Aihe: Studion virranjakelu
1
Reddie
02.03.2005 17:33:25
Tämmöinen kysymys olis että meikäläisellä 8U:n studioräkki missä on tällä hetkellä kiinni:

Alesis DM5- rumpukone
Behringer Powerplay Pro-8 HA8000 kuulokevahvistin
Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000 ADAT:ti
Behringer Ultramizer Pro DSP1424p DSP
2x Behringer Ultrapatch Pro PX3000 patchbay

Tilaa on jäljellä 2U:ta. Tarttis keksiä jokin kätevämpi virranjakeluratkaisu, kun tämä 4 virtajohtoa lattialle kiitämään. Tässä olis mitä tarttisin:

xLaite mikä veisi mielellään vain yhden unitin, jotta jäisi vielä toinen vapaaksi
xLaite mistä riittää hönkää noille neljälle sähköä syövälle laitteelle, ja mahdollisesti vielä jollekin
xLaite mikä antaisi nyt edes jotakin turvallisuuden tunnetta laitteitteni sähkönsaannista
xLaite mikä mielellään samalla valaisisi edestä ja takaa

Mikäs olisi kätevä/paras laite tähän? Hintahaitari vois ainakin tässä vaiheessa olla auki. Haulla ei ainaskaan ihan heti mitään löytynyt.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
zepeteus
02.03.2005 18:55:16
Reddie
02.03.2005 20:22:39
Joo juurikin jotain ton kaltaista, mutta onkos kellään noin niinkun käytännön kokemusta ja sen pohjaista sanomista?
Adam & Santtu
kivi
02.03.2005 20:57:03
Noita räkkivalo/jakorasioita on monellakin valmistajalla, ja niitä löytää välillä käytettynä hyvinkin edullisesti. Mutta, mutta... mä olen kyllä pärjännyt ihan sillä, että mulla on räkeissä kiinniruuvattuna ihan tavallisia jakorasiota kuuteen virtakytkimellä (ja mielellään myös vikavirtasuojalla). Niitä, mitä saa kaupoista halvalla.

Itse asiassa mulla on koko kotipajan sähköt tehty ihan yksinkertaisesti sillai, että ensin on seinään ruuvattuna kaksi Claes Ohlssonilta ostettua kytkimellistä ja vikavirtasuojattua jakoa yhdeksään, ja niistä sitten tavallisia halpoja kytkimellisiä jakoja kuuteen, eri suuntiin. Silloin kaikilla laitteilla on suunnilleen sama matka sähkömaahan. Rungothan ovat kontaktissa räkkien metallikiskojen kautta, tai tarvittaessa hyppylangoin.

Räkkien sisään katselemista auttamaan on taskulamppu:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PL
02.03.2005 22:00:55
Eipä noista purnukoista ole käytännössä juurikaan muuta hyötyä kuin valo. Joitakin häiriöitä tai pieniä ylijännitteitä saattavat suodattaa, mutta kuitenkin tulos on miltei nolla.

Hanki muutama räkkikiinnitteinen jatkojohto/jakorasia ja erillinen räkkivalo ajavat saman asian.
hoffe
02.03.2005 22:47:02
mä olen kyllä pärjännyt ihan sillä, että mulla on räkeissä kiinniruuvattuna ihan tavallisia jakorasiota kuuteen virtakytkimellä (ja mielellään myös vikavirtasuojalla). Niitä, mitä saa kaupoista halvalla.

Tällasta olen ajatellut itsekin kyhätä seuraavaksi kitararäkkiin. Ongelmaksi tulee vain, että miten kiinnittää kiinteästi jatkojohto räkkiin: pitäisikö asentaa se jakari sinne sisälle vai yrittäisikö kiinnittää rautoihin. Kytkinhän on hyvä olla, koska sillä saa nopeasti koko räkin pois sähköverkosta.

ensin on seinään ruuvattuna kaksi Claes Ohlssonilta ostettua kytkimellistä ja vikavirtasuojattua jakoa yhdeksään, ja niistä sitten tavallisia halpoja kytkimellisiä jakoja kuuteen, eri suuntiin.

Tästä tuli mieleen eräs tapahtuma vuosien takaa, kun oli kaikenlaista vermettä yhden 10 ampeerisen sulakkeen takana ja kun päätettiin 4-raitanauhottelun ohessa keittää teevedet vedenkeittimellä, niin pamahti saman tien kaikki pimeeksi...
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
kivi
03.03.2005 01:03:49
Tällasta olen ajatellut itsekin kyhätä seuraavaksi kitararäkkiin. Ongelmaksi tulee vain, että miten kiinnittää kiinteästi jatkojohto räkkiin: pitäisikö asentaa se jakari sinne sisälle vai yrittäisikö kiinnittää rautoihin. Kytkinhän on hyvä olla, koska sillä saa nopeasti koko räkin pois sähköverkosta.

Niin, ja laitteet kerralla päälle.

Mä ruuvasin liikuteltavissa räkeissä kaiken räkin sisään, että sai mahd paljon tilaa säästymään, ja johdot kiinteästi suojaan. Reikäpeltinauhalla laitoin, ja räkin seinän läpi pultin, prikat ja mutterin. Toimii.

Tästä tuli mieleen eräs tapahtuma vuosien takaa, kun oli kaikenlaista vermettä yhden 10 ampeerisen sulakkeen takana ja kun päätettiin 4-raitanauhottelun ohessa keittää teevedet vedenkeittimellä, niin pamahti saman tien kaikki pimeeksi...

Joo, sähköä pitää olla tarpeeksi, mutta pientähän tää räkkilaitteiden virransyönti on moneen muuhun verrattuna, kahvinkeittimiin tai valoihin. Katsotaan kun saa joskus tuon tarkkaamon rakennettua, siellä odottaa seinässä valmiiksi 16A kolmivaihe.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Reddie
03.03.2005 01:08:21
Hömmhömm.. Eli onkos toi "turvallisuus", "soundin paraneminen" ja "maalenkkien poissaolo" pelkkää kuplaa, vai onko noissa mainoslauseissa jotain perää? Vai että selviänkö tommosella räikkä-seinään-ja-menoks hommalla? Toisaalta en hirveesti haluis ruuvailla, tms. meikäläisen räkkiä, ja muutenkin tykkään siitä että etupaneelista kaikkea saa säädettyä, mukavuushaluinen kun olen. :)
Adam & Santtu
kivi
03.03.2005 01:15:35 (muokattu 03.03.2005 01:16:49)
Hömmhömm.. Eli onkos toi "turvallisuus", "soundin paraneminen" ja "maalenkkien poissaolo" pelkkää kuplaa, vai onko noissa mainoslauseissa jotain perää?

Riippuu siitä, millaista sähköä on saatavana. Jos voimayhtiö kykenee toimittamaan likipitäen 230 volttia myös lypsyaikaan, pärjäät todnäk ihan tavallisella jakorasialla.

Eikä noi halvimmat Furmanit oo paljon muuta kuin se ylivirtasuojallinen roikka (Biltemasta tms saanee halvalla), kalliimmat joissa on jonkinlainen UPS ovat sitten ihan toinen juttu, mutta sellaista tuskin olet hakemassakaan.

Maalenkit taas selviää käyttämällä maalaisjärkeä. Ja täysin sähköturvallista settiä ei olekaan (vahvistimet voivat aina olla rikki vaikka toimisivatkin), lähinnä sitä ovat langattomat järjestelmät tms galvaanisen kosketuksen katkaisevat systeemit, ja tietysti Fox'in moneen kertaan täällä neuvoma turvakytkentä kitaraan, eli eräänlainen sulake.

Ja soundi paranee kun piuhat ovat hyviä eivätkä liian pitkiä, kun sähköjohdot eivät ole kiepeillä, ja kun sähkö ja audio eivät kulje vierekkäin.
(Handsome Dick Manitoba)    
hirvoksi
03.03.2005 11:03:59

Tuollainen on aika kätevä:
http://www.yleiselektroniikka.fi/in … mp;productCat=607&productID=172

Varavirtalähdettä jos tarttet, niin tuolta ainakin löytyy:
http://www.damicon.fi/sahko.html

- Pete
"Mahdoton on sana, joka löytyy vain hölmöjen sanakirjasta" -Napoleon
Conrad Lant
03.03.2005 12:11:42

Mä ruuvasin liikuteltavissa räkeissä kaiken räkin sisään, että sai mahd paljon tilaa säästymään, ja johdot kiinteästi suojaan. Reikäpeltinauhalla laitoin, ja räkin seinän läpi pultin, prikat ja mutterin. Toimii.

Mulla on liikkuvassa räkissä kaksi kuuden jakoa kiinni pohjassa ihan yksinkertaisella tarranauhalla (5cm leveää, ompelukaupasta). Laitteiden virtajohdot on siistissä nipussa kaksin puolin räkin sisustaa ja ulos tulee vain kaksi johtoa. Jatkot saa kuitenkin tarvittaessa nykäistyä matkaan tai vaihdettua ilman ruuvailuja.
No one prayed for Sodom
hoffe
03.03.2005 12:15:52
kalliimmat joissa on jonkinlainen UPS ovat sitten ihan toinen juttu, mutta sellaista tuskin olet hakemassakaan.

Olen samaa mieltä, kuten täällä on oltu aikaisemminkin, että näistä räkkivirtajakajista ei ole käytännössä muuta hyötyä kuin mahdollinen valo-optio: tuntuu vain hassulta maksaa räkkivalosta sen 100-300e. Toinen tarina on, miten asia muuttuu, kun räkkikoko alkaa olla yhteensä >10 unittia...

Behringeriltä on kai tulossa uusi laite, jossa on tietääkseni räkkiviritin ja valo samassa laatikossa, nähtäväksi jää, onko siitä mihinkään.
Reddie
03.03.2005 17:58:13
Behringeriltä on kai tulossa uusi laite, jossa on tietääkseni räkkiviritin ja valo samassa laatikossa, nähtäväksi jää, onko siitä mihinkään.

Onhan tommonen näemmä tulossa:

http://www.behringer.com/BTR2000/index.cfm?lang=ENG

Super-accurate tuning for electric and acoustic instruments with tons of flexibility—all at a truly amazing price! This multi-functional tuner with a built-in microphone offers 11 different tuner modes (“chromatic”, “banjo” or open tunings). Choose between manual or automatic A-tone standard pitch calibration from 428 Hz to 452 Hz in 1-Hz increments, transposable by a maximum of ± 7 semitones for especially flexible tuning. There are two separate input channels accessible via front and back connectors (controllable via optional footswitch). In addition to the tuner functionality, the BTR2000 features a useful metronome. It’s adjustable from 30 to 240 bpm, with both an audible and a visual beat indicator. You can also work on-the-fly with the manual TAP tempo function. The integrated, switchable rack light with powerful LEDs gives you absolute control over the gear in your rack. The BTR2000 is ideal for professional stage and studio use and provides an unsurpassed degree of accuracy.

Sen lisäks oli tämmönen tulossa:

http://www.behringer.com/PL2000/index.cfm?lang=ENG

Let there be light – and let there be power as well! This powerful rotary light tube directs light exactly where you need it. Plus, it brings 8 standard IEC connectors to the table, letting you power up an entire rack. For added comfort and ease of use, you can switch the racklight and the power distribution function independently. A resettable rear-panel circuit breaker protects all connected equipment up to an 8-Ampere load or 960-Watt limit. Use it not only to brighten up your work area but also to tidy up the cable mess inside your rack.
Adam & Santtu
Roberto
03.03.2005 19:10:13

Ai super-accurate tuning? Hoho.
hoffe
03.03.2005 19:39:16
Ai super-accurate tuning? Hoho.

Eikös tuo ole suomeksi ylitarkka... :)
BenGlenton
04.03.2005 00:06:29 (muokattu 04.03.2005 00:06:54)
Mulla on äänitysräkissä tavallinen virtakytkimellä oleva 6-osainen jatkojohto, oon liimannut tarranauhalla sen räkkivehkeiden takapuolelle, räkin sisään. Tarranauhaidea niinkuin pedalboard-meiningeissä. Hyvin toimii, ja tarvittaessa sen saa pois räkin sisältä.
www.supremecourtband.fi
hirvoksi
04.03.2005 10:28:33

Sen lisäks oli tämmönen tulossa:

http://www.behringer.com/PL2000/index.cfm?lang=ENG

Let there be light – and let there be power as well! This powerful rotary light tube directs light exactly where you need it. Plus, it brings 8 standard IEC connectors to the table, letting you power up an entire rack. For added comfort and ease of use, you can switch the racklight and the power distribution function independently. A resettable rear-panel circuit breaker protects all connected equipment up to an 8-Ampere load or 960-Watt limit. Use it not only to brighten up your work area but also to tidy up the cable mess inside your rack.

Toi vaikuttaa hyvältä! Hinnaksikin tullee vain kuutisen kymppiä. Mulle tommonen =)
Reddie
04.03.2005 10:30:17
Toi vaikuttaa hyvältä! Hinnaksikin tullee vain kuutisen kymppiä. Mulle tommonen =)

Mua vaan hämää kun toi työntyy noin ulos toi valo, ettei taida mahtua räkin kansi enää kiinni...
Adam & Santtu
hirvoksi
04.03.2005 12:21:06 (muokattu 04.03.2005 12:28:26)

Mua vaan hämää kun toi työntyy noin ulos toi valo, ettei taida mahtua räkin kansi enää kiinni...

Samaa ihmettelin minäkin. Täytyypä poiketa Soundatassa joku päivä kyselemässä, joko on tullut ...

EDIT: Manuaalikin kertoo vaan laitten syvyyden (126,4mm), muttei paljonko se työntyy räkistä ulos. Toinen tylsä juttu on, ettei tohon saa sellaisia laitteita, jossa on muuntaja siinä piuhan päässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)