Aerodactev 26.05.2003 18:07:56 (muokattu 26.05.2003 18:08:13) | |
---|
Noniin, tänne jotain ideoita kunnon 80-soundin saamiseksi tulevaa projektia varten, vielä omien kokeilujeni lisäksi. Hallikaiku tissahdusvirvelissä ja lauluissa on jo hyväksi havaittu. EQtus? |
Vilhelmus 26.05.2003 18:09:24 | |
---|
Sellanen hymy-eq ja kaiut geittiin. Uskon pyhään kolmen soinnun voimaan. |
MJ 27.05.2003 00:56:28 | |
---|
Mites tuo kaiutettu virkka sitten keitataan? Siis mulla on käytössä cubase SX ja on en oo oikeen nuilla keiteillä pelaillu muuta kuin laulussa ja kitaroissa... |
Vilhelmus 27.05.2003 11:40:55 | |
---|
Mites tuo kaiutettu virkka sitten keitataan? Siis mulla on käytössä cubase SX ja on en oo oikeen nuilla keiteillä pelaillu muuta kuin laulussa ja kitaroissa... Ite teen näin: kopio raidasta toiselle raidalle (onko se ihan copy track oikeella näppäimellä tai jotain), sitten siihen kaiku, jonka wet/dry-suhde täysin märäksi. Sitten vaan geittaamaan ja kompura perään. Uskon pyhään kolmen soinnun voimaan. |
niko 27.05.2003 11:51:37 (muokattu 27.05.2003 12:07:35) | |
---|
Yksi jippo noiden suurten kaikujen käytössä on se, että kompressoi kaiulta tulevan signaalin siten että alkup. kuiva signaali on kompressorin side-chainissa. Näin kaiku ei sotke alkup. soundia aivan älyttömästi, mutta kun laulu tms. loppuu, nousee kaikusignaali ja kuullostaa siltä, että homma olisi ollut koko ajan hirmu kaikuisa. edit: niin mutta gaten kanssahan tällä ei sinällään ole mitään tekemistä sitten |
borgirdimmu 31.05.2003 11:08:41 | |
---|
Oon vähän tyhmä eli selittäkäähän mitä toi geittaus meinaa ja miten sen saa tehtyy cubase sx:llä vai saako ollenkaan? Jau! |
niko 01.06.2003 15:08:19 | |
---|
Oon vähän tyhmä eli selittäkäähän mitä toi geittaus meinaa ja miten sen saa tehtyy cubase sx:llä vai saako ollenkaan? Eli normaalistihan kaiku vaimenee pikkuhiljaa kuulomattomiin. Gatella saadaan se vaimeneminen loppumaan äkisti tietyllä tasolla. Gatehan toimii sillä periaatteella, että kun signaali ylittää kynnys(treshold)tason, geitti aukeaa ja päästää signaalin läpi. Kun signaalin taso alittaa tresholdin, menee gate kiinni, eikä signaaliä pääse läpi laisinkaan. Esim rumpukanavilla käytetään monesti gatea vähentämässä vuotoääniä. Kun kaiun perään laitetaan gate, saadaan tresholdia säätämällä kaiun häntä katkeamaan äkillisesti tietyn rajan jälkeen. Onko Cubasessa auxit (varmaankin on)? Jos on niin laita kaiku auxin inserttiin (siten että kaiusta tulee ulos vain prosessoitu signaali, wet/dry 100%) ja sen perään gate. Lähetä joltakin kanavalta signaalia auxiin ja säädä geitin tresholdia sopivasti. |