Aihe: Äänityksen volume
1
Tmp
13.03.2003 10:33:47
Eli, äänitämme parhaillaa "albumin" tapaista bändin kanssa. Ongelmana on se että kun biisi on nauhoitettu niin sen äänitaso on "oikeita" nauhotuksi huomattavasti hiljaisempi. Jos vääntää moniraituriohjelman Main-säätöä ylöspäin niin se menee punaisella ja biisiin tulee tahatonta säröä.

Kun tätä nyt kuuntelee niin kuullostaa silta kun sitä huudattaisi niin kovalla että elementit ei kestä vaan säröytyy. Sama juttu on minun huonoilla stereoilla ja hyvillä kuulokkeilla. Auttakaa nyt miestä mäessä ;) Auttaisiko jos sen ensiksi veis waviksi ja sitten esin soundforgella tai muulla(ei siis moniraiturilla enää) nostais sitä volaa. Kompuraa ei olla käytetty, ei yksittäisiin eikä kokonaisuuksiin(no kokonaisuudet ei ole vielä ihan valmiina).

Vinkkejä?
shak
13.03.2003 11:46:57

Vinkkejä?

Hankala sitä on saada samalle tasolle kuin kaupallisissa levyissä ilman rankkaa kompressointia. Niin ne "oikeatkin" levyt on tehty. Tietysti auttaa kun yksittäinen signaali on jo lähtötilanteessa mahdollisimman lähellä maksimia.
kivi
13.03.2003 11:52:20
Älkää huoliko siitä, ei masteroimaton levy voikaan kuulostaa yhtä kovaääniseltä kuin masteroitu.

Yksittäisten instrumenttien kompressointia voi tehdä jo tässä vaiheessa, mutta varsinaisen "äänekkyyden" tekee masterointivaiheessa taiten ja varovasti tehty monialuekompressio, jota ei saa olla liikaa koska muuten soitosta katoaa kaikki dynamiikka.

Etsi hakusanalla masterointi, tästä on paljon juttua täällä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Ukko
13.03.2003 21:19:03

Hankala sitä on saada samalle tasolle kuin kaupallisissa levyissä ilman rankkaa kompressointia. Niin ne "oikeatkin" levyt on tehty. Tietysti auttaa kun yksittäinen signaali on jo lähtötilanteessa mahdollisimman lähellä maksimia.

Ei minulla ainakaan ole ongelmia siinä suhteessa. Editorina on Soundforge ja äänikorttina Waveterminal 192L eli oisko näillä tekijöillä mitään merkityksiä. Ja samat tasot saadaan aikaan äänen säröytymättä ilman kompuroita jos on tarve.
Tmp
14.03.2003 19:28:47 (muokattu 14.03.2003 19:52:33)
Ei minulla ainakaan ole ongelmia siinä suhteessa. Editorina on Soundforge ja äänikorttina Waveterminal 192L eli oisko näillä tekijöillä mitään merkityksiä. Ja samat tasot saadaan aikaan äänen säröytymättä ilman kompuroita jos on tarve.

Joo, siis kuuntelin tätä nauhoitusta pikkustereolla sekä kaverin isolla stereolla. Ei ollut särinää. Huomasin tietokoneella(Linuxi) mikserissä semmosen PCM liukujutskan. Kun sen veti alas niin ei enää säröytynyt ääni. Muistinkin viime nauhoitussessioista että vähän sai punaisen puolelle mennä (jotain 3-4), mutta jos on jotain 7 siellä punaisen puolella niin se jo säröytyy.

PS. Mitä vittua se Pcm tekee?

EDIT: Huomasin äsken että mp3:set ei kuulu jos on Pcm nollassa. Jos taas soitan CD:ltä niin liian korkea pcm säröyttää ainakin meidän levyn äänen. Pitäis hiettää meidän biisit mp3:siks ja kokeilla. Linuxi kai taas vittuilee mulle.
askomiko
14.03.2003 22:46:23
PCM meinaa jotta miten kovaa koneesi soittaa wav-tyyliset äänet ulos.

Kompressori- ja limitteri-taiteella laitetaan biisi soimaan lujaa. Eli lytätään se pannukakuksi ja neliöksi. Ja vielä särölle ja leikataan alimmat bassot ja korkeimmat yläpäät pois, että saadaan tärkeimmät alueet soimaan MAHDOLLISIMMAN LUJAA JA KOKO AJAN JA AINA JA MYÖS HILJAISISSA KOHDISSA! Tuloksena pannukakkua. :) Sopii se kyllä hevijuttuihin.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
Tmp
15.03.2003 01:49:47
Joo, olen kyllä ajatellut niin että eq:n tai kompuran kaa ei aleta leikkimään jos ei ole pakko(Jami varmaan ylpee, saanu opetuslapsen ;). Nojoo, mutta jos kaikki erottuu ja homma toimii niin? Mahdollisesti siivotaan kitaran ja pianon alarekisterit mut se pitää kattoo sit myöhemmin.
Dumb
15.03.2003 12:04:07

leikataan alimmat bassot ja korkeimmat yläpäät pois, että saadaan tärkeimmät alueet soimaan MAHDOLLISIMMAN LUJAA JA KOKO AJAN JA AINA JA MYÖS HILJAISISSA KOHDISSA!

Korkeimmat yläpäät saakin minun puolestani leikata pois, mutta alimmat bassot minä kyllä säästäisin. 8-)
askomiko
15.03.2003 14:04:08

Korkeimmat yläpäät saakin minun puolestani leikata pois, mutta alimmat bassot minä kyllä säästäisin. 8-)

Nepä ei kuulu. Ei edes KoRnissa. Katso vaikka lempparilevyjäsi, ei niissäkään ole.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
fiNetUne
25.03.2003 00:34:36
Joo, olen kyllä ajatellut niin että eq:n tai kompuran kaa ei aleta leikkimään jos ei ole pakko(Jami varmaan ylpee, saanu opetuslapsen ;). Nojoo, mutta jos kaikki erottuu ja homma toimii niin? Mahdollisesti siivotaan kitaran ja pianon alarekisterit mut se pitää kattoo sit myöhemmin.

no huhhuh. miten ihmeessä saat edes selkeää musiikkia aikaan ilman kerroskompuraa?
jos näin on, oot aika velho.
nimenomaan eri raitojen eri vahvuisella kompressiolla saadaan mixiin selkeyttä ja syvyyttä.
muutenhan tuloksena on tasainen melumatto.

mut tää on vaan mä.
shak
25.03.2003 09:00:17

no huhhuh. miten ihmeessä saat edes selkeää musiikkia aikaan ilman kerroskompuraa?
jos näin on, oot aika velho.
nimenomaan eri raitojen eri vahvuisella kompressiolla saadaan mixiin selkeyttä ja syvyyttä.
muutenhan tuloksena on tasainen melumatto.

Meinaatko tosiaankin että ainoastaan kompressoinnilla saadaan selkeyttä ja syvyyttä. Eikös tuo nimenomaan leikkaa sitä dynamiikan syvyyttä tuo kompressointi. Kyllä selkeää ja erottelevaa jälkeä syntyy täysin ilman kompuran käyttöäkin yhtenä esimerkkinä voisi mainita vaikka Micco Vuorion, joka ei kompuraa juuri käytä. En kyllä henk. koht hänen musiikistaan pidä, olempahan vain kuunnellut muutaman levyn.
rrusto
25.03.2003 09:36:59
en ymmärrä.. tai siis. pitäiskö kompressori olla jo äänitysvaiheessa? siis kun mikitetään niin pitää jo ruveta sähläämään jonku kompurajuttujen kans. vai voiko sen tehdä näin. kaikki purkkiin ja koneelle. koneella miksataan ja kompressoidaan. mulla on ainakin tullut ihan hyvää jälkeä. kannattaako niitä basso- ym,.. taajuuksia leikata silloin kun ne on erikseen omilla raidoilla,, vai kenties kannattaako tehdä koko systeemistä sikahyvän kuulonen ja tehdä siitä mixdown ja ruveta sitten leikkaamaan ja vääntämään koko klimppiä? ....liikaa kysymyksiä. en saa varmaan vastauksen kuin yhteen.
rrusto
25.03.2003 09:39:53
oonko ymmärtänyt oikein? siis bassotaajuuksia pitää leikata että saa lisää volaa? ainakin kun mä miksaan jotain biisiä niin laitan sen niin lujalle kun vaan pystyy ettei rupee kuitenkaan särkemään. sitten poistan bassotaajuuksia jos se on liian hiljasella.. sitten siihen tulee taas vähän varaa nostaa volumea. jne.. ??
Hermanni
25.03.2003 11:26:46
en ymmärrä.. tai siis. pitäiskö kompressori olla jo äänitysvaiheessa?

jos haluut dynamiikkaa soittoon niin ei kauheesti. mut jos haluut tasaista jälkeen kyllähän se helpottaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)