Kieppi 17.06.2009 14:03:46 | |
---|
Terve! Tarvetta olisi saada silloin tällöin nauhoitettua akustista kitaraa ja laulua. Ajatukseni on, että tietokoneen ja DAWin käynnistämiseen menee turhan paljon aikaa, joten olen mietiskellyt näitä Zoom H2-tyyppisiä kannettavia nauhureita. Vaan mikä valita esim. T-kaupan runsaasta katalogista? Perusjuttu on siis saada tehtyä pikku demoja, joissa akustista kitaraa ja laulua, joko samaan aikaan samalle raidalle tai sitten raita kerrallaan (tyyliin ensin kitara, sitten laulu). Hienoa olisi myös, jos yhä ilman tietokonetta saisi joskus myöhemmin lisättyä vielä vaikka kaverin soittamat puhaltimet tai bassoraidan samaan biisiin. Mikä laite siis hoitaisi tämän tyyppisen skenaarion parhaiten? Lopullisia miksauksiahan tietty pitää tehdä koneella, mutta johtoajatus on, että kaikki ääni pitäisi saada jollain tavalla purkkiin ilman konetta. Kiitos jo etukäteen! :) -Kieppi Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin- |
Läpistö 17.06.2009 14:28:19 | |
---|
Moi! Ainakin näin pikaisesti tulee mieleen Zoomilta nimenomaan H4N, elikkä tuosta H2:sta kalliimpi malli. Juuri eilen tilasin itselleni kyseisen laitteen ja tänään sen pitäisi jossai vaiheessa saapua. Käyn sitten nauhottamassa työpaikalla vähän rumpujen soittoa ja illalla varmaan myös akkari ja laulusettiä. Pistän tänne linkkinä jotain materiaalia kunhan ehdin! :) |
Läpistö 17.06.2009 18:17:46 (muokattu 17.06.2009 19:48:33) | |
---|
Noniin! Saapuihan laite postissa. Oon sen kanssa nyt n. tunnin tossa leikkiny. Vähän oon rumpuja, kitaraa ja pianoa soitellut nauhalle. Ihan ekat fiilikset laitteesta ovat että "Vau, upee!", katsotaan nyt sitten mitä vastaan tulee kun enemmän pääsee perehtymään. En ole vielä oikeastaan mitään säätöjä tehnyt, ainoastaan pistänyt Zoomin johonkin "telineeseen" ja painanut rec-nappia. Mikrofonin herkkyyttä jouduin hieman säätämään esim. rumpuja äänittäessä. Iltasella pitänee pistää ääninäytteitä, kunhan pääsen potkupalloa pelaamasta himaan. EDIT: Täältä löytyy nyt rumpuräpellystä: http://maihinnousu.net/s/?song_id=3980 |
kivi 18.06.2009 12:16:03 | |
---|
Kieppi: Terve! Tarvetta olisi saada silloin tällöin nauhoitettua akustista kitaraa ja laulua. Ajatukseni on, että tietokoneen ja DAWin käynnistämiseen menee turhan paljon aikaa, joten olen mietiskellyt näitä Zoom H2-tyyppisiä kannettavia nauhureita. Ei nekään ihan välittömästi käynnisty :-( vähänkään isommalla muistikortilla saattaa Zoomia joutua odottelemaan jopa minuutin. Kasettiaikana mankat oli "heti valmiita", nyt tietokoneaikana näyttää toimivimmalta yhdistelmältä (mikäli siis nauhoituksia aikoo käyttääkin johonkin) just bjoku tietokonepohjainen systeemi yhdistettynä siihen, ettei konetta sammuta koskaan; pistää nukkumaan vaan, jos on pidempään käyttämättä (tästähän ei siis ole propellihattujen kertoman mukaan mitään haittaa). Tai jos laadulla ei ole väliä, perinteinen kasettimankka toimii aina ja heti. |
Kieppi 18.06.2009 17:12:38 | |
---|
Kiitos Kivi ja Leopardii kommenteista! En ole poissulkenut vielä mitään vaihtoehtoja, saatanpa jopa päätyä kaksoisratkaisuun eli usb-interfaceen JA johonkin käsikantoiseen laitteeseen. Saapa nähdä. Edelleen olen kiitollinen, jos jollain on vielä näkökulmia asiaan. Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin- |
Kieppi 18.06.2009 19:50:30 | |
---|
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin- |
koponen 20.06.2009 22:56:38 | |
---|
Itse olen äänitellyt Nokian kännykällä hätäisimmät muistilaput poispoikkeen. Toimii riittävän hyvin, että idea välittyy. I'm endorsed by Marshall |
kivi 21.06.2009 13:26:46 | |
---|
koponen: Itse olen äänitellyt Nokian kännykällä hätäisimmät muistilaput poispoikkeen. Toimii riittävän hyvin, että idea välittyy. Mutta milläs saat Nokialaisesta audiotiedoston ulos? Se on jotain ihan omaa pakkausmuotoa, jota ei ainakaan mun editorit ymmärrä, vaikka mini-USB:lla tiedostot saakin näkyviin. |
Mikael 21.06.2009 13:41:55 | |
---|
kivi: Mutta milläs saat Nokialaisesta audiotiedoston ulos? Se on jotain ihan omaa pakkausmuotoa, jota ei ainakaan mun editorit ymmärrä, vaikka mini-USB:lla tiedostot saakin näkyviin. Mikäs tiedostomuoto sieltä nokialaisesta tulee? Luulis että netistä löytyis ilmainen konvertteri jolla sen saa wav tai mp3 -muotoon... Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
loosah 21.06.2009 13:48:21 (muokattu 21.06.2009 13:49:21) | |
---|
Ne taitaa olla .amr-muotoisia. Ainaki mun läppäri soittaa niitä ihan hyvin. Puhelin on nykypäivänä tosi hyvä muistiinpanoväline, mutta onhan se äänenlaatu aika kökkö, jos on tarkoitus soittaa jotain siihen päälle tms. GIGO |
alanko 22.06.2009 09:47:09 | |
---|
kivi: Mutta milläs saat Nokialaisesta audiotiedoston ulos? Se on jotain ihan omaa pakkausmuotoa, jota ei ainakaan mun editorit ymmärrä, vaikka mini-USB:lla tiedostot saakin näkyviin. Mulla ainakin saa wavin ulos nokialaisesta. Eihän tuo mikki kovin hyvälaatuinen oo, mutta oon itekin jotain muistiin pistänyt kännykän avulla. En kyllä sen enempää oo niitä käyttänyt kuin sitten kuunnellut, että mites tää meni kun treeneissä yrittää muistella biisiä. |
PIM 23.06.2009 11:05:12 | |
---|
Jos vehkeen ei ole pakko mahtua taskuun niin Zoomin uunituore monitoimiraituri R16 vaikuttaisi aivan järjettömän mielenkiintoiselta laitteelta näin kotiäänittäjän näkövinkkelistä katsottuna. Samassa patteritoimisessa laitteessa yhdistyy 16 raitainen 8 raitaa kerrallaan äänittävä muistikortille äänittävä digiraituri kunnon XLR liitännöillä, DAW controlleri ja USB audio interface ja laitteesta löytyy sisäänrakennettu stereomikki ex tempore tyylisiä muistikirjaäänityksiä varten. http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm http://www.crunchgear.com/2009/06/1 … aunches-zoom-r16-16-track-recorder/ Mikä tuossa on minusta erityisen erittäin hyvä oivallus Zoomin insinööreiltä on tuo mahdollisuus ketjuttaa kaksi laitetta USB:n kautta yhteen jolloin talteen saa yhteensä 16 raitaa kerrallaan, mikä alkaisi riittää jo bänditouhuissakin. Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti. |