Aihe: Konkkamikit hankintaan, antakaas suuntaa..
1 2
grind
17.11.2004 13:53:16
Olen hankkimassa kotipajaani ensimmäistä konkkamikkistereoparia, pääasiallinen käyttö tulisi olemaan bändin soittimien nauhoittaminen, eli niiden olisi hyvä soveltua rumpujen overheadeiksi, vokaaleille ja mahdollisesti kitarakaapin mikittämiseen. Akustista kitaraakin varmaan tulisi nauhoiteltua.

Äänenpaineenkestoa olisi hyvä olla, vertaan nyt siihen vivancon stereosolmiomikkiin mikä tuli ostettua, käyttökelvoton rumpujen ja vokaalien taltiointiin juuri ton paineensiedon vuoksi. :)

Pitäisikö sen mikkiparin olla siis iso- vaiko pienikalvoista mallia, vai onko se enemmän siitä kiinni miten sitä käyttää?

Millaisiin juttuihin valitsisitte pienikalvoisen ja mihin isokalvoisen? Esim. overheadeina olen nähnyt kuvissa molempaa plaatua.
Sinap
17.11.2004 15:47:22
http://www.samsontech.com/products/ … tpage.cfm?prodID=1663&brandID=2

tollasesta on hyviä muistoja..toimii hyvin..ja maksaakin jotain sata euroa..hinta/laatu suhde pirun hyvä
Elämä on kuin kitaran kieli...hetken se kestää kunnes katkeaa.
varakeef
17.11.2004 16:51:40
Hankkisin ensimmäiseksi laajakalvoisen konkan, mutta vain yhden. Sillä pärjää varsin pitkälle, hoituu laulut, rummut, akustiset... (alkaen 100 euroa, ylärajaa ei ole)

Dynaamisia mikkejähän sinulla jo olikin? Shuren 57, 58 tai vastaavia. (satasen tsibale, halpiksiakin on)

Sitten hankkisin toisen laajakalvokonkan - vähän erilaisen, ehkä laadukkaamman (merkki, malli). Lisää väriä, eikä rumpuöverien toden totta tarvitse olla identtiset.

Vasta sen jälkeen hankkisin pari pienikalvoistra konkkaa, (satasen luokkaa kappale, ei ylärajaa). Behringerin mittamikki ECM8000 on kyllä edullinen ja sellaisen saattaa raaskia ostamaan aiemminkin (50 euroa). Pallokuyvioisena se ei kyllä korvaa paria kardioidi konkkaa, mutta on oiva peli silti.

Basarimikkikin alkaa jossain vaiheessa kiinnostamaan.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
Mikael
17.11.2004 22:30:58 (muokattu 17.11.2004 22:32:15)

Jotain hintahaarukkaa ehkä olis kiva saada...

Mä ostin ensimmäiseksi stereoparikseni muutamia vuosia sitten AKG C4000b:t jotka on tosi monikäyttöiset. Kolme suuntakuviota, leikkuri (100Hz) ja -10db pad - lisäksi kestävät säröytymättä yli 140db:tä. Noilla pelkästään tulin toimeen hyvinkin pitkään. Noilla on tullut äänitettyä hyvällä menestyksellä hyvinkin kaikenlaista (laulua, rumpuja, akustista kitaraa, mandoliinia, pianoa, laulua, kontrabassoa ja sähköbassoa, kitarastyrkkareita, vibrafonia, koko bändiä...).
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
mtanttar
17.11.2004 22:49:50
Isokalvoiset konkat soveltuvat kaikkiin mainittuihin tarkoituksiin, pienikalvoiset eivät sen sijaan oikein lauluun käy. Eli jos lauluja aikoo tosissaan äänittää, on hankittava joko pari isokalvoisia, tai erikseen isokalvoinen ja puikkopari. Loppu riippuukin sitten käytettävissä olevasta budjetista.

Ostin itse viime keväänä Oktavan mk-319 -isokalvoisen ja pienikalvoisen mk-012 -parin. Nyt mikeillä on äänitetty muutama demo, ja niihin on oltu erittäin tyytyväisiä. Hinta-laatu-suhde on todellakin kohdallaan. Samaan hintaan ei juuri kilpailijoita löydy, paitsi T-kaupasta. Tässä yksi vaihtoehto perusmikeiksi.
Mikael
17.11.2004 23:10:51 (muokattu 17.11.2004 23:28:42)

erikseen isokalvoinen ja puikkopari. Loppu riippuukin sitten käytettävissä olevasta budjetista.

Toi on myös mainio vaihtoehto. Mulla ei oo noista Oktavista kokemusta mutta kuulemma ovat ihan hyviä. Nythän isokalvosta Oktava MK-219 -mikkiä saa t-kaupasta aika edukkaasti.
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _grossmembranmikrofon_prodinfo.html

Toinen hyvä vaihtis vois olla Rode NT-1A ja NT-5 -pari.
http://www.rode.com.au/specsnt1a/index.html
http://www.rode.com.au/specsnt5/nt5specs.htm

Tai jos rahat riitttää niin ton NT-1A:n tilalle NTK, jota saa vielä toistaiseksi StPaulsSoundista alle 400€:n.
http://www.rode.com.au/specsntk/index.html
marke-
18.11.2004 09:53:35
Kannatan myöskin mielummin YHTÄ kunnon/kohtuu peliä kuin huonoa stereoparia.

Rödeistä on kaikkia hyviä kuulopuheita, että 200 eurolla sais jo jonkun oikean mikrofoninkin. Tiedä sitten.

Jos on oikeesti rahaa, niin muista että 87 ei välttämättä ookkaan paras.
No chiefs, all indians.
grind
18.11.2004 11:55:39
Kiitoksia vaivannäöstä & vastauksista, asia tuli oikeastaan selväksi. Yksi vähän parempi laajakalvo ensin hankintaan, ja sitten kun rahkeet riittää niin pienemmät ostoslistalle...

Dynaamisia on kertynyt juu. Tympäisee van kun aina nauhoitushommia aloitellessa joutuu vuokraamaan konkat overheadeiksi ja laulu pitää myöhemmin ottaa ei-niin-hyvällä dynaamisella. No jospa se tämän myötä paranis.

Ääninäytteestä voi kuunnella viimeisimmän miksaustyön.
Mikael
18.11.2004 12:09:54

Overhead-hommissa pärjää muuten vallan mainiosti yhdelläkin mikillä - monesti on vaan parempi.
kurmo
18.11.2004 12:35:07
Overhead-hommissa pärjää muuten vallan mainiosti yhdelläkin mikillä - monesti on vaan parempi.

"me too"-henkisesti sanon, että näin on. Niin keikalla kuin studiossa.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
kivi
18.11.2004 12:40:06 (muokattu 18.11.2004 12:42:02)
Dynaamisia on kertynyt juu. Tympäisee van kun aina nauhoitushommia aloitellessa joutuu vuokraamaan konkat overheadeiksi ja laulu pitää myöhemmin ottaa ei-niin-hyvällä dynaamisella. No jospa se tämän myötä paranis.

No, ei se nykyään voi olla rahasta kiinni. Siinä määrin hyviä halpoja kiinanmikkejä on markkinoilla, niistä pitää vain joko tuurilla tai valinnalla saada se hyvä yksilö.

Itse tosiaan testasin useamman TSM MT87:n, sellaisen 99 euron Neumann-kopion, ja sillä joukosta parhaaksi erottuneella on nyt äänitetty parin levyn laulut, ja jopa sellaista lauluraitaa, jota kuunnellessa mikkisoundia (preesens, transientit, syvyys) on erikseen kiitetty.

Mulla on nyt testipenkissä koko T-Bonen tuotanto, ja voin jo etukäteen sanoa, että joukossa on varmasti toimivia laulumikkejä pikkurahalla.

Ainoa vain, että isokapseliset konkka- (ja jotkut dynaamiset) mikit varsinkin ovat aina yksilöitä. Esimerkiksi ne paljon kehuja saaneet Samson C01 -mikit eivät varmasti olleet niitä Samson C01:siä, jotka minä kuulin.

Kannattaa uskoa omiin korviinsa.

Ja sitten pieni faktapaketti: sekä pieni- että isokapseliset konkat ottavat matalia ja korkeita ääniä just yhtä hyvin. Isokapseliset yleensä värittävät ääntä hieman, mikä voi olla hyvä tai paha, pienikapseliset ovat yleensä neutraalimpia. Kaikki mikkikapselit värittävät laidoiltaan enemmän, mitä isompi kapseli, sen selvempi väritys. Omni- eli pallokuviomikrofonin tai 8-kuviomikin valmistaminen on helpompaa ja halvempaa kuin super- tai hyperkardioidin. Konkkamikit ovat "tarkempia" ja "nopeampia" (puhutaan mm. transienteista eli äänen alukkeista) kuin dynaamiset mikit vain siksi, että niiden rakenne on kevyempi - sisään tulevan äänen ei tarvitse heiluttaa koko raskasta kelaa kuten dynaamisissa, vaan vain kevyttä metallikalvoa, muuten toistoalue voi dynaamisessakin olla todella hyvä, esim Sennheiser 441:ssä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
18.11.2004 13:05:02

sekä pieni- että isokapseliset konkat ottavat matalia ja korkeita ääniä just yhtä hyvin.

Tää on totta ja tossa aiemmin joku sanoi ettei pienikalvoiset sovellu laululle, mikä ei ihan pidä paikkaansa. Useimmiten vaan käytetään noita isokalvoisia. Jollekin laulajalle joku pienikalvoinen saattaa toimia jopa paremmin...
musa
24.11.2004 11:56:40 (muokattu 24.11.2004 11:58:09)
Mielenkiintoinen keskustelu. Mulla on melko samanlainen tarve kuin ketjun aloittajallakin eli hankkia konkkapari stereoäänityksiin. Saisin todella edullisesti pienikalvoisen Sennheiserin e614 -parin. Onko kellään kokemuksia kyseisestä mikistä? Lisäksi olen ajatellut hommata Röden NTK:n. Entäs, mitenkä kaksi tuollaista Rödeä toimisi stereoparina?
Mikael
24.11.2004 12:27:28

Mielenkiintoinen keskustelu. Mulla on melko samanlainen tarve kuin ketjun aloittajallakin eli hankkia konkkapari stereoäänityksiin. Saisin todella edullisesti pienikalvoisen Sennheiserin e614 -parin. Onko kellään kokemuksia kyseisestä mikistä? Lisäksi olen ajatellut hommata Röden NTK:n. Entäs, mitenkä kaksi tuollaista Rödeä toimisi stereoparina?

Siis kaksi NTK:ta? Varmaan ihan hulluna. Mä olen käyttänyt nyt muutamassa viimesessiossa tota NTK:ta overheadina (mono) ja se tulokset ainakin meikäläisen korvissa on todella ok. Tekis mieli todellakin ostaa toinen stereohommiin...
musa
24.11.2004 13:16:11 (muokattu 24.11.2004 13:37:25)
Siis kaksi NTK:ta? Varmaan ihan hulluna. Mä olen käyttänyt nyt muutamassa viimesessiossa tota NTK:ta overheadina (mono) ja se tulokset ainakin meikäläisen korvissa on todella ok. Tekis mieli todellakin ostaa toinen stereohommiin...

Vois kyllä sitten melkein harkita jopa kahta tuollaista NKT:ta. Noihin pienikalvoisiin Senkkuihin menis kuitenkin oma hintansa eikä tarttis enää hirmuisesti lisää, kun sais jo pari Rödeä. Ja kun Nummelan ihmeellä eli S.T. Pauls´silla on niin kiva hintakin kyseiselle mikille. Niillähän sitten pärjäis jo todella pitkälle. Toimisivat övereinä, laulussa, kitarassa, akustisessa kitarassa, jousissa yms :-) Eikös vaan?
Mikael
24.11.2004 13:36:48

Eikös vaan?
Aivan varppina.
musa
24.11.2004 13:42:13
Aivan varppina.

No sitähän minäkin.

Tyhmä kysymys tyhmältä: Voinko hankkia ihan vain kaksi NTK:ta erikseen vai tarvitseeko niiden olla jotenkin erikseen säädetty pari?
varakeef
24.11.2004 13:47:35
Voinko hankkia ihan vain kaksi NTK:ta erikseen vai tarvitseeko niiden olla jotenkin erikseen säädetty pari?

Ei tarvitse olla sovitettu pari. Ei tarvitse olla edes samaa mallia.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
hirvijo
24.11.2004 13:59:12
ihan kiinnostaa että mitä käytännön hyötyä sitten on, jos omistaa tuommoisen sovitetun parin?
kivi
24.11.2004 14:01:44
ihan kiinnostaa että mitä käytännön hyötyä sitten on, jos omistaa tuommoisen sovitetun parin?

Se on henkimaailman juttu. Isokapselisissa konkkamikeissä noita harrastetaan, kun ovat osin käsityötä, ja soundivaihtelut saattavat olla jonkinlaisia.

Perättäiset sarjanumerot on toinen legenda, ajatellaan että se kokoonpanolinjan mummo on tehnyt suunnilleen samalla tavalla kaksi perättäistä mikkiä, ellei sitten oo ollut kahvitauko välissä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)