Aihe: Studion rakennus alkamassa
1
Loopis
19.02.2005 13:24:16
Eli vihdoin löytyi kunnon tilat ja nyt olis tarkotus alkaa muuttamaan sitä studioksi. Mun onneksi siihen oli aikoinaan tarkotus tulla studio että se on jo puolivalmis eli mun työ jatkuu piuhojen vetämisillä.. laulukopin lisäämisellä jne..

Eli mitä neuvoja, ohjeita ja asiota kannattaa ottaa huomioon kun aletaan kaapeleita vetämään? Mistä saa semmosia metallibokseja (XLR/plugi) ostettua jotka sais laitettua soittopuolen seinään josta sitten lähtee signaali mikseriin?

Saakos Suomesta mistään ostettua pöytää/telinettä jossa olis paikka miskerille sekä monitoritasot sun muut valmiina?

Ja vielä yks probleema.. tarkotus olis 2-3 eri monitoriparia laittaa kontrollihuoneeseen mutta mikä olis helpoin tapa vaihdella niiden välillä? Onko olemassa joku kätevä switch jolla sais helposti nappia painamalla vaihdettua monitorien välillä?

Kiitos taas avusta.
kivi
19.02.2005 15:42:16 (muokattu 19.02.2005 15:49:34)
Eli mitä neuvoja, ohjeita ja asiota kannattaa ottaa huomioon kun aletaan kaapeleita vetämään?

Kannattaa ottaa valoille sähkö sähkökeskuksen eri vaiheesta kuin audioiden sähkö. Sähköjohdot ja audiojohdot eivät saa kulkea lähellä toisiaan, ja jos ne jossain kohti on pakko vetää ristiin keskenään, niiden on leikattava suorassa kulmassa ja mahdollisimman lyhyeltä matkaa.

Valoille kannattaa laittaa hyvälaatuiset mahdollisimman surinattomat himmentimet joka paikassa, niin soittotilassa kuin tarkkaamossa. Fiilis on olennainen asia, ja pienikin valoero ratkaisee.

Mistä saa semmosia metallibokseja (XLR/plugi) ostettua jotka sais laitettua soittopuolen seinään josta sitten lähtee signaali mikseriin?

Jos haluat päästä helpolla ja rahaa on paljon, osta postimyynnistä valmis kaukokaapeli. Jos taas olet valmis askartelemaan, kuten useimmat meistä joutuvat, osta JAMAKia kiinteisiin asennuksiin ja poraa XLR-liittimet kiinni alumiinilevyyn, U-profiiliin tai alumiinirimaan, ja sitten vain juottelet.

Saakos Suomesta mistään ostettua pöytää/telinettä jossa olis paikka miskerille sekä monitoritasot sun muut valmiina?

Katselepa hakusanalla "tietokonepöydät", niin löytyy sopivia. Eikä se teettäminenkään kummia maksa, jos on tuttuja puuseppiä (jos et itse osaa tehdä, ja totta kai osaat jos kerran osaat rakentaa seinäverhoilut ja laulukopin), ota jostain tietokonepöydästä mallia monitoritason kulman ja syvyyden kanssa.

Ja vielä yks probleema.. tarkotus olis 2-3 eri monitoriparia laittaa kontrollihuoneeseen mutta mikä olis helpoin tapa vaihdella niiden välillä? Onko olemassa joku kätevä switch jolla sais helposti nappia painamalla vaihdettua monitorien välillä?

Nyt mua, anteeksi vain, alkaa huolestuttaa millaisilla eväillä sä olet studiota rakentamassa, studiossa kun kuitenkin on väistämättä valtavan paljon näperrettävää ja ihan itse juotettavaa, eli paitsi puusepäntaitoja, homma kysyy myös sähkömiehen ja audio-insinöörin kykyjä. Kannattaisikohan sun pyytää jotain teknisesti suuntautunutta kaveria kompukseen? Mutta asiaan... kaikissa elektroniikkaliikkeissä myydään DPDT-vipukytkimiä (soveltuu kahden parin kytkemiseen) ja 3PDT-vipukytkimiä (soveltuu kolmelle parille). Kytkin asetetaan audiojohtoon, ei koskaan kaiutinjohtoon.

Jos käytät kuuntelussa balansoituja kaapeleita, kytkimet ovat vastaavasti DP3T ja 3P3T. Jos vain toinen kaiutinpari ottaa balansoitua, suoritetaan balansoinnin purku signaalissa vasta kytkimen jälkeen.

Muuten yksi suosittu ihan riittävän pro-tapa rakentaa vaihdettava kuuntelu, on käyttää jotain halpaa pikkumikseriä (vaikka sitä viidenkympin Behringeriä), jossa on se etu, että kaikki kaiuttimet voidaan säätää tarkalleen yhtä kovaäänisiksi. Psykoakustiikka kun sanoo, että kovaäänisempi kuulostaa heti paremmalta, kannattaa pitää kaikki samoilla tasoilla että vertailusta on hyötyä. Monokuuntelu kannattaa myös olla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Loopis
19.02.2005 18:48:43
Nyt mua, anteeksi vain, alkaa huolestuttaa millaisilla eväillä sä olet studiota rakentamassa,

:)))

Juu kyllä ihan hyvillä eväillä mennään... paljon kavereita on mukana rakentamassa... niin puuseppiä kuin säköasentajia. Mutta sitä tosiaan vain mietin että jos sais jonkun helpon switchin laitettua josta vois valita monitoriparin niin se olis aika jees. :)
Kemppilä
19.02.2005 19:58:41
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-170421.html
tommonen olis ihan näpsäkkä kotonakin.
-Ooksää Seinäjoelta?
Ad libitum
19.02.2005 22:33:28
Päävirtakytkin on hyvä laittaa, niin soitto- kuin tarkkailutilaan!
Loopis
20.02.2005 10:00:40
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-170421.html
tommonen olis ihan näpsäkkä kotonakin.

Tuo oli juuri semmonen jota hain. Siinä on jopa talkbackmic joka mun mikseristä puuttuu :) Myykö noita tai vastaavia kukaan Suomessa?
Kemppilä
20.02.2005 11:07:20
Tuo oli juuri semmonen jota hain. Siinä on jopa talkbackmic joka mun mikseristä puuttuu :) Myykö noita tai vastaavia kukaan Suomessa?

luthman taitaa myydä. http://www.intoluthman.fi/
-Ooksää Seinäjoelta?
Loopis
20.02.2005 22:06:59
Mitenkäs ton laulukopin kans. Onko väliä onko se neliönmuotoinen vai pitäiskö olla useampia kulmia?
milcoin
20.02.2005 22:34:05
Tää ei liity mitenkään ylläoleviin mutta:

a/ rakenna kaikki niin että sulla on varaa laajentaa. Mittaa seinät ja pöydät niin että ne voi muunnella esim ison mikserin tms. mukaan tarvittaessa. Näillä asioilla on taipumus karata käsistä

b/ rakenna itsellesi mahdollisimman toimiva työympäristö. Vaikka mikkien ja muiden ostaminen on kivaa kannattaa ehkä silti ostaa se parempi tuoli, parempi hiiri/näyttö, hyvät valot tai jotain muuta vastaavaa. Kotipajassa vietetään yleensä paljon enemmän aikaa per projekti kuin "oikeassa" studiossa.

En tiedä jos just sulla on tietokonepohjainen järjestelmä mutta yleisesti väärä näytön/hiiren/näppiksen asettelu voi johtaa tosi ikäviin vaivoihin. Ja ei sun selällä ja niskalla niin väliä mutta äänitys ja miksaus kärsii:)
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
joy
20.02.2005 22:49:02
En paljon oikean studion rakentamisesta tiedä. Mutta kotitarpeisiin oon saanut tuolta paljon apua.
Uskoisin sieltä joitain vastauksia löytyvän.

http://www.saecollege.de/reference_material/
Loopis
23.02.2005 09:09:47
Mitä eroa on kontrollihuoneen ja soittohuoneen akustoinnissa? Voiko kummankin akustoida samalla tavalla? Eli samanlaiset "täytteet" seiniin ja pinnalle.

Yritin haulla löytää mutten onnistunu...
Zammy
23.02.2005 09:28:05
Mitä eroa on kontrollihuoneen ja soittohuoneen akustoinnissa? Voiko kummankin akustoida samalla tavalla? Eli samanlaiset "täytteet" seiniin ja pinnalle.

Ei pahalla, mutta jos sä olet noin pihalla niin kannattaa käyttää ulkopuolisen akustikon apua. Tollasen projektin suuruudesta tuon akustiikan osuus on TODELLA suuri ja akustikon palkka voi alkuun tuntua suurelta, mutta on kyllä varmasti tarpeen ja hintansa väärti.

Jos sä vaan lätkit fyllinkiä seinät täyteen niin lopputulos ei oo kovin käyttökelpoinen.

Tuolta: http://www.yritystele.fi/keyword/he … stcrumb/Meluntorjunta,%20akustiikka
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Roberto
23.02.2005 09:29:23

Tarkista www.johnlsayers.com ennen rakentelun aloittamista, ei sen jälkeen..
hape
24.02.2005 16:41:38

tarkotus olis 2-3 eri monitoriparia laittaa kontrollihuoneeseen mutta mikä olis helpoin tapa vaihdella niiden välillä?

Tässäpä yks suht halpa ratkaisu http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-162419.html
Notefix
24.02.2005 21:17:52

akustikon palkka voi alkuun tuntua suurelta, mutta on kyllä varmasti tarpeen ja hintansa väärti.

Jep, meillä loppusuoralla juuri uusi studionrakennusprojekti ja akustikko oli ehdottomasti messissä alusta asti ja kannatti. Mä olen ihan innoissani kuuntelusta. Vielä ku noi saatanan tietokoneet toimis ni vois jo henkästä helpotuksesta.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
kivi
24.02.2005 21:23:02
Jep, meillä loppusuoralla juuri uusi studionrakennusprojekti ja akustikko oli ehdottomasti messissä alusta asti ja kannatti. Mä olen ihan innoissani kuuntelusta. Vielä ku noi saatanan tietokoneet toimis ni vois jo henkästä helpotuksesta.

Koska saa tulla kuuntelemaan?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
24.02.2005 22:14:09

Koska saa tulla kuuntelemaan?

Kandee tulla sit ku saadaan studion puoli kans akustoiduks=sit ku se patalaiska remppajäbä saa tehtyä...eli eilen, toivottavasti!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Ukko
25.02.2005 18:49:50

Kandee tulla sit ku saadaan studion puoli kans akustoiduks=sit ku se patalaiska remppajäbä saa tehtyä...eli eilen, toivottavasti!
Me remppajätkät ei olla patalaiskoja. Kaikki on kiinni vain palkkapolitiikasta. Onko selvä :/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)