Aihe: 8 In äänikorttia
1 2
axelsson
14.05.2006 09:41:03
Oli aikaisemminkin jo juttua, mutta ei ole vielä korttia löytynyt. Kertokaapa, tarvitsen siis noin 8 analogista sisääntuloa, pientä latenssia, vakautta ja äänenlaatua tietysti. Etuasteita ei välttämättä tarvitse olla. Mielummin ei firewire - sisäinen kortti käy myös. Hintaluokka vaikka max. 500e.

En tarvitse perinteistä miljoonaa linkkiä thomann- sivuille, osaan niitä surffata itsekin, vaan pitkän linjan kokemuksia; mikä on toiminut käytössä hyvin, minkä kanssa ollut ongelmia.
esyk
14.05.2006 10:17:21

Joko luit läpi tietokonepalstan äänikortti-FAQ:n?
askomiko
14.05.2006 14:42:10
Mulla on Aardvark Q10. Helppo olla suosittelematta tätä koska firma teki kuperkeikan ja kuoli. Äänityksiin toimii kyllä ihan niinkun pitääkin, mutta normaalissa windöös-käytössä vähän tökkii. Ehdoton bonus on kuitenkin 8 mikkietusta.
Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi"
Soolokitaristi
14.05.2006 16:48:50
Mulla Terratec Phase 88 Rack. Windows käytössä ei toimi (asetukset eivät lataudu itsekseen Windowsin käynnistyksessä), en ole kyllä paljon kokeillutkaan kun mulla on winkkarin äänille eri äänikortti joka tapauksessa. Äänityshommissa jonkinmoinen (ei kokemusta muista). Käyttöliittymä erittäin yksinkertainen=selkeä. Etuasteiden kanssa ongelmia jos signaali on liian "kuuma" esim. kitaraa tai bassoa äänitettäessä, joutuu käyttämään DI-boxia tasojen pudottamiseen. Vinkki: osta Firewire-versio jos ostat. PCI-version johto on melkoisen hankala.
mamiti
14.05.2006 21:05:38
Voisin myydä sulle RME:n Digifacen pci- ja pcmcia-korteilla. Sen kun kytkee vaikka ADA8000:n kanssa, niin on aika hyvä ja erittäin vakaa systeemi. Menee kyllä yli budjetin, mutta laajennusvaraakin olisi.
axelsson
17.05.2006 07:10:37
Voisin myydä sulle RME:n Digifacen pci- ja pcmcia-korteilla. Sen kun kytkee vaikka ADA8000:n kanssa, niin on aika hyvä ja erittäin vakaa systeemi. Menee kyllä yli budjetin, mutta laajennusvaraakin olisi.

Tuo varmasti olisikin hyvä, mutta tosiaan turhan järeä mulle. Ja muutenkin en halua ylimääräisiä muunninmurikoita raahailla mukana, niin analogisisäänmenoilla nyt ensisijaisesti vehjettä etsin.
mhelin
17.05.2006 08:59:39
Normaalisti suosittelisin E-Mun äänikortteja (1820 tai 1820M) äänenlaatunsa takia, mutta huomasin että Marianin äänikortit eivät käytä ollenkaan keskeytyksiä, mikä voi helpottaa huomattavasti säätämistä koneen kanssa:

http://www.marian.de/en/products/marc_8_midi

319 EUR 8 tuloa ja lähtöä, 24bit/96 kHz.
PIM
17.05.2006 10:00:00
Tuo varmasti olisikin hyvä, mutta tosiaan turhan järeä mulle. Ja muutenkin en halua ylimääräisiä muunninmurikoita raahailla mukana, niin analogisisäänmenoilla nyt ensisijaisesti vehjettä etsin.

Osta multa Terratecin EWS88D (hp. 100e) ja sille sitten jostain kaveriksi toi ADA8000. Alle neljällä sadalla saisit siitä kelpo systeemin jossa olis mikkietusetkin valmiina jos niitä tarvitset jossain vaiheessa.
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
Pentinpuro
18.05.2006 08:32:27 (muokattu 18.05.2006 08:32:53)

M-Audion 1010LT on ollut toimiva peli. 8 analogista inputtia ja 2 digitaalista. Saman verran ulos, midit löytyy. Hinta parinsadan kieppeillä. Jos tarttee lisää kanavia, niin lisää kortteja koneeseen.

EDIT: niin ja tottakai 24/96 pienillä latensseilla
axelsson
18.05.2006 12:15:43
Normaalisti suosittelisin E-Mun äänikortteja (1820 tai 1820M) äänenlaatunsa takia, mutta huomasin että Marianin äänikortit eivät käytä ollenkaan keskeytyksiä, mikä voi helpottaa huomattavasti säätämistä koneen kanssa:

http://www.marian.de/en/products/marc_8_midi

319 EUR 8 tuloa ja lähtöä, 24bit/96 kHz.

Onko kokemuksia kellään näistä Marianeista? Vaikuttaisi aika lupaavalta.
BenGlenton
18.05.2006 15:00:38
Onko kokemuksia kellään näistä Marianeista? Vaikuttaisi aika lupaavalta.

Mulla on ollut Marianin MARC A (pelkkä adat-kortti) jo neljättä vuotta, ja toiminut todella hyvin. Esim sound blaster on toiminut täysin ongelmitta tuon rinnalla. Uskon että muutkin ko. valmistajan kortit ovat hyviä.

Hinnatkaan eivät ole pahoja noissa Marianin korteissa.
www.supremecourtband.fi
Protone
20.05.2006 13:50:02
Mulla vois olla myynnissä RME Multiface + PCI-kortti. 8 analogista sisään/ulos ja paljon muuta...
axelsson
21.05.2006 21:25:50
Mitäs olette mieltä, RME multiface

http://www.thomann.de/thoiw2_rme_mu … face_iipcicard_bundle_prodinfo.html

vaiko tuo Marian

http://www.thomann.de/thoiw2_marian_marc_8_midi_prodinfo.html

Täysin eri hintaluokan laitteita, mutta maksaako RME:ssä vain se breakout -boxi? Marianin peräänhän tulee vain piuhaviuhka, joka ei ole hyvä juttu, mutta sen kanssa elää. Mitähän eroa äänenlaadussa? Marianiinhan saa myös sen breakout- boksin erikseen ja tällöin se olisi samassa hintaluokassa kuin RME.
SiwamieS
21.05.2006 22:54:13
Niin mikäs siinä 1010LT-ehdotuksessa oli vikana? (paitsi se piuhaviuhka?) http://www.thomann.de/thoiw3_m-audio_delta_1010lt_prodinfo.html ..Olis kivasti halvempikin vielä.. Lähinnä hyviä kommentteja tuosta kuullut ja itekin ajattelin moisen hommata jossain vaiheessa..
"Folk-muusikot ovat tavallisesti liberaaleja hinttejä. Mutta en minä... Minä laulan konservatiiviveljilleni."
mhelin
21.05.2006 23:19:12
1010LT käyttää Vian Envy24 piirisarjaa (ASIC piiri) ja Marian taas ohjelmoitavaa logiikkapiiriä (FPGA) kuten myös RME. Jälkimmäisen etuna on se että hardista voi päivittää softalla, eli jos esim. ilmenee jotain hardispohjaisia yhteensopivuusongelmia se ei ole mikään maailmanloppu. Uusi softa vaan koneeseen. Lisäksi tuo Marianin ilman keskeytyksiä (IRQ) toimiva puskurointi on mielettömän hyvä idea, noiden IRQ:ien kanssa PC-maailmassa joutuu aina ongelmiin, ja lisäksi ne aiheuttavat ylimääräistä latenssia. Marianin kortit siis voi lykätä mihin tahansa vapaaseen korttipaikkaan ja hyvin pelittää. Muuten myös Microsoftin uudessa Vista käyttiksessä ollaan siirtymässä ajurimalliin jossa ei käytetä enää noita keskeytyksiä synkkaamaan puskurointia. Marian on ilmeisesti keksinyt saman homman aiemmin. Muuntimiltaan molemmat kortit ovat samaa tasoa, tosin 1010LT:n mittaustuloksia en ole nähnyt (muuntimien speksit kylläkin, muuntimet ovat AKM:n valmistamat mutta eivät aivan parasta tasoa), Marianin ilmoittavat arvot (104 dB A/D ja 110 dB D/A SNR ja dynamiikka-alue) ovat uskottavia.
Antti1
21.05.2006 23:23:39
Noi Marianin kortit on todellakin äärimmäisen luotettavia ja vakaita, puhumattakaan asennuksen helppoudesta ja sujuvuudesta. Kaikki on aina pelittänyt kuin unelma. Ei senpuoleen, ei tässä Creamwaressakaan suurempia ongelmia oo ollut. Hirvittävästi laajempi softa tuo tiettyjä haittapuolia tosin mukanaan, mutta samalla on kasvanut myös mahdollisuuksien määrä.

Summasummarum: mä olisin valmis maksamaan pientä lisää Marianista ja RME:stä sen vakauden ja toimivuuden takia. Lisäksi äänenlaatu on varmasti "riittävä".
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
PIM
22.05.2006 08:17:44
Lisäksi tuo Marianin ilman keskeytyksiä (IRQ) toimiva puskurointi on mielettömän hyvä idea, noiden IRQ:ien kanssa PC-maailmassa joutuu aina ongelmiin, ja lisäksi ne aiheuttavat ylimääräistä latenssia.

Eiköhän tuo "aina" ole kuitenkin pikkasen liiottelua? Ainakaan minä en ole koskaan törmännyt mihinkään IRQ ongelmiin audiokorttien kanssa (Terratec EWS88d, RME 9652, RME 96/8 muutama mainitakseni) edes VIAllisten emojen kanssa. Vai onkohan mulla käyny vaan helvetinmoinen tuuri;)

Kerros miten toi tollanen IRQless systeemi oikein pelittää? Mistä järjestelmä tietää että äänikortilta olis tulossa tavaraa sisäänpäin? Näin äkkipäätään luulisi että jos systeemi joutuu pollaamaan joka laitteelta erikseeen ja vuorollaan onko dataa saatavilla niin että se vasta sitä latenssia synnyttäisikin. Kiinnostaisi ihan siis oikeasti tietää miten toi keskeytyksetön systeemi toimii ja miten siinä jaetaan siirtovuoroja eri laitteille.

BTW kuinkas pieniin latensseihin noi Marianit pystyy esim. 44100 sampleratella? Jos laadukkaat IRQ:ta käyttävät kortit pystyy johonkin viiden millin kieppeille niin pääseekö Marianilla kakkoseen vai neloseen vai kuinka oleellisesti pienemmistä latensseista nyt puhutaan?
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
mhelin
22.05.2006 11:54:44
Tämä lainaus Marianin sivuilta:
"The newly developed Highspeed Hardware Architecture enables ultra low latencies below one millisecond practically without CPU load - even when using all channels at the full bandwidth of up to 192 kHz!"

Tuntuu kyllä aika uskomattomalta että
mhelin
22.05.2006 11:56:22
Tämä lainaus Marianin sivuilta:
"The newly developed Highspeed Hardware Architecture enables ultra low latencies below one millisecond practically without CPU load - even when using all channels at the full bandwidth of up to 192 kHz!"

Tuntuu kyllä aika uskomattomalta että alle 1 ms latenssiasetuksella CPU-kuorma ei nousisi.

Uskoisin että Marian käyttää RT prioriteettithreadiä ja jotain 200 uS timeriä joka aina silloin tällöin tsekkaa onko puskuri täynnä. Microsoftin WaveRT toimii ainakin tällä tavalla:

http://www.microsoft.com/whdc/device/audio/wavertport.mspx

Sivuilla 7-8 tuosta on juttu, esim. toistosta: ". By scheduling a real-time thread to update the buffer, the client can make the latency smaller than would otherwise be practical. With the real-time scheduling in Microsoft Windows Vista and later, the client thread can schedule itself to run at relatively precise time intervals.".

Mutta tuo on siis softapuoli asiasta, hardispuolella täytyy minimoida kaikki muut latenssit, ja data täytyy puskuroida siten että ajurin ei tarvitse enää tehdä mitään deinterleavausta tms.

ps.OT: saisko foorumisoftan jotenkin siihen kuntoon että pienempi kuin -merkki ei katkaisi koko tekstiä?
axelsson
22.05.2006 12:45:20
Taitaa tuo Marc-8 olla melko harvinainen kortti maailmalla, kun ei tunnu kokemuksia löytyvän mistään. Siihen kuitenkin päädyin, pitkälti juuri sen IRQ:ttomuuden takia. Saa nähdä kuinka käy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)