Aihe: V-Amp vs. Pod studiossa
1 2 3 4 5 6 7 810 11 12 13 14
Ze Kink
01.07.2008 12:31:34
Nää mun mielipeteet perustuu siis toistaiseksi vain eri puolilta kuultuihin näytteisiin ja demoihin. Se lienee kuitenkin selvää, että kaiken maailman zuumit ja bossit ei kilpaile samassa sarjassa.

Miksei muuten? Gt8 on kyllä ihan pätevä laite, mitä olen sitä jonkin verran ruuvaillut. Gt10:stä ei ole kokemusta, mutta varmaan ihan jees. Bosseja siis nuo.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Harrastelija
01.07.2008 13:55:32 (muokattu 01.07.2008 13:58:06)
"Kaiken maailman zuumit ja bossit ei kilpaile samassa sarjassa."

Ehkä makuasioita kuitenkin.

Ensimmäinen mallintavani oli V-amp 2. Kyllähän se rähisi ja rohisi ja jonkin mieleisenikin soundin siitä löysin, mutta kokonaisuus oli kaukana siitä mitä tavoittelin. En löytänyt siitä tavoittelemiani soundeja.

Sitten yleisen hypetyksen ja kaiken maailman ääninäytteitten ja kavereitten esittelyjen pohjalta taloon tuli Pod XT Live. Olihan se tasokas vehje mutta kaikki minkä siitä ulos sain, oli jollain tavalla tunkkaista, jotain puuttui, kirkkautta ja selkeyttä. Aikani ruuvailtuani (vuoden verran) se sai lähteä talosta.

Tilalle tuli, yllätys yllätys, pikku Zoom, G2,1u. Johan alkoi löytyä kirkkautta ja soundejakin roppakaupalla, ihan kelvollisia siihen mitä kaipailin.

Mutta kuten joku mainitsikin, se on paljon soittajasta, tatsista ja kitarasta kiinni sekä lukuisista muista seikoista joihin ei tule välttämättä kiinnittäneeksi huomiota.

Kaikken parhaiten sen huomasi kitaran kohdalla. Vaihdoin kitaran Lespasta Fenderiin ja kas kummaa, mallintava äänityksissä on joutanut välistä pois. Prikuulleen haluamani soundit löytyvät nyt linjalla vahvistin, kitara ja tietokone.

Bossia, Gt8, Gt10 tai Tonelabia en ole päässyt kokeilemaan koska ne ovat liian hintavia ottaa vain testattaviksi. Ne soundi näytteet kun eivät koskaan omien kamojen kohdalla ole samaa kuin netissä tai jollain muulla.

Mallintavaa jos tarvitsen, on seuraavina vaihtoehtoina Zoomin G7 tai G9 hyvien kokemusten joshdosta tuon pikku Zoomin kohdalla.

Lopulta kuitenkin, makuasioitahan nämä ja jokaisella hiukan erilaiset tarpeet.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Jorpe
01.07.2008 14:28:34 (muokattu 01.07.2008 14:28:50)

Muistakoon kuitenkin että V-Amp 2 on lähes täysin eri laite kuin Pro versio. Haluan tällä vain muistuttaa että jos on kuunnellut vain V-Aamp 2:n soundia niin ei kannata olettaa miltä Pro versio kuullostaa..
superfly
01.07.2008 14:38:15
Muistakoon kuitenkin että V-Amp 2 on lähes täysin eri laite kuin Pro versio. Haluan tällä vain muistuttaa että jos on kuunnellut vain V-Aamp 2:n soundia niin ei kannata olettaa miltä Pro versio kuullostaa..

Mä olen kyllä elänyt siinä uskossa että laite on täysin sama vehje, eroa on lähinnä liitännöissä yms. Kumoa tämä faktalla.
Killing internet dragons is serious business!
Jorpe
01.07.2008 15:51:49 (muokattu 01.07.2008 15:53:04)

Löytyykö V-Amp 2:sta erikseen Live ja Studioasetukset? Koska kannattaa nimenomaan testata Live ja Studio asetuksia erikseen.. jotta löytyy se oikea soundi itselle.
Itselle löytyi oikeat soundit nimenomaan liveasetuksista.. kuulostavat paljon luonnonmukaisemmilta.

Ja eri studio ja liveasetuksilla pystytään määrittelemään tarkasti mistä laitteen ulostuloista tulee efektit jne. Suomenkielisestä ohjekirjasta löytyy selkeet ohjeet.
Harrastelija
01.07.2008 15:55:21
Muistaakseni löytyi, kuten löytyy kaikista muistakin itse kokeilemistani.

Ne tosiaan vaikuttavat paljonkin soundiin.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Antti1
01.07.2008 15:57:38
V-Amp2 ja Pro on ulkomuotoa ja liitäntöjä lukuunottamatta tismalleen samat laitteet, ja myös kuulostavat aivan samalta.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
Aki
01.07.2008 21:56:21

Olen yllättynyt noista Tonelab-näytteisiin kohdistuvista kommenteista. En näemmä sitten lainkaan ymmärrä mitä se digisirinä on. Yritin näytteitä monipuolistaakseni tehdä näytteitä myös oman genreni ulkopuolelta, jossa ilmeisesti meni pieleen.

Tonelabin efektit ovat muuten suht "karut" XT/X3:een verrattuna. Valikoima on aika karsittu ja soundi eteenkin reverbeissä aika paljon heikompi.

11 eri kaikumallia, jokaisessa 5 säädettävää parametria, joista lähes kaikki ohjelmoitavissa myös expressiopedaalille.

Delay-osasto on myös selkeästi karsitumpi.

11 eri viivemallia, kussakin 4-6 säädettävää parametria, joista lähes kaikki ohjelmoitavissa myös expressiopedaalille.

Mitä IHMETTÄ siinä Podissa on joka saa sanomaan ^ noita "karsituksi"? Itselleni nimenomaan delay- ja kaikuefekteissä on aivan LIIKAA valikoimaa ja säädettävää. Valvetronixin (AD60VTX) systeemi oli paljon kivempi käyttää.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Timo JM
01.07.2008 22:06:46

Olen yllättynyt noista Tonelab-näytteisiin kohdistuvista kommenteista. En näemmä sitten lainkaan ymmärrä mitä se digisirinä on. Yritin näytteitä monipuolistaakseni tehdä näytteitä myös oman genreni ulkopuolelta, jossa ilmeisesti meni pieleen.

Mä en ainakaan missään nimessä pidä ToneLabin soundia huonona. Siis kaikkien kuulemieni demojen ja näytteiden perusteella. Ja se on edelleen mukana harkinnassa. Heh, pitäis saada jokaisesta laitteesta ne itselle mieluisimmat ominaisuudet samaan pakettiin niin olis paljon helpompi valita. Nyt tuntuu siltä, että minkä tahansa ottaakin niin aina jää jotain paitsi. Vaan sellaistahan se tuppaa elämässä olla yleensäkin ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Timo JM
02.07.2008 18:47:50

Tässä on muuten kaikessa karuudessaan loppujen lopuksi aika kiva demo V-Amp 2:sta:

http://guitarsnoop.com/

Tuosta käy hyvin ilmi kuinka laitteesta löytyy ihan mukavasti sitä vintagesoundiakin. (Soittaja ei kyllä ole mikään kitarataituri.) Kaikki efektisälä on jätetty pois kun keskitytään pelkästään muutamaan styrkkarimallinnokseen.
MadMatt
02.07.2008 21:35:53 (muokattu 02.07.2008 21:39:00)

Onpas pitkä ketju jostain mallintavista vermeistä. Kaikkihan nuo ovat jokatapauksessa kompromissejä
Osta suosiolla se sulle sopiva putkivahvistin. piste
Nothin' but the blues
superfly
02.07.2008 22:13:09
Onpas pitkä ketju jostain mallintavista vermeistä. Kaikkihan nuo ovat jokatapauksessa kompromissejä
Osta suosiolla se sulle sopiva putkivahvistin. piste

Podi siellä sunkin räkissä näkyi olevan :)
Antti1
02.07.2008 22:15:13
Podi siellä sunkin räkissä näkyi olevan :)

Podin mäkin aion (taas) itselleni ostaa. :) Se on pikademoiluun yms. kyllä ihan lyömätön konsepti, ei siitä mihinkään pääse.

Jos haetaan ihan äärimmäistä laatua, niin tarvitaan tietty toisenlaiset kalustot. Sen minkä noi tekee, niin ne tekee ihan tarpeeksi hyvin. Useammin loppuu säätäjältä taidot, kuin vähän uudemmasta laitteesta soundit.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
superfly
02.07.2008 23:49:03
Podin mäkin aion (taas) itselleni ostaa. :) Se on pikademoiluun yms. kyllä ihan lyömätön konsepti, ei siitä mihinkään pääse.

Jos haetaan ihan äärimmäistä laatua, niin tarvitaan tietty toisenlaiset kalustot. Sen minkä noi tekee, niin ne tekee ihan tarpeeksi hyvin. Useammin loppuu säätäjältä taidot, kuin vähän uudemmasta laitteesta soundit.

Täysin samat ajatukset V-Ampista mulla. Kotisoittoon ja demoiluun loistava peli. Mutta ei treenikselle tai keikalle ainakaan mun korvan ja hermojen kanssa.
Jorpe
03.07.2008 15:06:51

Täysin samat ajatukset V-Ampista mulla. Kotisoittoon ja demoiluun loistava peli. Mutta ei treenikselle tai keikalle ainakaan mun korvan ja hermojen kanssa

Itse olen täysin eriä mieltä. Mutta jokainen tavallaan.
Johann Onn
03.07.2008 20:33:00 (muokattu 03.07.2008 20:33:15)
POD X3 + Dual Tone ominaisuus

Testasin tota ominaisuutta TonePort UX2:lla ja toisiinsa sopivien mallinusten + efektien, etsiminen & säätäminen vie sitten aikaa. Varsinkin, kun 2 erikseen hyvää soundia, ei välttämättä ole enää niin hyviä, kun ovat yhdessä.

Tietysti, "kummassakin sama vahvarimallinus, mutta eri kaapit" on helpoin juttu saada toimimaan.

Vielä kun toi toimisi UX2:ssa joku päivä, niinkuin esim. X3:ssa, eikä vaatisi kahta eri äänilähdettä.
Timo JM
03.07.2008 20:54:18 (muokattu 04.07.2008 00:17:36)

Aki mitenkäs se ToneLab hoitaa ne presettien vaihdot, eli jatkuuko viiveet vai katkeavatko?
ejhfi
03.07.2008 23:41:51

Aki mitenkäs se ToneLab hoitaa ne presettien vaihdot, eli jatkuuko viiveet vai katkeavatko?

Tämä on muuten aika hauska sinänsä, että katkeaahan se oikeankin pedaalin viive, kun sen pois polkaisee :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Fonisoul_
03.07.2008 23:43:27
Tämä on muuten aika hauska sinänsä, että katkeaahan se oikeankin pedaalin viive, kun sen pois polkaisee :)

Juu, vaan ei kaikissa.
Soul with a capital "S"...
Ziggy Bubba
04.07.2008 00:10:32 (muokattu 04.07.2008 00:10:52)

Mitä IHMETTÄ siinä Podissa on joka saa sanomaan ^ noita "karsituksi"? Itselleni nimenomaan delay- ja kaikuefekteissä on aivan LIIKAA valikoimaa ja säädettävää. Valvetronixin (AD60VTX) systeemi oli paljon kivempi käyttää.

Juu, myönnetään; omat kokemukset perustuu pitkälti tuohon Tonelabin pöytämalliin, josta ei sitä säätövaraa samalla tavalla löydy. Soundipuoli ei musta päässyt myöskään edes lähelle XT:n vastaavaa efekteissä, eteenkään reverbeissä. Tonelab SE voi olla hiukan eri juttu.

Itellä oli aikoinaan Voxin AD30VT jonkin aikaa, eikä se hintaansa nähden ollut olleskaan hassumpi laitos. Vahvarin efektit oli kyllä todella keskinkertaisia (ehkä samoja kuin Tonelabeissa, vai?). Omaan korvaan vehje toimi sitä paremmin mitä pienemmällä särönumiskaa piti - muhjua tuli isommilla gaineilla. Ilman od-purkkia tuosta ei miellyttävää hi-gainia irronnut. Hyvä peli, vaikka jokseenkin reippaasti yliarvostettu. Tämä tosiaan vaan sivuhuomiona, kun kerran AD-laitteista tuli puhe..
Uutta musaa Crookmachine -projektiltani
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)