Woodoo 22.08.2005 23:54:27 | |
---|
Nyt kun olen muutaman julkaisukelvottoman saanut väsättyä, toisaalta olen kyllä huomattavasti kamalampaakin kuraa kuullut. Ihan tyytyväinen toisaalta olen. Mutta jotenkin tuntuis olevan helpompaa miksata/masteroida mahdollisimman analogisesti ja kun ei tiedä edes menetelmiä.. Teenkö siis siten että pokerinaamalla toistan raidan outputista ulos ja tostaraitaa sisään nauhoitan sen siis toiselle raidalle? Siinä sitten efektilenkissä on equt ja kaiut? Hyvä kompura vaan tars vielä saada hankittua :/ Mutta ehkä kuitenkin isompi ongelma on mixdownin tekeminen. Asetanko tasot vain ohjelmalla toisiinsa nähden sopivaksi, mikä on aika kökköä Cool editillä ja taitaa olla monella muullakin ohejelmalla viiveen takia. Volumee vääntää niin se nousee pikkuhiljaa kahvitauon jälkeen. On vähän vaikeeta ja hermoja raastavaa kuunnella että koska on hyvin. Vai tekeekö isot pojat sen siten että raidat mikseritä ulos ja masterista takaisin koneeseen/ minne lie Play --> Rec.. tuntus tämäkin vähän hölmöltä :/ Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :) |
milcoin 23.08.2005 00:14:25 | |
---|
Nyt kun olen muutaman julkaisukelvottoman saanut väsättyä, toisaalta olen kyllä huomattavasti kamalampaakin kuraa kuullut. Ihan tyytyväinen toisaalta olen. Mutta jotenkin tuntuis olevan helpompaa miksata/masteroida mahdollisimman analogisesti ja kun ei tiedä edes menetelmiä.. Helpompaa ja helpompaa. Molemmissa on omat etunsa. Teenkö siis siten että pokerinaamalla toistan raidan outputista ulos ja tostaraitaa sisään nauhoitan sen siis toiselle raidalle? Siinä sitten efektilenkissä on equt ja kaiut? Hyvä kompura vaan tars vielä saada hankittua :/ Kaikessa kieroudessaan kyllä. Hetkinen, mitä siis halusit tehdä? Mutta ehkä kuitenkin isompi ongelma on mixdownin tekeminen. Asetanko tasot vain ohjelmalla toisiinsa nähden sopivaksi, mikä on aika kökköä Cool editillä ja taitaa olla monella muullakin ohejelmalla viiveen takia. Hmm. Tässä päästään asian ytimeen. Mitä on miksaus? Miksauksessa laitetaan kaikki raidat soimaan toisiinsa nähden/prosessoidaan niin että biisin tunnelma välittyy parhaalla mahdollisella tavalla kuulijalle. Menikö oikein? Volumee vääntää niin se nousee pikkuhiljaa kahvitauon jälkeen. On vähän vaikeeta ja hermoja raastavaa kuunnella että koska on hyvin. Niin on. Maailmassa on kuitenkin muita harrastuksia. Vai tekeekö isot pojat sen siten että raidat mikseritä ulos ja masterista takaisin koneeseen/ minne lie Play --> Rec.. tuntus tämäkin vähän hölmöltä :/ Siinä tapauksessa minä olen hölmö. Eli juuri näin; koneesta ulos mikseriin ja mikseristä takaisin koneelle. Tai johonkin muuhun masternauhuriin. Isot pojat kertoivat. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Woodoo 23.08.2005 00:19:39 (muokattu 23.08.2005 00:22:09) | |
---|
Kiitän, tämäpä oli helpottavaa :) kaikkiin tuli vastaus. Huomenna voi alkaa taas säätämään. Ulosantini näin kirjallisena on aina tökkinyt... Kaikessa kieroudessaan kyllä. Hetkinen, mitä siis halusit tehdä? Siis miten ylipäätänsä miksaus prosessi kannattaa hoitaa. Tähän mennessä kun harjoittelin vaan mitä mikin tekee ja miten saa kamalia ääniä aikaan sillä Cool Editillä. Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :) |
Locrian 23.08.2005 08:24:38 | |
---|
Niin siis tähänhän ei snänsä oo mitään "sääntöä" mutta muutama vakiintunempi tapa kylläkin... "In the box" on aika monen kotiäänittäjän/pikkupajan tyyli nykyään. Eli raidat sisään ja miksaus kokonaisudessaan koneen sisällä softassa käyttäen plugareita. Joskus joku raita voidaan käyttää uudestaan raudan kautta kuvailemallasi tavalla. Nykyään muutamissa softissa on mahdollisuus käyttää rautaa suoraan softan insertpisteissa (ainakin Logic ja Cubase). Tässä tavassa on hyvänä puolena ainakin se, ettei muuntimia ja yleensäkään sisään-/ulostuloja tarvitse niin paljoa, mikä säästää rahaa. Huonona puolena voisi pitää rajoittumista sitten vain siihen softaan. Toinen tyyli on miksata pöydällä vaikka kama menisikin koneelle. Eli raidat sisään koneelle tai narulle tai kummallekin ja miksatessa takaisin pöytään missä summataan masteriin ja nauhoitetaan taas koneelle tai muulle masternauhurille. Omasta mielestäni tämä on ehdotomasti parempi tapa kuin aikaisempi: yhdistellen digitaalisen ja analogisen ympäristön parhaat puolet saadaan aikaan luova,tehokas ja innostava ympäristö. Miinuspuolet sitten on hinnassa joka nousee pientäkin systeemiä kasatessa helposti pirun korkeaksi. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |