Aihe: Äänittäminen
1 2
Tendulaatti
31.01.2022 23:07:52
Terve. Suositelkaahan jotain musiikinteko ohjelmaa aloittelevalle äänittäjälle..
Tarkoitus äänittää akustista kitaraa ja laulua sekä kiippari löytyy myös :)
Antti1
31.01.2022 23:08:57
Onko sulla omppu, Windows vai Linux käytössä?
Tendulaatti
31.01.2022 23:17:43
Windows on käytössä
Antti1
31.01.2022 23:19:48
Itse suosin Reaperia, mutta esimerkiksi tämä täysin ilmainen vaihtoehto on varsin käyttökelpoinen: https://www.bandlab.com/products/cakewalk
Tendulaatti
31.01.2022 23:22:38
Okkeei. Kiitos vastauksesta :)
Tendulaatti
31.01.2022 23:27:53
Onko tuo ohjelmien käytön opettelu miten haastavaa aluksi :)? Itsellä ei juuri mitään kokemusta
Antti1
31.01.2022 23:35:46 (muokattu 31.01.2022 23:38:23)
On se vähän haastavaa, koska terminologia on varmaan vierasta ja valikoita on melko paljon. Peruskäyttö sinänsä kuitenkin on yksinkertaista ja loogista, kunhan sen logiikan vaan tajuaa. Se logiikka on lähes kaikissa ohjelmissa myös samankaltainen, mitä nyt käyttöliittymä näyttää erilaiselta, joten niiden välillä vaihtelukin menee melko iisisti.

Perusperiaate on about sellainen, että luot raidan, jolle äänitetään. Sille valitaan äänilähde ja äänilähteen sisääntulo, raita määritetään äänitystilaan, painetaan rec ja äänityksen päätteeksi stop. Sit tätä toistetaan x kertaa, kunnes kaikki on kasassa. Äänenvoimakkuus säädetään kanavien liu'uista, panorointi vasemman ja oikean välillä panorointinamikasta. Sit vaan export, render tms. ja sieltä ulostuu valmis veisu.

Jos ymmärrät englantia, niin pääset paljon helpommalla. Suosittelen ottamaan termistön englanniksi haltuun, koska se nyt vaan on alan standardikieli melkolailla. Tube on pullollaan ohjevideoita, tossa pari hyödyllistä Reaperille:
https://www.youtube.com/c/REAPERMania
https://www.youtube.com/c/ReapertvUk

Tossa on kuitenkin Reaperista jotain suomeksikin, moniin muihin ei ole mitään järkevää tarjolla: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=33&t=240856&co=30
anapena
31.01.2022 23:41:29
Cubase on vanha klassikko.
Reason laittoi joskus hihkumaan innosta.
Jos jaksaa, niin kannattaa vähän kolata vaihtoehtoja, ja keksiä itselle sopivat kriteerit.
Ja vaihtelu virkistää.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Tendulaatti
31.01.2022 23:41:43
Kiitos vastauksesta :)
Tendulaatti
31.01.2022 23:42:36
Onko abletonista mitään tietoa?
Antti1
31.01.2022 23:47:48 (muokattu 31.01.2022 23:48:17)
Tendulaatti: Onko abletonista mitään tietoa?

Ableton on monien konemusan kanssa väsäävien suosiossa ja sopii siihen sekä muuhun softainstrumenttien kanssa pelaamiseen ilmeisen hyvin. Toimii myös ihan mölyn äänittämiseenkin. Kaikki noi tunnetut softat tekee melkolailla kaikki samat asiat, mitä nyt ilmais- ja halpisversioissa on välillä aika rajujakin puutteita.
Tendulaatti
31.01.2022 23:49:29
Antti1: Ableton on monien konemusan kanssa väsäävien suosiossa ja sopii siihen sekä muuhun softainstrumenttien kanssa pelaamiseen ilmeisen hyvin. Toimii myös ihan mölyn äänittämiseenkin. Kaikki noi tunnetut softat tekee melkolailla kaikki samat asiat, mitä nyt ilmais- ja halpisversioissa on välillä aika rajujakin puutteita.

Okkeei...kiitosta vaan
mhelin
01.02.2022 11:59:55
Mikähän audio interface on käytössä (äänikortti tai USB ääniliitäntä)? Monen mukana tulee ilmainen äänityssofta, useimmiten Cubase LE tai vastaava Ableton Live Lite. Näillä pääsee mukavasti alkuun. Jos mitään erillistä ääniliitäntää mikrofonietuasteineen ei ole vielä niin kannattaisi harkita sellaisen hankkimista. Siinä yhteydessä kannattaa katsoa mitä softaa tulee mukana. Esim. Behringerin audio interfacet ovat edullisia mutta niiden mukana ei tule mitään äänityssoftaa.
Antti1
01.02.2022 12:09:40
mhelin: Esim. Behringerin audio interfacet ovat edullisia mutta niiden mukana ei tule mitään äänityssoftaa.

Ei vielä ainakaan. Nähtäväksi jää saavatko tänä vuonna sen Music Tribe DAWin julkaistua. Siitä tulee täysin ilmainen, jos lupaukset pitävät paikkansa. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla, vaikka tuskin siihen olen vaihtamassa.
basisti1971
01.02.2022 14:50:25
Moi.

mhelin: Esim. Behringerin audio interfacet ovat edullisia mutta niiden mukana ei tule mitään äänityssoftaa.

En ladannut (käytössä on Ardour), joten en tiedä miten eroaa ilmaisversiosta vai eroaako ollenkaan, mutta ainakin Uphoria UM2:n mukana tuli jokunen kuukausi sitten latauskoodi Traction softaan.

Vaikea uskoa etteikö muissakin Ulinoissa seuraisi jotain vastaavaa mukana.
Netti on kuitenkin täynnä erilaisia ilmaisia ja "ilmaisia" DAW-softia joten ainakaan itse en laskisi mukana seuraavalle DAW:ille paljoa painoarvoa.
Itse valkkasin Ardourin koska tuttu studiokaveri käyttää tuota, joten tuki on puhelinsoiton päässä.

Jos ummikkona lähtisin nollasta valitsemaan, valkkaisin sellaisen johon löytyy mieleiset käyttöohjeet tai tuttu kaveri joka suostuu auttamaan sekä alkuun, että tulevaisuudessa kun -ei jos- tulee tenkkapoo.
Youtubesukupolvelle käyttöohje tarkoittanee tubettajia joita jaksaa katsella ja kuunnella, joten valkkaa tuossa tapauksessa sen perusteella.
En ole katsonut koska ei ole tarvetta, mutta aiemminmainitut suomenkieliset Reaper Youtubepätkät ovat varmasti kullanarvoisia sellaiselle jolta lontoo ei taivu.

En välttämättä varauksetta kuitenkaan tuota UM2 äänikorttia suosittele ainoaksi äänikortiksi vaikka hinta ehkä houkutteleekin, koska "oma" ASIO tuki puuttuu tuon pahnanpohjimmaisen piirisarjalle.
Asio4all-ohjaimella toimii kyllä (ainakin Ardourin kanssa).

T:Samuli
Tendulaatti
01.02.2022 18:04:24
mhelin: Mikähän audio interface on käytössä (äänikortti tai USB ääniliitäntä)? Monen mukana tulee ilmainen äänityssofta, useimmiten Cubase LE tai vastaava Ableton Live Lite. Näillä pääsee mukavasti alkuun. Jos mitään erillistä ääniliitäntää mikrofonietuasteineen ei ole vielä niin kannattaisi harkita sellaisen hankkimista. Siinä yhteydessä kannattaa katsoa mitä softaa tulee mukana. Esim. Behringerin audio interfacet ovat edullisia mutta niiden mukana ei tule mitään äänityssoftaa.

Focusriten Scarlett on tulossa
mhelin
02.02.2022 08:43:47
Tendulaatti: Focusriten Scarlett on tulossa

Erittäinkin hyvä valinta, sen mukana tulee ainakin Ableton Live Lite jolla kyllä pääsee alkuun. Näköjään Pro Toolsiakin voi kokeilla ilmaiseksi kolmen kuukauden verran, siitähän on jonkin verran karsittu iilmaisversiokin olemassa.

https://focusrite.com/en/usb-audio-interface/scarlett/scarlett-2i2

Muutakin softaa mukava setti:
https://focusrite.com/en/hitmaker-expansion
KaRa
02.02.2022 10:27:28 (muokattu 02.02.2022 10:29:25)
Ableton Live voi olla aika sekava aloittaessa. Reaper on parhautta.
Vielä ottaen huomioon aloittajan tarve. Liven ominaisuudet aivan turhaan sekoittamassa pakkaa. Reaperiin pääsee sisään 10 minuutissa.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
iec
02.02.2022 10:32:10 (muokattu 02.02.2022 10:53:19)

Tendulaatti: Focusriten Scarlett on tulossa

Mukana tulevalla Ableton Live Litellä äänittely onnistuu varmasti. Henkilökohtaisesti pitäisin näppini erossa Pro Toolsista ja mikäli olisin samassa tilanteessa sinun kanssa (käyttääkö audiointerfacen mukana tulevaa softaa vai jotain muuta vaihtoehtoa), miettisin varmaankin mukana tulevan Ableton Live Liten, Reaperin ja Cakewalk by Bandlab -ohjelmistojen välillä.

Abletonista mulla ei ole kokemuksia, mutta eri foorumeilla on kehuttu paljon. Konemusan/EDM:n ystävät ainakin tykkäävät ja sopii täysin kitaran ja laulun äänittämiseen ja editoimiseen. Mulla oli joskus Steinbergin UR22 audiointerfacen kylkiäisenä tullut Cubase lite asennettuna ja opettelin sen käyttöä. Kun sitten PC vaihtui, en saanut enää millään ilveellä ohjelmaa asennettua Cubasea uudelle koneelle. Väitti että lisenssi on käytetty ja pitäisi ostaa täysi versio. Tukifoorumeita selaillessa kävi ilmi että muuta ratkaisua ei näyttänyt olevan. Siinä vaiheessa paloi hermot, ja hommasin Cakewalkin. En tiedä miten tuo Abletonin kylkiäisversio sitten toimii tuossa mielessä. Saattaa olla joustavampi kuin Cubasen politiikka oli siihen aikaan.

Cakewalk by bandlab on täysin ilmainen ohjelmisto. Ihan ok softa. Tuli käytettyä Cakewalkia jo ennenkuin Bandlab osti sen. Pidän Reaperia kuitenkin vielä parempana ohjelmistona (omassa käytössä Reaper on ollut vakaampi ja helpompi asentaa & ylläpitää). Cakewalk by bandlabin paras ominaisuus on todellakin sen hinta joka on 0 euroa. Ei mitään temppuja ja koukkuja, vaan se on oikeasti täysin ilmainen.

Reaper on mulla nykyään käytössä. Ei ole mitään valittamista sen suhteen, paitsi että mukaan ei tule vakiona hurjaa määrää eri plugineja, kuten joissakin kalliimmissa vaihtoehdoissa. Reaperin yhtenä hyvänä puolena on se, että sille löytyy hyviä suomenkielisiä ohjevideoita ja porukka osaa neuvoa ongelmatilanteissa täällä muusikoiden.netissä. https://www.youtube.com/channel/UCigUklYBS5XqR1NJdmeG39g
Se on myöskin halpa (60 euroa). Lisäksi voit asentaa softan helposti useammalle omalle koneelle, eli ei tarvitse mitään ihmeellisiä kommervenkkejä (iLOK yms E-lisenssijuttuja) että saat täyden lisenssin toimimaan. Koodi tulee sähköpostilla kun on ostanut softan. Ja asennusprosessi on niin yksinkertaisen helppo, että ei voisi varmaan enää helpompi olla. Toisekseen Reaperiä voi käyttää ilmaiseksikin (jos omatunto antaa myöten), sillä ainoa tietämäni harmi on joku 10...20s ajan ruudulla oleva infoboksi ohjelmaa käynnistettäessä. Muuten toimii kai ihan täysin kuin maksullinen versio. Toki tilanne voi muuttua tulevaisuudessa. Itse olen ostanut virallisen lisenssin, jotta ei tarvitse miettiä toimiiko vielä 5v kuluttua vai ei.

Pro Toolsista mulla ei ole kokemusta, joten tiedän siitä vain sen mitä eri foorumeilta ja youtubevideoilta olen nähnyt. Jostain syystä mun silmiin on tullut hyvin paljon negatiivista juttua kyseisestä vanhasta "alan standardi"-softasta. Henkilökohtaisessa kotikäytössä en haluaisi ainakaan maksaa itseäni kipeäksi, kun on hyviä vaihtoehtoja paljon halvemmalla.

Disclaimer: Itsellä DAW:n käyttö on useimmiten akustisen kitaran ja laulun äänistystä ja miksausta. Välillä soittelen ja äänittelen sähkökitaraa ja bassoa VST-plugareiden läpi. Myös midikeyboardilla vinguttelen/äänittelen syntikkasoundeja Arturian ja Synthmasterin plugarien ja DAW:n kautta. Eli tuolta pohjalta kannattaa suhtautua mun arvioon näistä eri DAW-softista.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Antti1
02.02.2022 10:40:39
mhelin: Muutakin softaa mukava setti:
https://focusrite.com/en/hitmaker-expansion

Näiden lisäksi softaa löytyy lisää myös tuolta: https://customer.focusritegroup.com/en/my-software

Tossa tulee todellakin hyviä plugareita mukana. Ei tarvitse niitä miettiä heti, päädyt sitten mihin tahansa softaan. Tuossa linkittämässäni sound collectivessa vaihtuu sitten aina ajoittain tarjottava plugari, eli ne kannattaa haalia talteen heti nähdessä. Nyt siellä on esimerkiksi Baby Audio Parallel Aggressor, joka on varsin tutustumisen arvoinen rinnakkaiskompressori.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)