Aihe: Edirol MA-10D
1
Avelonz
18.05.2003 18:30:58
Onko kokemuksia kyseisistä monitoreista? Lähinnä laatu kiinnostaa. Eihän ne mitkään Genelecit voi olla, mutta varmasti riittävät kotistudiokäyttöön??
Pirkko-setä
19.05.2003 00:52:43
Terve!

10D:stä ei löydy kokemusta, mutta 10A:t omistan eli analogiversiot, muuten samat kajarit.

Niin, eli olen ollut ihan tyytyväinen näihin hinta-laatu -suhteen puolesta, onhan näissä toki moitittavaakin, kuten stereokuva saisi olla selkeämpi.
Kovin isothan nuo eivät ole joten esim. omaan noin 25 neliön huoneeseeni ne ovat hieman liian pienet varsinkin kun akustointiin ei huoneessa ole yhtään panostettu. Mutta jos huone täyttää jonkinlaiset vaatimukset niin ääntähän näistä kyllä lähtee, mutta liikutettavan äänenpaineen määrä on kovin pieni ja näin ollen ite ainakin kaipailisin isompia, kunhan rahatilanne sen sallii.

Äänen laadultaan kajarit ovat mielestäni hyvät, vähän jouduin hakemaan "oikeita" säätöjä, mutta kajareiden etupuolella olevilla treble/bass -nupeillahan homma hoituu helposti ja säätövaraa riittää. AIka paljon sain kyllä säätää, koska nuppien keskikohdissaa oleva (valmistajan mukaan) tasainen taajuskäyrä ei kyllä pitänyt lähellekkään paikkaansa, mutta se taas saattaa johtua enemmän huoneeni akustiikasta kuin kajareista, empä tiedä. Bassoa jouduin vähentämään koska käytän näiden kanssa subbaria, ja trebleä jonkin verran lisäämään.
Subbari on näiden kanssa aivan ehdoton, muuten ei löydy alapäätä yhtään. Ylä-äänet toistuu sopivan kirkkaasti. Toisen kajarin etupaneelissa oleva phones-liitäntä on kyllä aivan ehdoton jos/kun pitää musaa tehdä hiljaisina yön tunteina ettei naapurit häiriinny. Toisin kuin kaikkien kajareiden (ns. multimedia-kajarit ja tietokonekajarit) phones-liitännöissä yleensä , tässä ei kohinaa kuule vaikka kääntäisi volume-nupin täysille.

Myös kajareissa olevat kaksi audio in liitäntää (1,8mm & RCA) ovat käytännölliset kun haluaa ääntä myös muualta kuin äänikortista. (Itelläni esim. tulee toinen piuha kannettavasta cd-soittimesta, eikä tarvitse johtoja vaihella) Myös erilliset volume-nupit kummallekin audio in:lle ovat kätevät.

Kaikin puolin hitaansa nähden hyvät kajarit, jos panostaa hiukan myös huoneen akustiikkaan. (pätee kyllä kaikkiin kajareihin ;)
Studiokajarithan nämä eivät ole mutta paremmat kuin mitkä tahansa kaupan ns. musankuuntelukajarit, eli kyllä näillä hommansa osaava kotimuusikko miksailee. Ja mitä itse olen näillä miksaillut ja sitten studion isoilla geneleceillä jälkeenpäin biisejä kuunnellut, niin eipä ole korjauksia tarvinnut tehdä.

Itse oon ollu tosi tyytyväinen, ainoa miinus on se että kaipaisin hieman isompia kajareita, mutta sehän ei ole näiden kajareiden syy. Meille varattomille kotimuusikoille kyllä tällä hetkellä parhaat aktiivikajarit hintaansa nähden ja saa kyllä muutaman satasen (euroissa) lisätä ennen kuin parempia vaihtoehtoja tulee vastaan.

Olipa ympäripyöreä vastaus, kysele lisää jos lisäkysymyksiä löytyy.
Allekirjoitus: Ei tarttunu tähän vaikka tussilla skriivasin.
Avelonz
14.06.2003 23:00:49
Joo, vähän pienet ne näyttävät kyllä olevan.. Noi Edirolin uudet MA-20D:t vois olla vähän paremmat. Sais vähän enemmän varmaan äänenpainetta aikaan.. Tai no eihän mun huone kovin iso ole, että en mä paljon mitään kickii tarvitse..Noiden hinta T-kaupassa on kyl sit jo 315€ pari (ei kyllä kallis vieläkään esim. pienimpiin Geneleceihin verrattuna)...
Yrtti
08.07.2003 13:44:39

mulla on nuo. olen kyllä varsin tyytyväinen. asiansa ajavat täysin. bassoonkin olen tyytyväinen kun en paremmasta tiedä :) noin pienet kaiuttimet on helppo patentoida korvan tasolle. ja voluumikin riittää aivan mainiosti. näitä d:n mukana tuomia ominaisuuksia en ole kyllä vielä tarvinnut mihinkään
BulletProof
09.07.2003 08:38:48 (muokattu 09.07.2003 08:39:56)
mulla on nuo. olen kyllä varsin tyytyväinen. asiansa ajavat täysin.

Siis nuo 10 vai 20set? Toimiiko nuo muussa käytössä kuin monitoreina, koska itsekin olen etsinyt jo pitkään halpoja tietokonekaiuttimia musiikin tekoon, pelaamiseen ja musiikin kuunteluun ja todennu kaikkien satelliitti+subi viritelmien olevan todella syvältä.

Niin ja vielä sen verran, että mistä noita saa ostaa?
Lähikauppias
09.07.2003 09:23:19

Mulla on MA-10A:t. Olen pitänyt kovasti. Mun korvaani kuulostaa varsin hyvältä, mutta se saattaa johtua siitä, etten ole koskaan päässyt totuttelemaan parempiin. Ja toimiihan ne kaikessa muussakin tietokonekäytössä oikein hyvin tietenkin. Thomannilta niitä saa, ja ainakin silloin kun ostin, hinta oli 168 €.
Pirkko-setä
11.07.2003 21:43:03

Suomesta saa ainakin Turun Soitin Laineesta (postimyynnillä onnistuu). Olettaisin kaikkien hieman suurempien mudiikkiliikkeiden myyvän noita 10A -malleja. Ja Thomannilta saa tietysti myös mutta postikulut on vähän enemmän.
Allekirjoitus: Ei tarttunu tähän vaikka tussilla skriivasin.
Raakki
11.07.2003 22:26:14
MA-10A:ta ainakin on saatavilla Helsingin musiikista. Hintakaan ei hirvitä 150€/pari
Iällä ei ole merkitystä - ellei satu olemaan juusto.
Dr.Groove
12.07.2003 01:57:48

Onko kokemuksia kyseisistä monitoreista?

Hankin nämä kajarit toisen tietokoneeni kaiuttimiksi ja vertailin niitä sekä ns. hyviin tietokonekaiuttimiin että hieman parempiin monitorikaiuttimiin. Vertailin myös Genelec 1032:iin.

Lopputulos oli, että ihan hyvät hintaansa nähden.

Soundi on selkeästi parempi kuin parhaissa (n. 100 euron) tietokonekaiuttimissa, mutta studiokäytössä alapään puute, pieni SPL ja erottelun puutteet kyllä jäävät vaivaamaan.

Suosittelisin satsaamaan monitoreihin hieman enemmän, mutta väliaikaisratkaisuna (ja myöhemmin studion kakkoskaiuttimiksi siirrettyinä) nämä ovat varmaan halvimmat joilla kannattaa lähteä liikkeelle.

Kuunteluun studioonhan joutuu hankkimaan sekä monitorit että kuulokkeet. Eräs strategia on hankkia edulliset kajarit (kuten nämä Edirolit) ja satsata enemmän todella hyviin kuulokkeisiin, joita sitten voi käyttää monta vuotta. Kuulokkeissa hyvä puoli on se, että vajaalla 200 eurolla saa jo niin hyvät että niillä pärjää mainiosti pro-tasolle asti.

Edirolit ovat siis väliaikainen ratkaisu, mutta hyvä sellainen.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)