Aihe: Rumpujen miksaus yhdellä raidalla.
1
moikki
22.01.2003 13:32:33
Mitä suosittelisitta tekemään kun rummut on vedetty vain yhdelle raidalle? Miten sais basso rumpua korostettua ymv.. Ohjelmana mulla on cool edit pro..
k2x80w
22.01.2003 14:00:13
Mitä suosittelisitta tekemään kun rummut on vedetty vain yhdelle raidalle? Miten sais basso rumpua korostettua ymv.. Ohjelmana mulla on cool edit pro..

Kannattais korostaa EQ:lla noita alle 100Hz taajuuksia.
Teemu Tee
22.01.2003 17:34:44

Mullakin on cool edit pro. Valkkaa sieltä effects --> filters --> parametric eq

Basarin matalaa päätä voit hakea jostain 45-65 Hz paikkeilta. Laita Q-arvoksi joku about 2 ja korosta 3-6dB. Tuolta vois ruveta löytymään botnea.

Toinen esiin haettava juttu vois olla haitsu ja pellit, koska sille taajuusalueelle ei ole kauhiata tunkua kuin ehkä synasoundeilla. Tässä Q-arvo voisi olla joku 1 ja taajuus löytyy sieltä 8kHz-16kHz välistä.

Snare on hiukan ongelmallisempi, koska samalla alueella liikkuu niin paljon bassokitaraa, kitaraa, pianoa ja osa rummuistakin. Se kireämpi osa snaresta löytyy samalta alueelta kuin laulun kirpeät harmooniset eli 2-4kHz. Q-arvoksi 1,5-2 ja sieltä hakemaan sitä sihausta.

Jos Q-arvoa kasvattaa liian suureksi (3-5), taajuusalueen kapeuden vuoksi haluttava vaikutus voi jäädä saavuttamatta. Jos arvo tulee liian pieneksi(0,5-0,8), taajuusalue kasvaa niin suureksi, että ympäröivätkin turhat taajuudet korostuvat.

EQ:n kanssa korostaminen on todella riskaabelia. Mieluummin leikkaisin ympäröiviä taajuuksia hiukan pois niin nämä halutut korostuisivat.

Haukkaa seuraavasti:
Q 1, 200Hz, -3dB
Q1, 800Hz, -3dB
Q1, 6kHz, -3dB

Miltä kuulostaa???

Kokeilemalla oppii, mutta joskus neuvoilla saa alun onnistumiseen.

Monialuekompressorilla voi myös korostella haluamiaan alueita, joten konstit on monet. Miksauksessa jokaiselle soittimelle kannattaa antaa tilaa sille tärkeimmälle taajuusalueelle, koska muuten tulee sitä kuuluisaa puuroa.

Vastakkainasetteluja tulee ainakin seuraavissa:

laulu vs. taustalaulu
soolokitara vs. komppikitara
bassorumpu vs. bassokitara
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)