Aihe: tiukat metallikitarasoundit
1
ODE
30.10.2004 19:11:55
juu ajattelin täältä kyssyy ku täällä on näitä studionörttejä, että mitäkä taajuuksia kannattas leikata että sais semmoset ylimääräiset pärinätaajuudet pois. esimerkkinä ku soittaa sillein dempattuja ääniä pätkittäin tyylin nyt vaikka meshuggah. niin sitä ei saa sillein jämäkästä sammumaan mitenkään vaan sieltä hyökkää semmonen ärsyttävä pärähdys aina perää. ja muutenki semmosta härötaajuutta kuuluu kokoajan. mulla on semmonen 29 asentoinen eq käytössä ja peavey 5150II.
Olipas taas niin hemmitin selkeästi asia ilmaistu. ois voinu jättää kysymättä :) no anti mennä.
"Viinaa voi olla ilman hauskaa!"
fmcruelty
30.10.2004 20:34:09 (muokattu 30.10.2004 20:35:10)
Saman asian kanssa oon paininu itekki ja ratkasua voi oikeestaan hakee monestaki kohdasta.

1. Kaappi semmosen paikkaan ettei resonoi turhia seinistä ja kaljapullo kasasta.
2. Kaikki kaiut ja delayt veks. Särön kans pelaamiseen kannattee kans kuluttaa aikaa riittävästi, koska sieltä se aika pitkälti lähtee.
3. Keskiäänten vaimennusta kandee kans kokeilla.
4. Sit voiki siirtyä kompuralla puristamaan soundi suht lyttyyn ja gate perään huolehtimaan mahdollisista ylimääräsistä äänistä.

Tää kirjoitus ny lähinnä äänityksen näkökulmasta, ja kaikki kohdat ei välttämäti reenitilantees toimi (mikäli sitä tarkotit)

Näin meillä, kuinkas teillä?
Nii... mä aattelin, jos lähtisit seuraksi, nii voitas pistää taksikulut puokkiin. Nii ja voisit pistää baaris mulle yhen viskin. Nii ja hommaisit sit kuskin huomiseksi. -Elämä-
MattiAuer
30.10.2004 20:40:22

4. Sit voiki siirtyä kompuralla puristamaan soundi suht lyttyyn ja gate perään huolehtimaan mahdollisista ylimääräsistä äänistä.

Suosittelisin kuitenkin, että laitetaan geitti ensin ja sitten kompura. Kompurahan nostaa juuri niitä kohinoita lähemmäksi varsinaista signaalia
---> vaikeuttaa geitin tarkoituksenmukaista toimintaa.
"Uniikki unikorni olikin korni koni"

DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
fmcruelty
31.10.2004 02:35:07
Suosittelisin kuitenkin, että laitetaan geitti ensin ja sitten kompura. Kompurahan nostaa juuri niitä kohinoita lähemmäksi varsinaista signaalia
---> vaikeuttaa geitin tarkoituksenmukaista toimintaa.

Täs tilantees ei varmaan oo järjestyksel väliä, ku junttaskebaa etitään. Toki riippuu paljo kompuran kulmasta. Nooh, ikuisuuskymysyksiä...
Nii... mä aattelin, jos lähtisit seuraksi, nii voitas pistää taksikulut puokkiin. Nii ja voisit pistää baaris mulle yhen viskin. Nii ja hommaisit sit kuskin huomiseksi. -Elämä-
lardie
31.10.2004 10:34:43

Eiköhän se olis kuitenkin parempi jättää kaikki kompurat ja gatet pois siitä kitarasta edes nauhoitusvaiheessa. Kyllä se soundi löytyy ilman niitäkin.
-extreme action metalcore- www.scorched.org
askomiko
31.10.2004 11:07:08
Tuleeko pärähdys ja humina silloinkin, jos nappaat kitaran kielistä kiinni kaksin käsin, silleen ettei se pääse värähtämään yhtään? Eli syytetäänkö kajarin vai kitaran soimista.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Vilhelmus
31.10.2004 11:44:47

Täs tilantees ei varmaan oo järjestyksel väliä, ku junttaskebaa etitään. Toki riippuu paljo kompuran kulmasta. Nooh, ikuisuuskymysyksiä...

Ei kyllä oo minkäänlaineen ikuisuuskysymys itsestäänselvä asia.
Hedelmä ja vihannes. Vippaa siis 1900 eur.
MattiAuer
31.10.2004 12:20:59

Täs tilantees ei varmaan oo järjestyksel väliä, ku junttaskebaa etitään. Toki riippuu paljo kompuran kulmasta.

Junttaskebassako geitin ei tarvitse toimia kunnolla? Tuollainen ehdottamasi järjestys tuottaa käsittääkseni ainoastaan voimakkaampaa ja vaikeammin poistettavaa häiriöääntä. Silloin noise gate toimii sotkuisemmin ja siltä se myös kuulostaa.

Ja geitti on minusta nauhoittaessakin ihan paikallaan siellä signaalitien alkupäässä. Valmiissa särökitarassa on jo niin älyttömästi kompressiota, että mahdollisen hurinan siivoaminen menee melkein käsityöksi. Kivointahan tietenkin olisi, jos kitara ei alunperinkään hurisisi kovin hirveästi ja kaikilla olisi muutenkin mukavaa.

ODE
31.10.2004 18:14:10
Tuleeko pärähdys ja humina silloinkin, jos nappaat kitaran kielistä kiinni kaksin käsin, silleen ettei se pääse värähtämään yhtään? Eli syytetäänkö kajarin vai kitaran soimista.

juu kyllä siinä pieni pärähys tulee vaikka sammuttaa vasemmalla kädellä. mutta pärähys ei oo niin suuri jos sammuttaa. ei sitä kuitenkaan voi joka äänen väliin sammuttaa. tulee aika kiire. ja semmonen nopea geitti joka sieltä välistä hävittäs niitä pärähyksiä ni kuulostaa jo liian konemaiselta minun makuun. eq:lla oon jonkun verran saanu tiukemmaks soundia. Dimebag Darrelilla semmosta tiukkuutta mitä oisin hakemassa. en tiiä sitte pitäskö ollu joku transistorivahvari että sais tarkemman soundin.
"Viinaa voi olla ilman hauskaa!"
Torniojaws
31.10.2004 23:54:02

Jos hurinaa/häiriötä ei kuulu kun et soita, mutta kuuluu kun soitat, on se tekniikkavirhe. Treenaa tekniikkaa vähän tarkemmaksi niin ei tule niitä paukkuja.

Jos hurina kuuluu joka tapauksessa, niin "vika" on vahvistimessa. Särösoundi kun luonnostaan lisää surinaa soundiin. Voit korjata tätä yleisellä tavalla eli lasket kitaran volumea tai vahvistimen säröä juuri sen verran, että joutilashurina häipyy kokonaan.

Yksittäisenä tällaiset raidat ovat luonnollisesti melko heikkoja, mutta tuplaappa samaiset riffit vaikkapa kolmella-neljällä raidalla, niin johan murisee.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
kivi
01.11.2004 10:22:42
juu kyllä siinä pieni pärähys tulee vaikka sammuttaa vasemmalla kädellä. mutta pärähys ei oo niin suuri jos sammuttaa. ei sitä kuitenkaan voi joka äänen väliin sammuttaa. tulee aika kiire. ja semmonen nopea geitti joka sieltä välistä hävittäs niitä pärähyksiä ni kuulostaa jo liian konemaiselta minun makuun. eq:lla oon jonkun verran saanu tiukemmaks soundia. Dimebag Darrelilla semmosta tiukkuutta mitä oisin hakemassa. en tiiä sitte pitäskö ollu joku transistorivahvari että sais tarkemman soundin.

Säröä vähemmälle. Särö itsessään on kompressori, joka tässä vahvistaa puutteellisesta soittotekniikasta johtuvaa häröääntä.

Kyllä aivan hyvin voi dempata kielet molemmin käsin vaikka joka 8-osanuotin perään, kun osaa. Vasenta kättä löysätään, oikeaa kättä pidetään rentona kielillä ja soitetaan sillain "tikittäen".

Gate ja kompressori tosiaan pois. Äänittäessä raidat tarvitsevat tehokkaampaa siivoamista, kuin ketjun ensimmäisenä (ainoa oikea paikka) oleva gate voi tarjota. Jos ja kun raidoilla on pitkiä hiljaisia kohtia, ne käydään mykistämässä ihan aaltoeditorissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
eleeton
01.11.2004 11:31:20 (muokattu 01.11.2004 11:33:00)
Säröä vähemmälle on tosiaan se mitä kannattaa aina ekana kokeilla, tiukka soundi ei tule säröt täysillä. Joillakin on se taipumus lyödä se gain täysille..

Mutta tässä on monta muutakin vaikuttavaa tekijää. Piti nyt vaan yhtyä kiveen. (soo soo)

Ja äänittäessä vahvistin kokonaan pois välistä. Kitaran puhdas signaali äänitetään ja sitten vaan esim. gsuitella ja muilla vastaavilla kompurat mukaan lukien luomaan sitä soundia. Enemmän kontrollia ainakin saa siihen hommaan..
mr.bungle
01.11.2004 15:17:12

juu ajattelin täältä kyssyy ku täällä on näitä studionörttejä, että mitäkä taajuuksia kannattas leikata että sais semmoset ylimääräiset pärinätaajuudet pois. esimerkkinä ku soittaa sillein dempattuja ääniä pätkittäin tyylin nyt vaikka meshuggah. niin sitä ei saa sillein jämäkästä sammumaan mitenkään vaan sieltä hyökkää semmonen ärsyttävä pärähdys aina perää. ja muutenki semmosta härötaajuutta kuuluu kokoajan. mulla on semmonen 29 asentoinen eq käytössä ja peavey 5150II.
Olipas taas niin hemmitin selkeästi asia ilmaistu. ois voinu jättää kysymättä :) no anti mennä.

Säröjä pois ja roudaa vahvistin huoneeseen jossa on sopivan kuollut akustiikka. Onko demppaustekniikka kunnossa?
ja tämä on siis totuus
MattiAuer
02.11.2004 10:24:13

Äänittäessä raidat tarvitsevat tehokkaampaa siivoamista, kuin ketjun ensimmäisenä (ainoa oikea paikka) oleva gate voi tarjota. Jos ja kun raidoilla on pitkiä hiljaisia kohtia, ne käydään mykistämässä ihan aaltoeditorissa.

Tästäkö ei ole poikkeuksia? (Kieltämättä mitättömän) kokemukseni mukaan noise gate toimii ihan mukavasti särökitaran signaalitiessä ja auttaa tekemään siistimmän saundin.

Antti1
02.11.2004 10:37:23 (muokattu 02.11.2004 10:42:00)
Tästäkö ei ole poikkeuksia? (Kieltämättä mitättömän) kokemukseni mukaan noise gate toimii ihan mukavasti särökitaran signaalitiessä ja auttaa tekemään siistimmän saundin.

Näin munkin kokemuksien (vähäisiä myös) mukaan myös. Mulla on käytössä Rocktronin Hush Super C ja sillä saan kaiken kitarasta ja vahvarista aiheutuvan kohinan pois jo nauhoitusvaiheessa. Tietenkin vielä leikkaamatta nuottien pituuksia. En näe syytä, miksen tuota käyttäisi.

EDIT: Lukihärö ja ajatuskatkos... Aaltoeditorilla tulee tosiaan vielä nuo pitemmät tauot, jotkut tiukkuutta vaativat iskukohdat ja riffien alut sekä loput (näissä yleensä jotain asiaankuulumatonta sormien liu'uttelua tms. mäihää esiintyy) siistittyä vähän tarkemmin.
OSTAKAA HYVÄKUNTOINEN RG550! PAKKO!
-ez-
05.11.2004 04:00:56
Oman kokemuksen mukaan mahdollisimman kuiva soundi, ei liikaa säröä ja vähintään tuplataan, ehkä jopa triplataan, osuudet soittamalla. Jos on saumaa vaihtaa kitaraa ottojen välissä, niin kannattaa kokeilla varsinkin jos on selkeästi erilaisia keppejä käytössä.

Paljon tökyä tulee myös käyttämällä useampaa kuin yhtä mikkiä. Esim. SM57 + Neumann U89 on aika hyvä yhdistelmä kunhan saa vaihevirheet eliminoitua. Tilanteen/maun mukaan vedettynä eri raidoille tai summattuna yhteen.

Itse olen suosinut ns. käsigatea, eli koska ainakin ProToolsissa on helppo leikata ylimääräisiä taukoja ym. pois raidoilta niin se kannattaa myös tehdä.
Ja eq:n kanssa saa olla miksatessa aika tarkkana ettei mene koko homman solmuun...
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
MRauvola
07.12.2004 10:17:50

Joo. En tieä vastaanko nyt oikeaan kysymykseen, mutta olen tässä itselleni yrittänyt hieroa hyviä metalli-särösoundeja peavey 5150:n kanssa. Olen tullut siihen tulokseen, että viimeinen silaus hoituu vain vaihtamalla 4*12 cabinetti johonkin 2*10 / 4*10 kaappiin. Kaksitoista tuumainen tuntuu vaan olevan liian hidas reagoimaan tiukasti nopeisiin dempauksiin. Sillä saa aikaan vain hieman laiskan potkun ja pärinät kaupan päälle. Jonkun verran asia paranee tiputtamalla riittävästi gainia varsinkin rytmikitaroista (puolikkaalle??). EQuilla voi koittaa kaikenlaista mutta se muuttaa liiaksi itse soundia parantamatta paljonkaan haluttua ominaisuutta.

PS: 5150 on joka tapauksessa liian suuri vahvari studioon (aiheuttaa liikaa muita ongelmia, kun pitäisi päästä revittämään vähintään 3/4 volumella). Josta seuraakin kysymys asiaan perehtyneille:

Pystyykö 5150 tehoja puolittamaan turvallisesti putkia irrottamalla? Jos, niin mitä putkia lähtisin kiskomaan?
askomiko
07.12.2004 17:57:52
Pystyykö 5150 tehoja puolittamaan turvallisesti putkia irrottamalla? Jos, niin mitä putkia lähtisin kiskomaan?

Voit napata reunimmaiset pääteputket pois jolloin teho puolittuu - mutta... Melu ei laske käytännössä ollenkaan, ja soundikin pehmentyy aavistuksen. Keinokuorma on käytännössä ainoa vaihtoehto jos päätettä tahtoo kurittaa ilman kahtasataa desibeliä. Tai tietysti eristyslaatikko kajarille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)