Aihe: Äänittävä MD.. Mikä malli ja mistä?
1
J.Mikkola
08.10.2003 23:02:01 (muokattu 08.10.2003 23:10:48)
Tarkoitus olisi hommata kotistudio/keikka/treeniäänityksiä varten kannettava Minidisk, tai vastaava, pienikokoinen, hyvälaatuinen (kestävyys/äänenlaatu) tallennuslaite.

Laitteita kun vaan on niin miljoonaa erilaista, moninaisine turhine ominaisuuksineen.. Kauppojen nettisivut valaisevat vielä vähemmän kuin Sonyn.

Mitään turhia hypernopeita nettijuttuja ym. hienouksia kun en kaipaa, enkä noista tarpeettomuuksista tahdo maksaa..

Kokemuksia? Suosituksia? Tietoa ominaisuuksista (liitännät)? Hinnat? Muuta?

Kiitos.

Editti: Niin ja mistä kannattaa hommata?
Mikä ei tapa, sattuu ihan stanasti
Jorkka
09.10.2003 00:14:43
Voin suositella Sony MZG-755 mallia. Itse olen käyttänyt vuoden ja täysin tyytyväinen. Liittimistä löytyy LINE-IN (sekä analoginen että digitaalinen, vaikkakin sama liitin), MIC-IN (stereo), sekä tietysti kuulokelähtö. Kätevää on, että voit käyttää yhtä hyvin niin stereomikkiä kuin normaalia monomikkiäkin tämän laitteen kanssa. Äänittäessä saa valita pakkaustasoista normaalin, monon, LP2:n ja LP4:n. LP2 on hyvä peruspakkaus, sillä silloin kaikki tavara tulee stereona ja suht hyvälaatuisena sisään. Tällöin yhdelle MD:lle saa nauhotettua lähes 160 minuuttia musiikkia. LP4:llä taas diskille mahtuu neljä kertaa enemmän tavaraa kuin normaalilla pakkauksella, eli 320 minuuttia. Tällöin äänet tulevat tosin monona, ja muutenkin hieman heikompilaatuisena.

Laitteessa on kestävänoloiset alumiini+muovikuoret sekä aluniimiset rakenteet, eikä vuoden aktiivisen käytön aikana pintaan ole tullut vielä naarmun naarmua, eikä muitakaan ongelmia ole ollut.

Itse ostin laitteeni Anttilan Mega-TopTenista, joka sijaitsee Vantaan Myyrmannissa. Hintaa koitui akkuineen, latureineen, optisine piuhoineen, kantolaukkuineen ja kaukosäätimineen n. 270e. Suosittelen.
midprice
09.10.2003 15:01:51

Jos haluaa niitä äänityksiä sitten siirrellä minidisciltä vaikkapa koneelle, niin kannattaa tutkia tarkkaan onko soittimessa lineout-lähtö. Meinaan nykyään tuo on jätetty pois monesta edullisemmasta md:stä. Nykyään näemmä panostetaan vaan musiikin siirtämisen minidiscille siirtämisen helppouteen/nopeuteen, mutta ei sieltä ulosottamiseen.
Miten lie sitten kuulokeliitännästä nauhoituksen onnistuminen?
Jorkka
09.10.2003 16:11:53
Miten lie sitten kuulokeliitännästä nauhoituksen onnistuminen?

Onnistuu erinomaisesti. Kannattaa vaan jättää kaikki bassokorostukset ym. MD:stä pois, niin se saadan yhtä tasokkaasti ulos kuin line-outistakin (testattu on).
J.Mikkola
09.10.2003 19:10:12
Voin suositella Sony MZG-755 mallia.

Googlella hain speksejä MZG-755:sta.
3.5mm stereo minijack for headphones or line level signal

Eli pitäis sieltä ääni kunnolla uloskin saada... Vai onko tuo vaan jotain markkinointilöpinää. Mites tuo käytännössä toimii?

Kyllähän kuulokeliitännästäkin koneelle äänen ottaa, mutta käyttötarkoitusta miettien line out, joko analoginen tai digitaalinen olisi tervetullut.

Jos tuosta 755:sta kunnon linjatulo löytyy, niin laite on aika lailla sitä mitä hainkin. Muita varteenotettavia vaihtoehtoja saa tarjota.
Mikä ei tapa, sattuu ihan stanasti
midprice
09.10.2003 20:36:16 (muokattu 10.10.2003 08:58:25)

Googlella hain speksejä MZG-755:sta.
3.5mm stereo minijack for headphones or line level signal

Eli pitäis sieltä ääni kunnolla uloskin saada... Vai onko tuo vaan jotain markkinointilöpinää. Mites tuo käytännössä toimii?

No kappas niinpä onkin lineout tuossa. Mulla oli Sony MZ-R37, joka tosin pöllittiin ja siinä oli ihan oma liitäntä lineoutille (ei siis jaettu kuulokkeiden kanssa).

Mistäs noita MZG-755:sia Suomesta saa, kun meilläpäin näkyy vaan niitä Net malleja (N701, N901 ...)?

EDIT: joo tuolla ylempänähän se kerrotaankin mistä noita saa... Pitäis opetella lukemaan.
Jorkka
09.10.2003 21:31:02 (muokattu 09.10.2003 21:35:12)
Tutustuttuani tarkemmin laitteen manuaaliin, se on todellakin jaettu liitin kuulokelähdölle ja linjalähdölle (verrattavissa laitteen Line-In-liittimeen, analoginen ja digitaalinen samassa). Itse olen nauhoittanut kyseiseltä MD:ltä tavaraa tietokoneelle ja laatu on ollut erinomainen: ei minkäänlaista kohinaa tai vastaavaa, vaikka nostaisi tasoja hyvinkin korkealle. Korvalla kuultavaa muutosta minidiskillä olevaan ääneen, ja lopulta koneella olevaan ääneen en ole huomannut, vaikka jonkinlainen hifimies olenkin (huomaan esimerkiksi selkeän eron 128kbps ja 192kbps mp3:sten välillä).

Niin, ja kuten aiemminkin jo mainitsin, ostin kyseisen laitteen Anttilan Mega-TopTenista, joka sijaitsee Vantaan Myyrmannin toisessa kerroksessa.
krushing
10.10.2003 12:43:17

Tutustuttuani tarkemmin laitteen manuaaliin, se on todellakin jaettu liitin kuulokelähdölle ja linjalähdölle (verrattavissa laitteen Line-In-liittimeen, analoginen ja digitaalinen samassa). Itse olen nauhoittanut kyseiseltä MD:ltä tavaraa tietokoneelle ja laatu on ollut erinomainen: ei minkäänlaista kohinaa tai vastaavaa, vaikka nostaisi tasoja hyvinkin korkealle. Korvalla kuultavaa muutosta minidiskillä olevaan ääneen, ja lopulta koneella olevaan ääneen en ole huomannut, vaikka jonkinlainen hifimies olenkin (huomaan esimerkiksi selkeän eron 128kbps ja 192kbps mp3:sten välillä).

jep, minidiscin ATRAC-pakkaus on huomattavasti ystävällisempää äänelle kuin mp3. teknistä tietoa aiheesta löytyy täältä:

http://www.minidisc.org/aes_atrac.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)