Aihe: Kuulo kusee-Neuvoja?
1 2
Locrian
03.09.2004 07:47:05 (muokattu 03.09.2004 07:48:00)
Nyt hiipii pelko puseroon.Oon tehnyt viimesen kolmen viikon aikana paljon editointi ja miksaustyötä.Suurinpiirtein joka päivä ja vähintään 3-4 tuntia kerralla.Miksauksen teen monitorien kanssa päivisin aivan normaali voluumeilla ja editointia sitten iltaisin kuulokkeiden kanssa.

Viime viikolla alkoi sitten ihmeellinen "poksuminen" oikeassa korvassa.Ajattelin että nenäonteloissa on vähän painetta ja annoin olla.Eilen pomppasi sydän kurkkuu kun kuuntelin kuulokkeilla erästä vanhaa miksaustani.Korvani sanoi että basso on pannattu hieman vasemmalle vaikka tiedän että se on keskellä.Tsekkasin kaikki balanssit ja totesin että ne on ok.Lisäksi huomasin ,että vaikka goniometri ja master-fader kertoi biisin olevan balanssissa , oma oikea korvani sanoi että sen puoli soi hiljempaa..
Kertokaapa mulle että tää on ihan normaalia ja johtuu esim. pienestä flunssasta.Muuten pääsee parku ja meikä juoksee oikopäätä yksityiselle.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!" -"You eat pieces of shit for breakfast?" -Happy Gilmour
kivi
03.09.2004 09:30:46
Kertokaapa mulle että tää on ihan normaalia ja johtuu esim. pienestä flunssasta.Muuten pääsee parku ja meikä juoksee oikopäätä yksityiselle.

Toi on ihan normaalia, ja voi johtua monestakin asiasta, mutta eihän se tuosta vähemmän harmillista tee.

Pidä tauko. Mee metsään kuuntelemaan hiljaisuutta. Stressi vaan pahentaa tilannetta.

Jos on ihan aivan pakkokiire, ota allergialääkettä ja harkitse kortisonia (kyypakkaus), mutta jos ei oo hengestä kysymys, niin älä.

Parane pian,

Kivi
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Locrian
03.09.2004 09:36:45
Toi on ihan normaalia, ja voi johtua monestakin asiasta, mutta eihän se tuosta vähemmän harmillista tee.

Pidä tauko. Mee metsään kuuntelemaan hiljaisuutta. Stressi vaan pahentaa tilannetta.

Jos on ihan aivan pakkokiire, ota allergialääkettä ja harkitse kortisonia (kyypakkaus), mutta jos ei oo hengestä kysymys, niin älä.

Parane pian,

Kivi

Huuoooh.Kiitos Kivi.

Stressi tosiaan on melkoinen mutta nyt on kaksi kolmesta projektista jäljellä ja niistäkin enää loppusilaukset.Enköhän mä mittareiden ja kunnon yöunien avulla pärjää deadlineen eli sunnuntaihin.Sitten opettelenkin sanomaan välillä 'ei'.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!" -"You eat pieces of shit for breakfast?" -Happy Gilmour
zepeteus
04.09.2004 03:52:37
Tässä kun on hyvä otsake jo valmiina, niin kysynpä saman alla. Tinnitusta on esiintynyt aina silloin tällöin, kelläpä ei olisi? Kuulo on myös kadonnut välillä jommasta kummasta korvasta, samaan tyyliin kuin tuossa jo kyseltiinkin.

Mutta onkos kellään esiintynyt sellaista "shiftausta", että koko äänikenttä ikäänkuin panoroituu hitaasti korvasta toiseen ja takaisin? Tämä ilmiö on esiintynyt minulla silloin tällöin, muttei koskaan suoranaisesti musiikin kanssa värkätessä, vaan enemminkin "vapaalla" ollessa. Asiaa korvatohtorille, neurologille tai kallonkutistajalle?
Roberto
04.09.2004 23:15:53

Asiaa korvatohtorille, neurologille tai kallonkutistajalle?

Vähemmän sienikeittoa? :) No ei, voihan sitä kaikenlaista kuulla tahtomalla tai tahtomattaankin. Jonkunlainen epätasapaino, lihas, hermo tai kemiallinen saattaa aiheuttaa yllättäviä aistimuksia. Joku vanhempi kertokoot enemmän...
zepeteus
05.09.2004 19:16:14
Vähemmän sienikeittoa?

Hoho, repesin...

Mutta ihan vakavissaan, elämäntapani ovat hyvinkin puhtoiset, tupakointia lukuunottamatta. Alkoholikin maistuu pieninä erinä vain pari kertaa vuodessa.

Mitä tulee tuohon hauskaan kuuloilmiöön, ensimmäistä kertaa ilmestyessään se sai aikaan hieman "epävakaan" olon, muttei mitään tasapainohäiriöitä tms. Sittemmin se on vain pyyhkäissyt menemään silloin tällöin (ehkä kerran kuussa tai harvemmin), ja olen seurannut lähinnä mielenkiinnolla mitä tapahtuu.

Välillä voisin vaikka vannoa, että "panorointi" jää toiseen korvaan, palautumatta keskelle...mutta siitä huolimatta olen kuullut hyvin molemmilla korvilla. Psykedeelistä...
Teijo K.
06.09.2004 00:03:31

Hoho, repesin...

Mutta ihan vakavissaan, elämäntapani ovat hyvinkin puhtoiset, tupakointia lukuunottamatta. Alkoholikin maistuu pieninä erinä vain pari kertaa vuodessa.

Mitä tulee tuohon hauskaan kuuloilmiöön, ensimmäistä kertaa ilmestyessään se sai aikaan hieman "epävakaan" olon, muttei mitään tasapainohäiriöitä tms. Sittemmin se on vain pyyhkäissyt menemään silloin tällöin (ehkä kerran kuussa tai harvemmin), ja olen seurannut lähinnä mielenkiinnolla mitä tapahtuu.

Välillä voisin vaikka vannoa, että "panorointi" jää toiseen korvaan, palautumatta keskelle...mutta siitä huolimatta olen kuullut hyvin molemmilla korvilla. Psykedeelistä...

Eräällä läheiselläni on sellainen välikorvan vika, että korvassa olevassa tasapainoelimessä neste hyytyy. Se menee ohi ihan oikeasti päätä ravistamalla. Edes takas niinkuin "ei" tyyliin.

Oli kanssa ensin ollut jotain outoja kuulohäiriöitä ja epävakautta.Sitten mennyt tasapaino kokonaan. Ei sille kuulemma oikein mitään voi tehdä, muuta kuin oppia elämään sen kanssa. Jos homma pahenee, ja varsinkin tasapainohäiriöiden puolella, niin lääkäri voisi olla se juttu.
zepeteus
06.09.2004 02:00:27
Ei sille kuulemma oikein mitään voi tehdä, muuta kuin oppia elämään sen kanssa. Jos homma pahenee, ja varsinkin tasapainohäiriöiden puolella, niin lääkäri voisi olla se juttu.

Näinpä olen itsekin pähkännyt. Eli kun nenäni alkaa lytistymään turhan usein ympäristön objekteja vasten, harkitsen tuota. Toistaiseksi kaikki a-ok.
d-iivil
06.09.2004 16:55:28
No voe perhana, ressistäkö se johtuukin?

Miekin olen meinaan nyt useampana iltana musaakkia kuulokkeilla kuunnelleena huomannut, että bassot olisivat panoroituna melko jyrkästi vasemmalle.

Ensin epäilin nappikuulokkeita (koss the plug), mutta kun niidenkään vaihto toisiin ei auttanut, niin luulin iPodini seonneen. Nyt selvisikin että se onkin vain minun pääni joka on seonnut :D

Ja tosiaan jännää... pelkästään bassot panoroituvat tuonne vasempaan korvaan, keski- ja korkeat äänet tulevat kivasti molemmista.
Säätäjä
06.09.2004 17:54:36
Onko kellään samanlaisia oireita kuin mulla? Välillä tiettyjä taajuuksia kuunnellessani oikea korvani rätisee. Se voi rätistä vaikkapa omasta vihellyksestäni, ei tarvitse olla edes kamalan kova ääni. Toisinaan, kun tekee pitkiä aikoja monitorien kanssa äänitystä tai editointia, korva jotenkin kummasti kipeytyy. Mitään tinnitusta sieltä ei yleensä kuulu.
Loud fucker!
Teijo K.
06.09.2004 21:58:07 (muokattu 06.09.2004 22:00:36)

Onko kellään samanlaisia oireita kuin mulla? Välillä tiettyjä taajuuksia kuunnellessani oikea korvani rätisee. Se voi rätistä vaikkapa omasta vihellyksestäni, ei tarvitse olla edes kamalan kova ääni. Toisinaan, kun tekee pitkiä aikoja monitorien kanssa äänitystä tai editointia, korva jotenkin kummasti kipeytyy. Mitään tinnitusta sieltä ei yleensä kuulu.

Avovaimoni on valitellut tuota jo pitempään. Vika on siinä viulunpuoleisessa korvassa, eli on todennäköisesti harrastusperäinen. Kävi lääkäritohtorillakin, ja siihen auttoi hierojalla käynti. Se oli joku vika korvassa, joka paheni kun niska oli jumissa. Veri ei kierrä silloin korvassakaan kai sitten kunnolla tms. en tiedä.

Tämmöistä kuulopuhetta sitten.

Ps. Miten mun lähipiirissä onkin näin monta korvavikaista. :) No ei niitä enempää onneksi olekaan.
Säätäjä
06.09.2004 23:15:44
Joo oon huomannu ton saman et ku on niska jumissa niin tuntuu et korvaan sattuu ja et ois joku poskihampaista kipeä. Niskakipu mulla johtuu tod. näk. liiallisesta hiiren liikuttelusta. Korvalääkäriin on jo kuitenkin pidemmän aikaa pitänyt mennä. Ehkäpä sen saisi jo huomenna varattua!
Loud fucker!
askomiko
07.09.2004 01:57:00
Säikähdin taas tässä joku aika sitten että Wanha rumpuvamma tulee taas, kun luureja kuunnellessa tuntui että kuulo häviää toisesta korvasta. Mutta se olikin sitten kuulokkeiden pehmusterenkaan syy, se kun löystyi niin ääni vuosi välistä pois. Tai jotenki. Kuulo siis parani kun purin luurin ja kokosin takaisin. Eikä jäänyt edes paljon osia yli.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Klezberg
07.09.2004 16:29:47 (muokattu 07.09.2004 16:30:31)

Minulla tuntui keväällä korvassa painetta joka ei normaalisti kadonnut. Lääkäri katsoi ja vaikutti tosi huolestuneelta. Kuulotestissä oikea korva oli kolmisenkymmentä desibeliä heikompi.

Spesialisti totesi että liimakorva ja puhkaisi tärykalvon. Kummasti rupesi taas kuulemaan. Sen jälkeen on ajoittain samaa ilmiötä muttei yhtä vahvana. Menen huomenna taas kontrolliin, katsotaan mitä sanoo.

Ei noilla korvilla mitään oikeasti voi miksata. Itse soitellessa pitää monitoroinnin balanssi säätää sen mukaan kuinka vasen korva tänään kuulee. Ja kun päätä kallistaa niin yhtäkkiä saattaa kuulo aueta.
Premedy
07.09.2004 17:48:24

Sama oire, tai samantapainen ainakin. Mulla ollu kanssa vasemmassa korvassa pari kolme vuotta tollanen rätinä aina välillä. Baarissa yms. se tulee melkein aina, mut voi joskus aiheutua ihan kovaäänisestä puheestakin.. aika kausittaista. Kävin lääkärillä testeissäkin eikä mitään löytyny, kuulo ja kaikki ihan kunnossa. En sit tiedä, eipä tuo nyt kuitenkaan suuremmin häiritse eikä kuulemma mitään vakavaa ole.
askomiko
07.09.2004 23:57:15 (muokattu 07.09.2004 23:58:24)
Sekin oli jännää kun korva meni särölle Hornetin nousukiitoa katsoessa. Armeija on pahasta, varsinkin tykistö. Tai ehkä sittenkin kivääriukot, kun saattaa paukkua paljon yllättävämmin. Tykillä posauttaessa on kumminkin luurit päässä, ite en kylläkään jaksanut lopussa pitää enää tulppia niiden alla.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
zepeteus
08.09.2004 11:14:36
Tykistössä tuli itsekin korvia rääkättyä, tosin viestipuolella....mutta meillä ei niitä luureja sitten ollut edes tarvittaessa, toisin kuin tuliaseman kavereilla. Siitä huolimatta pahin kuulovamma taisi tulla sotkun soittohuoneessa. Huutava vahvistin vas. korvan vieressä, kuulo pois pariksi päiväksi ja testeissä myöhemmin havaittu pieni kuoppa vasemman korvan vasteessa, muistaakseni keskitaajuuksilla. Häh? Penteles.
Juntunen
08.09.2004 16:12:15

Mutta onkos kellään esiintynyt sellaista "shiftausta", että koko äänikenttä ikäänkuin panoroituu hitaasti korvasta toiseen ja takaisin? Tämä ilmiö on esiintynyt minulla silloin tällöin, muttei koskaan suoranaisesti musiikin kanssa värkätessä, vaan enemminkin "vapaalla" ollessa. Asiaa korvatohtorille, neurologille tai kallonkutistajalle?

Mulla on. Kuulostaa perin tutulta. Jää aina häiritsemään että mikähän tuo oli. Tulee tosiaan joskus harvoin tuollainen. Ehkä muutamia kertoja vuodessa. Eikä tosiaan juuri koskaan musiikkia kuunnellessa.
Dian - "Luotaantyöntävää"
rock777
13.09.2004 22:55:56
Mulla on kans tuo rätinä korvassa. just saattaa tulla jos ittekki viheltää tai puhuu kovaa. Ilmeisesti jotain vauriota in tullut .
rock-muusikkona lavoja kiertäny useampia vuosia...
Jouni Antero
17.09.2004 14:46:24
No itse olen mittareita ja näyttöjä tutkiessani todennut, että oikeasta korvasta lienee hivenen kuuloa mennyt (rumpujen soitto ja yksi pikkuinen "oho-juttu" syynä). Lekurissa en ole käynyt, enkä tiedä onko koko taajuusvaste samalla tavalla vai vain jotkut tietyt taajuudet (kannattaisi tietenkin käydä). Olen hoidellut ongelmaa lukemalla mittareita luottaen niihin hieman aiempaa enemmän ja tarvitessa aina monottamalla miksauksen. Lopullisen stereo-miksauksen olen sitten normalisoinut stereo-puoli kerrallaan eikä kukaan ainakaan vielä ole tullut valittamaan. Ottaahan se tietenkin päähän, kun kyseessä on oma tyhmyys aikoinaan nuorena poikana rokkia paukutellessa ja olenkin jo kauan puhunut kaikille kuulon suojaamisen tärkeydestä.

Toinen juttu onkin sitten se, että aikoinaan luin jostain, että kännissä korvan kyky suojata itseään kovalta melulta huononee ja kännissä tietenkin yleensä haluaisi luukuttaa musiikkia kovempaa = huono juttu.

Sitten vielä toinen: jos käyttää kuulosuojaimia (mitä tahansa), niin niitä täytyy sitten pitää koko sen ajan kun on kovassa melussa, koska korva asettuu ko. suojatulle desibeli-tasolle; jos sitten treenien, äänittämisen ym. ihan lopussa altistaa itsensä suojaamatta samalle äänenvoluumille vaikka vain minuutiksi, tuhoaa se kuuloa moninverroin verrattuna siihen, että olisi ollut kokoajan ilman suojia (tutkittu juttu).

Eli suojelkaa tärkeintä instrumenttianne aivojen jälkeen!

:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)