Aihe: Kannettavaa vaiko läppäriä? 1 2 | |
---|---|
![]() 02.05.2007 11:21:52 | |
Oon kasaamassa uudelleen pikkustudiota kotiin. Tällä hetkellä on läppäri jossa oli cubase ja e-mu:n ulkoinen äänikortti. Prossu teho rupesi loppumaan ja ajattelin hankkia kokonaan uuden koneen. Mietin vaan että olisikohan fiksumpaa hankkia kannettava vaiko koota pöytäkone osista. Halvempaahan olisi hankkia pöytäkone ja mukavampi varmasti käyteyttävyyden kannalta, kannettava taas mahdollistaa liikuteltavuuden. Uusissa koneissa on nykyään usein Windows Vista. Toimiiko Cubase Vistalla? NO NII JUSTIISA!!!
Missä antti?!? | |
![]() 02.05.2007 13:44:35 | |
Kannettava / pöytämalli -kysymys taitaa olla ihan tarpeista kiinni, perusdilemman muotoilit jo itse (hintatehosuhde vs. mobiilius). Itselläni on läppäri ja olen ollut todella tyytyväinen, koska reissaan gearin kanssa ahkerasti, mutta toisaalta muuta roinaa on jo niin paljon, että iBookin muuttuminen pöytämäkiksi ei kasaa kauheasti kasvattaisi. PC-pöytäkoneet taitavat olla pöytämmäkkejä ratkaisevasti kömpelömpiä. Metsät kasvavat kuin syöpä | |
![]() 02.05.2007 15:15:15 | |
Uudet läppärit ovat niin tehokkaita, että kyllä niillä kotistudiohommat tekee leikiten (et sanonut, miten tehokas vanha koneesi on, mutta ilmeisesti jo muutaman vuoden ikäinen). Kuten jo todettiin, niin taroeet määrittävät, mitä tarvitset. Pöytä-PC:n siirtely ei ole pitemmän päälle hauskaa. Jos mobiilius ei ole tärkeää, niin osista saa rakennettua hyvän pöytäkoneen, kunhan sattuu arpomaan juuri oikeat komponentit. Jos lähdet komponenteista rakentamaan, niin käy vaikka Cubase-forumeilla lukemassa muiden mielipiteitä eri osien toimivuudesta. | |
![]() 02.05.2007 17:37:18 | |
peli liike olisi rakentaa pöytäkoneelle koteloinniksi räkki, samaan räkkiin sitte kaikki muutkin audiohärpäkkeet, niinku etuset, efektit, äänikortti etc. Siihen ei muuta ku kahvat kylkiin ni varmana kulkee. Läppärinkin mobiilius on omien kokemusten perusteella vähän niin ja näin, joka tapauksessa joka tapauksessa on oltava ulkoinen äänikortti, mikseriä, etusta, kaapeleita, mikkejä, standeja etc. sälää. siinä rytäkässä se pöytäkone ei enää lisää tuo. Näytön kun saisi vielä integroitua siihen räkkiin. Kaverini nimittäin osti jostain 15 tuumaisen taittuvan näytön jonka sijoitteli veneeseehensä. Olisko makea sellanen äänityslaatikko jossa on samoissa kuorissa kaikki tarvittava virtalähteineen päivineen. Relaa, beibi! | |
![]() 02.05.2007 17:58:43 | |
Onhan noita räkkitietokoneita, mutta taitavat olla suunniteltuja lähinnä palvelinkäyttöön. Cubasella ei taida vielä olla Vista-tukea, ei ainakaan nettisivuilta käynyt ilmi. | |
![]() 02.05.2007 21:15:24 | |
Onhan noita räkkitietokoneita, mutta taitavat olla suunniteltuja lähinnä palvelinkäyttöön. Samalla tavalla niihin 'räkkitietokoneisin' menee emolevyt ja kovalevyt. ja hyvin toimii. Ja jonkun vanhan räkin saa aika halvallakin. Ja vaikkapa isoilla kahvoilla. Toinen näyttö pitäis vielä ostaa jostain kirppikseltä että olis treeniksellä ja kotona valmiina näytöt.. Kannettava vs. pöytä/räkkikone on raha/tehokkuus/roudauskysymys. Samaan lopputulokseen pääsee varmasti joka tavalla. Riippuen siitä mitä pitää tärkeänä, esim. kahta kovelevyä tai isoja muistimääriä / pientä kokoa / halpaa barebonekokoonpanoa tms. vaihtoehtoja löytyy.. | |
![]() 03.05.2007 06:28:30 | |
Jep. Mut loppupeleissä siinä "kannettavassa":kin setupissä on äkkiä aika tavalla mukana raahattavaa. Relaa, beibi! | |
![]() 03.05.2007 06:51:34 (muokattu 03.05.2007 06:52:44) | |
Mä palasin läppäristä pöytäkoneeseen syksyllä eli myin RME Digiface interfacen ja Behringerin digimikserin ja sain niillä rahoilla ostettua pöytäkoneen täyteen käytettyjä Creamwaren dsp-äänikortteja ja päivitettyä sen samalla Core2Duo aikaan. Nyt myllyssä audioo mankeloi yhteensä 20 prossua ja i/o:ta on 60 kanavaa (6 analogisena ja 48 Adat-väylien ja 6 s/pdifin kautta diginä) sisään ja ulos eli riittänee pidemmäksi aikaa ja luultavasti hakkaa tehossa useimmat läppäriysteemit mennen tullen. | |
![]() 03.05.2007 09:29:11 | |
Kandee miettiä tarkasti, että tuleeko sitä setuppia todellisuudessa kanneltua niin paljon paikasta toiseen ettäkö pitäisi kamahankintoja tehdä mobiilius mielessä. Painavalla raudalla on aina omat hyvät puolensa. Mä siirryin läppäriin, enkä päivääkään vaihtaisi pois. Vaatimuksena oli et kannettava+8mikkietusen firewire-kortti+rumpumikit+piuhat mahtuisi selkään repun muodossa, ja mahtuuhan nuo. Mitään älyttömän suuria projekteja en oo äänitellyt, tuplaydinprossuinen ja 2gigan muistilla varusteltu läppäri pyörittää kotitarpeiksi ihan tarpeeksi mainiosti. Ja muutenkin hupikäyttöön eli olohuonenöräilyyn wlan on vähintäänkin paras keksintö sitten tulen ja polkupyörän. :) | |
![]() 03.05.2007 09:40:51 (muokattu 03.05.2007 09:41:09) | |
Olisko makea sellanen äänityslaatikko jossa on samoissa kuorissa kaikki tarvittava virtalähteineen päivineen. Joo, makea on. Sitä sanotaan raituriksi. Minulla on 8-raitainen, mutta niitä saa vaikka 32-raitaisia. En palaisi tietsikkasähläykseen enää ;-) | |
![]() 03.05.2007 11:56:12 | |
johdatteleva otsikko :D Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. | |
![]() 03.05.2007 12:41:21 | |
Joo, makea on. Sitä sanotaan raituriksi. Mulla on 16-raitainen, Fostexin VF160. Menossa mukana neljättä vuotta. Kelpaa vieläkin äänityksiin, mutta siitä eteenpäin hoidan sitten mieluummin tietsikalla. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 03.05.2007 13:14:08 (muokattu 03.05.2007 13:14:54) | |
Samalla tavalla niihin 'räkkitietokoneisin' menee emolevyt ja kovalevyt. ja hyvin toimii. Totta tuokin kyllä. Jos osista kasaa niin onnistunee varmasti. Esim tuollainen voisi käydä: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=52355230 | |
![]() 03.05.2007 13:18:48 | |
Mulla on 16-raitainen, Fostexin VF160. Menossa mukana neljättä vuotta. Kelpaa vieläkin äänityksiin, mutta siitä eteenpäin hoidan sitten mieluummin tietsikalla. Sama meininki, VF-16 ja tietokone on loistava yhdistelä, best of both worlds, kuten Jenkkilässä sanottaisiin. | |
![]() 03.05.2007 14:07:46 | |
Varmaanki pitäs satsata siihen läppäriin, ihan vaan liikuteltavuuden ja koon puolesta. Mutta aikaa menee vielä hetki ennen kuin sen ostan niin saa väitellä vastaan :) Kiitoksia kaikille! NO NII JUSTIISA!!!
Missä antti?!? | |
![]() 03.05.2007 14:33:51 | |
Itse painin saman dilemman parissa tässä. Entinen pöytäkone leipoi ihan totaalisesti. Ei käynnisty enää ja jos käynnistyy niin ei pysy päällä. Kovasti oon koittanu vertailla pöytäkonetta ja läppäriä, mutta en ole mihinkään valmiiseen lopputulokseen päätynyt. Ehkä ihan hitusen pöytäkoneen puolella olen tällä hetkellä. Läppäriä puoltaisi tuo mainittu mobiilius ja vähäinen tilan vienti. Mutta roudaanko minä sitä oikeasti niin paljon? Tuleeko siellä treeniksellä niin paljon nauhoiteltua? Pöytäkoneen saisi samaan hintaan jonkinverran tehokkaampana ja käyttöergonomia (käytän konetta oikeasti paljon) olisi ehkä parempi isommalla näytöllä ja paremmilla hiirillä/näppiksillä. Lisäksi mulla on vanhassa koneessa M-audion delta 1010-lt -kortti, joten pöytäkonetta hankkiessa ei audiopuolta tartteis päivittää. Läppäriin pitäisi hommata kokonaan uusi monikanavainen firewire-interface. Laajennettavuutta olen myös pohtinut. Pöytäkoneeseenhan on varsin helppoa päivitellä tehoa, muistia ja levytilaa. En pelaa, joten en kuitenkaan tartte kokoajan uusinta uutta tehorintamalla. Entisen koneeni emolevyn konkat puskivat nesteensä ulos about tässä 5-6:ssa vuodessa, kotelon meteli on huimaava ja näytöstä loppuu kontrasti. Koko paketti siis menee joka tapauksessa aika ajoin uusiksi, joten kannattaako minulla laittaa pöytäkonetta laajennusmahdollisuuksiin vedoten. Tuleeko sitä kuitenkaan päivitettyä. Jos kone pitää joka tapauksessa uusia ~5 vuoden välein, niin läppärin tehoillakin varmaan sen ajan pärjäisi. Äh, en tiedä. Kovin solmussa olen. | |
![]() 03.05.2007 14:58:15 | |
Pöytäkonetta seuraavaksi olen itse hommaamassa vaikka läppäri on nyt käytössä. Laajennettavuus, jäähdytysen paremmuus (saa vaikka useampia tuulettimia laitettua) ja hiljaisuus (eristykset koppaan, useammat tuulettimet pienemmillä kierroksilla, vesi jäähyt jne.) puoltavat pöytäkonetta ainakin minun käyttööni. Eikä se pöytäkone + littunäyttö enää nykyään ole paha yhdistelmä kantaa. Asentaa vaikka sitten räkkiin jos ei jaksa irtopalikoita raahata. Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella | |
![]() 04.05.2007 13:45:31 | |
Mä palasin läppäristä pöytäkoneeseen syksyllä eli myin RME Digiface interfacen ja Behringerin digimikserin ja sain niillä rahoilla ostettua pöytäkoneen täyteen käytettyjä Creamwaren dsp-äänikortteja ja päivitettyä sen samalla Core2Duo aikaan. Nyt myllyssä audioo mankeloi yhteensä 20 prossua ja i/o:ta on 60 kanavaa (6 analogisena ja 48 Adat-väylien ja 6 s/pdifin kautta diginä) sisään ja ulos eli riittänee pidemmäksi aikaa ja luultavasti hakkaa tehossa useimmat läppäriysteemit mennen tullen. Toihan kuulostaa hurjalta myllyltä! Olis mielenkiintoista kuulla tarkemminkin tosta setupista. | |
![]() 05.05.2007 18:35:25 | |
best of both worlds, kuten Jenkkilässä sanottaisiin. Yes yes! =) Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 09.05.2007 23:33:51 | |
Itselläni on ollut läppäri noin puolen vuoden verran äänityskäytössä, interfacena firewiren välityksellä Focusriten Saffire pro 26. Tuossa on siis 8 mikkietusta, joten erillistä mikseriä en normaaliprojekteissa tarvitse. Vaikka läppäri on huomattavasti helpompi roudata kuin pöytäkone, ei se lopulta paljoa auta, koska mikit, mikkitelineet, johdot jne on jokatapauksessa otettava mukaan. Läppäristä saatava hyöty jää lopulta melko pieneksi, näin äänityskäyttöä ajatellen. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon myös se, että läppäriä ei käytännössä ole mahdollista päivittää muuten kuin muistin ja kovalevyn koon osalta. Onko kenelläkään kokemuksia noista mini-ATX-koneista? Millaiset päivitysmahdollisuudet niissä on? Tietenkin laajennuskorttipaikkoja jne on huomattavasti vähemmän kuin normikoon koteloissa, mutta tuollainen pikkupurkki littunäytön kanssa ei välttämättä olisi liikuteltavuuden kannalta huonokaan ratkaisu. Tämä siis mutua, mitään käytännön kokemuksia ei siis ole. Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)