Aihe: DBX 160 AD perusasetukset
1
Nick Leeson
14.05.2006 10:53:44
Tilasin tuossa DBX 160 AD monokompuran laulun äänitystä varten.
Minkälaisilla "perusasetuksilla" kannattaisi lähteä äänitystä kokeilemaan ?
Antti1
14.05.2006 12:34:21 (muokattu 14.05.2006 12:37:26)
Mitä sä äänität ja miksi sä tarviit siihen väliin kompuraa? Kuulostaa vähän siltä, ettet tiedä mitä olet hakemassa. Harjoittele ensin ihan pelkkä äänitystekniikka ja kompressointi erikseen. Sitten rupeat hakemaan kompuraa nauhoitusvaiheessa, jos koet siitä jotain hyötyväsi. Useimmiten se ei kuitenkaan oo tarpeen, kunhan muistaa jättää vähän headroomia nauhoittaessa, ettei clippaa rumasti.

Perusasetukset nauhoittaessa seuraavanlaiset: säädä kompura juuri ja juuri kuuluvaksi ja pakita siitä jonkinverran taaksepäin. Kannattaa ehkä pyrkiä vain tasaamaan ihan hiukan, eikä tehdä sitä viimeistä kompressointia nauhoitusvaiheessa, ellet ole ihan täysin varma lopputuloksesta. Attack ja release sitten oman maun mukaan. Mä henkilökohtaisesti en hakis kovinkaan pumppaavaa soundia nauhoittaessa.

EDIT: Niin mä yritin tässä vähän huonosti sanoa sitä, että kun sä ymmärrät äänittämisen kikat ja kompressorin toiminnan, niin sä osaat kyllä itekin käyttää sitä kompressoria haluamallasi tavalla. Jos sun täytyy kysyä miten sitä käytetään, niin ehkä sitä ei kannata vielä äänitysvaiheessa käyttää. Menee kuitenkin pieleen.

Vinkkinä: mene jonkun äänittäjän luokse seuraamaan jotain oikeaa nauhoitusta ja seuraa tarkkaavaisesti laitteiden käyttöä ja kysele syitä eri ratkaisuille. Kompressoria on vaikea ymmärtää, jos ketään ei opeta. Se kuitenkin täytyy ymmärtää, joten oppi on suositeltavaa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Locrian
14.05.2006 12:38:12
Joo et sä kyl kompuraa tarvii nauhottaessa ku ehkä siinä tapauksessa, et on ihan hirvee kiire ja matsku ei o tuttua. Sillonki kompuraa kannattaa käyttää ihan vikana jarruna ja tosiaan niin, ettei kuulu. Tosin riippuu kompurastakin. Kyl mä jotain rokkiköörejä tai taustavoksuja vedän jostain TLA:sta läpi aika lytyssä jo nauhottaessa :)
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Nick Leeson
14.05.2006 20:50:26
No voi hyvät hyssykät.
Kun minua jo tuolla toisessa foorumissa,
aiheena normalisointi/kompressointi on
jotenkin neuvottukkin kompressoimaan
lievästi sisäänäänityksessä.
Eihän tässä kohta enää tiedä kuka meistä on amatööri ja
kuka enemmän juttujen kanssa touhuillut.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=47&t=123141
Nick Leeson
14.05.2006 20:52:47
Lainaus :
"Näin on. Analoginen kompurointi ennen A/D-muunnosta, niin saadaan _tavallaan_ enemmän soundia sisään. Mutta kuten tuossa huomautettiin pitää ymmärtää mitä tällöin tekee. Ja etenkin 24-bit A/D-muunnoksessa hyötyä, sillä siellä jää lukuarvoja
kompuroituunkin signaaliin."
varakeef
14.05.2006 22:11:06
No periaatteessa voit äänittää kovempaa, jos välissä on kompressori, mutta kompressorin käytön keskeisin idea ei ole saada tavaraa narulle kovempaa, vaan dynamikkaa tasoittamalla saada helpommin hallittava ja miellyttävä soundi.

Etenkin 24 bittisesti äänitettäessä ei ole erityistä syytä pyrkiä äärimmäisen lähelle 0-tasoa - kompressorin käyttöä voi perustella mielestäni ainoastaan esteettisillä syillä. Jos pidät jonkin rautakompressorin soundista ja olet valmis tekemään peruuttamatonta säätöä soundille jo äänitysvaiheessa, niin kytke toki vehje signaaliketjuusi.

Koska tämä on peruuttamatonta, kannattaa ehkä tehdä tässä vaiheessa vain mietoa runttausta - ellet nimenomaisesti halua sitoutua äärimmäisiin ratkaisuihin heti alun alkaen.

Perusasetukset joutunet selvittämään itse. Netissä on kyllä jotain vinkkejä sen tyyppisillä otsikoilla kuin "useful compressor settings", samoin kompressorien käyttöohjeissakin joitain vinkkejä saattaa löytää.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
lurkki
14.05.2006 22:20:18
Netissä on kyllä jotain vinkkejä ...

http://www.nettiteatteri.com/reiska/kompura.htm
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
loosah
14.05.2006 22:55:59
Meitsi kyllä vetää äänittäessä kaman aika lyttyyn jo, jos sellaista saundia haen. En oikein usko siihen, että "pidetään kaikki ovet auki miksaukseen saakka". Harvemmin tulee kuitenkaan mokattua kompressoinnin suhteen. Useammin sitten ekvalisoinnin kanssa äänittäessä... Sitä helposti yliampuu, kun tekee saundin hyvän kuuloiseksi yksinään.

Ja kyllä se itselleni on enemmän saundikysymys, kuin se, että pystyy äänittämään mahd. lähelle nollaa.
Antti1
14.05.2006 23:10:22
Meitsi kyllä vetää äänittäessä kaman aika lyttyyn jo, jos sellaista saundia haen...

Kyl kyl, tämä on ihan oikea tapa, jos sitä soundia haluaa. Siinä mä en sitten taas näe mitään järkeä, että tullaan tänne kysymään "Mitä mun pitäisi hakea tällä juuri ostamallani laitteella ja mihin asentoon mä nää nappulat laitan?". Kärjistettyä, mutta vähän sellanen vaikutelma tuli, että aloittaja on ostanut nyt itselleen täysin vieraan laitteen vain muiden suosituksesta, eikä ole perehtynyt edes sen toimintaan ollenkaan.

Ihan sama, tehkää mitä tykkäätte, ei oo multa pois.
milcoin
14.05.2006 23:11:29
Meitsi kyllä vetää äänittäessä kaman aika lyttyyn jo, jos sellaista saundia haen. En oikein usko siihen, että "pidetään kaikki ovet auki miksaukseen saakka". Harvemmin tulee kuitenkaan mokattua kompressoinnin suhteen. Useammin sitten ekvalisoinnin kanssa äänittäessä... Sitä helposti yliampuu, kun tekee saundin hyvän kuuloiseksi yksinään.

Ja kyllä se itselleni on enemmän saundikysymys, kuin se, että pystyy äänittämään mahd. lähelle nollaa.

Allekirjoitan melkein kaiken. Mut basson mä eq:tan ja kompressoin nykyään aikalailla valmiiks jos oon äänittäny hardpannedmurskariffittelyhirmusärörytmikitarat ensin. Sillon mä saan sen just sellaseks ku haluan.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Antti1
14.05.2006 23:16:35
Milcoin ja loosah, mä en tunne teitä henkilökohtaisesti, mutta tiedän teidän toimineen erittäin paljon äänityksen parissa. Teillä on siis oletettavasti vähän eri lähtökohdat varmaan, kuin aloittajalla, joka utelee kompuran käyttöön perusasetuksia.

En tiedä miten kannattaisi ylipäänsä aloitella: yksinkertaisesti ja perusvarmasti, vai sitten vähän tuuripelillä isomman arsenaalin ja nappulaviidakon kanssa. Mä suosin ensiksi mainittua, mutta ei toisaalta siinäkään mitään vikaa ole, että opettelee jekut heti alusta asti. Mitään mieltä tästä, kokemusta teiltä kun varmasti löytyy?
kivi
14.05.2006 23:28:19
Kyl kyl, tämä on ihan oikea tapa, jos sitä soundia haluaa. Siinä mä en sitten taas näe mitään järkeä, että tullaan tänne kysymään "Mitä mun pitäisi hakea tällä juuri ostamallani laitteella ja mihin asentoon mä nää nappulat laitan?". Kärjistettyä, mutta vähän sellanen vaikutelma tuli, että aloittaja on ostanut nyt itselleen täysin vieraan laitteen vain muiden suosituksesta, eikä ole perehtynyt edes sen toimintaan ollenkaan.

Siltähän se vähän vaikuttaa, mutta kyllä mun mielestäni on hyvinkin paljon järkeä siinä, että laitetaan varovainen kompressori ennen sisääntuloa - tosin mun valintani ei varmaan olisi tavallinen dbx.

Mutta anyway, kyl kysyjälle voi vastata esimerkiksi seuraavalla tavalla:

Laita puristussuhde varovaiselle, esim 2,5:1
Käännä threshold hetkeksi alas, että kuulet kun kompura toimii. Säädä nyt attack mahdollisimman pienelle mutta niin, että kompressoitavan äänen alukkeet kuulostavat luonnollisilta. Eli todennäköisesti jossain 5-20ms alueella ollaan.

Säädä release niin, että kompressori on lakannut toimimasta kun seuraavan kerran tarvitaan painollista kohtaa, esim seuraavan lauletun rivin alussa. Todennäköisesti release on sitä pidempi, mitä lyhyempi attack on, ja päinvastoin.

(Releasen vaihtoehtoinen säätötapa: Laita puristussuhde hetkeksi isolle, että kuulet kuinka kompura alkaa pumpata. Patchaa kompura vaikkapa virvelikanavaan, ja säädä release niin että pumppaus tapahtuu tahdissa ja loppuu aina juuri ennen seuraavaa iskua. Tai patchaa se bassokanavaan hetkellä jona basisti soittaa kahdeksasosanuotteja, ja säädä siitä kahdeksasosanuotin release. Tai... ihan mitä vaan...)

Nosta threshold takaisin ylös niin ettei mittareissa näy eikä korvissa kuulu mitään eroa kun renkkaat bypass-nappulaa. Käännä thresholdia takaisin kunnes kuulet kompuran toiminnan, ja sitten palaa vähän. Kompressorin toiminta näkyy nyt mittarissa, muttei kuulu korvassa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
loosah
15.05.2006 00:24:55 (muokattu 15.05.2006 00:26:10)
Voisit koittaa myös äänittää erilaisilla asetuksilla demopätkiä, jotta huomaat, miten kompressori yleensäkään toimii ja mitä se tuo saundiin. Ei kai sitä oikein muuten opi. Vaikea antaa mitään päteviä ohjeita, koska sellaisia ei kuitenkaan ole, vaan kaikki riippuu laulu/ musatyylistä.

Mutta...

Äänitä demolaulu 2:1 ratiolla, suht koht nopealla atakilla ja keskiverto releasella niin, että gainreduction on -10dB luokkaa. Sitten äänität 20:1 ratiolla saman pätkän niin, että gr pysyy edelleen siellä -10 dB:ssä. Saundaa erilaiselta?

Seuraavaks rupeet tweakkaamaan attackia. Huomaat, että jos laitat attackin liian nopeaksi, katoavat laulun p:t ja t:t helposti. Laulusta tulee liian pehmeä. (kompressori nappaa liian nopeasti kiinni). Jos liian hitaalle, ovat p:t ja t:t ainoa, mitä kuulet = )

Sitten leikit releasen kanssa. Jos release on liian nopea, alkaa kompressori helposti pumppaamaan, koska se palauttaa äänen liian nopeasti alkuperäiselle tasolle. (jokaisen pienenkin tauon aikana).

Paras tapa lähteä liikkelle, on laittaa attack ehkä vähän lähemmäs fastia ja release jonnekin sinne puoleen väliin. Ratio ehkä 2-4:1 ja säätää kompressori siten että se silpoo huippuja ehkäpä 3-8dB.

Kivi itse asiassa kertoi tuossa jo melkein kaiken, joten mitäs tässä...

Mutta testaile. Ei sitä oikein näin keskutelufoorumin kautta opi.
milcoin
15.05.2006 01:03:02
Milcoin ja loosah, mä en tunne teitä henkilökohtaisesti, mutta tiedän teidän toimineen erittäin paljon äänityksen parissa. Teillä on siis oletettavasti vähän eri lähtökohdat varmaan, kuin aloittajalla, joka utelee kompuran käyttöön perusasetuksia.

En tiedä miten kannattaisi ylipäänsä aloitella: yksinkertaisesti ja perusvarmasti, vai sitten vähän tuuripelillä isomman arsenaalin ja nappulaviidakon kanssa. Mä suosin ensiksi mainittua, mutta ei toisaalta siinäkään mitään vikaa ole, että opettelee jekut heti alusta asti. Mitään mieltä tästä, kokemusta teiltä kun varmasti löytyy?

Onhan se noinkin. Mutta kun kaveri kerran on mulinexin ostanu niin kellä on sydäntä käskee sen ottaa se pois signaalitiestä. Ei mulla ainakaan.

Yhtä lailla se äänite voi mennä pilalle jos kompressoi liikaa kuin että kompressoi liian vähän tai ei ollenkaan. Liian moni (varsinkin budjettiluokan) levy kuullostaa suomessa siltä että kukaan ei oo uskaltanu tehdä päätöksiä.

Sen takia tulee ehkä neuvottua ennemmin tekemään juttuja äänitysvaiheessa kuin säästämään kaiken miksaukseen. Ja millä perusteella se tyyppi osaa kompuroida sitten miksauksessa sitä laulua jos se äänitysvaiheessa on niin vaikeeta? Ja kompressoriahan pitää käyttää kun sellanen on ostettu.

Voisin jauhaa tästä koko päivän. Kun bändi kuulee eka kertaa ne rummut sieltä kaiuttimista niin niiden pitää kuullostaa maailman parhaalta. Sillon ku tyypit kattoo toisiaan ja nyökkäilee, sillon tietää tekevänsä jotain oikein. Siinä ei auta selitellä että nää on nyt niinku vaan lähtösoundit että mä sitten triggaan ja niinku eeekuutan miksauksessa. Ja basisti ottaa laukustaan basson kun sillä tulee niistä soundeista niin hyvät fiilikset vetää. Siitä siinä on kyse. Ihan sama vaikka jossain kompurassa pyöris mittari koko kierroksen ympäri.

Tää on nyt varmaan se tuottaja/äänittäjän näkökulma.

Niin ja toi nimenomainen kompura on muuten paljon parempi bassolle/basarille kuin laululle.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Nick Leeson
15.05.2006 05:25:25
Siltähän se vähän vaikuttaa, mutta kyllä mun mielestäni on hyvinkin paljon järkeä siinä, että laitetaan varovainen kompressori ennen sisääntuloa - tosin mun valintani ei varmaan olisi tavallinen dbx.

Mutta anyway, kyl kysyjälle voi vastata esimerkiksi seuraavalla tavalla:

Laita puristussuhde varovaiselle, esim 2,5:1
Käännä threshold hetkeksi alas, että kuulet kun kompura toimii. Säädä nyt attack mahdollisimman pienelle mutta niin, että kompressoitavan äänen alukkeet kuulostavat luonnollisilta. Eli todennäköisesti jossain 5-20ms alueella ollaan.

Säädä release niin, että kompressori on lakannut toimimasta kun seuraavan kerran tarvitaan painollista kohtaa, esim seuraavan lauletun rivin alussa. Todennäköisesti release on sitä pidempi, mitä lyhyempi attack on, ja päinvastoin.

(Releasen vaihtoehtoinen säätötapa: Laita puristussuhde hetkeksi isolle, että kuulet kuinka kompura alkaa pumpata. Patchaa kompura vaikkapa virvelikanavaan, ja säädä release niin että pumppaus tapahtuu tahdissa ja loppuu aina juuri ennen seuraavaa iskua. Tai patchaa se bassokanavaan hetkellä jona basisti soittaa kahdeksasosanuotteja, ja säädä siitä kahdeksasosanuotin release. Tai... ihan mitä vaan...)

Nosta threshold takaisin ylös niin ettei mittareissa näy eikä korvissa kuulu mitään eroa kun renkkaat bypass-nappulaa. Käännä thresholdia takaisin kunnes kuulet kompuran toiminnan, ja sitten palaa vähän. Kompressorin toiminta näkyy nyt mittarissa, muttei kuulu korvassa.

Nonnii. Kivi oli sitten ensimmäinen, joka antoi kattavasti vastauksen kysymykseeni.
Kiitos Kivi, niin ja Loosah myös. En käytä kompuraa ensimmäistä kertaa, halusin vain mielipiteitä, esimerkiksi ns. puristussuhteesta ja sen sellaisesta, mistä asetuksista muut lähtee vääntämään. Ehkäpä asetin kysymyksen liian simppelisti. Ymmärränhän minäkin toki, että kyllähän viimekädessä korva sanoo, milloin se on hyvä.Olin vaan aika hämmentynyt - besserwissereitähän maailmaan mahtuu, sorry.
hannu666
15.05.2006 09:46:50
On musta hyvinkin suositeltavaa käyttää kompuraa äänitysvaiheessa, hyödyistä ja haitoistahan ollaankin jo keskusteltu.

Se on vähän silleen että kun jokatapauksessa laitat viimestään miksausvaiheessa siishen sen kompuran niin eipä se ole haitaksi tasotella sitä jo äänitysvaiheessa, toki nyt ei puhuta mistään klassisesta laulamisesta...

Lähe liikenteeseen kuuntelemalla sitä kompuraa, tee niin että kompressoit aivan liikaa että kuulet miten se käyttäytyy, siten on helpompi saada käsitys siitä että miten se vekotin oikeen toimii.
Antti1
15.05.2006 16:15:43
Nick Leesonille sen verran vielä, etten mä halunnut kuulostaa vittumaiselta tai arvostelevalta sun ratkaisun suhteen, mutta mä en tosiaan tiennyt yhtään sun lähtökohtia. Aloituksen perusteella vaikutit ensimmäistä kertaa kyydissä olevalta hepulta, joten oli ehkä vähän vaikea suhtautua kysymykseen järkevästi.

Toivottavasti noiden kokeneempien ohjeilla sä saat sitä, mitä ikinä sitten haluatkin. Muista vaan kokeilla niitä kompuran asetuksia reilusti. Se on erittäin vaikea laite selittää, mutta neuvojen ja runsaan kokeilun myötä se alkaa hahmottumaan. Mäkin alan päästä jo jyvälle tässä parin vuoden jälkeen...
Mättöpiiska
15.05.2006 18:50:01 (muokattu 15.05.2006 18:51:01)
Tuli tässä mieleen, että voihan sitä aina äänittää sekä kompressoidun, että puhtaan raidan samalla kertaa eri raidoille ja mutettaa sen, jota ei halua käyttää.

Tosin taas päästään siihen asiaan, ettei uskalleta tehdä pysyviä ratkaisuja...

Mutta jos nyt vaikka nopeasti yrittäisi keksiä, miten sen hoitaisi esim. ProToolsissa, niin laulu ensin puhtaana vaikka ensimmäiseen inputtiin, valitaan raidalta ulostuloksi jokin muu kuin kuuntelu-output, ja siitä signaali kompressoriin, josta taas toiseen inputtiin Toolsissa. Molemmat raidat äänittämään. Äänityksen jälkeen voisi vaihtaa sen ykköskanavan outputiksi taas sen kuuntelu-outputin ja vertailla sitten kunpi onpi paree.

EDIT: Pilkkuvirhe.
Aki
16.05.2006 02:21:52

Eihän tässä kohta enää tiedä kuka meistä on amatööri ja kuka enemmän juttujen kanssa touhuillut.
Ei tuota ole foorumeilla koskaan tiennyt. Eikä tule koskaan tietämään.

Pientä tulkintavirheen hajua on ilmassa. Tuosta lainauksesta:
saadaan _tavallaan_ enemmän soundia sisään. Mutta kuten tuossa huomautettiin pitää ymmärtää mitä tällöin tekee
Paino sanalla tavallaan. Eli periaatteessa. Ja jälkimmäiseen lauseeseen, jos kysyt kompressoriin "perusasetuksia" niin vaikuttaa mahdolliselta ettet oikein ymmärrä mitä tällöin teet. Mainitsit tosin myöhemmin että kompressori on laitteena tuttu. Hyvä niin.

Itse käyttäisin äänittäessä ainoastaan limitteriä, jos olisin päässyt kunnolla testaamaan etukäteen ettei käytettävä laite vaikuta soundiin epätoivotulla tavalla. Silti säätäisin levelit ihan normaaliin tapaan, eli niin ettei klippaa. Olen tosin tehnyt paljon enemmän kevyempää materiaalia, joten en osaa sanoa saavutetaanko siinä sitten jotain uutta hyötyä jos musiikillinen suoritus perustuu vihaan eikä kauneuteen... ;o)

On totta, että isommiksi venyneet projektit ovat aika hirvityksiä jonsei äänitysvaiheessa ole vielä päätöksiä tehty. Silloin tulee yli 60 raitaa audiota, jolloin lauluottojen valitsemiseen menee puoli päivää, ja toinen puolipäivä raitojen putsaamiseen. Ja miksaus alkaa vasta kun viidestä biisistä on raidat putsattu ja otot karsittu, eli viikon päästä. Ai miksikö tiedän? Arvatkaa vaan... :oP

Toivottavasti et pelkkien foorumisuositusten takia kompressoriin rahaa käyttänyt... On nimittäin huono takuu näillä foorumin kommenteilla. :oP
Nick Leeson
16.05.2006 08:04:39
Hei jäbät.
Kiitos kaikille vastauksista.
Tämä aihe on selkeästi mielenkiintoinen ja
makua sekä käytäntöä on monta.
Se kuitenkin on parasta kun syntyy keskustelua ja vielä
kerran keskustelua. Minäkin tämän aiheen aloittajana
olen nyt saanut paljon irti ja monta näkökantaa.
Nyt vaan äänittelemään kompuran kanssa ja ilman. Kyllä
kokemuksen ja erheen kautta löytyy se oma tyyli
hoitaa homma. Pelkkien manuaalien/suositusten mukaanhan ei
rakennu omintakeinen/tyylinen soundi, se pitää vaan kokea ja
rakentaa omien mieltymysten mukaan.
Toivottavasti tällä "opintiellä" ei tule hirveästi pilattua
kenenkään artistin hengentuotteita.
Keep on Rockin´ !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)