Aihe: Demonauhoitusta kotiPC:llä
1 2
Juntunen
03.12.2002 22:55:10 (muokattu 03.12.2002 22:57:12)

Mikä kusee ensimmäisenä? Mikä laite lähtee apinakuoroon? Mikä on...HEIKOIN LENKKI?

Niin, elikkä siis olisi hamassa tulevaisuudessa tarkoitus nauhoittaa seuraavaa demoa mahdollisesti kotikoneelleni.

Laitekokoonpanosta tämänverran:

WinXP
AMD AthlonXP 1700+
250 tai 512 RAM
60Gt kovoa

+ Hercules Game Theater XP - äänikortti, joka on yhteensopiva kaikkien yleisimpien moniraitasoftien kanssa. Mitään äänenlaadullisia erikoisominaisuuksia siinä ei muuten ole, mutta RCA inputteja ja outputteja on kaksinkappalein, sekä lisäksi digitaaliset in/out.
(tarkemmat speksit: http://europe.hercules.com/showpage.php?p=8&b=0&f=1#top)

Tarkoitus on miksata kaikki isoon pöytään ja nauhoittaa siitä ensin rummut stereona, jonka jälkeen basso, kitarat ja laulut omille raidoilleen koneelle. PC:tä käyttäisin vaan raiturina, johon ajan yhden stereoraidan kerrallaan. Ohjelmana varmaan Cubase tai N-Track. EQ:t ja kompurat sekä joitakin peruskaikuja lisätään pöytään heti nauhoitusvaiheessa ulkoisesta räkistä, joten plugineiden kanssa ei ole tarkoitus suuremmin leikkiä. Kone pyörittää ihan hyvin n.6-7 raitaa. En ole enempää edes kokeillut.

Mikä tässä voi mennä vikaan?

EDIT: Vielä se, että mikä hajoaa ensimmäisenä(korvien lisäksi) jos tapahtuu kierto äänikortin läpi? Eli jos siis kuunteluhanat unohtuu auki ja pöydän master-outista nauhoitetaan.
Kaikki osoitteessa: http://www.j-juntunen.tk
kivi
03.12.2002 23:06:31
Mikä on...HEIKOIN LENKKI?

Ensimmäisenä vastaan tuleva heikko lenkki on rumpujen äänittäminen stereona.

Mieluummin niin, että bassari omalleen ja ihan kaikki muut rummut omalleen - myös virveli. Virvelisoundi pitää siis hakea valmiiksi; mutta eiköhän joku geitattu kaiku puhtaan signaalin kaverina (rinnalla, siis) tee homman asiallisesti. Bassaria ei voi arvioida yksinään, ja sitä tarvitaan myöhemmin, kun pitää bassaria ja bassoa muokata kiinteäksi kokonaisuudeksi.

Rumpujen pitäminen monona keskellä ei kuulosta yhtään tyhmältä. Sitä ei välttämättä edes huomaa.

Seuraava heikko lenkki on kaikujen ja eq:jen ajaminen ulkopuolelta. Niitä kun ei sais koskaan laittaa muuta kun vasta sitten kun kaikki on tallessa, ja niitä säätäessä pitää kaiken muunkin soiton kuulua. Jos noin ei voi tehdä, parempi pärjätä ilman. Kaiut ei oo kovin tärkeitä kumminkaan, ei varsinkaan eikä edes laulussa.

Kompressoreja saa laittaa heti kättelyssäkin, mutta ei niin paljon että ne kuuluu. Mieluummin sata kuulumatonta kompuraa peräkkäin, kuin yksi kovalla.

Tuossa alkua. Tietokoneesta en osaa sanoa mitään - ne on henkimaailman asioita, joista mie en mit'n tiedä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
03.12.2002 23:18:17

Mieluummin niin, että bassari omalleen ja ihan kaikki muut rummut omalleen - myös virveli. Virvelisoundi pitää siis hakea valmiiksi; mutta eiköhän joku geitattu kaiku puhtaan signaalin kaverina (rinnalla, siis) tee homman asiallisesti.

Mutta eipä ole mahdollista laittaa joka rumpua omalle raidalleen kun äänikortissa ei ole useampaa sisäänmenoa. Jos ei sitten onnistu nauhoittaa noista kahdesta line-inputista yhtäaikaa. Sillon saisi sen basarin ainakin omalle raidalleen. Tämä riippunee ohjelmasta.

Seuraava heikko lenkki on kaikujen ja eq:jen ajaminen ulkopuolelta. Niitä kun ei sais koskaan laittaa muuta kun vasta sitten kun kaikki on tallessa, ja niitä säätäessä pitää kaiken muunkin soiton kuulua. Jos noin ei voi tehdä, parempi pärjätä ilman. Kaiut ei oo kovin tärkeitä kumminkaan, ei varsinkaan eikä edes laulussa.

Niin. En varmaan niitä kaikuja muuten käytäkkään kun ehkä virveliin gate ja lauluun vähän tilaa. Lauluhan nauhoitetaan viimeiseksi, joten tällöin voi jo kuunnella miltä valmis kuulostaa. Räkki-EQ:ta ajattelin lähinnä basariin (mikäli en pöydän puoliparametrisilla osaa tarpeeksi tarkasti säätää).
kivi
03.12.2002 23:22:02 (muokattu 03.12.2002 23:24:48)
Mutta eipä ole mahdollista laittaa joka rumpua omalle raidalleen kun äänikortissa ei ole useampaa sisäänmenoa

Ei, ymmärsin tuon. Mutta tarkoitin, että kaikki muut rummut paitsi bassari toiselle, ja pelkkä bassari toiselle. Ihan oikeasti.

Ja bassarin eq kannattaa tehdä vasta kun basso on äänitetty, ihan niillä plugeilla. Ei voi etukäteen tietää, mitä tarvitsee poistaa.

Se hyvä soundi pitää saada ihan mikin sijoittelulla ja rumpujen vireellä. Eq on hienosäätöä - ei saundin luomista.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
03.12.2002 23:29:43 (muokattu 03.12.2002 23:31:53)

Ei, ymmärsin tuon. Mutta tarkoitin, että kaikki muut rummut paitsi bassari toiselle, ja pelkkä bassari toiselle. Ihan oikeasti.

Tuota täytyy kokeilla. Mikäli ohjelma hyväksyy nauhoituksen kahdesta inputista yhtäaikaa.

Ja bassarin eq kannattaa tehdä vasta kun basso on äänitetty, ihan niillä plugeilla. Ei voi etukäteen tietää, mitä tarvitsee poistaa.

Se hyvä soundi pitää saada ihan mikin sijoittelulla ja rumpujen vireellä. Eq on hienosäätöä - ei saundin luomista.

Jep. Näinhän se on. Voikun olisi kokoajan kaikki vehkeet mikin päässä. Virrat vaan päälle ja testaamaan. Mutta ei. Aina pitäisi nuorisotalon varastot purkaa ja kaikki alusta asentaa. Ja silloin harvoin kun ne puretaan niin kaikki pitäisi olla hanskassa ja toimia.

EDIT: Pakko tyytyä siihen mitä on.
larinparaske
04.12.2002 13:51:24

Tuota täytyy kokeilla. Mikäli ohjelma hyväksyy nauhoituksen kahdesta inputista yhtäaikaa.

Siis yhdestä stereo-inputista. basari vasemmalle, muut oikealle tai päinvatsoin
I want to be the king and queen of cheese
kivi
04.12.2002 14:07:16

Just noin. En taas osannut sanoa tarpeeksi selvästi...
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
04.12.2002 17:26:37

Äh, miksi minusta tuo monorumputus ei kuulosta yhtään houkuttavalta..
kivi
04.12.2002 21:41:41 (muokattu 04.12.2002 21:42:08)
Äh, miksi minusta tuo monorumputus ei kuulosta yhtään houkuttavalta..

Yllätyt kun kokeilet. Se ei lopulta kuulosta ollenkaan siltä miltä sä nyt luulet; varsinkin jos laitat ylemmille taajuuksille hiukan tilakaikua, ja panoroit kaiun paluut laidemmas stereokuvaa.

Itse asiassa, ilman mitään kikkailuakin monorummut ottaa aika hyvin taajuuksilleen vapaaksi jäävät paikat stereokuvassa. Et varmaan oo huomannut, mutta hyvin monella suht uudellakin levyllä rummut on täysin monona.

Edit: typoja...
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
04.12.2002 22:16:20

Yllätyt kun kokeilet. Se ei lopulta kuulosta ollenkaan siltä miltä sä nyt luulet; varsinkin jos laitat ylemmille taajuuksille hiukan tilakaikua, ja panoroit kaiun paluut laidemmas stereokuvaa.

Ööö..miten nuo kaikupaluiden panoroinnit auttaa, jos kuitenkin signaali mänee monona. Vai tarkoitatko nauhoituksen jälkeen lisättävää plugikaikua?

Itse asiassa, ilman mitään kikkailuakin monorummut ottaa aika hyvin taajuuksilleen vapaaksi jäävät paikat stereokuvassa. Et varmaan oo huomannut, mutta hyvin monella suht uudellakin levyllä rummut on täysin monona.

Jaaps. Outo ajatus minulle, mutta pitänee kokeilla jahka demotellaan taasen. Dynaamista ja rytmistä rokkismusiikkia funk yms. sekoiluvivahteilla soitetaan. Rummmut ja basso suht. tärkeässä roolissa. Ja tietysti jyräävät kitararihvit.
kivi
04.12.2002 22:37:47 (muokattu 04.12.2002 22:44:35)
Ööö..miten nuo kaikupaluiden panoroinnit auttaa, jos kuitenkin signaali mänee monona. Vai tarkoitatko nauhoituksen jälkeen lisättävää plugikaikua?

Jep. Eli ohjaat sen raidan sivuun ekvalisaattoriin, jolla leikkaat kaikki ala- ja keskiäänet pois; sillai pelleistä alaspäin, ja näin syntyneen signaalin ajat stereokaikuun, ja stereokaiun paluut vaikka kello 9 ja 15 kohdille, tai missä nyt parhaiten istuvatkaan. Ja sitten määrittelet kaiun paluiden keskinäisen tason niin, että saat haitsun vähän keskipisteestä sivuun ja peltien kihinän vähän laajemmaksi.

Keskellä tai pari astetta sivussa olevan varsinaisen rumpuraidan voi sitten erikseen vaikka kompressoida.

Jaaps. Outo ajatus minulle, mutta pitänee kokeilla jahka demotellaan taasen. Dynaamista ja rytmistä rokkismusiikkia funk yms. sekoiluvivahteilla soitetaan. Rummmut ja basso suht. tärkeässä roolissa. Ja tietysti jyräävät kitararihvit.

Jep. Basson ajaminen stereona about kello 11.30 ja 12.30 kohdille saattaa olla hyvä idea jos rummut on monona. Toista puolta kannattaa longottaa laulun verran kauemmas, eli jos laulu tuleekin kello 12.30 paikkeille, niin oikeanpuoleinen bassoraita sitten vaikka yhteen.

Sitten kitarat tuosta vähän ulospäin, ja sitten taustalaulut niistä vähän ulospäin, ja sitten kitaroiden kaikujen paluut, jos kaikuja on, ja...

Nyrkkisääntönä vois pitää, että mikään olennaisesti sovitukseen vaikuttava kuvio ei sais mennä sellaisen 90 asteen kulman ulkopuolelle, jonka keskivälissä on kello 12 (tunnetaan nimellä "luonnollinen stereo"). Noiden ulkopuolella on lähinnä vain kaikujen paluut ja sellaiset elementit, jotka tulevat toisella puolen suorina, toisella puolella pienellä viiveellä; yleensä esim kitarasoolo, kosketinkuviot, taustalaulut, jotkut perkussiot, handclapsit... eli joissa on periaatteessa sama informaatio hiukan erilaisena eri puolin.

Hm. Tällaista tänään. Tai sitten aivan toisin:-)

EDIT: tai oikeastaan lisäys: monorumpujen etu on myös se, että ne voi ajaa samaan monokompressoriin basson kanssa. Kompressorin voi vaikka taimata 1/8 nuottiin tai mihin vaan, jos tahtoo. Tulee jytinää:-)

Toi on ikivanha trikki, muttei petä koskaan, jos halutaan tiukka ja rytmikäs meno päälle. Ja nimen omaan monokompressori on avain - stereo ei jostain syystä tuota tee.
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
04.12.2002 23:21:31

Toi on ikivanha trikki, muttei petä koskaan, jos halutaan tiukka ja rytmikäs meno päälle. Ja nimen omaan monokompressori on avain - stereo ei jostain syystä tuota tee.

Jeh. Kiittoksia taas moneista vinkeistä. Täytyy taas copypastettaa talteen. Näitähän on kohta kirjallinen. Mullahan pitää tätä menoa laittaa sun nimi tulevien demojen/levyjen lehdyköihin. ;)
Notefix
05.12.2002 13:40:35

Nyrkkisääntönä vois pitää, että mikään olennaisesti sovitukseen vaikuttava kuvio ei sais mennä sellaisen 90 asteen kulman ulkopuolelle, jonka keskivälissä on kello 12

Kyl mä vaan panoroin usein hyvinkin laajalle, varsinkin noita kitaroita. Toi on kai aika paljon tyylikysymys. Tosin jos aloittelee, kandee kyllä tosiaan olla aika varovainen.

Kompressorin voi vaikka taimata 1/8 nuottiin tai mihin vaan, jos tahtoo. Tulee jytinää:-)

Joo, mulla harvoin toimii toi kompuroiden taimaaminen tarkkaan tempossa. Usein paras löytyy vain hakemalla. Biisin fiilis vaikuttaa tuohonkin.

Siitä mä olen samaa mieltä, että monokannut ei välttämättä ole huono juttu. Varsinkin rok-levyissä niitä ei nykyään ole tapana hirveästi edes levittää.
Juntunen
05.12.2002 14:32:16

Kyl mä vaan panoroin usein hyvinkin laajalle, varsinkin noita kitaroita. Toi on kai aika paljon tyylikysymys. Tosin jos aloittelee, kandee kyllä tosiaan olla aika varovainen.

Minäkin oon joskus kokeillu aika laajalle laittaa skittoja. Siitä saa aika jyräsoundin kun laittaa samaa riffiä jyrskyttävät kitarat vastakkaisille puolille.

Joo, mulla harvoin toimii toi kompuroiden taimaaminen tarkkaan tempossa. Usein paras löytyy vain hakemalla. Biisin fiilis vaikuttaa tuohonkin.
Niin täälläkin. Se on se "mutu" ainaskin minulla ollut kun harrastelija kuitenkin olen.

Siitä mä olen samaa mieltä, että monokannut ei välttämättä ole huono juttu. Varsinkin rok-levyissä niitä ei nykyään ole tapana hirveästi edes levittää.

Niin ja saahan sen haikan ja pellit vähän leviämään tuolla kaijutuksella mitä Kivi ohjeisti. Mutta tomit, ja muut mahdolliset "ei niin olennaiset" kolistimet jää armottomasti keskelle.
kivi
05.12.2002 15:31:09 (muokattu 05.12.2002 15:36:42)

Heh, lukekaas uudestaan mitä mä sanoin:

"Noiden ulkopuolella on lähinnä vain ... sellaiset elementit ... joissa on periaatteessa sama informaatio hiukan erilaisena eri puolin."

Eli tyypillisesti just kitaran tuplaukset. Mutta en mä niissäkään menis 180 asteen ulkopuolelle - äärilaidat on big mono.

Ajoin lähinnä takaa, että pitää olla h***etin hyvä perustelu jos komppikitara tulee vain vasemmasta ja soolo vain oikeasta korvasta.

Ja hei, Note, "perusasetelma". Koskeeko toi sua? ;-) Ei mun mielestä...

EDIT: lisäys: mäkin tykkään kyllä kovasti, kun introssa ja ensimmäisessä pitkässä säkeistössä on stereokuva aika kapealla, ja sitten kun päästään kertikseen, leväytetään urku auki ja kamaa tulee laidoillekin. Tulee sellainen fiilis että jee.
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
05.12.2002 15:35:48

Ajoin lähinnä takaa, että pitää olla h***etin hyvä perustelu jos komppikitara tulee vain vasemmasta ja soolo vain oikeasta korvasta.

Niin juuri. Ei tietenkään.
Minä ymmärsin että mitään ei kannattaisi vääntää tuonne 180 asteen yli. =)
kivi
05.12.2002 15:40:38

Niin juuri. Ei tietenkään.
Minä ymmärsin että mitään ei kannattaisi vääntää tuonne 180 asteen yli. =)

Ymmärsit ihan oikein. Mutta 90 asteen ja 180 asteen ulkopuolellakin on vielä tilaa...

90 astetta = 10.30 - 1.30

180 astetta = 9.00 - 3.00

äärilaidat = 7.30 - 4.30

...noi on sillai about. Mutta ymmärrät pointin?
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
05.12.2002 15:46:31

...noi on sillai about. Mutta ymmärrät pointin?

Kyyyyllä. On sen verran potikoita kerenny pyöritellä. Aikalailla perusjuttujahan nuo.
kivi
05.12.2002 15:54:21
Kyyyyllä. On sen verran potikoita kerenny pyöritellä. Aikalailla perusjuttujahan nuo.

Jep. Mutta täällä on monen tasoista lukijaa, joten aina kannattaa yrittää ottaa tavaksi vääntää rautalankaa. Siinä ei oo mitään henkilökohtaista.
;-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
05.12.2002 16:04:26

Jep. Mutta täällä on monen tasoista lukijaa, joten aina kannattaa yrittää ottaa tavaksi vääntää rautalankaa.

Aivan. Sepä onkin hyvä. Saa samalla moni muukin tietoa, jos ei itse jostakin syystä sitä ole viitsinyt kysyä. =)

Hirveän määrän vaan olen täältä hyödyllistä tietoa saanut..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)