k2x80w 13.02.2003 13:39:16 | |
---|
Terve. Mulla on 4 mikkiä. Shure SM58 Beyer Dynamic M300N AKG D3700S Vivanco ?? (vähän parempi kuin mitä expertit myy) Rumpuja on: Basari, virveli, 2 pikku tomia, iso tomi Lautasia: Hihat, Crash Crash sijaitsee tossa haitsun ja pikkutompan välissä. Eli miten sijoittaa mikit? Tässä tulee minun ehdotukseni. Parannelkaa jos ja kun pystyy. Shuressa on tietääkseni paras basson vastaan otto kyky niin pistin sen basariin. Beyer Dynamic on pikku tomien välissä ihan vähän yläpuolella. (10-15cm) Vivanco on isotompan yläpuolella, semmonen puoli overhead. AKG pitäisi olla näistä diskanttipainoisin, joten pistin sen kanssa vähän niin kuin puoli overheadiksi virvelin yläpuolelle. Ottaa samalla crashin ja haitsun. Tällä hetkellä ei ole varaa uusiin mikkeihin, mutta tavoite on ostaa kunnon basarimikki. |
kivi 13.02.2003 13:50:21 | |
---|
Ei, ei, ei, ei. Käys nyt katsomassa täältä noita rumpujenmikitysjuttuja, kun noi "tää mikki ottaa tän ja vähän tätä ja vähän tätä" jutut ei ihan oikeasti _koskaan_ kuulosta lopulta hyviltä. Eli "puolioverheadit" ja "tomien yhteiset mikit" hemmettiin. Aikoa oikean järjen mukainen juttu tuossa oli bassarin mikki. En nyt jaksa lähteä katsomaan miltä noiden mikkien toistokäyrät näyttää, mutta eiköhän viiskasilla jotain saa aikaiseksi - proksimiteettia kannattaa käyttää hyväksi, eli aika lähelle nuijaa se mikki, ja ehdottomasti telineeseen eikä pohjalle makaamaan. Se vivanco kannattaa laittaa about virvelin yläpuolelle ainoaksi overheadiksi; noin kahden kapulanmitan korkeuteen. Sitä voi kallistella sentin verran suuntaan ja toiseen jotta saa pellit balanssiin - se ottaa kaikki tomit sieltä ihan hyvin. Sitten joku noista jäljelle jäävistä mikeistä virveliin. Eli sieltä haitsun ali suunnaten, vinosti virvelin laidalta keskustaan päin. Saa sen lähiäänen. Jos neljäs mikki vielä on, niin laittaisin sen "ambienssiksi" eli koko rumpusetin eteen, noin metrin korkeuteen ja parin metrin päähän, suuntaus jonnekin bassarin yläreunan paikkeille. Sen voisi vaikka kompressoida lyttyyn tai jättää kokonaan pois - ihan miten miksaus vaan vaatii. Se on sellainen jytinämikki sitten. |
k2x80w 13.02.2003 14:25:31 | |
---|
Ei, ei, ei, ei. Käys nyt katsomassa täältä noita rumpujenmikitysjuttuja, kun noi "tää mikki ottaa tän ja vähän tätä ja vähän tätä" jutut ei ihan oikeasti _koskaan_ kuulosta lopulta hyviltä. Eli "puolioverheadit" ja "tomien yhteiset mikit" hemmettiin. Aikoa oikean järjen mukainen juttu tuossa oli bassarin mikki. En nyt jaksa lähteä katsomaan miltä noiden mikkien toistokäyrät näyttää, mutta eiköhän viiskasilla jotain saa aikaiseksi - proksimiteettia kannattaa käyttää hyväksi, eli aika lähelle nuijaa se mikki, ja ehdottomasti telineeseen eikä pohjalle makaamaan. Se vivanco kannattaa laittaa about virvelin yläpuolelle ainoaksi overheadiksi; noin kahden kapulanmitan korkeuteen. Sitä voi kallistella sentin verran suuntaan ja toiseen jotta saa pellit balanssiin - se ottaa kaikki tomit sieltä ihan hyvin. Sitten joku noista jäljelle jäävistä mikeistä virveliin. Eli sieltä haitsun ali suunnaten, vinosti virvelin laidalta keskustaan päin. Saa sen lähiäänen. Jos neljäs mikki vielä on, niin laittaisin sen "ambienssiksi" eli koko rumpusetin eteen, noin metrin korkeuteen ja parin metrin päähän, suuntaus jonnekin bassarin yläreunan paikkeille. Sen voisi vaikka kompressoida lyttyyn tai jättää kokonaan pois - ihan miten miksaus vaan vaatii. Se on sellainen jytinämikki sitten. Tolla tavalla ei saa tomeja kuulumaan juuri ollenkaan verraten basarin ja virvelin ääneen. Sijoittaisit siis basarimikin samalle puolelle kuin missä poljin on? Nyt mulla se on siellä takana. |
kivi 13.02.2003 14:45:23 | |
---|
Tolla tavalla ei saa tomeja kuulumaan juuri ollenkaan verraten basarin ja virvelin ääneen. Kyllä ne tulee. Ota dempit pois, ja pistä vireeseen (saavat soida ihan kunnolla, jos rumpu on vireessä niin se istuu kyllä kokonaisuuteen vaikka yksinään kuulostaisi liiankin kaikuisalta). Se ambienssimikki ei sitten ota peltejä ollenkaan niin paljon, joten siitä voi hakea tomeja enemmänkin. Tuolla mikkimäärällä ei sitä "geitattua" tomisaundia saa kuitenkaan, joten parempi hakea hyvää ja "luonnollista" soundia. Jos haluat tomeille lähimikki- tai geittisoundin, niin sitten pitää laittaa joka tomille oma mikki vain ja ainoastaan sitä yhtä rumpua kohden. Sijoittaisit siis basarimikin samalle puolelle kuin missä poljin on? Nyt mulla se on siellä takana. Ei, kun bassarin sisään tietysti, mutta lähemmäs lyöntikalvoa. Normaalisti laitan bassarinmikin aluksi suunnilleen puoleen väliin bassarin sisään, ja aika keskelle, mutta tässä tapauksessa kokeilisin ehkä noin 5 cm lyöntikalvosta ja saman verran nuijasta sivuun.
|
gatehill 14.02.2003 08:51:19 | |
---|
Ei, kun bassarin sisään tietysti, mutta lähemmäs lyöntikalvoa. Normaalisti laitan bassarinmikin aluksi suunnilleen puoleen väliin bassarin sisään, ja aika keskelle, mutta tässä tapauksessa kokeilisin ehkä noin 5 cm lyöntikalvosta ja saman verran nuijasta sivuun. Mitäköhän 58 mahtaa tosta tykätä? Vaurioituuko muuten mikit helposti esim. basarimikityksessä jos siihen pistää mikin mitä ei ole suunniteltu korkeelle äänipaineelle?
|
kivi 14.02.2003 11:41:29 (muokattu 14.02.2003 11:42:58) | |
---|
Mitäköhän 58 mahtaa tosta tykätä? Vaurioituuko muuten mikit helposti esim. basarimikityksessä jos siihen pistää mikin mitä ei ole suunniteltu korkeelle äänipaineelle? 58 ei välitä, mutta jos laitat vaikka ribbon-mikin, niin se on goodbye sille mikille :-) Ja tuossa lähilähimikityksessä on just se idea, että saadaan bassopää esiin proksimiteetti-ilmiöllä (hae proksimiteetti, siitä on täällä puhetta).
|
58 14.02.2003 12:12:55 | |
---|
Ei ehkä välitä, mutta rusahtaa ikävästi kun kalvo ottaa magneettiin kiinni. |
gatehill 14.02.2003 12:32:18 | |
---|
Elikä voin käyttää beta 58:a basarinauhoituksiin kunnes saan hankittua oikean basarimikin =) Silloin saisin mikitettyä rummut näin: bd: Shure beta 58 snare: Shure SM 57 OH: Behringer B1 Vai sopisiko joku näistä paremmin sinne jonnekin: AKG D 60 Carol MUD 525 Tiedän että hieman harhailen alkuperäisestä postista... |
kivi 14.02.2003 14:00:07 | |
---|
Ei ehkä välitä, mutta rusahtaa ikävästi kun kalvo ottaa magneettiin kiinni. Ei se kalvo viittä senttiä liiku - eikä varsinkaan lyöntikohdan sivussa. Joku järki:-( |
kivi 14.02.2003 14:03:56 | |
---|
sopisiko joku näistä paremmin sinne jonnekin: AKG D 60 Carol MUD 525 Noi on molemmat hyviä tomimikkejä:-D Laita tomin laidasta pari senttiä sisäänpäin, pari senttiä kalvon yläpuolelle vinosti keskustaa kohti suunnaten (hienoa jyminää!), ja mahdollisimman kauas toisistaan niin ei tuu vaihevirhettä. |
gatehill 14.02.2003 14:10:59 | |
---|
Ei se kalvo viittä senttiä liiku - eikä varsinkaan lyöntikohdan sivussa. Joku järki:-( Varmaan tarkoitti mikrofonin kalvoa... Tavallan että se "löy pohjaan" tai miten sen nyt sanoisi.
|
58 14.02.2003 14:52:50 | |
---|
Varmastikkin sinulla Kivi on rikkinäisiä 57 tai 58 kapseleita nurkissa. Vilkaiseppas millainen ko. mikkien rakenne on äläkä ala saivartelemaan :) |
kivi 14.02.2003 16:12:28 | |
---|
Varmastikkin sinulla Kivi on rikkinäisiä 57 tai 58 kapseleita nurkissa. Vilkaiseppas millainen ko. mikkien rakenne on äläkä ala saivartelemaan :) Kiitos, tiedän. Mä vaan olin töissä koko yön, joten järki ei kulkenut (ja sama meno jatkuu). En mä usko että viiskasi menee "lukkoon" - siinä on hyvät vaimennukset kapselin takana. Viisseiska voi hyvin mennäkin - eli jos viisseiska-soundilla haluaa tuota kokeilla, kannattaa ottaa mikiksi Unidyne III (jos löytyy), se on vaimennettu (vanha) viisseiska. Vakio-viisseiskan takavaimennus on huono, minkä huomaa jo laulukäytössä. |
RE 14.02.2003 16:30:02 | |
---|
Aika lujaa saa polkea jos 58:n saa basarilla ruttuun. Mutta oon kuullu että se lauletaan ruttuun. Mulla olis muuten sellainen käsitys että 57:s ja 58:s olis sama kapseli ? |
kivi 14.02.2003 18:22:16 | |
---|
Mulla olis muuten sellainen käsitys että 57:s ja 58:s olis sama kapseli ? Yleinen, mutta väärä käsitys. Toinen samanlainen luulo on md421 ja e602 - eivät nekään. Samantapaisista kapseleista toki on kyse, muttei samanlaisista. 58 ja Unisphere on mun tietääkseni sama kapseli eri vaimennuksella, samoin 57 ja Unidyne. |
k2x80w 16.02.2003 09:44:03 | |
---|
Yleinen, mutta väärä käsitys. Toinen samanlainen luulo on md421 ja e602 - eivät nekään. Samantapaisista kapseleista toki on kyse, muttei samanlaisista. 58 ja Unisphere on mun tietääkseni sama kapseli eri vaimennuksella, samoin 57 ja Unidyne. Mulla on basarissa umpinainen takakalvo. Pitäskö tehdä reikä vai ottaa kokonaan pois. Entä tomien alakalvot? Mitäskö tomit mikittää ala vai ylä puolelta?
|
kivi 16.02.2003 23:31:45 | |
---|
Mulla on basarissa umpinainen takakalvo. Pitäskö tehdä reikä vai ottaa kokonaan pois. Entä tomien alakalvot? Mitäskö tomit mikittää ala vai ylä puolelta? Hyvä, että on umpinainen takakalvo, ettei nuija suotta heilu tyhjässä ilmassa:) (Se yleisöön päin oleva kalvo on etukalvo, se toinen on lyöntikalvo tai takakalvo. Nää asiat ajatellaan aina yleisöstä päin, mikä kannattaa pitää mielessä että kuulostaa järkevältä.) Mutta siis: umpinainen etukalvo? Mikä on musiikin laji, kerropa se ensin, niin sitten mietitään mikitystä uudemman kerran. Nimittäin - vispiläjatsissa umpikalvo ei oo mikään haitta, tuplapedaali-speed-metalissa lienee parempi ottaa kaikki pois että saa helikopterikompeissa pelkän napsun siistinä lätinänä kasaan:-) Bassarissa voi mikittää myös lyöntikalvon, mutta silloin pitää pedaali rasvata niin paksulti ettei tosikaan, ja soittaa sukat jalassa. Mutta kyllä sitä tehdään - ilmaisu on "nuijan puolelta mikittäminen", minkä saa ymmärtää miten tahtoo:-D Tomeissa mikitetään _aina_ lyöntikalvo.
|
Lennu 17.02.2003 00:07:42 | |
---|
- ilmaisu on "nuijan puolelta mikittäminen", minkä saa ymmärtää miten tahtoo:-D Vastasit jo itse tähän. "asiaa ajatellaan aina yleisöstä päin". -hymiö- www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills" |
k2x80w 17.02.2003 08:52:27 | |
---|
Hyvä, että on umpinainen takakalvo, ettei nuija suotta heilu tyhjässä ilmassa:) (Se yleisöön päin oleva kalvo on etukalvo, se toinen on lyöntikalvo tai takakalvo. Nää asiat ajatellaan aina yleisöstä päin, mikä kannattaa pitää mielessä että kuulostaa järkevältä.) Mutta siis: umpinainen etukalvo? Mikä on musiikin laji, kerropa se ensin, niin sitten mietitään mikitystä uudemman kerran. Nimittäin - vispiläjatsissa umpikalvo ei oo mikään haitta, tuplapedaali-speed-metalissa lienee parempi ottaa kaikki pois että saa helikopterikompeissa pelkän napsun siistinä lätinänä kasaan:-) Bassarissa voi mikittää myös lyöntikalvon, mutta silloin pitää pedaali rasvata niin paksulti ettei tosikaan, ja soittaa sukat jalassa. Mutta kyllä sitä tehdään - ilmaisu on "nuijan puolelta mikittäminen", minkä saa ymmärtää miten tahtoo:-D Tomeissa mikitetään _aina_ lyöntikalvo. Meinaatko, että "etukalvo" pitäisi ottaa kokonaan pois ja iskeä mikki rummun sisään? En ole montaa bändiä nähnyt, joiden basarissa puuttuisi etukalvo.
|
kivi 17.02.2003 11:36:01 (muokattu 17.02.2003 12:16:11) | |
---|
Meinaatko, että "etukalvo" pitäisi ottaa kokonaan pois ja iskeä mikki rummun sisään? En ole montaa bändiä nähnyt, joiden basarissa puuttuisi etukalvo. Yleensä niissä on se refleksireikä, jonka kautta mikitys hoidetaan. Mutta hei - vastaa nyt niihin kysymyksiin niin jatketaan. Se, mitä kuvissa näet ja mikä on äänitystilan todellisuus on kaksi eri asiaa. Ei se ole mitenkään harvinaista nähdä bassarista puretun koko etupään kalvoineen vanteineen, ja lisäksi koko hökötyksen käärittynä peittoihin ettei runkoäänet soita tomeja ja virveliä. Luonnollisestikaan keikalla ei tehdä noin:-D Mä yleensä tykkään, että etukalvo on paikallaan, ja olen aika tarkka ettei mikin puomi tai johto koske aukon reunaan. Samoin demppiä (eri tavoin aseteltavaksi leikelty vaahtomuovisuikale. joka vain koskettaa kalvoa kapealta osalta) joudutaan yleensä säätämään jonkunkin aikaa ennen äänitysten alkua. Ihan tavallista on levyä tehdessä käyttää ensimmäinen studiopäivä rumpujen virittämiseen (varsinkin, jos aikoo kaikki kuusi vaihtovirveliä siitä piccolosta siihen puu-marssivirveliin samaan säveleen) ja neljän biiseihin parhaan peltisarjan valitsemiseen, ja seuraava päivä vain ja ainoastaan rumpujen mikittämiseen. Yleensä nää päivät haetaan alennetulla hinnalla, koska äänittäjä ei oo vielä paikalla eikä studion tarkkaamokalustoon kosketa - studiossa voi olla vaikka edellinen sessio vielä menossa.
|