Aihe: Fostex VF-160 ja miksaaminen? 1 | |
---|---|
![]() 05.03.2003 09:52:19 | |
Suunnittelen treeni/äänitystilaa, ja ajatuksena on ollut hankkia Fostexin VF-160. Lueskelin haulla kirjoituksia tuohon tallentimeen liittyen, ja laitteeseen tunnutaan yleisesti olevan tyytyväisiä. Oikeastaan perimmäinen kysymykseni on tämä: onko järkevää ajatella asiaa niin, että tekisin äänitykset valmiiksi asti ilman tietokonetta? Siis niin, että hankkisin raiturin mukana sen CD-1A:n. Esim. T-kaupassa myydään nimikettä VF-160 CDR/W. Onko tuo siis käytännössä yhtä kuin VF-160 + CD1A? Fostexin sivuilla puhutaan CD1A:n yhteydessä masteroinnista - mitäköhän työkaluja tuo käytännössä tarkoittaa? Yksi asia mikä tuossa askarruttaa on miksaaminen: tietokoneella miksattaessahan on visuaalinen puoli aika mukava. Onko tuo kovin hankalaa Fostexilla? Tietysti ADATin avulla voi sitten jatkaa touhua tietokoneella, vaikka jossain muualla kuin siellä äänitystilassa. Fostex näytti olevan 16-bittinen, ja näytteenottotaajuus 44.1 kHz; pitäisikö noiden olla parempia? Arvot saisivat käsittääkseni olla mieluummin vähän yli tuon CD-tason? 20 Gb kovo on käsittääkseni aika hyvän kokoinen, vaikka haluaisi vähän "hautoa" matskua muistissakin. Vai onko? Kaikesta avusta olisin kovasti kiitollinen. | |
![]() 05.03.2003 10:57:32 | |
Suunnittelen treeni/äänitystilaa, ja ajatuksena on ollut hankkia Fostexin VF-160. Lueskelin haulla kirjoituksia tuohon tallentimeen liittyen, ja laitteeseen tunnutaan yleisesti olevan tyytyväisiä. Oikeastaan perimmäinen kysymykseni on tämä: onko järkevää ajatella asiaa niin, että tekisin äänitykset valmiiksi asti ilman tietokonetta? Siis niin, että hankkisin raiturin mukana sen CD-1A:n. Esim. T-kaupassa myydään nimikettä VF-160 CDR/W. Onko tuo siis käytännössä yhtä kuin VF-160 + CD1A? Fostexin sivuilla puhutaan CD1A:n yhteydessä masteroinnista - mitäköhän työkaluja tuo käytännössä tarkoittaa? Yksi asia mikä tuossa askarruttaa on miksaaminen: tietokoneella miksattaessahan on visuaalinen puoli aika mukava. Onko tuo kovin hankalaa Fostexilla? Tietysti ADATin avulla voi sitten jatkaa touhua tietokoneella, vaikka jossain muualla kuin siellä äänitystilassa. Fostex näytti olevan 16-bittinen, ja näytteenottotaajuus 44.1 kHz; pitäisikö noiden olla parempia? Arvot saisivat käsittääkseni olla mieluummin vähän yli tuon CD-tason? 20 Gb kovo on käsittääkseni aika hyvän kokoinen, vaikka haluaisi vähän "hautoa" matskua muistissakin. Vai onko? Kaikesta avusta olisin kovasti kiitollinen. Mulla on toi vanhempi malli eli VF-16 ja oon ainakin tykänny työstää biisit aika valmiiksi sillä. Onnistuu ihan ok ainut vaan että jos oikein tarkkoihin editointeihin on tarvetta niin siinä on aika huono näyttö(pieni) esim tarkkaan raidan pätkintään. Aaltomuodon saa kyl raita kerrallaan näytölle mut aika tihrustamista se on kun sitä ei saa tsuumattua. Mut jos korvakuulolta tehty riittää niin homma onnistuu ihan hyvin. Toinen hyvä juttuhan on se UNDO/REDO toiminto eli jos menee vituiks niin ei muuta kun undonappi pohjaan ja taas uusi yritys. Mulla ei oo muistaakseni kovalevy kun 5 Gb ja tila riittää kyllä ihan vaik täyspitkään levyyn kaikilla 16, ta raidalla. Muistaakseni Fosteksilla on joku juttu et se lukis niinku yhen raidan jotenkin "yhdeksi tiedostoksi" joten se ei siis oo sama kun äänität wawina 3 min jolloin kovalevytilaa kuluu aikalailla? Valmiit tekeleet oon sit siirtäny kotona tietsikalle. Mulle kyl riittää ihan hyvin se 16 bit 44.1 khz näytteenotto. Äänityksessä olen käyttänyt sit ulkopuolisia kompressoreja jo heti alkuunsa noi ton omat ei kait oo kovin häävejä ja eihän niitä saa kun kahdelle raidalle+ masteriin. Yleensäkin kannattaa jättää masterointi sit oikeille pajoille jos siis julkastavaa levyä on tekemässä. Ainut huonompi puoli musta on se että tossa ei oo alapäälle kunnon parametristä eq.ta siin on ainoastaan 400 hz hyllykorjain jota pystyy vähän viel tarkentaa middle korjaimella mut kovin tarkkaan "alapään" työstöön ei koneesta kyl oo. Muuten kyl suosittelen masiinaa, jos on joskus käyttänyt vaikka 4 raituria niin osaa kyl helposti käyttää totakin vehettä. "Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen | |
![]() 05.03.2003 11:37:20 | |
Ehdottomasti suosittelen. Minulla myös on se vanhempi malli VF-16 ja kylläpä on helppokäyttöinen raituri. Rumpukompit teen yleensä PC:llä, jonka jälkeen, joko ajan ne Fostexille, tai "orjuutan" PC:n, mutta yleensä pyrin siihen, ettei PC ole päällä "suhisemassa" kun työstän muita raitoja. Jos käytän liverumpuja, en PC:tä avaa, kuin homman lopuksi. PC:n tuuletin ainakin minulla pitää häiritsevää suhinaa. Miksaus sujuu mukavasti, pienen totuttelun jälkeen Fostexilla, vaikka, kuten edellä jo mainittiin, näyttöhän on aika pieni, mutta muutaman "duunin" jälkeen totuin siihen. Lopuksi ajan koko pläjäyksen PC:lle ja editoin alkusähellykset ja "hännät" pois sopivalla editorilla. Jos tuntuu, että kovalevy käy pieneksi, niin eipä ole kaksinen homma vaihtaa isompi kovalevy masiinaan. Itselläni muistaakseni on 10 Gt:n kovalevy, eikä vielä ainakaan ole loppunut kesken. Minulla on myös Rolandin VS-880 ja kyllä täytyy sanoa, että käyttäjäystävällisyydessä Fostexin VF-16 hakkaa täydellisesti Rolandin hankalat ratkaisut, vaikka hyvä laite sekin on. vanha, mutta edelleen elossa! | |
![]() 05.03.2003 13:15:48 | |
Mun mielestäni siitä CDR:stä ei kannata maksaa sitä lisähintaa kun samalla rahalla saa tietokoneeseen adat-kortin ja raiturisoftan. Musicstore Köln kauppaa VF160:stä hintaan 888e, mihin hintaa ei varmaankaan kuulu se CD-asema. Right now I'm fucking busy, or vice versa.. | |
![]() 05.03.2003 15:58:30 | |
Kiitoksia kommenteistanne. Jatkan asian funtsimista. | |
![]() 06.03.2003 00:28:16 (muokattu 06.03.2003 00:30:58) | |
Oikeastaan perimmäinen kysymykseni on tämä: onko järkevää ajatella asiaa niin, että tekisin äänitykset valmiiksi asti ilman tietokonetta? Hmm... jo valitettavan vähäiseksi jääneen keskinäisen livetarinoinninkin perusteella luulisin, että siellä päässä löytyy hakuisuutta laatuun, tässäkin asiassa :) Uskoisin, että "järjestyksenihmisenä" sulle luontevin menettelytapa olisi se, että yksi asia tehdään kerrallaan, selkeästi ja kalustolla, jonka toiminta ko. työvaiheessa on hanskassa. Kun äänet on saatu talteen, voit sitten siirtyä kyökistä pirttiin eli asennoitua selkeästi uuteen osioon (..ttu tätä nykyajan verbaalia eleganssia) toisenlaisten värkkien parissa. Eli tietsikkapohjainen jälkityöstö lukuisine mahdollisuuksineen kruunaa sen mitä on saatu talteen. Tähänastiset omat musiikilliset aikaansaannokseni eivät oikein riitä perusteluiksi hankkia kotikoneeseeni musankäsittelyohjelmaa. Eh...toisaalta siinä olisi ääni niinkuin käsissä.. EDIT: Itseasiassa taitaa olla mullekin vain ajan kysymys, kun kertsejä copy-pastetetaan sinne sun tänne. "Toi oli hyvä, briljanttia. Mutta otetaan vielä kerran." | |
![]() 06.03.2003 01:22:36 (muokattu 06.03.2003 01:28:20) | |
Olen samaa mieltä siitä että lopullinen jälkikäsittely on VF:fällä aika monimutkaista ja rajoittunutta. Sillä saa kuitenkin nopeasti ja helposti aikaan sellaisen raakaversiomiksauksen (tai miksei lopullistakin, jos ei ole paljoa korjattavaa tai ei tarvitse tehdä mitään erikoisia juttuja). Raakaversiosta on helppo kuunnella mokia, soundeja ja muita juttuja, joihin voi paneutua sitten tarkemmin tietokoneen ääressä. | |
![]() 06.03.2003 08:53:12 | |
Kiitoksia myös Ossi ja Blackambulance. Kyllähän tämä tästä selkeytyy pikkuhiljaa. | |
![]() 06.03.2003 09:14:50 | |
Erään lähitulevaisuuden (lyhyen) session tiimoilta VF-160:n omistajilta tarvitsisin tietoa, onko siinä muuta mahdollisuutta saada kaikki 16 raitaa kerralla ulos kuin ADAT-väylä? Onko esimerkiksi analogilähtöjä (RCA, jakki..?). Samoin kiinnostaa, onko s/pdif-optisia lähtöjä stereomiksaukselle? Ja viimeiseksi, millaiset tulot? Balansoidut, balansoimattomat, plugeilla, XLR:llä? Löytyisi manuaalistakin, vaan ajattelinpa kysyä kun ei laite oo mulle tuttu mutta joudun sellaiselle parhaillaan rakentamaan äänitysympäristöä, ja itse kone tulee vasta ensimmäisenä äänityspäivänä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.03.2003 11:17:47 | |
lopullinen jälkikäsittely on VF:fällä aika monimutkaista ja rajoittunutta. Sillä saa kuitenkin nopeasti ja helposti aikaan sellaisen raakaversiomiksauksen Mitenkähän se on monimutkaista? Rajoittunutta? Mikähän on raakaversiomiksaus, tässä tapauksessa? Näihin ongelmiin en juurikaan ole törmännyt, vaikka kone on ollut tehokäytössä tunti tolkulla vuorokaudessa. Ehkä teemme erillaisia juttuja :) vanha, mutta edelleen elossa! | |
![]() 06.03.2003 11:19:57 | |
Erään lähitulevaisuuden (lyhyen) session tiimoilta VF-160:n omistajilta tarvitsisin tietoa, onko siinä muuta mahdollisuutta saada kaikki 16 raitaa kerralla ulos kuin ADAT-väylä? No sitäkin kautta vain 8 raitaa kerrallaan;) Yksi vaihtoehto on käyttää ulkoista scsi-kovalevyä tai scsi-zippilevyä ja siirtää raidat tiedostoina. Ja jos oikein haluaa kikkailla niin spdiffillä voi siirtää 2 raitaa kerrallaan digitaalisesti. Onko esimerkiksi analogilähtöjä (RCA, jakki..?). stereo out on RCA:lla Samoin kiinnostaa, onko s/pdif-optisia lähtöjä stereomiksaukselle? Optisen digitaaliaoutputin voi valita joko adatiksi tai spdifiksi. Ja viimeiseksi, millaiset tulot? Balansoidut, balansoimattomat, plugeilla, XLR:llä? 2xXLR+phantom, 6x1/4" balansoimaton plugi Right now I'm fucking busy, or vice versa.. | |
![]() 06.03.2003 11:25:48 | |
Tarkoitin lähinnä sitä valikoissa seilaamista ja leikkelyn/liimailun harrastamista, kompressorin käyttöä jne. Raakamiksauksella tarkoitan sellaista äänityssessioiden jälkeistä pikamiksausta, joissa vaan tasot on säädetty suunnilleen kohdalleen, eli saadaan yleiskäsitys siitä mitä on tehty. Sen jälkeen siirryn kyllä mielummin tietokoneruudun ääreen, jossa saa monta juttua kerralla näkyviin - olen ehkä niin visuaalinen tyyppi!-) Kivelle: 16 raitaa saa ulos vain adatilla, zipillä, tai muulla scsi-porttiin kiinnitettävällä tallentimella (tai miksaamalla kahdelle raidalle, heh!). sisäänmenoja on 6kpl 6,3mm jakkia + 2 xlr/6,3mm jakkia (+aux). Ei ole laite vieressä, mutta sp-dif ulostulo on... En ole sitä äskettäin tuijotellut. | |
![]() 06.03.2003 11:31:48 (muokattu 06.03.2003 11:35:03) | |
vaihtoehto on käyttää ulkoista scsi-kovalevyä tai scsi-zippilevyä ja siirtää raidat tiedostoina Auts! En ajatellut siirtää matskua koneelle, vaan lähinnä ajattelin ulkoistaa miksauksen kunnollisen kokoiseen pöytään ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin (inserteistä ja aliryhmistä täyspitkiin liukuihin). Eli edes kahdeksaa analogilähtöä ei löydy? (Reaaliajassa miksaaminen eli "mustekala", kuten sitä kutsutaan, ei mua pelota. Mulle ohjelmoitavat pöydät ja snapshot-tallentaminen ovat edelleen uusinta uutta:-) ) No, eipä siinä sitten mit'n. Sitten pelataan sillä mitä on, ja pyritään rakentamaan niin valmista kuin mahdollista sillä mitä Fostex tarjoaa. Eiköhän tuo onnistune. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.03.2003 11:34:56 | |
Erään lähitulevaisuuden (lyhyen) session tiimoilta VF-160:n omistajilta tarvitsisin tietoa, onko siinä muuta mahdollisuutta saada kaikki 16 raitaa kerralla ulos kuin ADAT-väylä? Onko esimerkiksi analogilähtöjä (RCA, jakki..?). Samoin kiinnostaa, onko s/pdif-optisia lähtöjä stereomiksaukselle? Ja viimeiseksi, millaiset tulot? Balansoidut, balansoimattomat, plugeilla, XLR:llä? Löytyisi manuaalistakin, vaan ajattelinpa kysyä kun ei laite oo mulle tuttu mutta joudun sellaiselle parhaillaan rakentamaan äänitysympäristöä, ja itse kone tulee vasta ensimmäisenä äänityspäivänä. Raidat saa ulos sekä optisesti joko raidat kerrallaan tai L+R,tai sitten,, noh mikäs sen nimi nyt olikaan scsi??? liittimestä,. No kuitenkin se sellanen moninapa kampaliitin. Rca,lla ei saa kun L+R eli masterin. Tuloissa on 6 plugia+ 2 XLR eli noi kaks on vaan balansoidut, samoin insertit on vaan noilla xlr kanavilla. Eli mä oon vieny singnaalit ensin mikseriin ja siellä insertteihin lisänny kompurat ja lopuksi Fostexiin. Sitten kun alkaa äänittää lisää kamaa niin sit suoraan vaan xlr.iin( phantom löytyy koneesta). Sen oon kyl huomannut et joissain hommissa jossa joutuu kääntää gainejä paljon niin etuaste kyl pitää jonkinmoista suhinaa eli ei kai oo kovin hyvin rakennettu?? Ääntähän saa sisään maks. 8 raitaa kerralla norm. ja adatin kanssa kaikki 16 silloin ei pysty lisäämään efektejä eikä Eq.ta mut nehän voi tehä sit myöhemminkin. "Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen | |
![]() 06.03.2003 11:36:44 (muokattu 06.03.2003 11:39:55) | |
Ääntähän saa sisään maks. 8 raitaa kerralla norm. ja adatin kanssa kaikki 16 silloin ei pysty lisäämään efektejä eikä Eq.ta mut nehän voi tehä sit myöhemminkin. Hitto kun oon hidas..... toiset ajaa ohi.. "Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen | |
![]() 06.03.2003 11:39:04 | |
Eli mä oon vieny singnaalit ensin mikseriin ja siellä insertteihin lisänny kompurat ja lopuksi Fostexiin. Awkwraittia, noin tulee varmasti täälläkin tehtyä. Kiitoksia kaikille vinkeistä, tää on nyt vain yksi juttu joka pitää tehdä näin - seuraavalla kerralla pelissä on taas ihan toiset kalustot:-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.03.2003 13:13:36 | |
Olen samaa mieltä siitä että lopullinen jälkikäsittely on VF:fällä aika monimutkaista ja rajoittunutta. Sillä saa kuitenkin nopeasti ja helposti aikaan sellaisen raakaversiomiksauksen (tai miksei lopullistakin, jos ei ole paljoa korjattavaa tai ei tarvitse tehdä mitään erikoisia juttuja). Raakaversiosta on helppo kuunnella mokia, soundeja ja muita juttuja, joihin voi paneutua sitten tarkemmin tietokoneen ääressä. Samaa mieltä! Just nauhoitettiin 8 raitaa VF160:lle ja tein pikaisen raakamiksauksen, eikä kestäny kauaa. Sitä ollaan nyt sitten ihmetelty tässä, erittäin hyvin tuli kaikki talteen, mokineen (niistä moni suodattui PA:han). Efektejä tosiaan on vain kaksi erilaista kerrallaan (ne kyllä saa mille kanaville vaan, eli samaa efektiä kaikille lauluille jne.). Siksi ittekkin aattelin ADAT:lla siirtää sitten tosipaikan tullen raidat PC:lle. Tuota liveä ei tarvi, siitä ei saa "hyvää livelevyä" kuitenkaan ;-) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)