Aihe: Audix D6 vs. AKG D112
1
Nitrodelay
18.12.2007 15:27:09 (muokattu 18.12.2007 16:13:10)

Onko Audix D6 parempi bassarimikki kuin AKG D112? Miksi?

Eli, olisiko tuo Audixin D6 bassari-mikki niin hyvä, että sellainen kannattaa hankkia, vai onko se vaan pre-equtettu niin rankasti, että saundi kuulostaa lähes valmiilta ja sitäkautta paremmalta napsuineen ja bottomeineen? D112 on ennestään, mutta tuoko D6 mitään oikeasti lisää?

Ohessa jonkun tekemä intresantti testi:
http://forums.dm-gremlin.com/viewto … id=7fb30294f620b680e072ace25f37fe2c
...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267
Hipelius
18.12.2007 15:30:56
Kovasti tuota ainakin Sneapin foorumilla kehutaan, omakohtaista kokemusta ei ikävä kyllä ole.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Tervesin foorumi polisi
Kallekorvola
18.12.2007 17:23:34
kerran kokeilin live-keikalla, ja totesin, että sillä vetäisin mieluusti uudestaankin.

D112:sta jouduin käyttämään aktiivisesti, mutta en oikein koskaan erityisemmin pitänyt sen soundista bassarissa. bassovahvarin edessä joissakin tapauksissa ihan ok.

Sennheiser e602 on nykyään mun suosikki näistä bassarimikeistä. tuntuu toimivan ihan kaikessa missä bassosignaalia tarvii pyydystää. laajamittaisessa "bassarimikkiskabassakin" tuli jaetulle ekalle Audio-Technican kakskalvosen (joku 2500 muistaakseni) kanssa... ko. skabassa ei päästy kokeileen D6:sta studio-olosuhteissa... : (
Halsu
18.12.2007 18:23:58

D112 on ennestään, mutta tuoko D6 mitään oikeasti lisää?

Melkein kuvittelisin että tuo noiden välinen kohtuuiso ero perussoundissa jäisi ainakin mulla aika pieneksi lopullisessa mixissä, kun sitä bassarikanavaa kuitenkin tulee equtettua aika rankalla kädellä... eli se eq olisi erilainen mutta lopputulos aika sama ;-)
CU -- Eki
Nitrodelay
18.12.2007 20:48:18

Aivan, tokkopa se haba siitä kauheasti rasittuu, jos vähän equtteleekin enemmän ;-) Olen kyllä itse painiskellut tuon D112 kanssa enkä aina ole ihan varma, onko sen saundi hyvä vai ei. Joku ameriikan jeppe totesi, että tuota D6:a puolestaan olisi vaikea saada istumaan biisiin kun puskee läpi. Ainakaan sillä ei vintage-osastoa väännetä.
...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267
Daunt
18.12.2007 22:04:33
Olen joskus kehunut tuota D6:a, mutta täytyy kyllä sanoa, että ei se ole enää minun suosikkini. Se yläkerran korostus on jotenkin ihan liian ylhäällä. Middleä ei ole juuri lainkaan ja se on oikeastaan aika huono juttu. Leikkaan mielummin itse sen ylimääräisen pois. Nykyinen suosikkimikkini on Beyerdynamic M88.
Nitrodelay
18.12.2007 23:03:55 (muokattu 18.12.2007 23:04:08)

Tuosta löytyi hyvää säätöä bassarimikeistä:
http://acapella.harmony-central.com/archive/index.php/t-347710.html
j-o-n-e
18.12.2007 23:56:06
Sennheiser e602 on nykyään mun suosikki näistä bassarimikeistä. tuntuu toimivan ihan kaikessa missä bassosignaalia tarvii pyydystää.

Kyllä Kyllä, kannattaa testata jos mahdollista (ja vaikka ostais "säkissä" niin ei ton kanssa oikeen voi mettään mennä imo)
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
Nitrodelay
19.12.2007 08:45:27 (muokattu 19.12.2007 08:46:10)

Kieltämättä tuossa Audix D6:ssa häiritsee ajatus, että joku on valmiiksi ajatellut, missä se napsu siinä on. Ikäänkuin puolisample ja bassarit kuulostavat lopulta kaikki vähän samalta. Varmaan ekaks innostuu ja sit huomaa, että eihän tässä ole säätöjä.
Mikael
20.12.2007 00:50:52 (muokattu 20.12.2007 00:52:06)

Mä taas oon palannut - ainakin rokkihommissa - jotenkin ton D112:sen pariin vaik jossain vaiheessa en tykännyt ollenkaan. Toisaalta just nyt on muutenkin sellanen olo, etten tajua bassarista midis...
Inhimillisyys on hyve.
Roberto
20.12.2007 07:47:32

Akg D12, Senkun 421, Shure B52. Joku noista ni yleensä on pärjäilly ihan okei. D112:sta en oo niin varma, paitsi bassokamoihin toimii kyllä.
Mikael
20.12.2007 12:34:34

D12 on kyl huippua, mut hyväkuntoisia on vaikea löytää ja maksavat paljon... B52:sesta en kyl tykkää vieläkään.
Inhimillisyys on hyve.
mhelin
25.12.2007 22:21:30
Viimeksi käytin tuota Behringerin halpaa laulumikkiä suhteellisen läheltä lyöntikalvoa (rummun sisältä) ja ihan hyvä saundi tuli:
http://www.thomann.de/fi/behringer_xm8500.htm

Noilla D112 yms. mikeillä ei ole koskaan tullut sen parempaa jälkeä, mutta voihan niilläkin onnistua. Noissa SM58 yms. laulumikeissä on aika sopiva yläpään korostus jo valmiiksi, ja tiukka superhertta suuntakuvio auttaa vähentämään vuotoa muista mikeistä. Botnea voi sitten tietty ottaa toisella mikillä lähempää resokalvon reikää.
GrooverMan
26.12.2007 00:18:58
B52:sesta en kyl tykkää vieläkään.

+1

En oo jotenki koskaan tajunnut ton mikin suosiota, aina tuntuu soivan mukana joku hämäävä taajuus...
Antti1
26.12.2007 02:38:08 (muokattu 26.12.2007 02:39:06)
En oo jotenki koskaan tajunnut ton mikin suosiota, aina tuntuu soivan mukana joku hämäävä taajuus...

Meinaatko sitä "koripallotaajuutta"? Poinng, pinnnng, ponnng... Multa lähti B52 sen takia kiertoon. D6 toimii livehommissa metalliin aivan erinomaisesti, mutta studioon en sitä ottaisi. Jotenkin hieman rajoittunut ja liian valmiiksi väännetty soundi, ei toimi mun makuuni ihan kympillä. Se kilahdus on lisäksi varsin korkealla, joten sitäkin saa olla monesti rajoittamassa.

D112 tarjoilee mun makuun sellaisen sopivasti keskiäänien potkuakin tarjoilevan iskun basariin, josta on mahdollista taipua vähän joka suuntaan. Lisäksi toimii monesti basson mikitykseenkin, vaikka mä oon laiskuuttani tosta luistanut viimeaikoina. Monista muista, erityisesti basariin suunnitelluista, mikeistä on vaikea kaivaa esiin yhtä monipuolista palettia.

EDIT: Kirjoitus- ja ajatusvirheet humalatilan piikkiin. Hyvää joulunaikaa kaikille vielä näin jälkeenpäinkin. :)
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
GrooverMan
26.12.2007 11:25:25
Meinaatko sitä "koripallotaajuutta"? Poinng, pinnnng, ponnng... Multa lähti B52 sen takia kiertoon. D6 toimii livehommissa metalliin aivan erinomaisesti, mutta studioon en sitä ottaisi. Jotenkin hieman rajoittunut ja liian valmiiksi väännetty soundi, ei toimi mun makuuni ihan kympillä. Se kilahdus on lisäksi varsin korkealla, joten sitäkin saa olla monesti rajoittamassa.

D112 tarjoilee mun makuun sellaisen sopivasti keskiäänien potkuakin tarjoilevan iskun basariin, josta on mahdollista taipua vähän joka suuntaan. Lisäksi toimii monesti basson mikitykseenkin, vaikka mä oon laiskuuttani tosta luistanut viimeaikoina. Monista muista, erityisesti basariin suunnitelluista, mikeistä on vaikea kaivaa esiin yhtä monipuolista palettia.

EDIT: Kirjoitus- ja ajatusvirheet humalatilan piikkiin. Hyvää joulunaikaa kaikille vielä näin jälkeenpäinkin. :)

No se just. Osuva termi muuten toi "koripallotaajuus" :)

Mä kanssa pidän D112:n soundista koska taipuu niin moneen suuntaan.
Esp
26.12.2007 13:01:07

Itse käytän D6:sta studiossa (lähinnä tosin metallia äänittäessä), ja pidän siitä nimenomaan tuon yläpään korostuksen takia, joka on huomattavasti miellyttävämpi kuin B52:lla. D6:n kanssa sijoittelulla pystyy vaikuttamaan siihen yläpään kilahdukseen aika hyvin, sitä kun ei välttämättä tarvitse suunnata ihan sitä nuijaa kohti ja tunkea sitä etukalvoon kiinni. Usein käytän Yamahan subkickiä sen parina ja hyvin on pelittänyt noissa hevihommissa.

Toisaalta tykkään myös D112:sta, D12 ei ole bassarissa vakuuttanut vielä noissa hommissa missä olen sitä kokeillut, mutta lattiatomiin toimii mainiosti.
Täh?!?
Mikael
26.12.2007 13:25:58 (muokattu 26.12.2007 13:28:53)

D12 ei ole bassarissa vakuuttanut vielä noissa hommissa missä olen sitä kokeillut, mutta lattiatomiin toimii mainiosti.

Sun täytyy siis myydä se mulle.

Mä oon aina digannut MD421:stä bassarissa, mut sen kanssa pitää vaan nähdä vähän enemmän vaivaa ja sit omassa setupissa kun on nykyään kaks 421:stä ja kun ovat mun suosikki tomimikit niin tulee sit laitettua ne yleensä niille. RE20 kiinnostais myös kovasti.
Inhimillisyys on hyve.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)