Aihe: Nuendo 2 ja ADA8000 ongelma 1 2 | |
---|---|
![]() 05.03.2005 10:57:55 | |
Lisätääs tännekkin kun mulla alkaa hermot palaan. Yksinkertaisuudessaan; signaali ei jostain syystä mene raidalle. Kaikki näyttäisi sekä softan että raudan puolesta olevan kondiksessa, mutta ei niin ei. RME Digicheck näyttää, että yhteys äänikortin (RME 9636) ja Behringerin ADA8000:n välillä toimii. Ok. Kerrotaas vähän taustoja josko saatais tää ongelma ratkaistua. Eli koneen speksit: - Dell Precision Workstation 650 - 2 x Intel Xeon CPU 3.06Ghz - Microsoft Windows XP Pro (Service Pack 2 and all the latest fixes) - Nuendo 2.2 - 2Gb RAM - Promise SATA150 TX Raid Controller - Integrated SoundMAX digital audio - Intel PRO/1000 NIC - NVIDIA Quadro FX 500 display adapter - RME Hammerfall 9636 Muut: - Behringer ADA8000 - Shure SM-58 mics - Shure SM-57 mics Screenejä Nuendosta, RME Asetuksista ja RME Digicheckistä: 1. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/vstconnections.JPG -> VstConnections. 2. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/devicesetup1.JPG -> Device Setup (VST Inputs) 3. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/devicesetup3.JPG -> Device Setup (VST Outputs) 4. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/devicesetup2.JPG -> Device Setup (VST Multitrack and ASIO) 5. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/mixer.JPG -> Mixer View 6. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/rmesettings.JPG -> RME Control Panel 7. http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/digicheck.JPG -> RME Digicheck | |
![]() 05.03.2005 22:05:06 | |
Oot varmaan kokeillu joka kanavaa? Sama vikako? Paha mennä sanomaan.. Mua henk. koht. hämää toi kun sulla on joka inputissa A1, ku luulis et toi A tarkottais ADAT-kanavaa tms, et siin pitäs sit olla A1, A2, jne... Mut siis ei mitään hajua oli taas tää pointti. Kokeile nyt ainaski et onko joka kanavassa sama robleema. | |
![]() 05.03.2005 23:42:33 (muokattu 05.03.2005 23:43:07) | |
Oot varmaan kokeillu joka kanavaa? Sama vikako? Paha mennä sanomaan.. Mua henk. koht. hämää toi kun sulla on joka inputissa A1, ku luulis et toi A tarkottais ADAT-kanavaa tms, et siin pitäs sit olla A1, A2, jne... Mut siis ei mitään hajua oli taas tää pointti. Kokeile nyt ainaski et onko joka kanavassa sama robleema. Niin siis A1 eli ADAT1. 1 1 A1 D36, 2 2 A1 D36, 2 3 A1 D36 jne. | |
![]() 06.03.2005 08:18:04 (muokattu 06.03.2005 08:37:08) | |
Onko sulla mahdollisuutta testata ihan vasta-asennetun käyttiksen kanssa missä ei ole mitään ylimääräistä. Onko sulla muitakin ajureita kuin ASIO asennettuna (WDM,MME) ja reitittääkö windows omat äänensä äänikorttiin vai oletko estänyt sen. Oletko testannut disabloida integroitu äänikortti BIOSista jos se vaikuttaisi jotenkin. Itselläni on athlonXP ja audigy 2 kortti enkä meinannut saada digiääntä ulos. Loppujen lopuksi poistin prosessorista jäähdytysominaisuudet (se yritää pitää ytimen viileenä kun konetta ei rasiteta) niin alkoi toimimaan. Joskus ongelmat vaan ovat muualla kuin mistä niitä etsii. | |
![]() 06.03.2005 09:37:14 (muokattu 06.03.2005 10:50:22) | |
Onko sulla mahdollisuutta testata ihan vasta-asennetun käyttiksen kanssa missä ei ole mitään ylimääräistä. Onko sulla muitakin ajureita kuin ASIO asennettuna (WDM,MME) ja reitittääkö windows omat äänensä äänikorttiin vai oletko estänyt sen. Oletko testannut disabloida integroitu äänikortti BIOSista jos se vaikuttaisi jotenkin. Itselläni on athlonXP ja audigy 2 kortti enkä meinannut saada digiääntä ulos. Loppujen lopuksi poistin prosessorista jäähdytysominaisuudet (se yritää pitää ytimen viileenä kun konetta ei rasiteta) niin alkoi toimimaan. Joskus ongelmat vaan ovat muualla kuin mistä niitä etsii. Kyllä äänen pitäisi reitittyä ihan oikein, koska kokeilein eilen n-track studiota ja voilaa!; toimii. Samoin toimii Guitar Rig sekä Windowsin Sound Recorder. Ongelma on nyt Nuendon asetuksissa, vielä kun keksis missä. Onko sulla mahdollisuutta testata ihan vasta-asennetun käyttiksen kanssa missä ei ole mitään ylimääräistä. Noi kamat on asennettu puhtaaseen. Ainoastaan Norton ja palomuuri ovat imagessa mukana. Oletko testannut disabloida integroitu äänikortti BIOSista jos se vaikuttaisi jotenkin. On disabloituna. | |
![]() 06.03.2005 12:36:38 (muokattu 06.03.2005 12:39:41) | |
Tuossa mikseri-ruutukaappauksessa ei ollut äänitysvalo päällä. Mut oletetaan nyt, että se muuten on. Kaikki asetukset näytti olevan oikein, tosin pienemmälläkin latenssilla kone varmaan vielä toimii:-) - tai sama se, jos laitat ruksin kohtaan 'compensate for latency _ms ' tms. ...mutta tää oli taas sivuseikka. Toinen samanlainen sivuhuomio on, että kannattaa varmaan ruksia se "release asio driver in background' että voi käyttää muita ohjelmia tän päällä ollessa. Mutta asiaan: Raitanäkymästä ei ollut kuvaa. Entä jos sulla on päällä joku noista "äänitä markerien väliin" -asetuksista - alkaako raitaa tarttua ruutuun, kun laitat markerit etäälle toisistaan (ja nimenomaan vasen vasemmalle, oikea oikealle)? Kuuluuko ääni? Sulla oli kaikissa valittu inputiksi mono 1, mikä varmasti onkin ihan oikein. Oletko kumminkin kokeillut muut paikat läpi (laita vaikka kahdeksan kanavaa esiin, ja jokaiselle eri input, ja sen jälkeen kokeile Behringerin kanavat läpi) ihan vain sen takia, kun varmaan nuendossakin kanavat ovat pro-meiningillä niinkuin ne nimetään, eivätkä välttämättä seuraa raudan tarjoamia nimiä. Sulla ei ollut mikserin masterlohko näkyvissä. Tosin, tuskin siellä mitään ongelmia on. Kokeile ensin noi markerit. Jossain saattaa olla myös joku äänitystapavalinta, noi on välillä liiankin monimutkaisia ohjelmia :-) Sulla ei ollut myöskään mikserin input-lohko näkyvissä. Se löytynee äärivasemmalta. Katopa, vilkkuuko siellä. Sitten se ruudun päällä kelluva ohjauspaneeli, siinä lienee Nuendossakin pienet tolppamittarit audiolle ja midille. Vilkkuuko ne, näyttääkö että jotain tulee sisään? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.03.2005 18:37:37 | |
Tuossa mikseri-ruutukaappauksessa ei ollut äänitysvalo päällä. Mut oletetaan nyt, että se muuten on. Kaikki asetukset näytti olevan oikein, tosin pienemmälläkin latenssilla kone varmaan vielä toimii:-) - tai sama se, jos laitat ruksin kohtaan 'compensate for latency _ms ' tms. ...mutta tää oli taas sivuseikka. Toinen samanlainen sivuhuomio on, että kannattaa varmaan ruksia se "release asio driver in background' että voi käyttää muita ohjelmia tän päällä ollessa. Mutta asiaan: Raitanäkymästä ei ollut kuvaa. Entä jos sulla on päällä joku noista "äänitä markerien väliin" -asetuksista - alkaako raitaa tarttua ruutuun, kun laitat markerit etäälle toisistaan (ja nimenomaan vasen vasemmalle, oikea oikealle)? Kuuluuko ääni? Sulla oli kaikissa valittu inputiksi mono 1, mikä varmasti onkin ihan oikein. Oletko kumminkin kokeillut muut paikat läpi (laita vaikka kahdeksan kanavaa esiin, ja jokaiselle eri input, ja sen jälkeen kokeile Behringerin kanavat läpi) ihan vain sen takia, kun varmaan nuendossakin kanavat ovat pro-meiningillä niinkuin ne nimetään, eivätkä välttämättä seuraa raudan tarjoamia nimiä. Sulla ei ollut mikserin masterlohko näkyvissä. Tosin, tuskin siellä mitään ongelmia on. Kokeile ensin noi markerit. Jossain saattaa olla myös joku äänitystapavalinta, noi on välillä liiankin monimutkaisia ohjelmia :-) Sulla ei ollut myöskään mikserin input-lohko näkyvissä. Se löytynee äärivasemmalta. Katopa, vilkkuuko siellä. Sitten se ruudun päällä kelluva ohjauspaneeli, siinä lienee Nuendossakin pienet tolppamittarit audiolle ja midille. Vilkkuuko ne, näyttääkö että jotain tulee sisään? Juu äänitysvalo on päällä. Ei vilku palkit. On se kumma kun käynnistän n-trackin niin samantien vilkkuu ja signaali menee sisään. Alkaa meneen todella vaikeeksi... | |
![]() 06.03.2005 21:50:42 (muokattu 06.03.2005 21:51:15) | |
Juu äänitysvalo on päällä. Ei vilku palkit. On se kumma kun käynnistän n-trackin niin samantien vilkkuu ja signaali menee sisään. Alkaa meneen todella vaikeeksi... Otatko vielä ruutukaappauksen raitaikkunasta, johon oot luonut audioraidan, ja sillai että audioraidan kaikki infoikkunat on auki ja raita "äänittämässä", kiitos? Sit jos siinäkään ei oo vikaa, niin mä nostan kädet pystyyn :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.03.2005 22:05:44 (muokattu 06.03.2005 22:17:36) | |
Otatko vielä ruutukaappauksen raitaikkunasta, johon oot luonut audioraidan, ja sillai että audioraidan kaikki infoikkunat on auki ja raita "äänittämässä", kiitos? Sit jos siinäkään ei oo vikaa, niin mä nostan kädet pystyyn :-) Siinä olis koko ruudun kaappaus -> http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/full_screen.JPG Nauhotus oli päällä ja kokoajan koputtelin Shuren SM-57 mikkiin, mutta aika hiljasta on. Signaali ledi vilkkuu kylläkin ADA8000 ykköskanavassa koputtelun tahdissa ;) Alkaa usko loppua... | |
![]() 07.03.2005 10:35:29 | |
Siinä olis koko ruudun kaappaus -> http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/full_screen.JPG Nauhotus oli päällä ja kokoajan koputtelin Shuren SM-57 mikkiin, mutta aika hiljasta on. Signaali ledi vilkkuu kylläkin ADA8000 ykköskanavassa koputtelun tahdissa ;) Alkaa usko loppua... Kyllähän tuon vaakasuoran ohjauspaneelin vasemmassa laidassa oleva pystymittari näyttäis, että signaalia tulee sisään. Ne kaks pystyraitaa vasemmalla on audio ja midi, ja audiossa loistaa pikkasen vaaleansinistä pohjalla (mun omassani sitä loistaa kyl selvästi enemmän vaikkei signaalia tulekaan). Mä nyt avasin oman ikkunani tuohon viereen, ja yritän vertailla, niin ei mulla oo muuta eroa kuin että Cycle Record Mode on asennossa Stacked eikä Midi. Olisko niin että yrität äänittää midiä..? Sitten sulla on kaikki aluemarkkerit (raitapöydän ylälaidassa) vasemmalla nipussa. Siirrä oikeaa markkeria vähän (reilusti) edemmäs (Alt+klikkaa jostain kohden), niin saat aktiivisen alueen, johon ei ainakaan vaikuta jos sulla on jossain ruksittuna vain aktiiviselle alueelle äänitys. Kokeiles laittaa ne monitoroinnit kohdalleen. Alkaako ääni kuulua. Jos, niin ollaan voiton puolella. Eli siis File->preferences, sieltä VST. VST-välilehdeltä Auto Monitoring Tapemachine styleksi, ja samalla voit laittaa sen kortin ilmoittaman latenssin siihen Delay Compensation -kohtaan. Nää ohjeet on tosin SX:stä, mutta näiltä osinhan nää on samaa ohjelmaa... Auttoiko? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 07.03.2005 10:39:24 (muokattu 07.03.2005 11:50:59) | |
Kyllähän tuon vaakasuoran ohjauspaneelin vasemmassa laidassa oleva pystymittari näyttäis, että signaalia tulee sisään. Ne kaks pystyraitaa vasemmalla on audio ja midi, ja audiossa loistaa pikkasen vaaleansinistä pohjalla (mun omassani sitä loistaa kyl selvästi enemmän vaikkei signaalia tulekaan). Mä nyt avasin oman ikkunani tuohon viereen, ja yritän vertailla, niin ei mulla oo muuta eroa kuin että Cycle Record Mode on asennossa Stacked eikä Midi. Olisko niin että yrität äänittää midiä..? Sitten sulla on kaikki aluemarkkerit (raitapöydän ylälaidassa) vasemmalla nipussa. Siirrä oikeaa markkeria vähän (reilusti) edemmäs (Alt+klikkaa jostain kohden), niin saat aktiivisen alueen, johon ei ainakaan vaikuta jos sulla on jossain ruksittuna vain aktiiviselle alueelle äänitys. Kokeiles laittaa ne monitoroinnit kohdalleen. Alkaako ääni kuulua. Jos, niin ollaan voiton puolella. Eli siis File->preferences, sieltä VST. VST-välilehdeltä Auto Monitoring Tapemachine styleksi, ja samalla voit laittaa sen kortin ilmoittaman latenssin siihen Delay Compensation -kohtaan. Nää ohjeet on tosin SX:stä, mutta näiltä osinhan nää on samaa ohjelmaa... Auttoiko? Mä tsekkaan heti kun pääsen duunista himaan. Kiitoksia vinkeistä. EDIT: se pieni palkki siellä vasemmalla on muuten CPU Load... | |
![]() 07.03.2005 10:54:18 (muokattu 07.03.2005 10:55:26) | |
Mä tsekkaan heti kun pääsen duunista himaan. Kiitoksia vinkeistä. Joo, ja jos täällä suinkin on muita vapaaehtoisia neuvomaan, niin olkaa hyvä vaan. Mulla saattaa jäädä jotain ajattelematta, kun naputan täällä hirveällä kiireellä kasaan teidän kaikkien iloksi mikkitestin seuraavaa osaa Suen Rautamaailmaan:-) On muuten taas tulossa erittäin hyviä vinkkejä edullisia konkkamikkejä etsiville... :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 07.03.2005 14:29:46 | |
En tiedä RME:n toosista mitään mutta onko sulla tuo ADA8000 koaksaalilla todella kiinni. Tuosta kuvasta hämmästelin: http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/digicheck.JPG - "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 07.03.2005 14:41:01 | |
En tiedä RME:n toosista mitään mutta onko sulla tuo ADA8000 koaksaalilla todella kiinni. Tuosta kuvasta hämmästelin: http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/digicheck.JPG - http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/rmesettings.JPG Tätä varmaan tarkoitit? Tossa kortissa on erikseen ADAT-väylä, ja S/PDIF:in toiminnasta on valittu että mahd s/pdif-signaali käyttää äänikortin koaksiaalia eikä esim toista optista porttia. Eli eiköhän sen pitäis noin olla, jos kerran optiset portit on adateille valittu. Mulla kun ei oo nyt tuo s/pdif päällä, niin mulla on sen ruksit kohdissa internal ja emphasis. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 07.03.2005 14:41:16 (muokattu 07.03.2005 14:47:42) | |
Aika helepohko idea, jonka tampiokin tsekkaa.. mutta audiotrackin line in kohdassa voip lukea, että Stereo... jos sieltä tiputusvalikosta ottaakin Rightin, tai Leftin,... noin mulla ratkes ohjelman opiskeluaikoina (edelleen käynnissä) vastaava ongelma... Yksinkertaista mutta totta. EDIT: On muuten taas tulossa erittäin hyviä vinkkejä edullisia konkkamikkejä etsiville... :-) Sanoin kuvailemattoman upeaa.. =) Just tuota asiaa mietiskelly tänään. hyvä konkkamikki halvalla kiitos... (offtopic, että heilahti) | |
![]() 07.03.2005 14:45:58 (muokattu 07.03.2005 14:46:32) | |
Mä luulen, että Hyperthreading aiheuttaa tän ongelman. Tuli vaan sellanen ajatus tossa tänään mieleen, koska kyseessä on tuplaprosessorikone. Aika helepohko idea, jonka tampiokin tsekkaa.. mutta audiotrackin line in kohdassa voip lukea, että Stereo... jos sieltä tiputusvalikosta ottaakin Rightin, tai Leftin,... noin mulla ratkes ohjelman opiskeluaikoina (edelleen käynnissä) vastaava ongelma... Yksinkertaista mutta totta. Joo, muttakun käytössä on monoraidat. | |
![]() 07.03.2005 14:49:10 (muokattu 07.03.2005 15:08:18) | |
Joo, muttakun käytössä on monoraidat. Nimenomaan siksi ongelma olikin kaikessa ärsyttävyydessään erinomaisen kökkö... Ohjelma oletuksena otti sisään kaikesta huolimatta stereoääntä. Klikkasin stereon sijasta Left ja Vóila... =) EDIT: http://news.harmony-central.com/Newp/2004/Cubase-SX3-project-lg.jpg Tuossa kuvassa Kanavakuvassa - vasen laita on nuo in ja out -kohdat.. siitä vaan "no bus" kohtaan joko left tai right, sen nykysen säädön sijasta... | |
![]() 07.03.2005 14:50:33 | |
http://www.cs.helsinki.fi/u/jhentila/rmesettings.JPG Tätä varmaan tarkoitit? Tossa kortissa on erikseen ADAT-väylä, ja S/PDIF:in toiminnasta on valittu että mahd s/pdif-signaali käyttää äänikortin koaksiaalia eikä esim toista optista porttia. Eli eiköhän sen pitäis noin olla, jos kerran optiset portit on adateille valittu. Mulla kun ei oo nyt tuo s/pdif päällä, niin mulla on sen ruksit kohdissa internal ja emphasis. Jepjep, tämä selvä. Sori, laitoin väärän linkin. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 07.03.2005 16:03:46 | |
TOIMII!!!! Hyperthreading pois päältä BIOS:sta ja toimii kun unelma. | |
![]() 08.03.2005 13:18:17 | |
Jos jollain on vastaava ongelma niin homma johtuu tästä: Dual Xeon = 4 CPUs = not supported by Cubase/Nuendo. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)