Aihe: Rumpujen kompressointi & EQ 1 | |
---|---|
![]() 17.12.2002 13:03:28 | |
Vinkkejä kaivataan. Huomenissa olis tarkoitus äänittää rummut muutamaan biisiin. Tila on tyypillinen betoniseinäinen treenikämppä, mattoja sentään seinillä vaimentamassa. Laitetaan lähimikit basariin ja virveliin, overheadit yhdellä ja ehkä tomeille joku mikki. Setin eteen 2-3 m tulee minidiskin stereomikki ottamaan "huonetta". Pelkään vaan että se huonesoundi tulee olemaan aika karmea.. Mulla on dbx:n 266XL kompura/gate, jota ajattelin koittaa jo tuossa äänitysvaiheessa, sen läpi saa kaksi monosignaalia. Laitan sen virvelille ja basarille. 1. Kannattaako basari lytätä totaalisesti jo tässä vaiheessa ? Vai tehdä vain lievä kompressointi ja loput miksatessa ? Entäs virvelille ? Mitenkähän thresholdin/attackin ja releasen saisi kätevimmin säädettyä kohdilleen ennen äänitystä ? Gaten laitan päälle tietysti molempiin mikkeihin. 2. EQ: tämä on mulle sitä harmaata aluetta. Suurinpiirtein mitä taajuuksia kannattaisi korostaa/leikata basarista ja virvelistä ? Se täytyy varmaan hakea äänitystuloksen mukaankin, mutta about ? Overheadeista kannattanee leikata alapäät mäkeen kokonaan. EQ:n säätämisen jätän kyllä suosiolla koneen ääressä kotona tehtäväksi. Syvä kiitos ja kumarrus vastauksista. Myös linkki johonkin asiantuntevaan, neuvoja antavaan sivustoon auttaisi suuresti. Noitakin neuvojia ja kirjoittelijoita tuntuu olevan niin moneen lähtöön.. www.LetsMakeSomeNoise.com - the best rock/metal webzine ever.. | |
![]() 17.12.2002 13:12:50 | |
Jos ei oo pakko, älä kompressoi. Sitä ei nimittäin saa pois;-) Hm. Mä itse tykkään, että ainakin virvelistä pitää jäädä ihan puhdas versio loppuun asti; mielellään teen geitatun ja kaiutetun virvelin sitten erikseen ja sekoitan sitä puhtaaseen virveliraitaan, niin saa vähän eloakin. Tietenkään se ei sitten oo se kasariajan ZZum! - mutta parempi kai niin? Onpahan vähän enempi muutakin kuin se tai "kops" valittavana:-D Lievä kompressio basarissa on ok, mutta älä liioittele. Jos kuulet sen, sitä on liikaa - sitä voi lopuksi vähän lisätä. Mä tykkään itse ajaa pienen kompression overheadiin, mutta sekin on makuasia. Jossain haitarijatsissa se ei kyllä toimisi, mutta rokissa vallan ok. Mieluiten laittaisin ainakin sen toisen kompressorin puolen mikä bassarilta jää siihen ambienssimikkiin, ja aika isolla. Lyttäisin tilaa hullun kiilto silmissä;-) - no joo, kohtuus kaikessa. Minkäslaista materiaalia olittekaan tekemässä? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 17.12.2002 13:19:19 | |
Hm. Mä itse tykkään, että ainakin virvelistä pitää jäädä ihan puhdas versio loppuun asti; mielellään teen geitatun ja kaiutetun virvelin sitten erikseen ja sekoitan sitä puhtaaseen virveliraitaan, niin saa vähän eloakin. Kuulostaa pro:lta ;) Taidanpa kokeilla. Onhan se tosiaan parempi prosessoida äänitysvaiheessa mahd. vähän. Mieluiten laittaisin ainakin sen toisen kompressorin puolen mikä bassarilta jää siihen ambienssimikkiin, ja aika isolla. Tää vaatisikin aikamoista säätöä piuhojen kanssa, mutta mikäs sen mukavampaa kun tapella 5 h että saa jonkun mikin kuuluviin oikein.. palkitsevaa jollain tapaa. Kaikki pitää vaan opetella kantapään kautta näissäkin asioissa. Minkäslaista materiaalia olittekaan tekemässä? No heviä tietenkin ;) Melodista örinä/cleanmetallia.. semmonen genre. Rumpusoundi saa ja pitää olla mallia atomipommi. www.LetsMakeSomeNoise.com - the best rock/metal webzine ever.. | |
![]() 17.12.2002 13:31:04 | |
Kuulostaa pro:lta ;) Taidanpa kokeilla. Onhan se tosiaan parempi prosessoida äänitysvaiheessa mahd. vähän. No heviä tietenkin ;) Melodista örinä/cleanmetallia.. semmonen genre. Rumpusoundi saa ja pitää olla mallia atomipommi. Jep. Mä tykkään siitä, että virveli on aika luonnollinen, mutta sitten se sama raita on vieressä ajettu gaten läpi niin että tulee vaan se isku, ja se on sitten vedetty sopivaan virvelikaikuun. SPX900:ssa on tuohon aivan mainio snarekaiku, mutta saa sen varmasti muualtakin. Sitten noita avataan sillai niinkuin kerroksiksi, että toisesta faderista avataan dieselinjytinää ja toisesta sointia:-D Ja kompressoitu huonetila se vasta jytiseekin. Sen kun saa säädettyä niin, että tomit ja bassari suorastaan hyökkää, niin sitä ei tarvi avata kauhean paljon tuonne alle että tulee "ison keikan meininki". Kokeiltiin tuossa vähän aikaa sitten ajaa rockpunk-levyä tehdessä tomit ja bassari EQ:n läpi kilowatin Cervin-Vegan pikku-PA:han, ja luukuttaa oikein sen verran kovaa että soi, sitten mikitettiin huone (Crown PZM), katon heijastukset ja äänittämön rappukäytävä (AKG C3000) myös. Tuli aika hienoja tiloja, joita avata biisiin, kun halutaan iso vaihde päälle. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 17.12.2002 14:32:34 | |
Jees, kiitti hyvistä vinkeistä. Täytyy nyt yrittää tehdä mahdollisimman hyvin toi äänitysvaihe, että on sitten millä pelata miksauksessa. Joudutaan äänittämään yksi biisi aika perverssillä tavalla siten, että rumpali soittaa valmiiksi äänitetyn kitaravallin kanssa ja toivotaan että pysyy taimissa. Ei osaa/halua soittaa klikkiin. Onneksi saadaan lainaan edes yksi asiallinen mikki, laajakalvoinen konkkamikki joka laitetaan overheadeihin. Muut on tavallisia tai paskoja dynaamisia.. on sentään yks shure D-515 tai jotain ja joku AKG:n dynaaminen. Luulen että noi on enemmän lauluun tarkotettuja, mutta pakko tehdä niillä mitä on ilmaiseksi saatavilla kun on kuitenkin rajatta nollaa lähestyvän budjetin tuotanto kysymyksessä. Pitää tosiaan koittaa tota huoneen mikitystä parillakin mikillä ja kompressoida sitä sitten. En kyllä uskalla äänitysvaiheessa kompuroida kun ihan pikkasen korkeintaan ettei mene pilalle, on vielä niin "ööh, eiku, tota..oho!" -tasolla tää meikäläisen asiantuntemus. www.LetsMakeSomeNoise.com - the best rock/metal webzine ever.. | |
![]() 17.12.2002 15:08:19 | |
Ja kompressoitu huonetila se vasta jytiseekin. Sen kun saa säädettyä niin, että tomit ja bassari suorastaan hyökkää, niin sitä ei tarvi avata kauhean paljon tuonne alle että tulee "ison keikan meininki". Joo, samaa mieltä. Joskus se voi vähän pumppaillakin, eikä haittaa. Toimii sellaisessä jytinämeiningissä erinomaisesti. | |
![]() 19.12.2002 00:38:48 | |
Minkäslaisella laitteistolla muuten olet liikkeellä? siis onko millaista softaa käytettävissä koneella? Bassariin saa nimittäin mycket paljon munaa kun ajaa sen "overdrivelle" jonkinlaisella putkimallintavalla plugarilla, jos semmoinen on käytössä. EQuistelussa paras juttu on varmaan se oma korva. Kyllä sitä näin aloittelijana nopeasti huomaa ne taajuudet. Mutta pistänpä nyt tähä jonkinolosta ohjenuoraa: Bassari leikattavat: Humina <80Hz "Märkyys" 650Hz Bassari korostus: Lyönti 3-5kHz "Litinä" 5-8kHz (Korostetaan usein hevissä aika reilusti) Basso 80-120Hz Virvelissä löytyy "kireyttä" 1kHz, kannattanee leikata poikkeen. Tanakkuus 100Hz ja Kirkkaus 2-4kHz. 4kHz:n yläpuoleltakin korostaessa on omien kokemusten mukaan ainakin tullut hyviä tuloksia, kun ei vaan liikaa korosta ja kuhan ei haikka vuoda sinne mikkiin. Noista voi tosin tilanteesta riippuen poiketa paljonkin. Itse olen kokenut noiden suurpiirteisten arvojen ja korvan yhteispelin hyväksi miksatessa. Ugh, amatööri puhunut. | |
![]() 21.12.2002 20:53:41 | |
Tässähän näitä miksailen. Kiitti hyvistä vinkeistä noiden taajuuksien suhteen, on ihan toimivia. Toki mä koitan kuunnella jälkeä itse kaikkien raitojen ollessa auki ja säädän sen mukaan. Voisin huomenissa postailla linkkiä ekaan versioon jos joku tahtoo kuunnella ja kommentoida, jahka askartelen tän illan ja tod. näk ens yön noiden rumpuraitojen parissa. Hemmetti ko ei menneet ees synkkaan äänittäessä, leikkaa ja siirrä rules.. niinku ei olis muutakin tekemistä. www.LetsMakeSomeNoise.com - the best rock/metal webzine ever.. | |
![]() 10.01.2003 17:17:24 | |
Noniinno.. hirveetä säätämistähän tuo oli eikä lopu vieläkään. Ken haluaa, käykään kuuntelemassa osoitteessa evermourn.cjb.net => Music => Sorrow in me. Siinä toisessa biisissä on konerummut. www.LetsMakeSomeNoise.com - the best rock/metal webzine ever.. | |
![]() 12.01.2003 14:10:10 | |
Noniinno.. hirveetä säätämistähän tuo oli eikä lopu vieläkään. Ken haluaa, käykään kuuntelemassa osoitteessa evermourn.cjb.net => Music => Sorrow in me. Siinä toisessa biisissä on konerummut. Jos me äänitetään rummut niin kaikki mikit vedetään varmasti yhteen mikseriin ja sieltä tietokoneelle. Silloinhan ei saa erikseen eri rumpujen ja overheadejen EQ:ta tehdyks. Miten te ratkaisisitte tämän ongelman. Basisti on ostanut uuden äänikortin johon kuulemma saa monta mikrofonia kiinni, sillä se vois selvitä, mutta entäs XLR:t? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)