js72 02.12.2004 23:15:09 | |
---|
Heip voisko joku neuvoa äänimikserin direct outtien käyttötarkoituksen. Mihin ihm. niitä tarvitaan T:aloittelija |
Vilhelmus 02.12.2004 23:31:51 | |
---|
Vaikkapa livetilanteessa saadaan puhdas signaali äänitykseen. "Sulla on nuori, terve ja heavy metal maksa"
- Vanttera |
Mikael 02.12.2004 23:34:03 | |
---|
Vaikkapa livetilanteessa saadaan puhdas signaali äänitykseen. Tai ylipäätään päästään äänitysvehkeeseen heti etuasteiden jälkeen, jolloin lyhyempi signaalitie periaatteessa takaa paremman tuloksen kuin kiertämällä eq:iden ja feidereiden kautta. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
fireal 03.12.2004 10:12:28 | |
---|
Tai ylipäätään päästään äänitysvehkeeseen heti etuasteiden jälkeen, jolloin lyhyempi signaalitie periaatteessa takaa paremman tuloksen kuin kiertämällä eq:iden ja feidereiden kautta. Ja siis tuotarallaa jos joka kanavassa on oma direct out, niistä saapi jokaisen kanavan erikseen tallentimeen. |
Mikael 03.12.2004 10:52:03 | |
---|
Ja siis tuotarallaa jos joka kanavassa on oma direct out, niistä saapi jokaisen kanavan erikseen tallentimeen. näino. tosin joistain tiskeistä pääsee tallentimeen myös vaikkapa ryhmien lähdöistä, jolloin signaali sekoilee pidemmän matkaa tiskin sisuksissa ja saattaa häiriintyä jonnin verran (riippuu tiskistä). miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Pieni rumpalipoika 03.12.2004 13:57:56 (muokattu 03.12.2004 14:01:38) | |
---|
Mun mielestä olennaisin juttu direct-outeissa ei ole se livekäytössä se, että tiskin sisällä kiertäessään soundi huononisi vaan se, että livenä kun on keikan aikana tapana säädellä eri soittimien tasoja ja ekuja, ei jäljestä tule tasaista joten äänitteen miksaaminen äänitteelle menee hankalaksi. Sen lisäksi lavalta vuotaa aina saliin tavaraa, jolloin se mitä miksataan yleisölle on mikkien ja instrumenttikaappien ja rumpujen summa. Eli balanssi narulle ei ole siten kovinkaan otollinen. Todella isoilla lavoillahan ei tietenkään lavavuodolla ole niin paljon merkitystä. Edit: Lisään vielä, että jos ihan perustason livetaltiontia hakee, niin MD stereoparilla/-mikillä on paras vaihtoehto. Siitä raskaamapana vaihtoehtona voisi pitää sellaista, että otetaan kaikki tiskistä md:lle, joiden lisäksi käytetään ambienssimikkiä ottamaan tilasoundia ja tasoittamaan balanssia lisäksi. Joutuu toki hieman miksaamaan jo soundcheckissä, mutta jos ambienssin puskee toiseen ja tiskistä tulevan staffin toiseen kanavaan, päästään aika pätevään lopputulokseen. "It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong." |
PIM 03.12.2004 15:00:16 | |
---|
E=Fb, Einstein's theory of music |
PL 03.12.2004 15:24:13 | |
---|
Eikös nämä direct outit ole yleensä post fader ja post eq eli miksaajan kädenjälki näkyy narulle tulessa signaalissa. http://www.silentway.com/tips/equip/directout.php Kyllä direct outit ovat miltei aina pre fader ja joissakin pöydissä valittavissa pre/post EQ. |
PIM 03.12.2004 15:37:27 | |
---|
Kyllä direct outit ovat miltei aina pre fader ja joissakin pöydissä valittavissa pre/post EQ. Mulla on taas se käsitys että jos mikserissä ei ole erikseen pre/post fader valitsinta niin direct out on yleensä post fader. E=Fb, Einstein's theory of music |
djtremolo 03.12.2004 16:06:27 | |
---|
Mulla on taas se käsitys että jos mikserissä ei ole erikseen pre/post fader valitsinta niin direct out on yleensä post fader. Komppaan. Näin ainakin niiden pöytien kanssa, joissa olen joutunut ottamaan äänityskoneelle signaalit kanavien nserteistä, vaikka direct outit olis pöydässä. Toisaalta esim tuossa Yamaha GA32/12 tiskissä ei direct outeja ole, insertitkin on post-eq, pre-fader mallisia. Omassa behringerissä inserteistä saa kaman ennen eq:ta, jolloin vain GAIN vaikuttaa. Direct outit sen sijaan tulevat volumefadereiden jälkeen, jolloin live-äänityksessä homma mättää ja pahasti. -z- Minä en siguista perusta. |
PL 03.12.2004 21:40:07 (muokattu 03.12.2004 21:44:36) | |
---|
Niissä live-pöydissä joissa on ollut DO:t ne ovat olleet prefader tai kytkettävissä pre/post . Tätä ominaisuuttahan ei livemiksereissä yleensä ole. Studiomiksereissä DO tai Tape send on postfader koska sen liu'un tarkoitus on hieman toinen. Olette siis oikeassa. |
BenGlenton 06.12.2004 02:57:02 | |
---|
Mulla on taas se käsitys että jos mikserissä ei ole erikseen pre/post fader valitsinta niin direct out on yleensä post fader. Meikäläisen mikserissä ovat nimenomaan post-fader. Inserteistä taasen signaalit heti gainin jälkeen pihalle. http://www.supremecourtband.fi , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI! |
Mikael 06.12.2004 12:44:39 | |
---|
Sen kerran kun mä olen noita käytellyt, niin tiskissä on ollut valittavissa pre/post, mutta voi hyvin olla että noi yleensä on post. Joissain tiskeissä voi tiskin sisältä jumppereilla valita noita pre/post-hommia omia tarpeita vastaavaksi vaikka etulevyssä ei kytkimiä olisikaan. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Teemu Tee 10.12.2004 11:17:20 (muokattu 10.12.2004 11:18:03) | |
---|
Pienellä kähväyksellä hoituu tuokin ongelma, siis jos tahtoo äänittää suoraan pöydästä. Insert -pisteistä kannattaa ottaa ulos patchbayhin ja kytkeä patch niin, että signaali jakautuu kahteen ulostuloon. Toisesta tallentimeen ja toisesta vaikkapa kompuraan, josta signaali tuodaan takaisin mikseriin patchin viereisen kanavan kautta. Näin signaali splitataan ja saadaan pre-fader ynnä pre-eq. Ainakin tuo ensin mainittu jokaisessa tuntemassani mikserissä. Patchbay ei kauheita maksa. Tyhjän saa pyytämättäkin |
kompelonnora 10.12.2004 11:57:34 | |
---|
Insert -pisteistä kannattaa ottaa ulos patchbayhin ja kytkeä patch niin, että signaali jakautuu kahteen ulostuloon. Toisesta tallentimeen ja toisesta vaikkapa kompuraan, josta signaali tuodaan takaisin mikseriin patchin viereisen kanavan kautta. Jos kompura ei ole välttämätön, tässä toinen tapa. Mä olen käyttänyt tavallisia balansoimattomia piuhoja, joiden toisessa päässä on TRS ja toisessa päässä äänityslaitteeseen sopiva liitin. TRS -liittimessä tip ja ring on liitetty yhteen, joten signaali palaa tiskiin saman tien. Myös Mackiessa mä teen mieluummin näin, olo tuntuu turvallisemmalta kuin piuha on pohjassa. t. Marko |
cozmo 14.12.2004 10:45:30 | |
---|
Toisaalta esim tuossa Yamaha GA32/12 tiskissä ei direct outeja ole, insertitkin on post-eq, pre-fader mallisia. Omassa behringerissä inserteistä saa kaman ennen eq:ta, jolloin vain GAIN vaikuttaa. Direct outit sen sijaan tulevat volumefadereiden jälkeen, jolloin live-äänityksessä homma mättää ja pahasti. -z- Aivan, kerran meni kanavat monitoritiskiin direct outeista ja vasta kesken setin tajusin, että ne on post fader, ei ollut rentoa kun koskettimet puski välillä tosi kovaa ja välillä ei saanu selvää |