Aihe: Mikrofoni-hämmennys
1
JoKo
08.09.2005 11:30:02
Olen monta kertaa, ja useammasta suusta kuullut että ruuvaamalla SM58 "grillin" irti mikki vastaisi 57:kaa. Ne olisivat siis sama mikki erilaisella "etuosalla"? Onko tässä oikeasti perää? Itse olen toistaiseksi ollut skeptisellä kannalla, mutta asia vaivaa..enkä ole päässyt kokeilemaan vierekkäin, kun en omista 57:kaa..
kivi
08.09.2005 12:04:51
Olen monta kertaa, ja useammasta suusta kuullut että ruuvaamalla SM58 "grillin" irti mikki vastaisi 57:kaa. Ne olisivat siis sama mikki erilaisella "etuosalla"? Onko tässä oikeasti perää? Itse olen toistaiseksi ollut skeptisellä kannalla, mutta asia vaivaa..enkä ole päässyt kokeilemaan vierekkäin, kun en omista 57:kaa..

Ei ole totta.

Tuo on yleinen legenda, mutta mikeissä on erilainen takavaimennus, mikä on kapseliakin olennaisemmin soundiin vaikuttava asia. Tai siis - kaikki dynaamiset kapselit soundaavat luonnostaan kamalalta, oikein tehdyllä vaimennuksella ne viilataan hyviksi tarkoitukseensa.

Myöskään Sennheiser e602 ja MD421 eivät ole samanlaisella kapselilla, vaikka legenda niin kertoo.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
08.09.2005 12:07:08
Olen monta kertaa, ja useammasta suusta kuullut että ruuvaamalla SM58 "grillin" irti mikki vastaisi 57:kaa. Ne olisivat siis sama mikki erilaisella "etuosalla"? Onko tässä oikeasti perää?

Kyllä, noiden mikkien oleellinen ero on se, että 58:ssä ei ole yläkertaa (molemmissa on toki valtava piikki ylämidlessä). Ottamalla vaahtomuovin viiskasista pois, se kuulostaa kutakuinkin samalta kuin 57, kun korkeat äänet ei enää jää tohon suojukseen.

t. Marko
kivi
08.09.2005 12:13:07 (muokattu 08.09.2005 12:16:57)
Ottamalla vaahtomuovin viiskasista pois, se kuulostaa kutakuinkin samalta kuin 57, kun korkeat äänet ei enää jää tohon suojukseen.

Totta vai teoriaa?

Viiskasissa on enemmän vaahtomuovia, se on totta, mutta enpä menisi heti uskomaan, että sen vaikutus soundiin on noin iso. Enemmän sanoisin, että vertailua sekoittaa se, että grillin irroittamalla etäisyys kapseliin muuttuu helposti; ja on alun perinkin eri.

Samanhenkisiä mikkejä 58 ja 57 toki ovat, 58:ssa on vain piikki alempana (ja leveämpi suuntakuvio ja järeämpi takavaimennus).

"Vanhasta" 57:sta eli Unidyne III:sta tuon samanlaisuuden uskoisinkin, verrattuna vanhaan 58:iin eli Unidyne I:een. Nykyisistä en, olkoonkin että SM57beta on mun mielestäni lähempänä 58:aa kuin vakio-57:aa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
08.09.2005 13:33:17
Moi,

Viiskasissa on enemmän vaahtomuovia, se on totta, mutta enpä menisi heti uskomaan, että sen vaikutus soundiin on noin iso.

Mun korviin se on valtava. Mutta ehkä me kuullaan vähän eri asoita.

Enemmän sanoisin, että vertailua sekoittaa se, että grillin irroittamalla etäisyys kapseliin muuttuu helposti; ja on alun perinkin eri.

Se onkin toinen ero, 58 grilli ei päästä yhtä lähelle, joten proximity on erilainen. Shure database (SM57 vs SM58, Answer id 1118) sanoo:

"First of all, the distance from the top of the grille to the diaphragm is significantly shorter on the SM57 compared to that of the SM58. This allows for closer sound pickup with even more pronounced proximity effect. Secondly, a different resonator/grille assembly design of the SM57 is responsible for its slightly higher output above 5 kHz."

Samanhenkisiä mikkejä 58 ja 57 toki ovat, 58:ssa on vain piikki alempana (ja leveämpi suuntakuvio ja järeämpi takavaimennus).

Mä en taas kuule tossa piikissä mitään eroa...

t. Marko
kivi
08.09.2005 13:45:47 (muokattu 08.09.2005 13:48:47)
Mun korviin se on valtava. Mutta ehkä me kuullaan vähän eri asoita.
---
Mä en taas kuule tossa piikissä mitään eroa...

Apparently so :-)

Heh, tulisipa joku muu omine mielipiteineen (varma tietokin käy) tähän keskusteluun, ei huvita yhtään lähteä tarkkaamoon hakemaan fiiviksen tueksi mittaustuloksia ja todistamaan niin oma kantani joko vääräksi tai oikeaksi.

Kun mikserissä on vierekkäisissä laulukanavissa 58 ja 57, niin 57 on vähän hiljempaa faderista (koska siihen lauletaan lähempää) ja diskanttia on tiputettu aivan pikkasen EQ:sta, muuten säädöt on samat (jos alapään korjailut pitää muutenkin huolen proksimiteettikorostuksesta).

Siitä huolimatta se varsinainen piikki siinä soundissa on kyllä selvästi eri kohdassa. Vähän niinkuin auton perättäiset vaihteet.

Kun haluan siirtää kitaraa taka-alalle raivatakseni vaikkapa leadille tai laululle kirkasta tilaa, saatan vaihtaa vahvistimen edestä 57:n 58:iin muuttamatta paikkaa tai etäisyyttä - perussoundi pysyy samana mutta siirtyy selkeästi alemmas.
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
08.09.2005 13:55:33
Legendaa nimenomaan on se, että 58 ilman palloa eroaisi olennaisesti 57:sta.

Shuren sivuiltakin tämä on voitu lukea - olennaisin soundiin eroa tekevä seikka on vaahtomuovin demppaava vaikutus. Lisäksi siellä on varoitettu siitä, että ilman palloa 58:n kapseli on melko suojaton, joten mikkiä on käsiteltävä varoen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
varakeef
08.09.2005 14:09:19
No tässä alempanma tämä herra Shuren näkemys asiasta. Oma näkemykseni on se, että vaikka voidaankin kai sanoa, ettei soundi ilman vaahtomuoviakaan ole identtinen, on se niin lähellä, että voidaan käytännössä sanoa soundin olevan samanlaisen. Lopun viittaus psykoakustiikkaan kertoo olennaisen.

"The SM58 and the SM57 share the same mic element, the Unidyne III. The only difference between the these two models is the grill design.

The grill design does affect the high frequency response, particularly above 8,000 Hz.

The SM57 grill design allows more proximity effect because the mic diaphragm can be placed closer to the sound source. Proximity effect increases each time the distance from the mic to the source is halved. When a mic is placed very close, it is quite easy to halve the distance: 1 inch to 1/2 inch; 1/2 inch to 1/4 inch; etc. Remove the ball grill from the SM58 and it will be more similar to the SM57 in its low frequency response.

Any other differences you hear between the SM57 and SM58 are likely to be subjective (psycho-acoustic) or due to slight manufacturing differences due to part tolerance."
kompelonnora
08.09.2005 14:09:23
Heh, tulisipa joku muu omine mielipiteineen (varma tietokin käy)

Pelkään pahoin, ettei sellaista tietoa ole.

tähän keskusteluun, ei huvita yhtään lähteä tarkkaamoon hakemaan fiiviksen tueksi mittaustuloksia ja todistamaan niin oma kantani joko vääräksi tai oikeaksi.

Ongelma on, mitä sä mittaisit? Ja miten tulkitsisit tulokset?

Siitä huolimatta se varsinainen piikki siinä soundissa on kyllä selvästi eri kohdassa. Vähän niinkuin auton perättäiset vaihteet.

Mä en sitä huomaa. Mutta, mä huomaan sen, miten viisseiskan soundi muuttuu eri etuvahvistimissa, jotka tarjoaa sille erilaisen kuorman.

t. Marko
kivi
08.09.2005 14:17:07 (muokattu 08.09.2005 14:22:50)
Ongelma on, mitä sä mittaisit? Ja miten tulkitsisit tulokset?

Varmistaisin, että sama materiaali ajetaan analysaattoriin molemmista mikeistä mitään kohtaa signaalitiessä muuttamatta. Sit raidat AB-sokkotestiin ihan korvilla.

En jaksa:-)

Ostan tuon kannan että kuulemani piikkiero olisi psykoakustiikkaa tai ihan vain hiukan eri säätöä, joskin olen edelleen sitä mieltä, ettei se kapseli tee soundia, vaan kapselin vaimennus - so. kahdessa eri mikkirungossa sama kapseli on selkeästi erisoundinen.

Pakkaa sekoittaa vielä sekin, että kun ostin ekat SM58:ni joskus 80-luvun ihan alussa, ne olivat aivan erisoundisia kuin nykyiset SM58:t, ja tää ei ole pelkkää psykoakustiikkaa. Jokin mikkien soundissa muuttui kun valmistus siirrettiin USA:sta Kiinaan.

Tiedän, että uusille 58:eille on tehty moditusoperaatioita, joilla soundia on "parannettu". En vain tiedä, miten.

Nykyisessä Shuren mallistossa SM58beta on lähempänä sitä vanhaa SM58:aa kuin nykyinen, noin niinku soundillisesti. Ja ei, en tiedä, miksi näin on.
(Handsome Dick Manitoba)    
kompelonnora
08.09.2005 14:38:57
Varmistaisin, että sama materiaali ajetaan analysaattoriin molemmista mikeistä mitään kohtaa signaalitiessä muuttamatta. Sit raidat AB-sokkotestiin ihan korvilla.

Ok, mutta mistä tietäisit, johtuuko ero suuntakuviosta vai on-axis vasteesta? Mikä on huoneen resonanssi, mikä kapselin? Oletan, että sulla ei ole kaiutonta tilaa... Sä voit tällä tavoin todeta, että ne kuulostaa erilaisilta, mutta et vieläkään tiedä miksi.

Ostan tuon kannan että kuulemani piikkiero olisi psykoakustiikkaa

Mä en kyllä ole väittänyt, että se olisi psykoakustiikkaa, vaan että jos joku ero on, niin mun korvat ei sitä erota, tai ainakin niin, että tuo ero on musta niin mitätön verrattuna siihen eroon, mikä johtuu 58 grillistä, että jätän sen huomiotta.

t. Marko
varakeef
08.09.2005 14:47:18 (muokattu 08.09.2005 14:57:16)
Mä en kyllä ole väittänyt, että se olisi psykoakustiikkaa, vaan että jos joku ero on, niin mun korvat ei sitä erota, tai ainakin niin, että tuo ero on musta niin mitätön verrattuna siihen eroon, mikä johtuu 58 grillistä, että jätän sen

Se olikin Shuren kotisivu, joka niin väitti... mutta minustakin tuo mahdollinen ero on pallon aiheuttamaan eroon nähden täysin epäolennainen.
BenGlenton
08.09.2005 17:35:45
Myöskään Sennheiser e602 ja MD421 eivät ole samanlaisella kapselilla, vaikka legenda niin kertoo.

Heh, tämä oli hauska kuulla. St Paul's Soundin sivujen mukaan Jorilla on e602:ia myynnissä MD421:n kapselilla :)
www.supremecourtband.fi
SamPpaa
08.09.2005 19:46:40
Eikös kuitenkin jossain(muistaakseni e609:ssä) oo sama kapseli ku md421:ssä?
StJerky
09.09.2005 10:59:09
Legendaa nimenomaan on se, että 58 ilman palloa eroaisi olennaisesti 57:sta.

Shuren sivuiltakin tämä on voitu lukea - olennaisin soundiin eroa tekevä seikka on vaahtomuovin demppaava vaikutus. Lisäksi siellä on varoitettu siitä, että ilman palloa 58:n kapseli on melko suojaton, joten mikkiä on käsiteltävä varoen.

Käivisiköhän sitten 57:n grilli 58:iin ja päinvastoin? Silloinhan ei tarvitse ostaa kuin halvempi noista ja yksi irtogrilli niin saa mikin sekä esim. kitaran äänittämiseen, että lauluun.
kompelonnora
09.09.2005 12:59:35
Käivisiköhän sitten 57:n grilli 58:iin ja päinvastoin?

Ei.

t. Marko
mhelin
09.09.2005 20:15:59 (muokattu 09.09.2005 20:27:30)
Tuossahan tuli jo varmaa tietoa itse Shurelta, eli 58 ilman grilliä on melkein 57. 57:sta en ole grilliä saanut irti, mitenhän se lähtee? Tuo grilli on oma akustinen maailmansa, se osittain saattaa jopa lisätä gainia kun ne ovat grillin resonointitaajuuksilla. Tuo mikin valmistuksen siirtäminen Kiinaan on todennäköisesti aiheuttanut sen että mikin sisällä olevan muuntajan laatu on huonontunut. Ja kuorma todellakin vaikuttaa paljon saundiin, ainakin 57:lla, se johtuu tuosta muuntajasta - eli homma on melkein sama kuin putkivahvistimilla, eli kuorma heijastuu toisiosta (kaiutin) takaisin ensiöön (pääteputkien anodit). Tuon 57/58 kapselin impedanssi on niinkin pieni kuin 12-14 ohmia, ja kuormituksen pitäisi sattua oikealle alueelle jotta kuorma ei olisi liian pieni tai suuri. Periaatteessa jälkimmäinen ei vaikuta saundiin niin huomattavasti mutta edellinen vaikuttaa (sama kuin vetäisi sähkökitaran suoraan pöytään ilman DI:tä). Muuntajilla liian pieni kuorma (= liian suuri impedanssi) tosin voi aiheuttaa resonanssipiikin korkeammille taajuuksille. Muuntatuloisten mikkietusten kanssa juuri tuo muuntajaa seuraavan vahvistinasteen tuloimpedanssin sovittaminen on joskus hankalaa (ei liity sinällään laitteiden käytttöön vaan enemminkin suunnitteluun).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)