Aihe: Treenien Low budget -nauhoitus kannettavalla
1
Jakke
04.08.2004 19:02:28
Tavoite: Saada treeneissä soitetut kappaleet talteen. Tarkoituksena ei ole tuottaa korkealaatuista ääntä, vaan
sellaista, että soitosta saa edes jotain selvää.

Käytössä olevat laitteet: kannettava tietokone (1,6 Ghz/256MB). Softaksi ajattelimme kristalia tai n-trackia.

Ajatuksena on, että ostaisi ulkoisen usb äänikortin
(http://www.audiotrak.net/maya44usb.htm), jossa
neljä sisääntuloa. Tekeekö tällä mitään, vai olisiko
muita edullisia vaihtoehtoja?

Tämän lisäksi hankintaan menisi joku halpis mikkisetti
t-kaupasta. T-bone tai vastaava.

Riittääkö tämä paketti vai tarvitaanko jotain laitteita vielä lisäksi. Jos tarvii, niin mitä ja miksi?

Lukiessani aikaisempia viestejä, monessa puhuttiin etuasteista yms. Mitä tämä laite tekee ja tarvitaanko me sellainen?

-J/J
MattiAuer
04.08.2004 22:55:04

Joku halpa konkkamikki hyvin sijoiteltuna (tai jopa kaksi niin saa stereota), halvassa pikkumikserissä on etuastetta kyllin tuota varten ja vaikka MD nauhoitukseen. Näin siis, jos tarkoituksena on vain dokumentti siitä, mitä tuli soitettua. Koko systeemi parista sadasta johonkin muutamaan sataan euroa.

Ainakin meidän liian pienessä ja tunkkaisessa kämpässämme, jossa vielä soitamme huonoa musiikkia liian kovalla syntyy juuri tuollainen äänite näillä välinellä. Jopa ilman mikseriä toimii - mikki MD:n mikkisisääntuloon, ja silti se muistiinpanovälineeksi kelpaa.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!"
(myykää mulle ENGL powerball. tai joku hyvä vahvistin.)
lion
05.08.2004 08:51:34
Varmaan kannattaa nauhottaa PA:sta (jos sellanen löytyy), eli pistätte vaan kaikki soittimet kiinni pa:han. Lainaatte pari mikkiä jostain ja sit PA-mikserin lineoutista vaan md:lle tai läppärille. Onhan noita vaihtoehtoja. Silleen vois saadakin ihan hyvää jälkeä jos jaksaa vääntää mikseristä nappuloita ja luureilla kuunnella millon kuulostaa välttävältä.

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
midprice
05.08.2004 09:09:01

Varmaan kannattaa nauhottaa PA:sta (jos sellanen löytyy), eli pistätte vaan kaikki soittimet kiinni pa:han.

Suunnilleen näin tehdään meillä. Eli kaikki soittimet mikseriin, ainoastaan laulu ulos pa:sta, ohjataan kaikki kanavat ryhmään ja ryhmäulostulosta md:lle. Tällä lailla ei tartte ajaa kitaroita, rumpuja, bassoja, jne. ulos pa:sta, koska kuuluvat muutenkin esim. omista vahvistimistaan. Balanssin hakeminen teettää tosin muutaman lyhyen pätkän nauhotuksen ja kuuntelun, mutta kerran kun on kohdallaan, niin se onkin siinä.
jorma_r
06.08.2004 08:08:53 (muokattu 06.08.2004 08:09:22)
Kannattanee aluksi tosiaan nauhoitella tylysti stereona kannettavan omalla äänikortilla ja hankkia lisäkortti sitten jos/kun kaksi raitaa alkaa ahdistaa.

Itse olen nimittäin huomannut ettei niitä moniraitatreenejä tule kuitenkaan kunnolla miksattua koskaan ellei tarkoitus ole tehdä varsinaista demoa. Siten esim pikkumikserin kautta ajettu, "valmiiksi miksattu" stereonauhoitus ajaa hienosti asiansa.

USB-kortti sopii tällaiseen käyttöön ihan hyvin vaikka latenssia tahtoo hieman olla. Itselläni on tuo Emagic EMI a62m jossa on kuusi sisääntuloa. Pelimies toki nauhoittaa rummut hemmetin hyvin kahdellekin raidalle mutta minä en. :)
xerxes
10.08.2004 18:46:18
Kannattanee aluksi tosiaan nauhoitella tylysti stereona kannettavan omalla äänikortilla ja hankkia lisäkortti sitten jos/kun kaksi raitaa alkaa ahdistaa.

Itse olen nimittäin huomannut ettei niitä moniraitatreenejä tule kuitenkaan kunnolla miksattua koskaan ellei tarkoitus ole tehdä varsinaista demoa. Siten esim pikkumikserin kautta ajettu, "valmiiksi miksattu" stereonauhoitus ajaa hienosti asiansa.

USB-kortti sopii tällaiseen käyttöön ihan hyvin vaikka latenssia tahtoo hieman olla. Itselläni on tuo Emagic EMI a62m jossa on kuusi sisääntuloa. Pelimies toki nauhoittaa rummut hemmetin hyvin kahdellekin raidalle mutta minä en. :)

ööö. Eiks toi latenssi oos se juttu, kun sulla on koneella jotain kamaa ja sitten nauhotat siihen päälle, niin siinä on tätä viivettä?? Nythän puhuttiin ihan treenien vetämisestä nauhalle. Siis liven, ei moniraitahommia.

Pelimieshän muuten nauhottaa kaiken helvetin hyvin yhdellä mikillä monona. Minä en. ;)
Relax.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)