Väännän musiikkia Macintoshin avulla. käytän Logic Gold 5.5 ohjelmaa. Olen enimmäkseen työskennellyt MIDI juttujen kanssa ja yritän nyt opetella audiopuolta. Mitä on otettava huomioon lauluraitaa äänittäessä. Tässä muutama kysymys: 1. Onko jo äänitysvaiheessa käytettävä "tehoja" esim. kompressoria ja kuinka paljon. Jotkut väittävät että kompressoria digitaalimuodossa voi käyttää jälkeenkin päin. Itse olen kuitenkin saanut sen käsityksen että kompura pitäisi olla mukana jo äänitysvaiheessa signaalin vahvistamiseksi. Mikä on hyvä arvo laululle esim 3:1? 2. Millä lailla releasea pitäisi käyttää? 3. Tarvitaanko vahvistimessa olevaa gate toimintoa ollenkaan äänitysvaiheessa? 4. Pitäisikö mikin vahvistimen output olla täysillä ja signaalin voimakkuutta säätää gainin avulla? 5. Äänittäessäni audioinstrumenttiä tavalliseksi audioraidaksi, tulee signaalista hiukan liian heikko ja joudun laskemaan voluumia synasta että raita kunnolla kuuluisi. Millä lailla audioraitaa voisi vahvistaa jälkeenpäin? Siinähän niitä oli. Suuret kiitokset näin etukäteen sille viisaalle joka osaa asiassa auttaa. |