Aihe: Basari - tuo ainanen murheenkryynini
1 2 3 4 5 6 7
Hannu H.
21.02.2006 18:23:18

Päätinpä nyt sitten avautua tänne aiheesta.
Olen siis aloitteleva nauhoittelija.
Rumpuja nauhoitellessa kaikki muu tulee suht kivasti nauhalle, mutta basari jää aina huonoksi. Mikkejä on heiluteltu basarin eessä ja jälkikäteen koitettu jos jotakin vippaskonstia mutta se soundi on aina semmonen munaton tump joka ei kuulu läpi ees hiljaisuudesta..

Ääni kertoo enemmän ku sekava sepustus, eli siispä:

Nämä pätkät on ekoista nauhoituksista ikinä. En tuollon vielä tiennyt oikeastaan mitään rumpujen nauhoittamisesta. Rumpuina tama rockstar custom -setti (sama käytössä jatkossakin) ja basarin etukalvo o suljettu. 57 toimi basarimikkinä. Rumpujen vire varmaan ihan päin sitä ihteään ja rumpalina toimii kosketinsoittaja/kitaristi jonka rumpukokemus rajoittuu koulun musatunneilla tapahtuneeseen satunnaiseen paukutteluun.

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rummut1.mp3
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rummut2.mp3

Seuraavat pätkät on sitten tovi tämän ensmäsen kerran nauhotusten jälkeen.
Sama paikka, samat rummut. Nyt liikeni sitten basariin jo sennheiserin e602.
Rumpalina oikea rumpali, joka muistaakseni viritteli hivenen niitä rumpuja parempaan suuntaan. Hienoista parannusta basarisoundissa havaittavissa (tai sitten se on toiveajattelua).

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/uusrummut.mp3

Viimeisin kerta oli sitten eilen. e602 etukalvolle hivenen keskilinjan yläpuolella osoittamassa kutakuinkin siihen iskun kohdalle. Hain paikkaa kädellä ja tossa paikkeilla ilma liikahti eniten. 57 pedaalin puolella napsua onkimassa. Pistin riden puolelta kun mahtui paremmin ja viistosti osoittamaan iskukohtaan. Rumpalina ensimmäisistä clipeistä tuttu heppu jolle on liikaa kun kaksi jalkaa ja kaksi kättä joutuu hommiin yhtä aikaa.. Rumpujen vire jälleen kysymysmerkki. Jälleen ehkä hitusen paree soundi basarissa..

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rumpu.mp3

Sitten samalta reissulta vielä basaria tarjolla muuten samalla mikityksellä mutta Rode NT-3 oli parin metrin päässä basarin edessä ottamassa soundia talteen shuren ja senkun kaveriksi. Tää rummuttelu on rumpukoneella sampleista tehtyä, joten ei ihan oikeaa tavaraa vastaa, mutta basarisoundista tässä taistellaankin..

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rummuttelua2.mp3

Jaa että mimmostako basaria sitten haen?
Pari esimerkki levyä suuntaa antamaan:
Aerosmith - Honkin on bobo
Red Hot Chili Peppers - By The Way
Pearl Jam - Riot Act

Jollekin tutulle rumpalille olen aikeissa mennä rumpujenviritysoppiin niin jos siitäkin sitten jotain ymmärtäisi ja osaisi vähän hienosäätää..

Elikkä mitäs te viisaammat antaisitte nyt sitten neuvoa?
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
kivi
21.02.2006 18:30:14
Elikkä mitäs te viisaammat antaisitte nyt sitten neuvoa?

Jos ei noilla konsteilla ole hyvää basaria tarttunut, niin jossain muualla kuin mikeissä on vikaa.

Suosittelen tarkistamaan kalvot, virittämään ne kunnolla (myös etukalvon), ottamaan kaikki demppityynyt ja teipit pois rumpujen sisältä ja kalvoista ja katsomaan ettei nuija oo pehmeäpäinen.

Lyöntikalvon demppaamiseen sopii mainiosti vaikkapa käsipyyhe, tyynyliina tai huopanauha, vaikka sinne rumpuun livenä kuinka laitettaisiin niitä makuupusseja ja petivaatteita.

Ja ainahan on rumpalin tekniikka. Ehkä hänellä on väärät kengät tai huono basaritekniikka - monilla on, vaikkei sitä ole huomattu. Mutta siitä selviää treenaamalla.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
passe
21.02.2006 19:01:52 (muokattu 21.02.2006 19:11:34)
Jos ei noilla konsteilla ole hyvää basaria tarttunut, niin jossain muualla kuin mikeissä on vikaa.

Suosittelen tarkistamaan kalvot, virittämään ne kunnolla (myös etukalvon), ottamaan kaikki demppityynyt ja teipit pois rumpujen sisältä ja kalvoista ja katsomaan ettei nuija oo pehmeäpäinen.

Lyöntikalvon demppaamiseen sopii mainiosti vaikkapa käsipyyhe, tyynyliina tai huopanauha, vaikka sinne rumpuun livenä kuinka laitettaisiin niitä makuupusseja ja petivaatteita.

Ja ainahan on rumpalin tekniikka. Ehkä hänellä on väärät kengät tai huono basaritekniikka - monilla on, vaikkei sitä ole huomattu. Mutta siitä selviää treenaamalla.

Sohaistaan kepukalla... Viritys on tietty Nro. 1. Toisekseen, piiskaa se rumpali nuijimaan asenteella kannujaan. Taputtelemalla ei tule rokkia soundia. Rumpalin basaritekniikka, spedu kiinni kalvossa heti iskun jalkeen? Jos on, niin se on hankala tapa saada basari kuulostamaan buenolta. Onnistuu, mutta tuo tyyli ei vaan jostain syysta sovi kaikille rumpaleille. Jos mahd. niin ei kalvon demppausta spedun nuijalla, koita niin huomaat kuinka suuri se ero on soundissa. Katselin aikanaan jotakin videota, jossa J.R. Robinson purkitti rumpuja johonkin Celine Dionin ballaadiin, siina rumpuja vietiin!! Tietysti tolkku kaikessa, mutta rumpujen soitto "in the pocket" kuten se Ruotsiksi kuuluu. Tama kaikki kokemuksen kautta opittua, rumpupallilla, ei mikserin takana.

EDIT:) Rumpujen viritykseen on muuten paljon neuvoja tuolla rumpupalstalla. Aikaa siihen menee, opetteluun. Mutta suosittelen.
Hannu H.
21.02.2006 19:09:16 (muokattu 21.02.2006 19:09:24)

Hyviä vinkkejä tuli. Tuo basaritekniikka kusee varmastikin kun parilla kerralla ei ollut kunnon polkijaa paikalla. Basari on myöskin topattu liki umpeen jollain ihme viltillä.

Pitänee taas enskerralla koittaa uusien kujeitten kera ja kattoa mitä tulee.

Suur kiitokset kummallekin!
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
passe
21.02.2006 19:16:03
Hyviä vinkkejä tuli. Tuo basaritekniikka kusee varmastikin kun parilla kerralla ei ollut kunnon polkijaa paikalla. Basari on myöskin topattu liki umpeen jollain ihme viltillä.

Pitänee taas enskerralla koittaa uusien kujeitten kera ja kattoa mitä tulee.

Suur kiitokset kummallekin!

Jos se on tupattu liian tiukkaan paksua peittoa, niin pahvilaatikko soundihan se on tuloksena. Virita hyvin ja sitten asteittain demppaamaan, vain se mita tarvitsee, ei yhtaan enempaa. Rumpujen kuuluu soida! Vaikka monet teknikot usein laiskana sita demppia sinne tunkevatkin jo heti kattelyssa, ennen kuin on edes mikitetty... Jos joku tunnisti tassa itsensa, niin 10 punnerrusta, HETI-HOPHOP!
loosah
21.02.2006 22:26:41
Basari - tuo ainanen murheenkryynini.... Noinhan se menee. Hankala noita samplejasi kuunnellessa arpoa, mikä vois olla pielessä, koska niissä muutenkin balanssi/saundi on vähän hakusessa.

Älä kuitenkaan luule, että se hyvä bd löytyy ihan pelkästään äänittämällä. Aika suuri osa saundista (varsinkin nykypäivän rocklevyillä) tulee kaikenlaisesta prosessoinnista: kompressoinnista, bd+sn rinnakkaiskompressoinnista, säröistä, EQ:n oikeasta käytöstä ja jopa liian usein ihan vaan triggauksesta jne... Vaikea sanoa, kuinka tarkkaan pitäis nyt selittää...

No kuitenkin ihan bd:tä solona kuunnellessa se toki kuulostaa yleensä aika ankealta, vaikka olis äänitetty missä... Ei se ihan helposti ilman minkäänlaista prosessointia käänny nykymaailmaan, joten älä oo huolissas. Eiköhän se rupee sieltä löytymään ku vähän ruuvaa...
Hannu H.
21.02.2006 23:13:11

Basari - tuo ainanen murheenkryynini.... Noinhan se menee. Hankala noita samplejasi kuunnellessa arpoa, mikä vois olla pielessä, koska niissä muutenkin balanssi/saundi on vähän hakusessa.

Joo nuo on melko hiomattomia järjestääs. Paria pätkää pikkasen kompuralla potkittu kasaan ja sillee.

Älä kuitenkaan luule, että se hyvä bd löytyy ihan pelkästään äänittämällä. Aika suuri osa saundista (varsinkin nykypäivän rocklevyillä) tulee kaikenlaisesta prosessoinnista: kompressoinnista, bd+sn rinnakkaiskompressoinnista, säröistä, EQ:n oikeasta käytöstä ja jopa liian usein ihan vaan triggauksesta jne... Vaikea sanoa, kuinka tarkkaan pitäis nyt selittää...

Tiedossa on. Mutta kuvittelen tietäväni myös että lähtösoundin tarttis olla hitusen parempi kuin nuo mun joten siksi täällä kyselen =)

No kuitenkin ihan bd:tä solona kuunnellessa se toki kuulostaa yleensä aika ankealta, vaikka olis äänitetty missä... Ei se ihan helposti ilman minkäänlaista prosessointia käänny nykymaailmaan, joten älä oo huolissas. Eiköhän se rupee sieltä löytymään ku vähän ruuvaa...

Eiköhän. Joskos se taas seuraavalla kerralla pikkusen parempi olisi.

Täytyyhän sen ammattimiesten pitkän kokemuksen ja parempien laitteiden tietty jossain näkyä.. pikkuhiljaa tässä kokemusta kun keräilee niin eiköhän se siitä..
passe
22.02.2006 00:41:51 (muokattu 22.02.2006 00:42:42)

Totta tämäkin puoli. Aika kaukana ollaan yleensä puhtaasta akustisesta basarisoundista tätänykyä. Rummuissakin on toki eroja. Muistan elävästi kuinka pari vuotta sitten olin rumputeknikkona kaverille livekeikalla. Tuliterillä Noble&Cooleyn kannuilla pisteli "paskiainen" menemään. Äänimies oli n. 35 vuotias, junnusta asti miksaillut ja vuosikausia opettanut, kokenut kaveri. Keikan jälkeen hän riensi suoraan rumpalin luo: "mä oon aina ihmetellyt sitä rumpalien settiensä palvontaa ja tää ja tää on parempi kuin toi höpötystä...kaikki setit ne kuullostaa hyvin samoilta. Mutta nyt mä uskon että rummuissa on eroja." Rahalla saa ja stagg:llä pääsee.
Mikael
22.02.2006 00:44:09

Mä veikkaisin että isoin ongelma on tämä:
Rumpujen vire varmaan ihan päin sitä ihteään ja rumpalina toimii kosketinsoittaja/kitaristi jonka rumpukokemus rajoittuu koulun musatunneilla tapahtuneeseen satunnaiseen paukutteluun.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
M.i.k.key
22.02.2006 02:16:17 (muokattu 22.02.2006 02:16:27)

Älä nyt! Meitä kosketinsoittajia jotka tahtoo olla rumpaleita on paljonkin!
Möllisty!
Pieni rumpalipoika
22.02.2006 02:21:40

Niinpä! Jätkältä taittu marssit ja kaikki jo soittokunnassa.Hoho.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
M.i.k.key
22.02.2006 02:22:39
Niinpä! Jätkältä taittu marssit ja kaikki jo soittokunnassa.Hoho.

Jeah! rok. Näkemys ennen tekniikkaa!
Möllisty!
Pieni rumpalipoika
22.02.2006 02:41:28

Jeah! rok. Näkemys ennen tekniikkaa!

Joo. Mutta asiaan. Eiköhän se basarisoundi lähe sormista muillakin ku marssin vetäjillä. Eli vire edes johonkin kondikseen, rumpali polkemaan ja pikkasen järkeä mikkivalintoihin (ihan hyväthän sul jo oli). Voisko olla niin, että haet jotain sellasta soundia mitä nykypäivänä suositaan? Sitähän ei rummusta saa ees. Se tehään koneilla.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
kivi
22.02.2006 09:13:52
Totta tämäkin puoli. Aika kaukana ollaan yleensä puhtaasta akustisesta basarisoundista tätänykyä. Rummuissakin on toki eroja. Muistan elävästi kuinka pari vuotta sitten olin rumputeknikkona kaverille livekeikalla. Tuliterillä Noble&Cooleyn kannuilla pisteli "paskiainen" menemään. Äänimies oli n. 35 vuotias, junnusta asti miksaillut ja vuosikausia opettanut, kokenut kaveri. Keikan jälkeen hän riensi suoraan rumpalin luo: "mä oon aina ihmetellyt sitä rumpalien settiensä palvontaa ja tää ja tää on parempi kuin toi höpötystä...kaikki setit ne kuullostaa hyvin samoilta. Mutta nyt mä uskon että rummuissa on eroja." Rahalla saa ja stagg:llä pääsee.

Heh, taisi äänimies lempeästi vittuilla. Yleensä tuo kamojen kehuminen on sitä, että salavihkaa ilmaistaan, että arvoisa perkussionisti ei ehkä tarvi niitä käsintehtyjä puuvannepönttöjä.

Tai no, oli miten oli, tässä ketjussa ei varmastikaan ole kysymys sellaisesta ongelmasta, minkä ratkaisemiseen vaadittaisiin paremmat rummut. Olen kutakuinkin varma, että ongelma löytyy joko suoraan rumpalista, tai sitten epärealistisista odotuksista. Hyvät rumpusoundithan saa tarvittaessa vaikka Tamoista, joka (kuten olen monesti sanonut) on rummuissa sama kuin Canon kameroissa - ihan asiallinen, mutta ei ihan ammattimiesten merkki
;-)

(H'hä!)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
passe
22.02.2006 09:39:06

Niin se yks kitaristi-kaverinikin aina sanoo (puolen tunnin rumpalivitsi session jälkeen):
"No ei vaan, kyllähän se totuus on se että kaikki haluaisivat olla rumpaleita, mutta kun se rumpujen roudaus on yhtä helvettiä".
Hannu H.
22.02.2006 12:27:57 (muokattu 22.02.2006 12:32:07)

Juttuhan poiki vallan paljon keskustelua!

Näin itsekin uumoilin luettuani rumpupalstalta kirjoittamasi äänittelyjutun.
Seuraavaksi rumpali mukaan joka virittää enste rummut!

Mitään suurempaa hinkua ei rumpaliksi ole, kun on jo noissa kahdessa soittimessa riittävästi sarkaa. Piti vielä päälle mennä nauhottelusta kiinnostumaan..

Mutta kiitokset vielä toistamiseen vastanneille. Eiköhän näillä taas etiäpäin päästä.

EDIT:
Voisko olla niin, että haet jotain sellasta soundia mitä nykypäivänä suositaan?

Jotain tämmöstä..

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/aerobasari.mp3
k-soundstudio
22.02.2006 13:29:22 (muokattu 22.02.2006 13:32:07)
Basarista kaikki demppaukset pois. Sitten löysäät kummatkin kalvot löysälle(ei niin löysälle että kalvoon rupeaa tulemaan ruttuja)
Joku matto tai vastaava ohut jutska basarin sisään joka "hieman" demppaa kalvoja. siitä sitten kiristelemään kalvoja ja KUUNTELEMAAN miten soundi muuttu..
Voit myös askarrella muovi lätkän siihen kohtaan mihin nuija iskee..
Niin ja sitä basaria pitää oikeasti POLKEA että jytisee ja lätkyy!:)
efunkelist
22.02.2006 16:12:57

Niin ja sitä basaria pitää oikeasti POLKEA että jytisee ja lätkyy!:)

Mjoo... No tota... Riippuuhan tuo kyllä pedaalistakin että miten se välittää sitä nilkkaa ja polvea sinne kalvolle. Tottahan se on että akustiset rummut todella soi kun niitä ei säälitä eikä raiskata vaan annetaan oikein "isän kädestä".

MUTTA vastapainoksi mainittakoon kun erään kerran olin DAF:n järjestämää drumbattlea tsekkaamassa, Sami Kuoppamäki soitteli yksistään niitä näitä ja erääseen väliin soitti niin hiljaa kuin osaa ja kuitenkin dynamiikka ja time pysyi hanskassa - samaten soundi, basaria myöten.

Kun on akustinen soitin (sähkökitarakin on pohjimmiltaan sellainen) niin sen soundiin vaan vaikuttaa niin maan todellisen paljon se soittaja.

Vastaavasti eräs tuntemani ja arvostamani erittäin lahjakas amatöörimuusikko on aina soittanu sillä samalla vessasetillä millä penskana aloittikin - mutta kun on niin taitava soittaja niin se settikin kuulostaa hyvältä. Toki se osaa jo virittääkin ne kannut kun se tuntee ne niin hyvin mutta ei se silti mikään "virittelijä" ole - vetää ihan fiiliksellä. Mutta sillä on dynamiikka ja time sen verran hyvin hallussa että hyvältä kuulostaa vaikka soittais maitotölkillä.
Timo JM
22.02.2006 23:32:33

Mä en oikein ymmärrä tätä keskustelua siitä kuinka paljon soittaja vaikuttaa bassarisoundiin. Tietysti se on totta joissakin rajoissa, mutta eihän se pedaalin polkaiseminen tietyn soundin syntymisen kannalta niin hirveetä tekniikkaa vaadi. Kyllä musta moni muu asia on äänityksessä/miksauksessa paljon tärkeämmässä roolissa lopputuloksen kannalta.

Nyt tietysti arvonsa tuntevat rumpalit älähtävät, mutta mähän olenkin vaan kitaristi, joten yrittäkää ymmärtää :-)
...siis mun mielestä.
Chaplin
22.02.2006 23:58:21
Jospa se onkin vaan siitä biisistä kiinni? :-)

Mun mielipide vaan.. jos on hyvä biisi, niin ei sillä basarin saundilla niin hirveesti oo merkitystä..?
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)