Aihe: Shure SM57 FAQ?
1
Reddie
29.09.2003 11:24:36
Elikäs meikäläinen on nyt onnellinen Shure SM57:n omistaja. Olen lukenut innoissani läpi kaikkia äänitysjuttuja täältä keskusteluista, mutta ajattelin kuitenkin että kun tää kerta on niin yleinen mikki niin olisko mitään jos joku mua paljon viisampi tekisi vaikka jonkun FAQin siitä että mitä kaikkea tällä voi ja kannattaa tehdä?
Tilanne on traagisuudessaan koominen http://www.formedmusic.tk
Teemu Tee
29.09.2003 11:28:33
Elikäs meikäläinen on nyt onnellinen Shure SM57:n omistaja. Olen lukenut innoissani läpi kaikkia äänitysjuttuja täältä keskusteluista, mutta ajattelin kuitenkin että kun tää kerta on niin yleinen mikki niin olisko mitään jos joku mua paljon viisampi tekisi vaikka jonkun FAQin siitä että mitä kaikkea tällä voi ja kannattaa tehdä?

Lähinnä audiopuolen juttuja tekisin, toki muunlaisiakin sovelluksia voi keksiä...

Äänitykseen tai keikkailuun.

MM. skittakaapit, rummuissa snare ja tomit, puhaltimet laajalti (ei välttämättä tuuba tms. matalarekisterinen).

Käy myös lauluun, yleismikki nro 1 kaikkeen mahdolliseen. Telkkaria kun katselee, tuota näkee aika monessa paikassa: Whitehouse, oikeusistuimet, vaalitilaisuudet, uutisissa yms.

Muilta lisää.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Jabbe
29.09.2003 12:13:14
Ehkä semmonen mikkifaq vois olla hyvä, missä on lyhyesti selitetty dynaamisen ja konkan erot sekä juttua suuntakuvioista jne. Ja sit vois käydä läpi nää tavallisimmat SM57, SM58, Behringerit/T-bonet (hymiö), MD421, AKG:n C-sarja, Röden NT-1 jne., erityisesti budjettivehkeet ja vinkkejä mihin mitäkin käyttää. Kuka tollaisen jaksaisi väsätä?
Chemo
29.09.2003 14:05:48

Ehkä semmonen mikkifaq vois olla hyvä (..)

Oikeastaan nuo asiat löytyvät aika pitkälti siitä J. Pekka Mäkelän Kotistudio-kirjasta. Sitä opusta suosittelen kovasti muiltakin osin.
Mikael
29.09.2003 14:19:38

Kuka tollaisen jaksaisi väsätä?

Joskus oon tota mikkivalintahommaa miettinyt, mut aina päädyn loppujen lopuksi siihen, että mitä mikkiä vaan voi käyttää lähes mihin vaan. Makuasioita joissa kaikki vaikuttaa kaikkeen...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Reddie
29.09.2003 14:50:45
Joskus oon tota mikkivalintahommaa miettinyt, mut aina päädyn loppujen lopuksi siihen, että mitä mikkiä vaan voi käyttää lähes mihin vaan. Makuasioita joissa kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Niin mutta jos alottelijalle (eli mulle) sanoo noin niin toi ei oikeestaan sano yhtään mitään. Vähän sama asia kun että kyllähän kitaransoittoonkin pätee se että skaaloja rikkomalla saa aikaan aika kivoja juttuja, mutta sitä on paha tehdä hallitusti ellei osaa skaaloja.

Eli jos sais semmoisen peruasiat haltuun faqin tänne.
Tilanne on traagisuudessaan koominen http://www.formedmusic.tk
Mikael
01.10.2003 12:14:42 (muokattu 01.10.2003 12:14:59)

Mikkivalinnoista vois tietty jonkunlaisen suuntaa antavan pläjäyksen saada aikaan jos perustais kyselyn aiheesta mielimikit. Siis vaikka: Mainitse kolme mieluisinta/yleisintä mikkivalintaasi kun kohteena on esim:

1. Laulu
2. Akustinen kitara
3. Kitaravahvistin
4. Bassovahvistin
5. Bassorumpu
6. Virveli
7. Tomit
8. Overheadit
9. Tamburiini
jne...

Sitten äänestystulosten perusteella saataisiin jonkinmoinen kuva siitä mihin mitäkin mikkejä yleensä käytetään.

Tässäpä sitten ongelmaksi muodostuu se, että kaikki tietenkin jos valita saavat niin äänestävät sitä U47:aa johon kenellään ei oe varaa joten varmaan joku hintakatto pitäisi olla kun harrastelijapohjalta mennään - vai pitäisikö?
Vilhelmus
01.10.2003 12:23:33 (muokattu 01.10.2003 12:23:46)

varmaan joku hintakatto pitäisi olla kun harrastelijapohjalta mennään - vai pitäisikö?

Vaiko vaan rehellisesti siltä pohjalta mitä itse on "joutunut" käyttämään (niin tietty että toimii kuitenkin)?
Mikael
01.10.2003 12:27:56

Vaiko vaan rehellisesti siltä pohjalta mitä itse on "joutunut" käyttämään (niin tietty että toimii kuitenkin)?

Tää on just se probleema: jos suurin osa on käyttänyt vaan t-bonen mikkejä niin nehän sitten sais eniten ääniä... ja toisaalta jos pelkästään sen perusteella mitä haluis käyttää niin Neumann on vahvoilla.
Mikael
01.10.2003 12:31:40 (muokattu 01.10.2003 12:33:19)

Ehkäs sitä vois kukin antaa oman "harrastelija/semipro" -suosituksen käytettäväksi mikiksi?

EDIT: tai siis kolme vaihtista...
kivi
01.10.2003 12:33:42 (muokattu 01.10.2003 12:44:57)
Mainitse kolme mieluisinta/yleisintä mikkivalintaasi kun kohteena on esim:

1. Laulu - U47:-) ...eiku U87, AKG C414, Shure Unidyne III, Shure SM7, AKG D12, Sennheiser MD441, Shure Unisphere I, Shure Unisphere B (oliks jo kolme? Se on niin tilanteesta kii;-)...
2. Akustinen kitara - Neumann U87, AKG C414, Sennheiser MD441, Sennheiser MD421
3. Kitaravahvistin - Shure SM57, Sennheiser MD421, Shure SM81 (ambienssi)
4. Bassovahvistin - AKG D12, Sennheiser e602, AKG C1000S, Shure SM57 ja sitten se mun iso vanha Sonyn mikki, josta on koodilappu tippunut pois;-)
5. Bassorumpu - Sennheiser e602, AKGD12, Shure b52, AKG D112
6. Virveli - Shure SM57, Shure Unidyne III, EV PL6 (kylki)
7. Tomit - Shure SM57, Shure Unidyne III, Audio-Technica ATM21 (lattiatomi), Sennheiser MD421, Sennheiser e602 (lattiatomi).
8. Overheadit - Shure SM81, AKG C1000S
9. Tamburiini - AKG C1000S (korkea), Neumann U87 (matala)
jne... - Crown PZM sopii kaikkeen:-), samoin RCA 74B -ribbonmikki (paitsi että kova äänenpaine rikkoo ne!)

kaikki tietenkin jos valita saavat niin äänestävät sitä U47:aa johon kenellään ei oe varaa joten varmaan joku hintakatto pitäisi olla kun harrastelijapohjalta mennään - vai pitäisikö?

Mulla ei oo kaikkia listaamiani mikkejä. Mutta kyllähän mikkejä saa kun tarvii, ei niitä käyttöpäiviä vuodessa niin monta oo.

Huomaatte varmaan kumminkin, että painotus menee niiden mikkien mukaan mitä mulla itselläni on, ja ne pari puuttuvaa sitten saa yleensä lainaksi. Tai käyttää lähinnä korvaavaa, esim hyvää mahd samansointista kopiomikkiä.

Kyllä tuolla kattauksella levyn tekee:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
01.10.2003 12:48:55

HEH! kivi on taas metrin edellä muita... pitäiskö tosta vaan tehdä oma thread ja määritellä siis noi "säännöt". Kolme olis hyvä (vaikka onkin tilanteesta kiinni) jos meinaan sitten jotain tuloksia meinaa aiheesta saada irti pohjalta "mnettiläiset suosittelee" : )
kivi
01.10.2003 12:53:59
HEH! kivi on taas metrin edellä muita... pitäiskö tosta vaan tehdä oma thread ja määritellä siis noi "säännöt". Kolme olis hyvä (vaikka onkin tilanteesta kiinni) jos meinaan sitten jotain tuloksia meinaa aiheesta saada irti pohjalta "mnettiläiset suosittelee" : )

Joo, aloita sä thread, mä postaan sinne sitten tuon saman vastauksen. Periaatteesta en aloita threadeja, ellei mun oo ihan pakko kysyä (hassu periaate, mutta kumminkin).

Heh, piti vaan päästä listaamaan mikkejä, se on kivaa:-D - musta äänittämisen hauskin puoli on just mikkien valinta ja sijoittelu, se rec-nappi ei oikeastaan kiinnosta mua.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
01.10.2003 13:00:39

Heh, piti vaan päästä listaamaan mikkejä, se on kivaa:-D - musta äänittämisen hauskin puoli on just mikkien valinta ja sijoittelu, se rec-nappi ei oikeastaan kiinnosta mua.

Samat on motiivit! : )
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)