dust sucker 07.09.2006 14:35:43 (muokattu 07.09.2006 14:37:04) | |
---|
Mulla on tuo Pod 2.0 ja en millään meinaa saada siitä äänitettyä koneelle sellaista tukevaa soundia, jossa ylämiddle ei olisi sellainen repivä. Haluaisin äänittää kirkkaan mutta tukevan puolisäröisen soundin. Onko kukaan saanut millään konstilla Podilla hyvää, tanakkaa perussoundia (Puolisäröinen Neil Young). Mulla menee pienen Promeek etuvahvistimen kautta soundi koneelle. Sekin auttaa jo hieman. En ole käyttänyt Podin kompressoria, kun se mun mielestä mössöyttää liikaa. Mulla tärkeimmät soundit ovat Pod Clean, Line 6 Clean, Brit Classic ja Brit Hi gain. Vois tietenkin kokeilla kompressoida vielä tuolla etuvahvistimella soundia. Minkälaisia ekvalisointeja joudutte tekemään Pod:illa äänitetyille kitaroille? Hullu idea, mulla on, joka on ihan studio-hörhöjen kikka: vois äänittää selkeästi kirkkaana kitaran ja vetää sen miksauksessa de-esserin läpi. |
kivi 07.09.2006 14:43:41 (muokattu 07.09.2006 14:45:13) | |
---|
Mulla tärkeimmät soundit ovat Pod Clean, Line 6 Clean, Brit Classic ja Brit Hi gain. Vois tietenkin kokeilla kompressoida vielä tuolla etuvahvistimella soundia. Minkälaisia ekvalisointeja joudutte tekemään Pod:illa äänitetyille kitaroille? Mikään minkään tuollaisen laitteen presetti ei ole koskaan toiminut äänityksissä, koska ne on tehty myymään se laite yksikseen sitä kokeilevalle - karkkia on liikaa kaikkialla, ja kitara vie ihan liikaa alaa että basso ja rummut mahtuis mukaan. Tee pari peruspresettiä ihan itse alusta alkaen, sellaisia missä ei oo mitään turhaa koristelua ja jotka muistuttavat mahdollisimman paljon oikeaa soundiasi. Lähde sitten niistä rakentamaan. Neil Youngin soundi ei muuten oo soundista kiinni (vaikka mies onkin maanikko soundinviilaajana), se on tapa lähestyä sitä soittamista mitä tekee sen tatsin, pitää unohtaa kaikki teknisyys ja logiikka ja soittaa vain. Hullu idea, mulla on, joka on ihan studio-hörhöjen kikka: vois äänittää selkeästi kirkkaana kitaran ja vetää sen miksauksessa de-esserin läpi. Mikä tuossa on pointtina? Minkä laitat de-esserin sidechainiin sitä ohjaamaan? |
varakeef 07.09.2006 15:06:05 | |
---|
Mikään minkään tuollaisen laitteen presetti ei ole koskaan toiminut äänityksissä, koska ne on tehty myymään se laite yksikseen sitä kokeilevalle - karkkia on liikaa kaikkialla, ja kitara vie ihan liikaa alaa että basso ja rummut mahtuis mukaan. No Podissa nuohan eivät ole mitään presettejä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan vahvistinmallinnuksia - joku "vastaa" vaikka jotain Voxia ja sitä rataa - josta voi sitten alkaa ruuvaamisen. Karkkiosasto tulee sitten kaiuista sun muista efekteistä. Pölynnielijä voisi kokeilla alkaa ruuvaamiset joista podin fenkku-mallinnuksista. Yksi hyvä pointti on olla käyttämättä podia jokaikisellä kitararaidalla - yleensä huonosti mikitetyssä huonossa vahvistimessakin on enemmän fiilistä kuin mallinnoksessa. Joskus ajan podia vaikka pignosen kautta ja mikitän sieltä, joskus otan myös pelkän podin kautta tulevan suran talteen mikitetyn signaalin lisäksi. Alapäätä on syytä annostella maltilla, stereona ei ole useinkaan syytä äänittää ja kaiutinsimulaation päälläoloa kannatta kokeilla molemmissa asennoissa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
dust sucker 07.09.2006 15:08:21 (muokattu 07.09.2006 15:11:38) | |
---|
Juu siis mä olen tehnytkin noista suosikkisoundeistani omat väännökset. Olen muokannut soundeja sopivemmiksi. Mikä tuossa on pointtina? Minkä laitat de-esserin sidechainiin sitä ohjaamaan? Ihan olen inseroinnut kanavalle ilman sidechainia. Eikös de-esser toimi ilman sidechainiakin? Siis pointti on nimenomaan saada kitarasoundista semmosta ilkeätä yläpäätä pois ja jättää semmoista pehmeätä yläpäätä. Yhdessä esittelytilaisuudessa studioäijä esitteli. Edit: Ai niin, täytyy kokeilla noita kaiutinsimulaatioita vähän pienemmän tai isomman kaapin kanssa, jos tulis sitä attackia. Kannattaako muuten Pod 2.0 päivittää, mulla on ihan vaan tuo 2.0 - paraneeko itse soundit päivityksellä? |
kivi 07.09.2006 15:11:16 (muokattu 07.09.2006 15:13:44) | |
---|
No Podissa nuohan eivät ole mitään presettejä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan vahvistinmallinnuksia - joku "vastaa" vaikka jotain Voxia ja sitä rataa - josta voi sitten alkaa ruuvaamisen. Karkkiosasto tulee sitten kaiuista sun muista efekteistä. Mulla on itselläni GearBox joka on aivan vastaava Line6-tuote, ja perussoundeina mulla on plexi kanavat yhdessä, vibrolux ja blackface bassman, joista kaikista on potikat käännetty suunnilleen siihen asentoon kuin ne mulla oikeastikin ovat. Myös virtuaalimikitystä oon joutunut joka kerta muuttamaan, '57 close-up ja off-axis nyt vaan on se juttu jolla saan mieleiseni soundin, ja usein soolosondi lähteekin perussoundista vaihtamalla virtuaalimikiksi md421 etäämmälle ja keskelle. Tietenkin mä äänitän osan raidoista samoilla asetuksilla mutta noiden vermeiden "rautaversioilla" :-D |
kivi 07.09.2006 15:12:41 (muokattu 07.09.2006 15:16:02) | |
---|
Eikös de-esser toimi ilman sidechainiakin? Siis pointti on nimenomaan saada kitarasoundista semmosta ilkeätä yläpäätä pois ja jättää semmoista pehmeätä yläpäätä. Yhdessä esittelytilaisuudessa studioäijä esitteli. Niin, siis ajattelit että duckaat sitä soundia aina kun mukaan tulee yläpäätä? Hmm... Mikset alunperin säätäisi diskantteja miellyttäviksi? Tuntuu jotenkin turhalta hiljentää koko kitaraa aina jos mukaan eksyy ylärekisteristä ääntä. |
varakeef 07.09.2006 15:16:00 | |
---|
Mulla on itselläni GearBox joka on aivan vastaava Line6-tuote, ja perussoundeina mulla on plexi kanavat yhdessä, vibrolux ja blackface bassman, joista kaikista on potikat käännetty suunnilleen siihen asentoon kuin ne mulla oikeastikin ovat. Myös virtuaalimikitystä oon joutunut joka kerta muuttamaan, '57 close-up ja off-axis nyt vaan on se juttu jolla saan mieleiseni soundin, ja usein soolosondi lähteekin perussoundista vaihtamalla virtuaalimikiksi md421 etäämmälle ja keskelle. Niin sinulla on tuollainen versio, jossa voi noinkin paljon säätää. Mulla on ihan karvalakkimalli, jossa ei virtuaalimikityksiä vaihdella. Siksi joutuukin mikittämään itse... paremmin... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kivi 07.09.2006 15:17:21 | |
---|
Niin sinulla on tuollainen versio, jossa voi noinkin paljon säätää. Mulla on ihan karvalakkimalli, jossa ei virtuaalimikityksiä vaihdella. Siksi joutuukin mikittämään itse... paremmin... Sullakin on kivoja rautaversioita - kyllä ne mallinnukset pesee :-) |
dust sucker 07.09.2006 15:18:07 | |
---|
Mikset alunperin säätäisi diskantteja miellyttäviksi? Totta, aina pitäisi saada heti äänitettyä se oikea soundi, eikä olla epävarmuuden tilassa, että saako soundista hyvän. |
kivi 07.09.2006 15:24:22 | |
---|
Totta, aina pitäisi saada heti äänitettyä se oikea soundi, eikä olla epävarmuuden tilassa, että saako soundista hyvän. En mä sitä... :-D ...vaan lähinnä, että jos ihan EQ:lla säätäisit niitä diskantteja, ja sitten jos on tarve tehdä yläpäähän kompressoripyöristystä, niin kokelisit monialuekompuralla. Toi de-esser kun perustuu siihen, että kun valittua liipaisinsignaalia tulee, koko kanava menee hetkeksi kyykkyyn. |
varakeef 07.09.2006 15:26:11 | |
---|
Mikset alunperin säätäisi diskantteja miellyttäviksi? Tuntuu jotenkin turhalta hiljentää koko kitaraa aina jos mukaan eksyy ylärekisteristä ääntä. Toi de-esser kun perustuu siihen, että kun valittua liipaisinsignaalia tulee, koko kanava menee hetkeksi kyykkyyn. Eikö de-esser nyt kuitenkin toimi niin, että se hiljentää vain niitä taajuuksia, joita sen on käskenyt hiljentää - eikä siis koko signaalia? Tietysti on ihan perusteltua ruuvata soundista ikävät taajuudet pois jo alkujaan. Ja vielä sidechainista: eikö tuota sidechain-systeemiä tarvita vain silloin, kun rakentaa itse kompressoristaan ekvalisaattorin avulla de-esserin. Kaupan de-esseri osaisi tehdä tuon ihan sisäisesti? (Itsehän en moista helvetinkonetta käytä, kunhan arvailen ja muistelen....) "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Halsu 07.09.2006 15:26:53 (muokattu 07.09.2006 15:28:20) | |
---|
Mikset alunperin säätäisi diskantteja miellyttäviksi? Tuntuu jotenkin turhalta hiljentää koko kitaraa aina jos mukaan eksyy ylärekisteristä ääntä. Ehkä tavoitteena on sama efekti kuin laulun "motown parallel" -kompuronnissa - eli de-esseri vaikuttaa vain korkeisiin ääniin (siis sen key inputin taajuuksiin). Ainakin mun korvaan jotkut de-esserit kuulostavat tekevän homman noin, sen sijaan että vaimentaisivat koko kaistaa. Edit: varakeef näytti ehtineen ensin ;-) Anyway, jos ei muistikuvat petä, noita on molemmanlaisia olemassa... CU
--
Eki |
kivi 07.09.2006 15:36:50 | |
---|
Eikö de-esser nyt kuitenkin toimi niin, että se hiljentää vain niitä taajuuksia, joita sen on käskenyt hiljentää - eikä siis koko signaalia? Tietysti on ihan perusteltua ruuvata soundista ikävät taajuudet pois jo alkujaan. Totta vie, niinhän useimmat de-esserit tekevätkin. Mä olin unohtanut, kun pari viimeksi käytettyä de-essiä eivät noin tee, ja toisaalta monialuekompura itsessäänkin tekee tarpeen vaatiessa just noin. Eli 'my bad'. Ja vielä sidechainista: eikö tuota sidechain-systeemiä tarvita vain silloin, kun rakentaa itse kompressoristaan ekvalisaattorin avulla de-esserin. Kaupan de-esseri osaisi tehdä tuon ihan sisäisesti? (Itsehän en moista helvetinkonetta käytä, kunhan arvailen ja muistelen....) Osaa toki, mutta omimmillaanhan de-esseri pellepelotonkäytössä on silloin, kun sitä ohjataan jollain aivan muulla :-D |
k-soundstudio 07.09.2006 20:09:55 | |
---|
"Onko kukaan saanut millään konstilla Podilla hyvää, tanakkaa perussoundia (Puolisäröinen Neil Young)." Ei ole |
kivi 07.09.2006 20:17:09 | |
---|
"Onko kukaan saanut millään konstilla Podilla hyvää, tanakkaa perussoundia (Puolisäröinen Neil Young)." Ei ole Yllättyisit, jos tietäisit kuinka moni levyillä kuulemasi kitara onkin oikeasti podista. Muistaakseni vaikkapa 69 Eyesin viimeaikaisilla levyillä ei juuri kuulla muuta kuin Pod Prota kitarassa. |
k-soundstudio 07.09.2006 20:23:07 | |
---|
Yllättyisit, jos tietäisit kuinka moni levyillä kuulemasi kitara onkin oikeasti podista. Muistaakseni vaikkapa 69 Eyesin viimeaikaisilla levyillä ei juuri kuulla muuta kuin Pod Prota kitarassa. Tiedän! Mutta onko se soundi hyvä ja tanakka? Se taitaa olla ihan makuasia... |
kivi 07.09.2006 20:37:40 (muokattu 07.09.2006 20:38:55) | |
---|
Tiedän! Mutta onko se soundi hyvä ja tanakka? Se taitaa olla ihan makuasia... Se on sellainen kuin Johnny Lee Michaels haluaa. Kaipa se siis toimii. Otra Romppasen kitarasoundit ovat jo vuosia tulleet sellaisesta pefletti-podista. Ne eivät oo huonoja, tosin Otralle on tietyssä mielessä ihan samantekevää mikä on vahvistimena. |
drlecter 08.09.2006 18:14:55 | |
---|
Mikä siinä on kun sitä muovisuutta ei saa kitkettyä pois. Putkikoneen kuuloista siitä ei saa sitten ie perkele. |
kivi 08.09.2006 18:17:53 | |
---|
Mikä siinä on kun sitä muovisuutta ei saa kitkettyä pois. Putkikoneen kuuloista siitä ei saa sitten ie perkele. Ota yksi linjakitara puhtaana sisään, niin sen voi sitten tarpeen vaatiessa myöhemmin re-ampata ajamalla putkikoneen läpi. |
drlecter 08.09.2006 18:26:50 (muokattu 08.09.2006 18:29:33) | |
---|
Ota yksi linjakitara puhtaana sisään, niin sen voi sitten tarpeen vaatiessa myöhemmin re-ampata ajamalla putkikoneen läpi. Re-amppaaminen menee liian monimutkaiseksi. Onneksi mitään peruuttamatonta ei ole päässyt kitaroiden kanssa tapahtumaan...vielä. Tässäpä pientä palan painiketta. Line6 - Powerballmallinnos, line6 4x12" kaappimallinnos: http://koti.mbnet.fi/nomeband/muut/line7.mp3 Screamer + 2x12" + Vintage +shure 57, makkarivolat: http://koti.mbnet.fi/nomeband/muut/engl.mp3 |