Aihe: Masterointi - lyhyt oppimäärä
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
Timo JM
25.08.2007 20:15:06

En allekirjoita sitten millään tapaa. Kuulisin mielelläni perustelut väitteellesi.

No ihan vain omalla suppealla kokemuksellani ja masterointia työkseen tekevän kanssa keskusteltuani olen täähän päätynyt.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
koopop
26.08.2007 03:27:58

No ihan vain omalla suppealla kokemuksellani ja masterointia työkseen tekevän kanssa keskusteltuani olen täähän päätynyt.

No sitten sun on turha mennä väittämään asiaa "yleiseksi tosiasiaksi". Lujaa soimisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten "täyteen" biisi on ahdettu, sovitettu tai miksattu.

Oli kyseessä rokkitrion demo, taikka 12 henkisen metallibändin levy, on lujaa soimisessa kyse hyvästä miksauksesta ja komppi/basso -osaston toimivuudesta ja niiden soinnista, eikä niinkään sovituksella tai "mututuntuma" -täyteenahtamisella.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
Timo JM
26.08.2007 09:59:38

No sitten sun on turha mennä väittämään asiaa "yleiseksi tosiasiaksi". Lujaa soimisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten "täyteen" biisi on ahdettu, sovitettu tai miksattu.

Oli kyseessä rokkitrion demo, taikka 12 henkisen metallibändin levy, on lujaa soimisessa kyse hyvästä miksauksesta ja komppi/basso -osaston toimivuudesta ja niiden soinnista, eikä niinkään sovituksella tai "mututuntuma" -täyteenahtamisella.

En ala väittelemään. Olen kuitenkin keskustellut aiheesta muidenkin (tosin ei masterointia työkseen tekevien) ääniammattilaisten kanssa ja tää oli ensimmäinen kerta kun kuulin vastakkaisen mielipiteen. Oliskin kiva kuulla useamman masteroijan mielipide asiasta.
Roberto
26.08.2007 10:06:10

Oliskin kiva kuulla useamman masteroijan mielipide asiasta.

Miettikää ensin ollaanko tässä ikäänku faktalinjalla vai subjektiivisuuden ihmemaassa.
Timo JM
26.08.2007 11:10:36

Miettikää ensin ollaanko tässä ikäänku faktalinjalla vai subjektiivisuuden ihmemaassa.

Sen takiahan tässä asiantuntijoiden mielipidettä perätäänkin, ettei oltaisi pelkästään "subjektiivisuuden ihmemaassa". Mutta jos masteroinnin ammattilaistenkin mielipiteet vaihtelevat niin eikös kyse silloinkin ole subjektiivisista mielipiteistä? Vai olikos sulla joku faktatieto aiheesta?
Mikael
26.08.2007 12:12:57 (muokattu 26.08.2007 12:17:01)

Mä en kyl näe että matskun määrällä olis paljoakaan tekemistä sen kanssa miten lujaa biisi vois soida - mut en toisaalta ole masteroija.
Inhimillisyys on hyve.
Jaakkoopuukkoo
26.08.2007 14:47:27

En o äänialan ammattilainen, mut yliopistohörhö kyllä, siksi on pakko sanoa.

Äänenpaineista tai jännitevaihteluista tässä ei puhuta eli hyvästi mittarit ja faktatieto itse asiasta, puhummekin siis yleisestä mielipiteestä, siitä, mikä kuulostaa yleisesti ihmisten mielestä voimakkaalta. Sitä koskeva faktatieto on tilastotietotyyppistä. On nähdäkseni kyseenalaista pitää ammattilaisen mielipidettä erityisen arvokkaana muuten kuin sen kautta, että ammattilaisella on useimmiten tietoa laajemman ihmisjoukon mielipiteestä ko. aiheesta.

Itse asiaan palaten: Useinhan voimakkaalta kuulostaa kun on alapäässä ja yläpäässä paljon kamaa ja keskellä ei niinkään. Jos on monia eri soittimia, ne keskiäänet joilla nämä soittimet kohtaavat, korostuvat, eli voimakkuus kärsii.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
koopop
26.08.2007 15:29:21

En o äänialan ammattilainen, mut yliopistohörhö kyllä, siksi on pakko sanoa...

Ei kun tässä nimenomaan ollaan puhuttu teknisesti lujaa soimisesta. Lujaa soiminen on termi, joka kuvaa RMS -tasoa äänitteellä. Mitä kovempi, sitä kovempi.

Soinnin mielikuvat sikseen. Totta, että tietynlaiset taajuuskasaumat antaa erilaisia mielleyhtymiä voimakkaasta tai heikosta, mutta middlellä on lujaa soimisen kannalta tärkeä rooli. Yhtä tärkeä kuin kaikilla muillakin taajuuskaistoilla.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
Roberto
26.08.2007 17:46:00

Ei kun tässä nimenomaan ollaan puhuttu teknisesti lujaa soimisesta. Lujaa soiminen on termi, joka kuvaa RMS -tasoa äänitteellä. Mitä kovempi, sitä kovempi.

Soinnin mielikuvat sikseen. Totta, että tietynlaiset taajuuskasaumat antaa erilaisia mielleyhtymiä voimakkaasta tai heikosta, mutta middlellä on lujaa soimisen kannalta tärkeä rooli. Yhtä tärkeä kuin kaikilla muillakin taajuuskaistoilla.

Tätä vähän niinku hain, 0dBFS on kuitenki aina 0dBFS.
virtalahde
27.08.2007 07:56:22

Tätä vähän niinku hain, 0dBFS on kuitenki aina 0dBFS.

Sitten on tietysti +2,1dBFS.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Roberto
27.08.2007 08:11:18

Sitten on tietysti +2,1dBFS.

Totta. Aika moni diggaa kuulemma siitäkin. ;)
Jaakkoopuukkoo
27.08.2007 09:23:35

Ookoo... Oon hiljaa ja opin.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
dewil
27.08.2007 13:37:43

2,5 kilon kanttiaaltohan se soi lujiten, niin objektiivisesti kuin subjektiivisesti.
Koko kysymyksen asettelu on lähtökohdiltaan vääristynyt.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
milcoin
30.08.2007 07:38:19
Muutama ajatus aiheesta:

- Lujaa soimisen kannalta nimenomaan middle on tärkein, johtuen ihmisen kuuloaistista.
- Mun kokemus on kyllä se että mitä harvempi biisi ja soitinnus, sitä lujemmalta sen saa kuulostamaan. Rms ja piikkiarvot olkoon samoja. Johtuen soittimien suhteellisesta koosta miksauksessa. Tämän takia joutuu monesti tiputtamaan pikkusen mies&akkari biisejä jos ne tulee levyllä rokkibiisien välissä. Vievät muuten tehoa tiheämmästä kamasta.
- Rokkihommissa vähän dynaamisemman kaman saa usein masteroinnissa hiukan lujemmalle mut valmiiks miksauksessa runtattu ei toisaalta muutu niin paljoa (kaiut, transientit jne.)

Mut näistähän voi neuvotella.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
masterhat
02.09.2007 17:28:47
Nyt ihan tällänen semivälikysymys tänne.

Eli kun yritän pikkuisen masteroida cubase sx:llä, niin masterkompuraa käyttäessä kannattaako limitterin käyttö? itse en huomaa juurikaan ero äänessä, vaikka limitteri välillä limitoisikin.

Tämä vaikuttaa kuitenkin niin, ettei masterfeidi klippaa enää punaiselle vaikka äänenpaineessa ei tapahtuisi huomattavaa muutosta? Eli ymmärtääkö limitteri poimia Sub-taajuuksia (hienosana..) ja muita sellaisia mitkä ei välttämättä tule esiin perus studiomonitoreilla, mutta aiheuttaa päänvaivaa ja voimakasta resonointia isommissa kamoissa?

kuten huomaatte, aihe on mulle melko vieras. Niin, limitteristä hieman kyselen..
Snails against humanity
dewil
19.09.2007 12:12:45

Se sun cubasen masterkanava limitoi ihan yhtälailla sitä matskua, mennessään "punaiselle" eli nollaa vasten, mikä on siis digitaalinen maksimi. Paremmalla limitterillä sama homma tehdään nätimmin ja monipuolisemmin, kuin cubasen oma limitointi.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
masterhat
22.09.2007 12:23:09
Se sun cubasen masterkanava limitoi ihan yhtälailla sitä matskua, mennessään "punaiselle" eli nollaa vasten, mikä on siis digitaalinen maksimi. Paremmalla limitterillä sama homma tehdään nätimmin ja monipuolisemmin, kuin cubasen oma limitointi.

Eli se siis limitoi jo itsessään kun menee punaiselle? Se limitointi ei ainakaan tunnu olevan kovin tehokasta, kun ääni alkaa särkemään. Vähän tajusin jo paremmin
Snails against humanity
BenGlenton
24.09.2007 13:23:32
Eli se siis limitoi jo itsessään kun menee punaiselle? Se limitointi ei ainakaan tunnu olevan kovin tehokasta, kun ääni alkaa särkemään. Vähän tajusin jo paremmin

Jep, se limitointi kuuluu tuossa tapauksessa särönä.

Tsekkaa vaikka Kjaerhusin (ilmainen) limitteri ja kokeile masterkanavassasi:

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php
tan tan taa
Locrian
27.09.2007 16:00:54
Nyt ihan tällänen semivälikysymys tänne.

Eli kun yritän pikkuisen masteroida cubase sx:llä, niin masterkompuraa käyttäessä kannattaako limitterin käyttö? itse en huomaa juurikaan ero äänessä, vaikka limitteri välillä limitoisikin.

Tämä vaikuttaa kuitenkin niin, ettei masterfeidi klippaa enää punaiselle vaikka äänenpaineessa ei tapahtuisi huomattavaa muutosta? Eli ymmärtääkö limitteri poimia Sub-taajuuksia (hienosana..) ja muita sellaisia mitkä ei välttämättä tule esiin perus studiomonitoreilla, mutta aiheuttaa päänvaivaa ja voimakasta resonointia isommissa kamoissa?

kuten huomaatte, aihe on mulle melko vieras. Niin, limitteristä hieman kyselen..

Noniin. Eli jos sun materiaalisi enne limitterin laittamista masteriin lyö aina välillä klippi valon palamaan niin materiaalisi piikit ylittävät 0dBFS tason joka on siis digitaalisen audion maksimitaso. Kuten tuossa aiemmin todettiin niin tämäkin aiheuttaa limitoitumista koskapa kaikki 24 bittiä (tai kuusitoista tai whatever, ja pidetään tämä helppona toistaiseksi eikä puhutä sisäisistä laskennoista) ovat käytössä. Koska perus masterbus on suunniteltu vain summaamaan äänen digitaalisesti ei se tajua tehdä muuta kuin sitä. Kun katto tulee vastaan lähdetään takaisinpäin ja taas takaisinpäin jolloin tuloksena on kutakuinkin kanttiaaltoa, säröä. Sen sijaan audion limitointiin nimenomaan tehty laitos, olkoon vaikka tuo kjaerhusin näkemys aiheesta, pystyy algoritmeillaan käsittelemään tätä säröä niin että se kuulostaa musikaalisemmalta. Entä sitten?

Sanoit etten juuri huomaa eroa. Huomaatpas. Tee seuraava testi. Katso että "puhtaalla" master bussilla mikään ei klippaa eli limitoi. Laita master bussiin joku kompura ja limitteri mutta jätä limitteri bypassille. Asetä limitterin raja-arvoksi 0.0dB, ratio 1:ikuisuudeksi ja output 0.0dB. Attack pienimmälle nahdolliselle ja release vaikkapa 80ms. Kompuran ratioksi 1:1. Nyt, limitteri bypassilla, lisää kompuran outputtia vaikkapa 10dB:ä tai sen verran, että kuulet kun cubase rutisee. Nyt lykkää limitteri päälle. Äänen laadun pitäisi parantua ilman että äänen paine kaiuttimistasi juurikaan tippuu.

Sori jos tuolla on asiavirheitä tai jopa suoritus virheitä. Kirjottelen tätä ihan hatusta kun en ole just nyt työhuoneella....
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
masterhat
27.09.2007 17:49:05
Noniin. Eli jos sun materiaalisi enn.....

Kiitos, tämä selvensi paljon asioita
plusdee sulle
Snails against humanity
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)