Aihe: Tekniikan Maailman monitoritesti
1 2 3 4 5
Leikari
14.02.2005 10:10:38 (muokattu 14.02.2005 23:26:36)
kysyttäessä mielipiteitä jostain studiomonitorikaiuttimesta tuntuu yleisimpänä vastuksena olevan "kaverilla on ja ihan hyvin kuuluu".

Viime viikolla ilmestyneessä (3/2005) teknarissa on testattu alle 600,- pari aktiivikaiuttimia. Teknarin "testit" ainakin tavallisella hifi-puolella ovat vähän mitä ovat, mutta tämä on kuitenkin eniten analysoiduimman tuntuinen mitä itse ole nähnyt. Jotenkin pinnalliseksi silti vertailu jäi so. vielä tarkempia äänikuva-arviota olisin kaivannut.

Mitäpä olette mieltä:

1) Onko ko. artikkelissa/kuunteluissa kiinnitetty huomio oikeisiin ja studiokäytön kannalta niihin tärkeisiin asioihin.

2) Vastaavatko ko. vertailussa tehdyt arviot omia huolelliseen kuunteluun/käyttöön perustuvia kokemuksianne ( - nimenomaan _omia_ ei kaverin sanomia/muualta luettuaja tai jotain omia pikavaikutelmia)

3) Voiko ko. artikkelin arvioihin kaiuttimista yleisesti ottaen luottaa??

Aika useasta vertailussa mukana olleesta kaiuttimesta olen jonkinlaisen esittelyjutun lukenut ja niistä tietty mielikuva syntynyt. TM:n juttuun verrattuna näiden muiden (engl. ja usalaisten) arviot ovat olleet ehkä vähän optimistisen puoleisia + kaiuttimien keskinäistä vertailua niiden perusteella ei mitenkään ole voinut tehdä.
kivi
14.02.2005 20:43:10
2) Vastaavatko ko. vertailussa tehdyt arviot omia huolelliseen kuunteluun/käyttöön perustuvia kokemuksianne ( - nimenomaan _omia_ ei kaverin sanomia/muualta luettuaja tai jotain omia pikavaikutelmia)

Testissä menestynyttä Behringer 2030A:ta olen ristikuunnellut nopeasti, referenssinä Genelec 8030A, ja se johti 2030A-parin ostopäätökseen. "Oikeaa" studiota tuskin rakentaisin pelkkien 2030:ien varaan.

Käsittääkseni testissä kokeiltiin lähinnä tietokonekaiuttimia, joten ei ihme, jos kokeiluun eksyneet halvat "studiomonitorit" pesivät ne mennen tullen.

Muuten en osaa sanoa. En ole lukenut Tekniikan Maailmaa kuin satunnaisesti sen koommin, kun menetin kiinnostukseni uusiin henkilöautoihin, parikymmentä vuotta sitten.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
14.02.2005 21:00:39
Käsittääkseni testissä kokeiltiin lähinnä tietokonekaiuttimia, joten ei ihme, jos kokeiluun eksyneet halvat "studiomonitorit" pesivät ne mennen tullen.

Taidat muistella vanhempaa juttua, jossa noin olikin.

Vrt.

Viime viikolla ilmestyneessä (3/2005)
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
kivi
14.02.2005 21:03:26
Taidat muistella vanhempaa juttua, jossa noin olikin.

Saattaa olla. En ole lukenut kumpaakaan juttua, mutta jotain kaiutintestiä mulle erään maahantuojan toimesta referoitiin oikein urakalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Leikari
14.02.2005 23:26:24 (muokattu 14.02.2005 23:40:16)
En ole lukenut Tekniikan Maailmaa kuin satunnaisesti sen koommin, kun menetin kiinnostukseni uusiin henkilöautoihin, parikymmentä vuotta sitten.
:-)

(tämä nyt on tätä offtopicci jatkoa) Tekniikan Maailmahan on joka pojan lukemista Aku Ankasta seuraavaksi - - meiltä löytyy sopivasti "alibi" molempia lehtiä varten ;-)

vaan laitetaanpas tähän joutessa Sun Ra singles (!!) -albumia kuunnellessa vähän tuloksiakin (TM-tähtiä):

yamaha msp5A ****
behringer b2031a ***
fostex nf01a ***
profel pro audio 30 ***
tannoy reveal active ***
phonic p8a **
roland ds5a **
M-audio bx8 *
alesis m1 active
tapco s5

jutun otsikko oli "Kotistudion kulmakivet"

edit: tähdet korjattu - kiitos Zammylle tarkkaavaisuudesta
Zammy
14.02.2005 23:36:54
alesis m1 active *
tapco s5 *

Nää kaks ei saanu testissä ainuttakaan tähteä.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
jorma_r
14.02.2005 23:56:16
Nää kaks ei saanu testissä ainuttakaan tähteä.

Mä ostan siis ne. :)
askomiko
15.02.2005 00:01:50
Hee, pakko etsiä lehti ja kattoa mitä ne tuumaa nollan tähden kaiuttimesta... :)
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Zammy
15.02.2005 00:10:29
Hee, pakko etsiä lehti ja kattoa mitä ne tuumaa nollan tähden kaiuttimesta... :)

Alesiksesta ainakin sanottiin, että ei toimi tarkkailukaiuttimena eikä sen läpi edes jaksa kuunnella musiikkia.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
hirvoksi
15.02.2005 09:07:39

yamaha msp5A ****
behringer b2031a ***
fostex nf01a ***
profel pro audio 30 ***
tannoy reveal active ***
phonic p8a **
roland ds5a **
M-audio bx8 *
alesis m1 active
tapco s5

Saisko tohon vielä hinnat? Pliis :)
Arvostele viimeisin miksausprojektini: Sinen: Muukalainen
Tomtom
15.02.2005 09:35:51
Testissä menestynyttä Behringer 2030A:ta olen ristikuunnellut nopeasti, referenssinä Genelec 8030A, ja se johti 2030A-parin ostopäätökseen. "Oikeaa" studiota tuskin rakentaisin pelkkien 2030:ien varaan.

Kerrotko tuosta pikkuisen lisää? Mulla on menossa ostoon 8030:t, eipä tulltu mieleenkään vilkaista B-tuotteita. Geneleccien puolesta puhuu tässä tapauksessa valitettavasti hieman ulkonäkökin, hävettää tunnustaa :D Tulevat nimittäin olkkariin ja emäntä lämpenee huomattavasti helpommin hyvännäkösten kaappien ostolle, kuin klassisiin mustiin mörköihin.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
sami_sumea
15.02.2005 09:51:27

Kerrotko tuosta pikkuisen lisää? Mulla on menossa ostoon 8030:t, eipä tulltu mieleenkään vilkaista B-tuotteita.

Nyt tulee vahvasti miummaummukkaa-painottunutta tekstiä:

Mä yritin pari viikkoa sitten miksailla (geneleceihin ehkä liikaakin tottuneena) yhtä hengentuotosta Trutheilla... Ei tullu mitään, oli pakko käydä pöllimässä kaverilta 8030:t lainaan :)

Geneleceissä on >4khz:ssä mukavasti "ilmaa" joka sopii mun kuuntelutottummuksiin, kun taas truthissa kaikki kuulostaa siltä kuin kuuntelisi muovikelmun läpi. Yläpää on tunkkainen ja "muovinen" ja stereokuvasta ei kunnolla akustoidussa studiossa voi puhua edes samana päivänä.

Truthien alakerta on ihan suhteellisen jees eikä sitä vaivaa läheskään samanlainen pahvipurkkisyndrooma kuin halpiskaiuttimia yleensä. Olen kuullut trutheilla tehtyjä miksauksia jotka soivat yleisesti ottaen missä vaan hemmetin hyvin, kun puikoissa on äijä joka on niihin tottunut.

Truthit ovat siis *HINTAISEKSEEN* hemmetin hyvät pöntöt.

Summa summarum: jos sulla on varaa geneleceihin, ota ne. Et kadu. 8030:t on helvetin hyvät monitorit. Jos haluat säästää 500€ ja saada "ihan jees" kaiuttimet miksausta varten, ota B2031a truthit.

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
Leikari
15.02.2005 10:13:02
Saisko tohon vielä hinnat? Pliis :)

hintaluokka, jolla valittu mukaan: 400-600,-/pari

todelliset myyntihinnat selviävät liikkeistä kysymällä tai helpoiten tutulla "thomannin referenssihinta" -periaatteella

esim:
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … 1_aktiv_monitor_mk_ii_prodinfo.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … 1a_truth_aktivmonitor_prodinfo.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_yamaha_msp5_prodinfo.html
casio
15.02.2005 10:34:08

Summa summarum: jos sulla on varaa geneleceihin, ota ne. Et kadu. 8030:t on helvetin hyvät monitorit.

Tuliko noiden pikku Genelecien kanssa minkäänlaisia ongelmia bassopään kanssa?
sami_sumea
15.02.2005 11:00:23 (muokattu 15.02.2005 11:01:42)

Tuliko noiden pikku Genelecien kanssa minkäänlaisia ongelmia bassopään kanssa?

Eip. 8030:t toistaa about yhtä alas kuin pykälän vanhemmat 1030a:t -> noissa purkeissa on tajuttoman iso soundi kokoon nähden. Selkeesti parempi bassotoisto kuin genelecin vanhassa pikkumallissa (1029).

Oon ite miettinyt noilla hääräiltyäni et vois päivittää mun 1030a:t 8040:ksi, on tossa uudessa sarjassa sen verran tasainen soundi.

...
kivi
15.02.2005 13:59:30
Nyt tulee vahvasti miummaummukkaa-painottunutta tekstiä:

Mä yritin pari viikkoa sitten miksailla (geneleceihin ehkä liikaakin tottuneena) yhtä hengentuotosta Trutheilla... Ei tullu mitään, oli pakko käydä pöllimässä kaverilta 8030:t lainaan :)...

Siis 2030 trutheilla vai 2031 trutheilla?

Kuten sanottu, en rakentaisi maksullista studiota Behringerien varaan, eli ei saa käsittää että suosittelisin. Mielestäni kumminkin 2030 oli yllättävän hyvä hintaisekseen, positiivisempi yllätys mulle kuin 2031.
(Handsome Dick Manitoba)    
Leikari
15.02.2005 14:08:42 (muokattu 15.02.2005 16:23:49)

Kuten sanottu, en rakentaisi maksullista studiota Behringerien varaan, eli ei saa käsittää että suosittelisin. Mielestäni kumminkin 2030 oli yllättävän hyvä hintaisekseen, positiivisempi yllätys mulle kuin 2031.

tämmöinen käsitys minulle myös TM:n jutuista jäi so. että pienempi Behku olisi parempi. 2031:stä lähtee enemmän mökää ja siinä on runsaammin bassoa - teknari taisi moittia bassoa kuitenkin epätarkaksi & Behku taitaa mennä "tukkoon" tms. kovemmilla voluumeilla vs. esim. "esikuva"-Gene

- - -

keskustelu meinaa vähän mennä linjalle halpa-B tai sitten G jos on varaa. Näiden kahden hintaluokkaero on sellainen, että sieltä väliltäkin saattaisi löytyä monelle B:tä laadukkaampi, mutta harrastajalle vielä siedettävän hintainen monitoripari.

... vaan mikä?

- "katuhinnoissa" Behku (339,- thomann) on jopa alle testin hintaluokkarajan
- "testivoittaja" yamaha msp5 470,-/pari (Thomann)
- sattuuko tähän väliin mitään??
- Gene 8030A Helsingin Musiikissa 900,- pari (funk-techno yms. touhuissa tarvinnee subbarin lisäksi)
sami_sumea
15.02.2005 15:51:17

Vanhemmilla 2031:sillä. 2030:ia en oo kokeillut, 2031a:ta sensijaan nopeasti kyllä.

...
Daunt
15.02.2005 16:06:27
- sattuuko tähän väliin mitään?? - - esim. Mackie hr 824 - - thomannilla 777,-/pari

Tuo on kappalehinta.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Daunt
15.02.2005 16:12:59
Oman pikaisen vertailuni perusteella Genelecin 8030:ssa oli huonompi keskialueen toisto kuin 8040:ssa. Laulu kuulosti aivan erilaiselta. Monitorit olivat vierekkäin ja äänenvoimakkuus oli sama. Onko kukaan muu huomannut?
Dauntless -Death/Thrash Metal-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)