![]() 10.02.2013 00:05:36 | |
---|---|
kohdataan: Tässä on kitara ja laulu äänitetty mikeillä. Mikä tässä ei toimi? Laulu ei noussut pintaan, vaikka kuinka yritin kikkailla. Nyt kun en ole tota vähään aikaan kuunnellut, se kuulostaa jotenkin epätodeliselta. Liika yrittäminen kuuluu. http://www.harhakuva.org/view/216894 Tuo miksaus on tosi ohut 80-500hz alueelta. Lauluun voisit koittaa korostaa esim. aluksi reilusti 125-250hz tuntumasta. Kitaraa voisi eq:lla siirtää taka-alalle leikkaamalla korkeita taajuuksia esimerkiksi 1,5khz tuntumasta. | |
![]() 10.02.2013 00:21:01 | |
kohdataan: Tässä on kitara ja laulu äänitetty mikeillä. Mikä tässä ei toimi? Laulu ei noussut pintaan, vaikka kuinka yritin kikkailla. Nyt kun en ole tota vähään aikaan kuunnellut, se kuulostaa jotenkin epätodeliselta. Liika yrittäminen kuuluu. http://www.harhakuva.org/view/216894 Laulun kaiku vie sitä aika taakse. Jos haluat laulun lähelle niin kokeile laittaa kaikua vähemmän, ja kaiulle esim 70ms pre-delay. Vois siitä vähän honoakin leikata jostain 700Hz:n tienoolta. Kompressorilla voi myös varovasti tuoda laulua vähän lähemmäksi, niin fraasien hännät ei jäisi niin kauas. Ihmisen korva kuulee korkeat taajuudet herkemmin kuin matalat, ja kuulokynnys on matalin n. 3,5KHz:n alueella. Tuossa akkarissa on kyllä mukavasti diskanttia, mutta se tekee osaltaan sen että korva arvioi honottavan laulun helposti vähemmän tärkeäksi. Botneahan tuossa miksauksessa ei ole lainkaan. Mitäs jos antais akkarin runkosoundillekin vähän osuutta, ja antais laulun puolestaan hallita tuota 3KHz:n aluetta? Tässäkin miksausreferensseistä olisi paljon apua. Kuuntele saman genren kappaleita ja analysoi niin tarkasti kuin pystyt että mikä niissä on paremmin kuin sun miksauksessa, ja miksi. Säädä tietenkin kappaleiden voimakkudet ensin samaksi. Juha Tapion "Kaunis ihminen" vois olla yhtenä referenssinä tähän genreen. Ja James Taylor, Johnny Cash, Bob Dylan, Leonard Cohen, Simon & Garfunkel, Mark Knopfler, Willie Nelson, ... Spotifyn Related artists -toiminto on kätsy. "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. | |
![]() 10.02.2013 05:06:16 | |
kohdataan: Miten noi tärkeät taajuudet saadaan esiin, jos ei saa korostaa tai korostaminen saa soittimen kuulostamaan paskalta? Kuka väitti, että korostaminen kuulostaa paskalta? Jos johonkin instrumenttiin halutaan lisää tiettyä karaktääriä, sen korostaminen saattaa olla usein helpompaa, kuin kaiken muun vähentäminen. http://www.gearslutz.com/board/8539219-post22.html Saattaa olla, että olen kirjoittanut tämän jo ennekin tänne, mutta yks kikka (muiden joukossa) EQ-korvan treenaamiseen on kaivaa esiin joku Real-Time Analyzer ja kattella sieltä mitä taajuuksia näkyy raidassa korostuneena ja kokeilla notchata niitä (vaikkapa 6 dB:ä) sieltä pois. Tällä tekniikalla pääsee yllättävän pitkälle häiritsevien asioiden poistamisessa (mutte tietenkin sen voi viedä liian pitkälle jos ei osaa ottaa iisisti). Tätä kautta alkaa myös pikkuhiljaa kehittyä korrelaatio silmän ja korvan kanssa. Kuulet jossain biisissä, että "kitarassa on kyllä nyt joku middleasia tukkoistamassa kitarasaundia", avaat analyzerin ja huomaat oitis, että se näyttää korostumaa vaikkapa 550 Hz:ssä. On helppo olla Sherlock, kun RTA toimii Watsoninasi :D Jos puhutaan softasyna-/sampleriasioista, niin olen huomannut, että jotkut "akustiset soittimet" tuntuvat olevan toudella tummia, etenkin softaflyygelit. Luoja tietää kuinka monta kertaa olen joutunut laittamaan yli 10 dB:n ylähyllykorostuksen sellaiseen jotta sittä saisi edes jokseenkin selvää, kun sekaan laittaa loput instrumentit. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
![]() 11.02.2013 14:13:37 (muokattu 11.02.2013 14:15:06) | |
kohdataan: Tässä on kitara ja laulu äänitetty mikeillä. Mikä tässä ei toimi? Laulu ei noussut pintaan, vaikka kuinka yritin kikkailla. Nyt kun en ole tota vähään aikaan kuunnellut, se kuulostaa jotenkin epätodeliselta. Liika yrittäminen kuuluu. http://www.harhakuva.org/view/216894 Ongelma on varmaankin siinä kuuntelussa jonka varassa ratkaisusi teet. Olet leikellyt kaikenlaista pois niin että tila on täynnä reikiä kuin tahkojuusto, ja jäljellä on pelkkä preesens. Pakko sanoa, että tuo kuulostaisi paremmalta, jos äänittäisit taustalle vaikka pölynimurin hurinaa :-D Tää vois olla havaintoesimerkki niistä ongelmista, joita syntyy kun lukee "laulun taajuuksista korosta sitä ja sitä" -tyyppisiä ohjeita ymmärtämättä kuitenkaan että ne eivät tarkoita muuta kuin että "älä ny sitä ainakaan hävitä, pölöjä!" :-) Ihan hyvältähän nuo periaatteessa kuulosti. Jos aikoo nostaa kitaran ja laulun noin esille, pitää soittaa ja laulaa vielä tarkemmin. Sikäli olis ehkä hyvä ettei nostaisi, koska en tiedä kuinka mahdollista sellainen tarkkuus olisi. Ja se kaiku tosiaan vei muistot 80-luvulle. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 11.02.2013 15:00:45 | |
kivi: Ihan hyvältähän nuo periaatteessa kuulosti. Mä oon eri mieltä. En puutu "studiotekniikkaan" sen kummemmin, mut ränttätänttärippikoulurämpyte ei kuulosta hyvältä. Jos tos laulussa olis tukena basso ja runmut, niin ne vetäis suoraa komppia. Yhden instrumentin säestyksellä ehkäpä ei kande yrittää paikata niit puuttuvia instrumentteja. Samaten toi laulu. Se kuulostaa just siltä, et kerrostalokaksiossa vedetään oikeen varovasti mikkiin, et naapurin mummot ei valita. Jos noi saa korjattua, ni sit laulu on ihan kiva. One kind of music only - the good kind | |
![]() 11.02.2013 16:38:45 | |
rintapek: Mä oon eri mieltä. Ja mä yritin olla kannustava :-D Mutta joo, suurin ongelma on tulkinnassa. Rohkeammin soittaen ja laulaen ei tarvitsisi miettiä näitäkään asioita. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 11.02.2013 20:52:38 | |
kivi: Ja mä yritin olla kannustava :-D Mutta joo, suurin ongelma on tulkinnassa. Rohkeammin soittaen ja laulaen ei tarvitsisi miettiä näitäkään asioita. Ihan asian vierestä, mut silti asiaa sivuten: Meil on tos nurkkakippolassa pieni kaveririnki ja kippolassa on toisinaan karaåke. Sit meil on siin toisinaan pieni vedonlyönti, perustuen siihen, et mä vien kaverille laulettavaksi "humppaa" ja kaveri vie mulle laulettavaksi "heviä". Kappaletta ei kerrota etukäteen. Syntyypi erittäin mielenkiintoisia versioita. Mut joka jannu osaa laulaa mikkiin, ni se on silti parempi ko nuotin vierestä piipitetyt parasiitit. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.02.2013 02:52:58 | |
Kiitän kaikkia hyvistä neuvoista siitä mihin taajuuksiin oli syytä kiinnittää huomioita miksaamisessa. Tein suunnilleen niin kuin neuvoitte: lisäsin alapäätä ja yritin leikkaa sitä honoakin pois 700 hertsin tienoilta sekä vähensin kaikua ja poistin puolet kompuroista. Ainakin biisi kuulostaa luonnollisemmalta. Saa antaa lisääkin neuvoja. Korjatun version voit kuunnella tästä: http://www.harhakuva.org/view/216894 | |
![]() 15.02.2013 13:25:56 | |
kohdataan: Kiitän kaikkia hyvistä neuvoista siitä mihin taajuuksiin oli syytä kiinnittää huomioita miksaamisessa. Tein suunnilleen niin kuin neuvoitte: lisäsin alapäätä ja yritin leikkaa sitä honoakin pois 700 hertsin tienoilta sekä vähensin kaikua ja poistin puolet kompuroista. Ainakin biisi kuulostaa luonnollisemmalta. Saa antaa lisääkin neuvoja. Korjatun version voit kuunnella tästä: http://www.harhakuva.org/view/216894 Harmi ettei ollut enään alkuperäistä kuunneltavana: Olisi ollut hauska kuulla kuinka biisi muuttui. | |
![]() 15.02.2013 13:58:44 | |
kohdataan: Korjatun version voit kuunnella tästä: http://www.harhakuva.org/view/216894 No nythän se on paljon paremmin balanssissa, kun tila on yhtä pieni kuin huone. Mä ehkä lisäisin asteittain joitain instrumentteja tuonne. Viimeistään minuutin kuluttua alusta alkais kaivata vaikka viulua. Tai toista kitaraa joka soittaisi murrettuja sointuja vaikka sormin näppäillen. Tai molempia. Tai orkesteria. Tai sitä että sitten loppupuolella tila avautuisi joka kerta kun sanotaan "vieraiden maassa" niin että se vieraiden maa todella tulee läsnä, ikkuna sinne aukeaa. Tai ihan mitä vaan. Suosittelen kuuntelemaan Cat Stevensin levyjä niin ymmärrät mitä tarkoitan. Kävisin myös lauluraidan läpi. Joka rivin alussa oleva sisäänhengitys saa jäädä (laulu kuulostaa luonnolliselta juuri hengitysäänien ansiosta), mutta siellä on muutama muu kahahdus, jotka ottaisin pois. Mutta kuten sanottu, paranee. Sellainen hauraus toki on läsnä, mutta onko se paha - jos ajatellaan vaikka Pekka Strengiä? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 15.02.2013 18:42:36 | |
kohdataan: Kiitän kaikkia hyvistä neuvoista siitä mihin taajuuksiin oli syytä kiinnittää huomioita miksaamisessa. Tein suunnilleen niin kuin neuvoitte: lisäsin alapäätä ja yritin leikkaa sitä honoakin pois 700 hertsin tienoilta sekä vähensin kaikua ja poistin puolet kompuroista. Ainakin biisi kuulostaa luonnollisemmalta. Saa antaa lisääkin neuvoja. Korjatun version voit kuunnella tästä: http://www.harhakuva.org/view/216894 Paljon parempi. Kappaleen loppupuolella S-kirjaimet välillä sörähtää vähän kuin olisi S-limitterissä vääränlaiset säädöt. Esim. kaksi viimeistä, "SalaiSuus". Sen jälkeen pelkkiä makuasioita. Mä toisin kitaristin vähän lähemmäs laulajaa. Mua auttaa volumetasojen(kin) säätämisessä se että kuuntelen äänitettä kuin olisin itse samassa tilassa. Eli missä laulaja ja kitaristi sijaitsisivat jotta ne kuulostaisivat tältä. Nyt ne ei soita ihan yhdessä. Hyvin hiljainen pehmeä delay saattais laulussa toimia. Mitä itse esitykseen tulee, ja vaikka onkin luultavasti vaikea kuulla kritiikkiä (omasta?) laulamisesta, niin nuo fraasien loppuniekut alkaa kyllä ottamaan päähän tosi nopeesti. "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. | |
![]() 15.02.2013 21:23:39 | |
Aki: Paljon parempi. Kappaleen loppupuolella S-kirjaimet välillä sörähtää vähän kuin olisi S-limitterissä vääränlaiset säädöt. Esim. kaksi viimeistä, "SalaiSuus". Sen jälkeen pelkkiä makuasioita. Mä toisin kitaristin vähän lähemmäs laulajaa. Mua auttaa volumetasojen(kin) säätämisessä se että kuuntelen äänitettä kuin olisin itse samassa tilassa. Eli missä laulaja ja kitaristi sijaitsisivat jotta ne kuulostaisivat tältä. Nyt ne ei soita ihan yhdessä. Hyvin hiljainen pehmeä delay saattais laulussa toimia. Mitä itse esitykseen tulee, ja vaikka onkin luultavasti vaikea kuulla kritiikkiä (omasta?) laulamisesta, niin nuo fraasien loppuniekut alkaa kyllä ottamaan päähän tosi nopeesti. Ensimmäistä kertaa sain laulun jotenkin keskelle ja pintaan. Onhan siinä varmasti vieläkin jotain leikattavaa, mutta hyvä näinkin. Nautin nyt tässä sen jonkun oivaltamisesta vähän aikaa. Kiitos valtavasti, että olette antaneet neuvoja. Tässä yksi vähän samankaltainen rallatus kuin edellinen. Tein sanotuksen ja melodian tunnissa. Joskus siihen ei tarvita enempää. Sumeaa logiikkaa ja yksi mielikuva tytöstä, joka seisoo rottinkikorin kanssa pihalla pääsiäisenä. http://www.harhakuva.org/view/216571 Samin (kohdataan) kirjoituksia saa myös lukea harakuva netistä. | |
![]() 20.04.2013 02:23:10 | |
Samin uusin biisi on eetterissä. Ihan itee oli pako tehdä kaikki, kun on niin köyhä;toivottavasti edes se jokin onnistui. Muista antaa hyviä neuvoja sovitukseen ja miksaukseen, niin saat jatkossakin nauttia Samin kotituotannosta. http://www.harhakuva.org/view/218842 | |
![]() 20.04.2013 20:29:29 | |
Olkaa kilttejä ja antakaa palautetta Samin biisiin: mitä olisi pitänyt huomioida ja tehdä toisella tavalla? Haukkuakin saa. | |
![]() 20.04.2013 21:19:26 | |
kohdataan: Olkaa kilttejä ja antakaa palautetta Samin biisiin: mitä olisi pitänyt huomioida ja tehdä toisella tavalla? Haukkuakin saa. Laulun vähäeleinen tulkinta ja taustojen osalta koneosaston soundimaailma luovat väistämättä melko karaoke-pheeliksen. Saturaatioplugareilla (SoundToys Little Radiator & Digidesign Lo-Fi) sain itse tuohon ainakin "maanläheisyyttä" heti äkkiä lisää. "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 | |
![]() 20.04.2013 22:01:28 (muokattu 20.04.2013 22:02:06) | |
kohdataan: Olkaa kilttejä ja antakaa palautetta Samin biisiin: mitä olisi pitänyt huomioida ja tehdä toisella tavalla? Haukkuakin saa. Biisiin on selkeästi yritetty saada "jotain" tuolla efektoidulla breikillä ja sit tolla efektisäksätyksellä, jotka molemmat toistuu samanlaisina aina uudestaan ja uudestaan. Sama koskee oikeastaan koko biisiä, sama toistuu uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Sanat toki vaihtuu, mutta intensiteetti ei, ei tule esim. stemmoja mukaan, lisää instrumentteja tms. Kovin jankuttava biisi. Tieteskään biisin ei tarvitse olla aina ababcbb-rakenteella kyhätty perinteiden ylistys jotta se toimisi, mutta se mitä tän biisin on tarkoitus olla, jää vähän epäselväksi. Jos tässä on tarkoitus olla selkeä säkkäri ja selkeä kertsi, biisiin tulisi ihan erilaista ilmettä, jos kertsin vaikka transponoisi eri sävellajiin ja sen ulosantiin saisi rutkasti lisää ytyä. http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))> | |
![]() 20.04.2013 22:49:58 | |
Triskal: Biisiin on selkeästi yritetty saada "jotain" tuolla efektoidulla breikillä ja sit tolla efektisäksätyksellä, jotka molemmat toistuu samanlaisina aina uudestaan ja uudestaan. Sama koskee oikeastaan koko biisiä, sama toistuu uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Sanat toki vaihtuu, mutta intensiteetti ei, ei tule esim. stemmoja mukaan, lisää instrumentteja tms. Kovin jankuttava biisi. Tieteskään biisin ei tarvitse olla aina ababcbb-rakenteella kyhätty perinteiden ylistys jotta se toimisi, mutta se mitä tän biisin on tarkoitus olla, jää vähän epäselväksi. Jos tässä on tarkoitus olla selkeä säkkäri ja selkeä kertsi, biisiin tulisi ihan erilaista ilmettä, jos kertsin vaikka transponoisi eri sävellajiin ja sen ulosantiin saisi rutkasti lisää ytyä. Oikeastaan tässä on kyse siitä, että annoin jo kaikkeni sillä tavalla, että laitoin biisin kaikki mitä vain keksin ja sekään ei ihan riittänyt. Sen takia noita toistoja on koko ajan. Ilma niitä olisi vieläkin köyhempää. Kommentoikaa ihmeessä lisää; kaikki neuvot ovat tervetulleita. Uusi mato on jo koukussa ja toivon mukaan siitä tulee vähän parempi. | |
![]() 27.04.2013 23:58:07 | |
Eihän tämä tähän liity, mutta käy lukemassa Samin uusin kirjoitus harhakuvanetissä: http://www.harhakuva.org/view/218983 Antoisaa lukuhetkeä t. Sami | |
![]() 10.07.2014 00:52:53 | |
Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä siihen, miten taajuuskorjaimella leikkaamalla korostetaan taajuuksia? Eli jos haluan korostaa, vaikka 450 hz, niin miten se onnistuu leikkaamalla? | |
![]() 10.07.2014 01:03:58 | |
kohdataan: Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä siihen, miten taajuuskorjaimella leikkaamalla korostetaan taajuuksia? Eli jos haluan korostaa, vaikka 450 hz, niin miten se onnistuu leikkaamalla? Leikkaa jotain muuta pois..? Jos muissa äänilähteissä korostuu ko. taajuus, niin tilaa täytyy luoda myös niitä leikkaamalla. Jos ton "korostettavan" äänilähteen joku muu taajuus peittoaa haluttua juttua, niin leikkaa siitä. Nyrkkisääntö on tämä: kuuntele, kokeile, toista. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)