoftaa? Edes siedettävillä soundeilla. Siis akustista settiä mallintamaan (rumpuraitojen tekoon). " toinen teoria on se että nykyisen (varmaan tuossa 90 luvun lopulla) tuli studioiden miksaus pöytiin sellainen "radio nova" nappi, jonka kaikkein rahanahnein tuottaja painoin pohjaa aina kun biisit nauhotettiin..
" - Trey | |
![]() 01.02.2008 22:09:11 | |
Tervehdys taas. Tarkoitus olisi siis hankkia laitteistoa harrastelijademojen nauhoitteluun, kuten tästä samaisesta ketjusta joku saattaa muistaa. Mikrofonit on nyt hankittu, mutta äänikortti aiheuttaa päänvaivaa. Lähinnä yksi soitin kerrallaan olisi tarkoitus purkittaa. Suuri plussa olisi kuitenkin mahdollisuus lisätä kanavien määrää tulevaisuudessa, jotta kaikki soittimet (rummuille tietenkin useampi raita) saataisiin omille raidoilleen myös livenä. Kaikki signaalinprosessointi on tarkoitus tehdä tietokoneella, joten liitäntöjä erilaisille efektilaitteille tuskin tarvitaan. Uskoisin, että kahdeksalla raidalla pääsee hyvin alkuun ja saa rummutkin nauhoitettua. Äänikortiksi olenkin miettinyt Presonuksen Firepodia ja Firestudio Projectia, Motun 8pretä sekä Focusriten Saffire Pro 10:tä. Nämä kaikki vaikuttavat toimivilta laitteilta, enkä usko huomaavani laadullisia eroja. Enemmän haluaisinkin tietää laitteiden helppokäyttöisyydestä ja sopivuudesta käyttötarkoitukseeni. Vaikka nuo laitteet ovat lähes identtisiä, muutamat ominaisuudet poikkeavat toisistaan. Vasta-alkajana en osaa sanoa, mitkä ominaisuudet tällaisessa käytössä tulevat tarpeellisiksi, joten tässä asiassa tarvitsisin apuanne. 8pre sisältää ADAT-liitännät, joilla käsittääkseni voi liittää laitteeseen AD-konvertterin ja hankkia näin kahdeksan lisäkanavaa. Esimerkiksi behringerillä taitaa olla edullinen härveli kahdeksalla mikkietusella tähän käyttöön. Toisaalta liittämällä kaksi firepodia toisiinsa päästään samaan lopputulokseen samalla hinnalla. Onko näillä vaihtoehdoilla jonkinlaisia etuja toisiinsa nähden? Firestudio Projectia ei ilmeisesti pysty mitenkään liittämään muihin laitteisiin, jotta kanavien määrää saisi lisättyä? Presonuksen ja Focusriten laitteissa näyttää olevan useita analogisia linjaulostuloja, kun taas Motussa on vain kaksi (ja kuulokeulostulo). En usko, että yhteissoittoa nauhoittaessamme tarvitsemme jokaiselle erilaista miksausta, vaan jokainen pärjännee livesaundilla. Voiko ulostuloille olla muuta tarvetta? Myös Alesiksella on tarjolla oma ehdokkaansa: IO|26. Paperilla tuo tuntuu lyövän kaikki muut ehdokkaat (8 ulostuloa, adat, 192kHz näytteenottotaajuus (minulle täysin tuha ominaisuus)). Kaiken lisäksi tuo on edullisin näistä kaikista. Halvalle hinnalle on varmaan syynsä? Tässä nyt oli kaikki tällä kertaa. Jos pidätte myös muita laitteiden välisiä eroja tärkeinä, niin mielelläni kuulisin niistäkin. Kiitoksia jo etukäteen. | |
![]() 02.02.2008 15:30:32 | |
Kannettavan kaveriksi olisin äänikorttia hommaamassa. Koneesta löytyy tuommonen pienempi pluginen firewire. Vaatimus olisi että saisi vähintään neljä raitaa yhtäaikaa sisään. Kortissa pitäisi olla myös vähintään kaksi mikkietuastetta, koska valmiiksi on jo yksi erillinen 2 kanavainen. Rumpuja, kitaraa, bassoa ja lauluja tulisi ääniteltyä. Hinta saisi olla 0-200€ luokkaa. Tämä on alkanut vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta: http://www.thomann.de/fi/presonus_inspire.htm Tuonhan luulisi toimivan? Olisiko muita ehdotuksia? | |
![]() 03.02.2008 11:02:13 (muokattu 03.02.2008 11:03:09) | |
Hiihtolomalla pitkästä aikaa parin bändin demojen nauhoitukset, enkä oo varmaan vuoteen tehnyt juurikaan studiohommia. Melko vähän kokemusta muutenkin. Pitäis miettiä mitä mikkejä käyttää rumpuäänityksiin, mutta kun on liikaa vaihtoehtoja ja ei oikein huvittaisi kaikkia mahdollisia yhdistelmiä alkaa kokeilemaan, kun pitäis hiihtolomalla muutakin ehtiä tekemään. Konkkamikkejä löytyy (stereopareja siis) Audix ADX 51, AKG C414B-ULS, Neumann TLM103 sekä KM184. Yksittäisinä kappaleina löytyy vielä AKG C1000 ja Audix CX112. Vien rummut todennäköisesti koulun auditorioon, koska varsinainen studiotila on matala ja tarjoaa melko surkean tilasaundin... Että mitkä noista on teidän suosikkeja tilamikeiksi ja overheadeiksi? Lähimikeiksi tulee varmaan laitettua D6 bassariin, i5 snareen (molemmille puolille), D2 lattiatomiin ja Shuren Beta 56 etutomeihin. Kun ei tota Audixin D-sarjaa löydy kuin 2,4 ja 6, eli etutomeihin ei riittäis kuin yksi. Aloin vaan pohtimaan tätä, kun yleensä mun tekemillä demoilla rumpusaundit on ollu se heikoin lenkki, muuten on tullut kohtalaista jälkeä... :) | |
![]() 03.02.2008 17:18:07 | |
audacity lakkasi toimimasta. kun painan "rec"- nappia niin kone ilmoittaa: virhe äänilaitetta avatessa! ole hyvä ja tarkista syöttölaitteen asetukset ja projektin näytteenottotaajuus. missä vika? ihan testiäänityksiä olen tolla tehnyt. olen laittanu ihan tommosen perus halpis dynaamisen mikin kiinni läppärin mikkituloon. kone on joku compaq ja siinä on windows xp. mä en tiedä näistä jutuista yhtään mitään, kuten varmasti huomaatte. olis tärkeetä saada tää toimimaan nytten. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)