AeonRevenant 10.12.2004 15:46:21 | |
---|
Tiedustelisin hieman ADAT:in käyttötarkoituksista. Olen hankkimassa studiolaitteistoa, joissa molemmissa on diginä optinen ADAT I/O, ja toisessa sen lisäksi digi-XLR ja S/PDIF-portit. Pystynkö ajamaan soiton siis digimikserini läpi pitkin optista ADATia suoraan tallentimeen ja vielä eri raidoille erikeen? Tietäväiset auttakaatten! |
sami_sumea 10.12.2004 15:58:42 | |
---|
Tiedustelisin hieman ADAT:in käyttötarkoituksista. Olen hankkimassa studiolaitteistoa, joissa molemmissa on diginä optinen ADAT I/O, ja toisessa sen lisäksi digi-XLR ja S/PDIF-portit. Pystynkö ajamaan soiton siis digimikserini läpi pitkin optista ADATia suoraan tallentimeen ja vielä eri raidoille erikeen? Juu, yhtä adatia pitkin menee 8 kanavaa jompaan kumpaan suuntaan. Mitkä laitteet on kyseessä? ... ... Valtakunnanlaapotti on puhunut! |
AeonRevenant 10.12.2004 16:03:08 (muokattu 10.12.2004 16:12:42) | |
---|
Mitkä laitteet on kyseessä? Eli käyttööni tulee Tascam DM-24 jossa on optinen ADAT I/O, sekä Fostexin VF-160 EX, jossa on myös optinen ADAT I/O. Menin vain vähän hämmennyksiin tuosta ADATista koska kaikki haluavat näemmä kytkeä sen vain äänikortteihin ja hoitaa työt tietokoneella. Minä en. =) EDIT: Onko muuten äänenlaadussa eroa jos käyttää S/PDIF ADATia tai optista ADATia? Onko etuja/haittoja? |
askomiko 10.12.2004 22:07:30 | |
---|
Adat-väylässä ääni kulkee digitaalisessa muodossa, eli se joko pääsee perille tai sitten ei. |
AeonRevenant 10.12.2004 23:03:51 | |
---|
Adat-väylässä ääni kulkee digitaalisessa muodossa, eli se joko pääsee perille tai sitten ei. Ja mitähän hittoa tuonkin pitäisi tarkoittaa? :D |
askomiko 10.12.2004 23:12:34 (muokattu 11.12.2004 00:54:25) | |
---|
EDIT: Onko muuten äänenlaadussa eroa jos käyttää S/PDIF ADATia tai optista ADATia? Siis piuhan tyyli ei merkkaa, kun signaali kulkee digitaalisena. Menee perille täydellisenä, tai ei mene ollenkaan. |
AeonRevenant 10.12.2004 23:20:17 | |
---|
Eli pitäisikö ymmärtää siis että digitaalinen XLR tai digitaalinen S/PDIF on järkevämpi vaihtoehto kuin optinen ADAT? Saako digitaalisen XLR:n tai S/PDIF:in kautta 8 raitaa kerralla? |
SirElwood 10.12.2004 23:32:47 | |
---|
Eli pitäisikö ymmärtää siis että digitaalinen XLR tai digitaalinen S/PDIF on järkevämpi vaihtoehto kuin optinen ADAT? Saako digitaalisen XLR:n tai S/PDIF:in kautta 8 raitaa kerralla? Ei ainakaan S/PDIF:n kautta saa kun stereota. Eli kaks mono raitaa max. XLR:ssä taitaa olla sama juttu. |
AeonRevenant 10.12.2004 23:47:54 | |
---|
Ei ainakaan S/PDIF:n kautta saa kun stereota. Eli kaks mono raitaa max. XLR:ssä taitaa olla sama juttu. No tuotapa. Ei se optinen ADAT kuitenkaan taida aivan paska olla kun se löytyy nykyään standardina melkein kaikista digilaitteista? Siis, en usko että sitä sovellettaisiin äänitystekniikkaan ellei se toimisi. Jäin siis vain miettimään tuota "menee perille jos menee perille"-lausetta. |
kurmo 11.12.2004 05:27:22 | |
---|
Ei ainakaan S/PDIF:n kautta saa kun stereota. Eli kaks mono raitaa max. XLR:ssä taitaa olla sama juttu. Ei oo olemassa mitään "digitaalinen XLR"-juttua. Silloin XLR-liittimillä varustetussa piuhassa vain ajetaan jotain digitaaliprotokollaa (ADAT, SPDIF, TDIF, kaverit). "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
kurmo 11.12.2004 05:30:35 | |
---|
No tuotapa. Ei se optinen ADAT kuitenkaan taida aivan paska olla kun se löytyy nykyään standardina melkein kaikista digilaitteista? Siis, en usko että sitä sovellettaisiin äänitystekniikkaan ellei se toimisi. Jäin siis vain miettimään tuota "menee perille jos menee perille"-lausetta. Ihan sama miten se ADAT menee perille. Digitaalinen protokolla ja digitaalinen väylä - jos jokin kusee, koko homma kusee saman tien. Tämä ei vaikuta äänenlaatuun millään muotoa, vaan Askomikon sanoin "joko toimii tai sit ei" :-) Sinänsähän tää ADAT on väylänä vanha. Alesis kehitti joskus muinoin (198x?) digitaalinauhurin, joka käytti (S)VHS-tyyppisiä kasetteja audiodatan tallentamiseen. Tää väylä on niitä samoja peruja. Maksiminäytteenottotaajuus on muistaakseni 48kHz ja "word size" (ei vittu, tää ei voi olla "sanakoko") kait maksimissaan 24 bittiä. Edellinen siis ulkomuistista, en mä tajua. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
AeonRevenant 11.12.2004 14:34:35 | |
---|
No helkatti kun on vaihtelevaa mielipidettä ja faktaa. Kysyn nyt vielä tämän: kannattaako ADATia käyttää? Eikä ympäripyöreitä vastauksia kiitos. |
Mohla 11.12.2004 14:45:37 | |
---|
Minä ainakin olen käyttänyt ja tulen käyttämään. En ole mitään pahaa sanottavaa löytänyt. Kerran on valokaapeli hajonnut, mutta äkkiähän siihen uuden sai. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
askomiko 11.12.2004 15:20:16 | |
---|
No helkatti kun on vaihtelevaa mielipidettä ja faktaa. Kysyn nyt vielä tämän: kannattaako ADATia käyttää? Eikä ympäripyöreitä vastauksia kiitos. Kun kaikki on sanonut saman asian? Kannattaako käyttää? No miksi ei kannattaisi, väylää pitkin siirtyy kätevästi raidat nipussa. Ja jos väylä koneista jo löytyy niin ei sen käyttö mitään maksa. Sinänsä on parempi käyttää nimitystä ADAT-väylä, koska pelkkä ADAT tuo enemmälti mieleen sen Alesiksen nauhurin. Niitä saa nykyään aika halvalla, kätevä vehje. |
AeonRevenant 11.12.2004 15:52:01 | |
---|
Olenko muuten ymmärtänyt oikein että ostamalla esimerkiksi Behringerin ADA8000:sen saa 8 lisäraitaa käyttöön? Osaako ADAT-väylä käsitellä useampaa kuin 8 raitaa kerralla vaikka olisikin lisäpaikkoja? |
PIM 11.12.2004 17:35:27 | |
---|
Mä en nyt ymmärrä tätä sun kuvioos. Mitä järkeä on hommata erillinen digimikseri sekä digiraituri, missä on jo oma digimikseri sisäänrakennettuna? Minusta tuossa ei ole järjen hiventäkään näin äkkipäätään funtsittuna. Mitä taas itse ADAT-väylään tulee niin sehän on järkevin mahdollinen tapa siirtää kahdeksan raitaa yhtä (halpaa) kaapelia pitkin reaaliajassa. Paras osoitus tästä on se että uusia ADAT-väyläisiä laitteita tulee markkinoille jatkuvasti vaikka standardina ADAT-väylä on tosiaan jo n. 15 vuotta vanha keksintö. E=Fb, Einstein's theory of music |
AeonRevenant 11.12.2004 17:43:44 (muokattu 11.12.2004 17:44:11) | |
---|
Mitä järkeä on hommata erillinen digimikseri sekä digiraituri, missä on jo oma digimikseri sisäänrakennettuna? No katsos, Fostexin digimikseri ei varmastikaan ole aivan yhtä laadukas kuin Tascam DM-24:sen. Ja tuo digimikseri tulee livekäyttöönkin, ei pelkästään studiolle. EDIT: Fostexilla tarkoitin siis sitä digiraituria jota olen katsellut. |
PIM 11.12.2004 18:27:38 | |
---|
Mites toi tascamin mikseri eroaa esim. Behringerin DDX3216:sta, jota saa nyt n. 700 eurolla. Itse hommaisin, ja varmaan pikapuoliin hommaankin, tollasen ja raituriksi vaikka Fostexin D2424LV. E=Fb, Einstein's theory of music |
AeonRevenant 11.12.2004 18:34:17 | |
---|
Mites toi tascamin mikseri eroaa esim. Behringerin DDX3216:sta, jota saa nyt n. 700 eurolla. Behringerissä ei näyttäisi olevan ADATia vakiona, vaan expansion-slottipaikkoina. Siihen uppoaa taas rahaa. Ja otetaan kuitenkin huomioon että Tascamin laitteet ovat periaatteessa laadukkaampia kuin Behringerin. Behringer nyt on vähän niin ja näin. Jossakin todettiinkin jo että Behringeriltä löytyy kohtuutavaraa, mutta myös ihan uskomatonta kuraa. |