Ben_D 06.03.2005 11:13:06 | |
---|
Ja lisää tyhmiä kysymyksiä. Eli mikäs tällä mun uudella setupilla (kunhan saan ton Nuendon toimiin) on paras ja fiksuin tapa hoitaa monitorointi? |
kivi 06.03.2005 11:48:17 | |
---|
Ja lisää tyhmiä kysymyksiä. Eli mikäs tällä mun uudella setupilla (kunhan saan ton Nuendon toimiin) on paras ja fiksuin tapa hoitaa monitorointi? Jos käytät vain tuota Behringeriä etusena, niin sitten monitorointi pitää hoitaa softan kautta. Miksauspöydällä olisi ollut mahdollisuus monitoroida jo raudassa, ennen äänikorttiin menoa, mutta ihan hyvin tuo noinkin toimii. Eli ohjelmasta säädät monitorointiasetukset. Laita kaksi outputtia pysyvästi kaiuttimiin, nimeä ne ohjelmassa "stereo out'iksi" tai vaikka "master out'iksi" että löydät ne aina helposti, ja sitten ohjaat kaikkien kanavien lähdöt tuohon stereolähtöön. Silloin kuulet koko ajan mitä teet. Sisääntulevan signaalin monitoroinnin säätäminen voi olla vähän vaikeampaa, mä jouduin manuaalin luettuanikin pähkäilemään sitä ainakin 15 minuuttia (ohjelmana SX2) ennen kuin sain kaikki ruksit oikeisiin ruutuihin ja pois niistä, ja asetukseksi mulle tutuimman "tapemachine stylen". Ei tuo ollut yhtään tyhmä kysymys. Kysy tarkennusta heti jos ei ala toimia. |
Ben_D 08.03.2005 13:37:08 | |
---|
Sisääntulevan signaalin monitoroinnin säätäminen voi olla vähän vaikeampaa, mä jouduin manuaalin luettuanikin pähkäilemään sitä ainakin 15 minuuttia (ohjelmana SX2) ennen kuin sain kaikki ruksit oikeisiin ruutuihin ja pois niistä, ja asetukseksi mulle tutuimman "tapemachine stylen". Ei tuo ollut yhtään tyhmä kysymys. Kysy tarkennusta heti jos ei ala toimia. Muistatko noita rukseja, mitä jouduit muuttamaan? |
PwrChordAccent 08.03.2005 15:54:30 | |
---|
Topicci herätti mielenkiintoni, olen nimittäin aina monitoroinut suoraan in-line- mikserilläni ja yritin ihan mielenkiinnosta monitoroida softalla ja arvaahan sen etten saanut mitään kuulumaan... Softana Nuendo 1.61, äänikortti RME Digi 96/52. Äänikortin asetuksissa "monitoring" on päällä, ja Nuendosta Preferences---> Vst---> Monitor- asetuksista kokeilin kaikkia manual-asetuksesta Tape machine styleen, eikä mikään tarjonnut ääntä ulos. Myöskään Vst output (F4) ei näytä Bus 1:ssä mitään eloa ennen kuin olet siis äänittänyt ja kuuntelet taltiointia. Mikä mättää? Luulisi tällä äänikortilla moisen onnistuvan? |
Daunt 08.03.2005 16:10:01 | |
---|
|
PwrChordAccent 08.03.2005 16:51:29 | |
---|
Sen toki olen tehnyt... mielenkiintoista on toki myös se että laittaessani jonkun raidan rec-asentoon ja tarjoan sinne signaalia näen tietenkin faderista paljonko tavaraa tulee sisään. Vaan kun laitan monitoring- nupikan päälle häviää palkit näkyvistä...Hmmm? |
Ben_D 08.03.2005 17:58:31 | |
---|
Kun tossa myin mun monitorikaapit veks (uudet hankinnan alla) niin pystyyköhän tosta RME:n SPDIF Out:sta kiskaseen signaali esim. ihan perus kotistereoihin? Siinä näyttäis rca liittimet olevan.. |
kivi 08.03.2005 20:00:47 (muokattu 08.03.2005 20:02:07) | |
---|
Kun tossa myin mun monitorikaapit veks (uudet hankinnan alla) niin pystyyköhän tosta RME:n SPDIF Out:sta kiskaseen signaali esim. ihan perus kotistereoihin? Siinä näyttäis rca liittimet olevan.. Ne RCA:t on kyllä digisignaalin koaksiaalikaapelia varten (punainen OUT, valkoinen IN). Ei pitäis pystyä, paitsi jos sulla on jotkut nykyaikaiset stereot joissa on s/pdif digitaalisignaalille tulo. Sen sijaan siitä ADA8000:sta saat kyllä signaalin ulos. |
Ben_D 08.03.2005 21:10:49 | |
---|
Ne RCA:t on kyllä digisignaalin koaksiaalikaapelia varten (punainen OUT, valkoinen IN). Ei pitäis pystyä, paitsi jos sulla on jotkut nykyaikaiset stereot joissa on s/pdif digitaalisignaalille tulo. Sen sijaan siitä ADA8000:sta saat kyllä signaalin ulos. Joo niin onkin näköjään.. |
PwrChordAccent 08.03.2005 21:25:29 | |
---|
No löytyihän se "vika" kun tarpeeksi paneutui asiaan, devices- asetuksista yksi tappi väärässä paikassa eli direct monitoring oli päällä joka ei tässä tapauksessa ollut hyvä juttu ;) Pidättäydyn silti perinteisessä pöydän aux- kuuntelussa.. :-D |
PL 09.03.2005 09:21:07 | |
---|
Itse en pääse eroon tuosta mikserillä monitoroinnista vaikka olen oikeinkin aktiivisesti sopivissa tilanteissa yrittänyt. Johtuneeko sitten useiden satojen monitorimiksauskeikkojen tuomasta varmuuden tunteesta vai mistä, mutta on vaan nopeampaa ja helpompaa kaikin puolin vääntää auxeista muutama eri miksaus esim. livepohjia äänittäessä kun miettiä asioita softasystemien kautta. No ehkäpä vanhakin koira oppisi joskus uusia kujeita. |
Daunt 09.03.2005 10:45:31 | |
---|
Johtuneeko sitten useiden satojen monitorimiksauskeikkojen tuomasta varmuuden tunteesta vai mistä, mutta on vaan nopeampaa ja helpompaa kaikin puolin vääntää auxeista muutama eri miksaus esim. livepohjia äänittäessä kun miettiä asioita softasystemien kautta. Miksaukset voi tehdä auxien kautta myös softassa. Pysyn kyllä itsekin toistaiseksi rautamikserissä kuulokekuunteluiden rakentamisessa. Kanavakohtainen EQ on ihan kiva juttu. |
Epik 09.03.2005 11:03:04 (muokattu 09.03.2005 11:04:16) | |
---|
Tulipa tästä asiaan liittyvä kysymys mieleen... Kun meinasin loppukesästä kesätyöhankintojen jälkeen ostaa 1. äänikortin (M-Audio Delta LT1010) 2. aktiivilähikenttämonitorit ja 3. Cubase SL 3.0 softan. Ennestään on sellainen Soundtracsin 24-kanavainen mikseri jota käytän etuasteina niin onko suurta eroa laitanko monitoreihin piuhat suoraan äänikortin outeista vai kannattaako varata mikseristä esim. viimeiset 2 kanavaa jolloin saisin iki-ihanat fyysiset liukusäätimet käyttöön. Ja kauttimiin tietenkin mikserin master outeista piuhat. Tällöin pystyisin tarvittaessa kuuntelemaan pelkästään mikseriin tulevia signaaleja tai koneelle ja sitä myötä koneelta tulevaa signaalia. Ei kai se mikseri siinä välissä kovin kohtalokkaasti äänenlaatua huononna... vai? EDIT: korjasin erittäin pienen asiavirheen |
sami_sumea 09.03.2005 17:46:27 | |
---|
onko suurta eroa laitanko monitoreihin piuhat suoraan äänikortin outeista vai kannattaako varata mikseristä esim. viimeiset 2 kanavaa Kannattaa varata mikseristä 2 kanavaa. Silloin ei lähde monitoreista kartiot jos softassa käykin "eiku..."-operaatio volumekontrolloinnin kanssa. ... ... Valtakunnanlaapotti on puhunut! |